Kupci elektroaut dostanou dotaci. Zaplatí ji ti, kdo si pořizují běžná auta

Kupci elektroaut dostanou dotaci. Zaplatí ji ti, kdo si pořizují běžná auta

[Komentář] Ministerstvo dopravy plánuje speciální zdanění některých modelů se spalovacím motorem. Výnos má posloužit k financování úlev na auta, jež úředníci považují za ekologická. Která to jsou, není zatím jasné.

Připravované zvýhodnění elektromobilů zaplatí zákazníci, kteří si pořizují výkonnější auto s běžným spalovacím motorem. Počítá s tím plán úředníků ministerstva dopravy, o kterém informoval list MF Dnes. 

Kupní cena určitých aut má být navýšena o speciální daň, ze které se budou financovat úlevy pro kupující aut „ekologických“. Poplatek by měl být koncipován jako výnosově neutrální. To znamená, že co se vybere z kapes jedněm, skončí v kapsách jiných – samozřejmě po odečtení nákladů na financování administrativního aparátu, který bude výběr prostředků a jejich přerozdělování zajišťovat.

V tento okamžik nevíme, jak chtějí ministerští úředníci definovat množiny těch, kteří budou platit, a těch, kterým bude placeno. Nejpravděpodobnější je, že se rozhodnou vycházet z nominálních emisí CO2, jako je tomu v některých evropských zemích:

Takové řešení by samozřejmě mělo hned dva háčky. Ten první spočívá v tom, že homologovaná hodnota CO2 zjištěná v nerealistickém měřicím cyklu NEDC má s realitou málo společného. A ten druhý?

Speciální daň z CO2 už motoristé platí. Není zrovna malá a má tu výhodu, že odpovídá množství reálně spotřebovaného paliva bez ohledu na velikost, cenu, nájezd a udávanou spotřebu konkrétního vozu. Samozřejmě máme na mysli spotřební daň z pohonných hmot. Oxid uhličitý je vázán v palivu, takže jeho emise jsou přímo úměrné spotřebě. Spotřební daň z pohonných hmot je de facto uhlíkovou daní už z podstaty své konstrukce. 

Je nutné zmínit, že pro podporu elektromobilů existují legitimní argumenty. Ačkoliv jejich CO2 bilance nemusí vůbec vycházet příznivěji než u konvenčních aut, nulové výfukové emise v místě provozu nepochybně představují menší zátěž pro životní prostředí. Z toho ale samo o sobě nevyplývá, že je nutné sahat ještě hlouběji do kapsy ostatním řidičům. Pokud chce stát opravdu přispět omezenému okruhu lidí, pro které je elektromobil vhodným řešením jejich dopravních potřeb, stačil by mu k tomu zlomek z enormní sumy peněz, kterou od provozovatelů aut vybírá už dnes.  

Doporučujeme

Články odjinud