Kulhánek: VW se Škodou překonal všechny sliby (interview)

Kulhánek: VW se Škodou překonal všechny sliby (interview)

S odstupem času je dlouholetý předseda představenstva a poté dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek (68) přesvědčen o tom, že Volkswagen všechny sliby o rozvoji a investicích nejen splnil, ale i překonal.

Neměla vláda prodat Škodu v roce 1990 raději Renaultu/Volvu?

Věřili jsme spíše Volkswagenu, protože o Renaultu bylo známo, že si prosazuje vlastní politiku, než že by nechával firmu se rozvinout jako značku. Zatímco u VW bylo od počátku jasné, že půjde o značku. Nabízel vše – vývoj, rozšíření trhu a technické know–how, což se splnilo.

Splnil VW všechny sliby?

Dokonce je překonal. Ale i ze strany VW to překonalo všechny jejich představy. Zásadní moment nastal, když po předsedovi představenstva koncernu Carlu Hahnovi nastoupil Ferdinand Piech. Ten si dal cíl, že ze Škodovky udělá nejkrásnější dceru koncernu. A nechal nám hodně volné ruce.

Když se podepisovaly smlouvy, tak VW přislíbil investice do roku 2000 ve výši devět miliard marek, nakonec to byla polovina…

To bych neřekl. Postavily se dvě nové lakovny, továrna na převodovky, velké vývojové centrum, škola Na Karmeli. Nemluvě o investicích do vývoje. Kolik stojí investice do jednoho modelu, to konkrétně nemůžu říct, ale je to v miliardách korun.

Kdo se z českých politiků o spojení Škodovky a VW zasloužil?

Klíčovým byl místopředseda vlády František Vlasák, pak místopředseda Václav Valeš. Hlásil se k tomu i Grégr. Ten se dost podílel na jednání s Renaultem, ale měl by být jmenovaný.

Už za časů vašeho vedení se psalo o tom, že by Škodovka měla být chudší a méně vybavená dcera…

S tím nesouhlasím, tak to nebylo. Jeli jsme si po svém. Z toho, co jsme si vymysleli, nám neprošly jen dva modely. Jeden (kupé Tudor) by tedy neprošel ani teď. Když jej Piech viděl v roce 2002 na autosalonu v Ženevě, řekl: „Příliš krásné pro Škodovku.“ Udělat krásné auto je snadné, ale udělat jej tak, aby se na něm dalo alespoň trochu vydělat, to už je něco jiného. A pak neprošel model, kterému jsme říkali „hochdach kombi“, prapředchůdce dnešních MPV. V té době by to asi také nemělo šanci. Jinak vše, co jsme si vymysleli, prošlo.

Zdroj: E15.cz
 

Klepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků