Kulhánek: VW se Škodou překonal všechny sliby (interview)

Kulhánek: VW se Škodou překonal všechny sliby (interview)

S odstupem času je dlouholetý předseda představenstva a poté dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek (68) přesvědčen o tom, že Volkswagen všechny sliby o rozvoji a investicích nejen splnil, ale i překonal.

Neměla vláda prodat Škodu v roce 1990 raději Renaultu/Volvu?

Věřili jsme spíše Volkswagenu, protože o Renaultu bylo známo, že si prosazuje vlastní politiku, než že by nechával firmu se rozvinout jako značku. Zatímco u VW bylo od počátku jasné, že půjde o značku. Nabízel vše – vývoj, rozšíření trhu a technické know–how, což se splnilo.

Splnil VW všechny sliby?

Dokonce je překonal. Ale i ze strany VW to překonalo všechny jejich představy. Zásadní moment nastal, když po předsedovi představenstva koncernu Carlu Hahnovi nastoupil Ferdinand Piech. Ten si dal cíl, že ze Škodovky udělá nejkrásnější dceru koncernu. A nechal nám hodně volné ruce.

Když se podepisovaly smlouvy, tak VW přislíbil investice do roku 2000 ve výši devět miliard marek, nakonec to byla polovina…

To bych neřekl. Postavily se dvě nové lakovny, továrna na převodovky, velké vývojové centrum, škola Na Karmeli. Nemluvě o investicích do vývoje. Kolik stojí investice do jednoho modelu, to konkrétně nemůžu říct, ale je to v miliardách korun.

Kdo se z českých politiků o spojení Škodovky a VW zasloužil?

Klíčovým byl místopředseda vlády František Vlasák, pak místopředseda Václav Valeš. Hlásil se k tomu i Grégr. Ten se dost podílel na jednání s Renaultem, ale měl by být jmenovaný.

Už za časů vašeho vedení se psalo o tom, že by Škodovka měla být chudší a méně vybavená dcera…

S tím nesouhlasím, tak to nebylo. Jeli jsme si po svém. Z toho, co jsme si vymysleli, nám neprošly jen dva modely. Jeden (kupé Tudor) by tedy neprošel ani teď. Když jej Piech viděl v roce 2002 na autosalonu v Ženevě, řekl: „Příliš krásné pro Škodovku.“ Udělat krásné auto je snadné, ale udělat jej tak, aby se na něm dalo alespoň trochu vydělat, to už je něco jiného. A pak neprošel model, kterému jsme říkali „hochdach kombi“, prapředchůdce dnešních MPV. V té době by to asi také nemělo šanci. Jinak vše, co jsme si vymysleli, prošlo.

Zdroj: E15.cz
 

Klepněte pro větší obrázek

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků