Kupujeme automobil: Sporťák nebo limuzínu?

Při volbě automobilu je důležité dobře zvážit, proč si automobil vlastně kupujeme, tedy k jakému účelu ho budeme převážně používat. S tím zejména souvisí výběr karoserie a tzv. třídy automobilu. Více se o výběru nového automobilu dozvíte v další části našeho seriálu.
Kupujeme automobil: Sporťák nebo limuzínu?

Vybírat můžeme ze sedanů, hatchbacků, kupé, kabrioletů, velkoprostorových automobilů nebo kombíků. Pokud jde o třídu automobilů, tak rozeznáváme malé automobily s délkou do čtyř metrů, nižší střední třídu (cca 4,3 metru), střední třídu (4,6 metru), vyšší střední třídu (cca 4,8 metu) a luxusní automobily (nad 5 metrů). Pokud máte početnou rodinu a ještě k tomu jezdíte automobilem často na víkendy, tak je pro vás optimální kombík či dokonce velkoprostorový automobil.

Klepněte pro větší obrázek

Na druhé straně pokud máme méně početnou rodinu nebo používáme automobil jen k cestám do práce či na nákupy, bez problémů naše nároky splní sedan, který má nejmenší variabilitu. Kupé nebo kabriolet jsou automobily určené samotářům nebo jako druhé vozidlo do rodiny. Kabriolet je navíc málo výhodný i vzhledem k českým přírodním podmínkám, kdy je pravděpodobné, že si jízdu se staženou střechou příliš neužijete.

Benzín nebo nafta?

Při volbě pohonné jednotky, neboli motoru, je potřeba zvážit zejména počet ujetých kilometrů. Vybírat je možné z motorů benzínových nebo vznětových. Odpověď na otázku, jaký motor zvolit, není jednoduchá. Vznětový motor má výhodu v menší spotřebě paliva a jeho nižší ceně, ale na druhé straně je jeho nákupní cena vyšší. Dá se říci, že vznětový motor je výhodný, pokud budete jezdit hodně. Čím více budete jezdit, tím více se vám jízda na naftu vyplatí.

Benzínový motor je při nákupu levnější a jeho přímé provozní náklady jsou vyšší než u vznětového motoru. Jako optimální pro ty, kteří chtějí ušetřit na provozu i na nákupu automobilu se tedy jeví „menší“ benzínový motor.

Palivo je však jen jedna část problému, kterou musíte vyřešit při volbě motoru. Stejně důležitým faktorem je objem motoru. Od tohoto údaje se totiž odvíjí několik finančních nákladů. Zejména se jedná o tzv. povinné ručení, jehož sazby jsou odstupňovány právě podle objemu motoru.

Bezpečnost především

Nabídka sériového či příplatkového vybavení je dnes velmi široká. K výběru doplňkového vybavení je potřeba přistupovat zodpovědně. Na první místo jednoznačně patří bezpečnostní prvky, tedy volíme-li mezi bočními airbagy a střešním oknem, je rozumné zvolit boční airbagy.

Ti opravdu zasvěcení vyhledají v automobilových časopisech také výsledky bariérových testů euroNCAP nebo přehledy spolehlivosti automobilů od německé společnosti TÜV a v neposlední řadě statistiky prodejnosti. Ke statistikám ještě jedna malá poznámka. Neznamená, že žádaný model je tím nejlepším a ekonomicky nejvýhodnějším řešením pro konkrétní situaci, na druhé straně je zde určitý předpoklad, že automobil dostatečně plní očekávání kupujících.

Dalším faktorem, který často ovlivňuje nákup automobilu, je tradice. Ano, pokud máme třeba již třetí vůz určité značky, pak není důvod si ho nekoupit znovu. Má to i své výhody, známe dokonale prostředí u prodejce, jeho servisní zázemí a co je důležité: prodejce zná nás. Na to, proč je dobré navštěvovat pravidelně jeden servis, přijdeme až časem. Každý prodejce si rád předchází „své“ zákazníky, tedy ty, kterým auto také prodal.

Jak by měl probíhat nákup. Bezpochyby nejdůležitější je volba prodejce. Je dobré zvolit dealera nebo bazar s dobrou pověstí: Rozhodně prospěje, když jeho provozovna není příliš daleko od našeho bydliště, abychom mohli navštěvovat také jeho servis při pravidelných garančních prohlídkách. Před samotnou návštěvou je užitečné se telefonicky ubezpečit, že prodejce má „k vidění“ automobil, který chceme koupit. Naprosto ideální bude, pokud ho bude mít i jako předváděcí vůz (což znamená, že s ním bude možné také absolvovat testovací jízdu.)

Prodejce by nám měl při našem příchodu nabídnout prospektový materiál, aktuální ceník námi zvoleného modelu, prohlídku automobilu a zejména testovací jízdu, která by neměla trvat méně než dvacet minut a měli bychom mít dostatek času správně nastavit sedadlo, zpětná zrcátka a volant. Důležité je také důkladně si „osahat“ všechny ovládací prvky. Při testovací jízdě je důležitý první pocit, který z řízení automobilu máme a nesmíme se dát ovlivnit řečmi prodejce, že na příliš malá zpětná zrcátka či příliš krátký sedák si zvyknete. Nezvyknete!

Pokud uvažujeme o leasingu, tak je po skončení testovací jízdy pravý čas, abychom si nechali zpracovat leasingovou kalkulaci a také ocenění našeho současného automobilu, který solidní prodejce ochotně přijme na protiúčet.

Nespěchejte

S nabytými informace bychom měli vyrazit k domovu nebo k dalšímu z vybraných značek automobilů. Není příliš dobré hned při první návštěvě uzavřít kupní smlouvu, vše je nutné důkladně si promyslet.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků