Kupujeme automobil: Nový nebo ojetý?

Správný čas pro výměnu starého automobilu za nový je těžké odhadnout. Pokud bude rozhodující technický stav automobilu, tak se při pravidelném servisu dá hranice výměny posunout na relativně velký počet ujetých kilometrů.
Kupujeme automobil: Nový nebo ojetý?
Pokud však do rozhodovacího procesu zařadíme i technický vývoj, osobní pocity a také přiměřeně mělkou kapsu, dostaneme jako optimální čtyř až pětiletý interval. Za dobu čtyř až pěti let bude mít běžný rodinný automobil najeto přibližně osmdesát tisíc kilometrů, proto také, pokud nesplňujeme podmínku o dostatečné mělké kapse, máme před sebou ještě další čtyři až pět let pohodové jízdy.

Pokud naše finanční možnosti nedovolují koupit nový automobil, máme možnost vybrat si z široké nabídky automobilů ojetých. Po dobu několika posledních let se v České republice prodává několikanásobně více ojetých než nových automobilů. Pro naše účely budeme ojeté automobily dělit do několika pomyslných skupin, za hlavní kritérium nám poslouží zejména stáří automobilu a jeho původ.

Výjimečná příležitost

Kromě nových automobilů jsou nejlepším nákupem právě automobily z této první skupiny na pomyslném žebříčku výhodnosti ojetých automobilů. Mají za sebou životní dráhu maximálně v délce jednoho roku, většinou však jen několika měsíců. Do této skupiny patří zejména automobily předváděcí, tedy takové, které používají prodejci nebo dovozci k prezentaci zákazníkům.

Prodejci obvykle nabízí slevu do výše 20 %, nejčastější je však sleva kolem 10 %, ta je obvykle poskytována na automobil starý čtyři měsíce s cca 5 000 ujetých kilometrů. Technický stav těchto automobilů musí být naprosto bezvadný a samozřejmě auto nesmí být bourané. Nákup takového automobilu je bezrizikový a je téměř jisté, že nám automobil poslouží stejně dobře jako automobil úplně nový.

Dobrá koupě

Ve druhé skupině nalezneme automobily ve stáří do tří let. Tyto automobily sloužily většinou jako firemní automobily u větších společností. Patří sem také referentské automobily zaměstnanců dovozců automobilů nebo automobily sloužící k novinářským testům. Sleva automobilů obvykle dosahuje 30 % z původní cenu, větší slevy bývají u automobilů z novinářských testů.

U automobilů druhé skupiny najdeme na tachometru obvykle 30 000 kilometrů, opět mohou být výjimkou automobily z novinářských testů, které mívají najeto většinou více kilometrů a  mohou být i bourané, protože někteří kolegové „testují“ skutečně důkladně. Automobily v této skupině jsou obvykle v dokonalém technickém stavu a jako nejvýhodnější se jeví automobily, které sloužily zaměstnancům dovozních společností. I tato skupina se dá nazvat bezrizikovou koupí.

Ošetřené ojetiny

Sem se řadí automobily ve stáří nad tři roky, které jsou zakoupeny u autorizovaných prodejců značky. Nezbytnou podmínkou je existence tzv. servisní knížky, tedy dokumentu, do kterého se zapisují pravidelné garanční prohlídky.

Ve velkém procentu případů je stávající majitel schopen doložit pomocí faktur všechny práce, které byly na automobilu vykonány a pokud jsou faktury ze stále stejného servisu, můžeme hovořit o „optimální“ kombinaci.

Pravděpodobnost, že takový automobil bude mít skryté – zamaskované závady se blíží nule a často se nám také podaří usmlouvat velmi zajímavou cenu, která pokud automobil má najeto něco málo kolem 80 000 kilometrů, bude cca 60% původní ceny, s rostoucím počtem kilometrů samozřejmě cena klesá.

Z dovozu a s rizikem

K další skupině patří automobily v zásadě shodné s předchozí skupinou, ale liší se zásadně v tom, že byly dovezeny ze zahraničí, zejména ze Švýcarska. To vždy představuje určitou dávku rizika. K automobilům vždy existuje servisní knížka, majitel však většinou nemůže doložit ostatní servisní práce nebo případnou opravu havárie. U těchto automobilů je zvýšené riziko, že budou mít skryté vady.

Automobily této skupiny jsou levnější než shodné modely oficiálně prodané v Čechách a koupě je bezpečná v případě, že budete jednat se solidním obchodníkem.

Sázka do loterie

Do této skupiny patří automobily dovezené ze zahraničí (Německo, Itálie, Francie, Belgie, USA apod.). Není k nim k dispozici servisní knížka, automobily mají za sebou často havárie, jsou ve specifikacích nevhodných pro provoz u nás.

Na první pohled se tváří důvěryhodně a výhodně – i z hlediska ceny – ale stav je většinou velmi špatný. Jednoznačné doporučení je nekupovat takový automobil, pokud se nejedná o automobil opravdu unikání. I v takovém případě však musíme počítat s nákladnou a náročnou renovací.

Zdroj: Osobní finance - první časopis o vaší peněžence a rodinné kase, kterému rozumíte a který rozumí vám. Poradí jak uspořit, investovat a vydělat! Více informací o Osobních financích získáte zde.
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků