Kulhánek se bojí aut a náhradních dilů z Číny

Kulhánek se bojí aut a náhradních dilů z Číny

Bývalý předseda představenstva Škoda Auto a současný předseda její dozorčí a také prezident českého Sdružení automobilového průmyslu, Vratislav Kulhánek, se v rozhovoru pro úterní Hospodářské noviny vyjádřil k několika ožehavým tématům týkajících se automobilového průmyslu a aktuální situace na automobilovém trhu.

Zajímavé jsou zejména jeho názory na asijskou konkurenci. Pozici japonských značek považuje za stabilní a vzhledem k jejich poměrně vysokým cenám neočekává další růst jejich podílu na trhu. Jako problém pro evropské automobilky ale vidí korejská auta, která jsou relativně levná, kvalitní a velmi dobře vybavená a jejich prodeje na starém kontinentu stále rostou. Chápe je ovšem jako seriosní konkurenty s nimiž se Evropané musejí poprat. Naopak brojí proti čínským značkám, které podle něj nerespektují ochranu autorských práv, takže šetří náklady na vývoj a vyrábí extrémně levné vozy, i když dostojí všem platným ekologickým I bezpečnostním předpisům. Kulhánek dále dodává: „Pokud EU nevytvoří nějaké zábrany a čínská auta budou vyhovovat kvalitativním a bezpečnostním požadavkům provozu na evropských silnicích, pak to může být velká hrozba pro evropské značky, které musí investovat do vývoje.“

Kulhánek také vystupuje proti zájmu Evropské unie donutit automobilky respektovat používání neoriginálních náhradních dílů ze strany autorizovaných servisů a pustit tak na trh náhradních dílů konkurenci. K tomu říká: „Je to další ze šílených nápadů Evropské komise, zatím se o tom jen mluví.(…) V komisi existuje naivní představa, že víceméně zadarmo dají automobilky svoji dokumentaci kdekomu. To samo o sobě je podivné. Na jedné straně se přeme o pirátské vypalování CD a na druhé straně bychom měli dát v plen duševní vlastnictví.“ Dále varuje před možným vlivem neoriginálních dílů na bezpečnost provozu, výrobci by podle něj mohli šetřit třeba na viditelných dílech jako kapota, blatníky apod. a dělat je z tenčího než předepsaného plechu, čímž by byla dotčena bezpečnost vozidel. V poslední větě k tomuto tématu se projevuje jako „znalec“ teorie komparativních výhod, když říká: “Navíc pokud Evropská komise neoriginální náhradní díly povolí, může se stát, že většina náhradních dílů bude vyráběna v Číně a v Evropě přijdeme o desítky tisíc pracovních míst. To je skandální úvaha.“

Tip: Přečtěte si, co vyvolalo oznámení úmyslu firmy Auto Diskont prodávat vozy čínských značek.

Na otázku, zda Škoda v dobře sílící poptávky po vozech s nízkými emisemi a spotřebbu vyvíjí třeba hybridní pohon, odpovídá: „To je věc koncernu Volkswagen. Jsem skeptik, existující auta na vodík zatěžují životní prostředí víc než benzínové motory. K tomu musí být infrastruktura a ta se podle mne v příštích padesáti letech jen tak nezmění. Dovedu si představit elektromobily nebo hybridy pro jízdu ve městě, ale jinak ne. Hybridy nejsou tématem Škodovky.“

Současnou situaci na automobilovém trhu, kterou mnozí považují za předzvěst krize, pak považuje jen za cyklický výkyv. Situaci by podle něj mohla změnit třeba zmiňovaná čínská konkurence nebo nový způsob přepravy, ale v současnosti riziko krize celého odvětví nevidí. „Pokud budou továrny vytíženy na sedmdesát procent, pořád to není šok, který by ekonomika nezvládla,“ říká Kulhánek a k aktuálním statisícovým slevám na různé modely aut dodává, že jde jen o podporu prodeje a nějaký model přikryje podporu prodeje jiného modelu.

Ke stížnostem prodejců nových aut, že už nevydělávají na prodeji a živí je jen servis pak říká: „Zhruba je to pravda, ne ale úplně, oni si trošičku vymýšlejí. Ale nedokázali by se uživit jenom na prodeji nových vozů, značně vydělávají na servisu. Stejně tak automobilky vydělávají na prodeji náhradních dílů pomalu víc než na prodeji nových vozů.“

Inu, není divu, že se Kulhánek bojí nových aut i náhradních dílů z Číny. I když jsou jeho důvody k obavám více či méně ušlechtilé, v prvé řadě se jistě bije za „svou“ automobilku. Výrazně levnější konkurence na poli nových aut a náhradních dílů by byla pro Škodovku a další evropské značky jistě tvrdým oříškem, který by mnohé z nich nemusely rozlousknout…

Zdroj: Hospodářské noviny, 15.11.2005

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků