KTM 950 SM: Speciální Meisterstück (test)

950 SM každý jen chválí, proto mě zajímalo, co velký funbike umí. Realita? Zážitky z litrového motardu ve mně vřely hodně dlouho.
Seznam kapitol
  1. Představení KTM 950 SM: Motard s pohledem havrana; Kopec + Zatáčky = Nadšení
  2. Chování na polní cestě a ve městě; SM není pro každého, jízda ve dvou a spotřeba; Závěr a kompletní fotogalerie

Od endura, přes naháče až po motarda

Inženýři u KTM zajímavým způsobem upravují známé komponenty a úspěšně je aplikují u nových motocyklů. Všechno to začalo u cestovního endura 950 Adventure, který spatřil světlo světa v roce 2002. Úspěchy se dostavily co nevidět, ale u KTM nezaspali a poslali na trh litrového naháče 990 Superduke. Dalším krokem KTM bylo nasazení nového modelu do neprozkoumaných míst litrových motardů a dobře udělali.

Loni začátkem roku debutoval motard 950 Supermoto a strhl na sebe velkou pozornost. Je možné, aby vetší a těžší motocykl byl taky tak zábavný, jako menší jednoválcová šestistovka LC4 SM? Bude mít 950 SM úspěch?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
KTM 950 SM

Motard s pohledem havrana

Model 950 SM se vyrábí ve dvou barevných verzích: klasická oranžovo-černá a v elegantní černá. Dovozce půjčuje 950 SM v černých plastových šatičkách, které dle mého soudu vypadají z obou variant lépe.

Při prvním pohledu na motorku mě 950 SM překvapilo svými kompaktními rozměry. Když jsem se dočetl, že motard má svůj původ v 950 Adventure, čekal jsem něco většího. Ale celková hmotnost 191 kg bez náplní byla při manipulaci s motocyklem na místě znát, jeden se celkem zapotí.

Kapotáž působí velmi agresivně, především díky ostrým hranám, lomeným liniím a různým hrotům. Přední kryt světla vypadá jako vybroušený diamant a celkový pohed na stroj zepředu vyvolává dojem, že hledíte na černého havrana.

Pod nádrží tepe čtyřdobý, kapalinou chlazený, dvouválec do V, kde osy válců svírají úhel 75 stupňů. Agregát o objemu 942 ccm disponuje výkonem 72 kW (98 k) v 8 000 ot. a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6 500 ot/min. Síla motoru se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.

Výbavička 950 SM je vynikající: plně nastavitelné odpružení White Power s upside-down vidlicí vpředu, brzdový systém Brembo s dvojicí kotoučů o průměru 305 mm s radiálními třmeny vpředu a pětipaprsková 17palcová kola z lehkých slitin. Ale nejdůležitější je, jak tento hardware pracuje při jízdě, že?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vzhled černého havrana - přední světlomet ve tvaru diamantu - radiální třmeny
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
LC8: dvouválcový agregát o objemu 942 ccm - koncovky výfuku pod sedlem

Jednoduchá rovnice: Kopec + Zatáčky = Nadšení

Po nasednutí mě příjemně překvapila pohodlná pozice za širokými řídítky. Relativně úzké a tvrdší sedlo je pohodlné při vyjížďkách po okolí, ale při přepravě do Brna (cca 150 km po dálnici D1) jsem byl naklepaný jak vepřový řízek. Plně nastavitelné páčky spojky a brzdy dovolily optimální seřízení dle potřeby. Po nastartování se z dvojice výfuků pod sedlem vylouplo pěkné basové brumlání.

Supermoto je ale určeno na jiný typ ježdění, než polykaní desítek kilometrů na dálnici. K večeru mi to nedá, skáču do sedla a vyrážím ke krátkému stoupání se sérií pořádně utažených zatáček. Ke krocení poměrně nekompromisního motoru je třeba mít už něco nalítáno a především nenechat se unést chováním stroje. Motard mě dovezl na místo určení a první jízda je na zahřátí pneumatik a kontroly, zda po cestě není někde vysypaná fůra štěrku.

Vracím se zpět pod kopec, v hlavě si srovnám, co chci jet, a start. Na jedničku i dvojku má SMko tendenci jít předním kolem nahoru, ale já mu to nedovolím. Do prvního vracáku zaklapnu plyn, jdu na brzdy, složím stroj doprava a brnk... Špičkou boty jsem zavadil o asfalt. Ano, tak hluboko jde motard do zatáčky.

Krátký výjezd, další levá s otevřenějším koncem, plný plyn a odlehčené přední kolo má tendenci tancovat jak vzpurné hříbě. Takhle bych vám mohl popsat všech devět zatáček, ale to není tím pravým smyslem. Jde o zážitky a dojmy, kterých jsem byl v daný okamžik plný a ještě teď při psaní testu vzdáleně cítím ty litry adrenalinu, co ze mě tekly proudem. Musím se zmínit o pneumatikách Pirelli Scorpion, které po zahřátí držely na silnici jak přibité.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vzpřímená pozice za řídítky usnadňuje ovladatelnost motardu

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Představení KTM 950 SM: Motard s pohledem havrana; Kopec + Zatáčky = Nadšení
  2. Chování na polní cestě a ve městě; SM není pro každého, jízda ve dvou a spotřeba; Závěr a kompletní fotogalerie

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 163 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků