Které radary v Praze nejvíc vynášejí? A jak to souvisí s počtem nehod?

Na konci roku 2014 se objevila zajímavá statistika shrnující počty pokut vybrané za pomoci stacionárních radarů a kamer na území Prahy. Aktuálně tu máme stejnou statistiku, která ovšem pracuje s údaji za rok 2015. Tak tedy, kde se vybere nejvíce?

Stejně jako u dříve zveřejněné statistiky pochází i ta aktuální z dílny Českého rozhlasu. Ten získal databázi přestupků od policie, ze kterého sestavil interaktivní mapu a z ní je dobře patrné, na kterých místech se vydělává nejvíce. 

Celkově pražská policie za loňský rok eviduje 300 tisíců případů překročení maximální povolené rychlosti, přičemž zhruba 292 tisíc zachytily právě automatické systémy. Ty tak vybraly do pražského rozpočtu přibližně 197 milionů korun. 

Policie a radary: Fotí a schovává si všechny. I ty, kteří nic neudělali

Policie a radary: Fotí a schovává si všechny. I ty, kteří nic neudělali

Prohlédněte si interaktivní mapu s přesnými údaji

Zatímco dříve byl nejpřínosnějším úsekem přechod na výpadovce směrem na D7 nedaleko letiště, za minulý rok tohle prvenství získala Praha 4, přesně řečeno křižovatka ulic Zálesí a Nad Lesním divadlem.

Jedná se o úplně obyčejnou křižovatku, kouzlo je zde ale v tom, že sem bylo instalováno omezení na 30 km/h podpořené kamerami. Celkově zde bylo za rok 2015 zaznamenáno 50 835 přestupků, v drtivé většině z kategorie překročení maximální povolené rychlosti o méně než 20 km/h (36 730 přestupků). 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toto jsou dva pražské nejvýnosnější úseky. Jsou rovné, čtyřproudové, přehledné... Na obrázku vlevo je nejvýnosnější úsek v ulici Zálesí, kde je rychlost omezená na 30 km/h, vpravo ulice Modřanská. V měřeném úseku je rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h

Druhou příčku získal další zajímavý pražský úsek, a sice křižovatka ulic Modřanská, V Náklích a V Hodkovičkách. Zde je rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h a nutno dodat, že tohle místo měla policie velice ráda ještě dlouho před tím, než sem byly instalovány kamery, protože je zde naprosto ideální roští, do kterého lze schovat policejní vůz tak, aby nebyl vůbec vidět. 

Na dálnici D1 o víkendu přibyly radary na měření rychlosti

Na dálnici D1 o víkendu přibyly radary na měření rychlosti

Jinak jde o ulici čtyřproudovou a přímo nad přechodem je udělána pro pěší také lávka, takže by se skoro dalo říci, že je zde přechod zbytečný. Sečteno a podtrženo, celkem 44 994 přestupků za loňský rok, opět většinou za překročení rychlosti o méně než 20 km/h. Měření ovšem není úsekové, kamery snímají rychlost kousek před křižovatkou. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další tři pražské a velmi výnosné úseky... Libocká ulice přinesla se svým nesmyslným omezením na 30 km/h také mnoho financí do pražského rozpočtu. Spořilovská (uprostřed) je kvůli hluku omezená na 50 km/h. Jižní spojka (vpravo) je už tradičně úspěšným úsekem

A konečně třetí nejpřínosnější pražské místo je v ulici Libocká. Zde v úseku kolem kostela, kde jsou dvě zatáčky, byla rychlost snížena na 30 km/h a tento krok byl znovu podpořen celkem dlouhým úsekovým měřením. Tyto kamery vygenerovaly 34 114 přestupků za minulý rok, přičemž 30 000 případů zde jelo maximálně 50 km/h, tedy šlo o překročení rychlosti do 20 km/h. 

Další pro pražský rozpočet přínosné úseky najdete v přiložené galerii. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další výnosná pražská místa, která se dostala mezi deset nejlepších. Všimněte si, že většina z nich se týká víceproudých přehledných komunikací 

Jak to souvisí s bezpečnostní? 

Odpověď asi tak nějak všichni tuší, přesnější odpověď nám mohou dát opět statistiky. Na internetu se můžete podívat třeba do interaktivní mapy, kde najdete zaznamenané jednotlivé nehody od roku 2007 na území celé České republiky. Co nám tato mapa říká v kontextu výnosných pražských úseků? 

Tak například nejpřínosnější úsek loňského roku eviduje od začátku roku 2007 do letošního dubna 65 nehod, ovšem pouze ve čtyřech případech šlo o srážku s chodcem. Nicméně je pravda, že speciálně tato konkrétní křižovatka vygenerovala více nehod, při kterých se srazily automobily. Jenže je otázkou, zda za to může rychlost samotná. Kromě přechodů je v jednom směru těsně za křižovatkou vjezd na čerpací stanici, ve druhém směru zase kousek za křižovatkou začíná pruh vyhrazený pro autobusy. A navíc. Po Praze podobných křižovatek najdete opravdu hodně. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tři nejvýnosnější pražské úseky z pohledu počtu nehod. Zatímco úsek v ulici Zálesí (vlevo) a v Modřanské (uprostřed) by se snad možná dal ještě pochopit, protože je zde evidováno větší množství nehod, ulice Libocká a její omezení na 30 km/h je hotový nesmysl

V případě úseku v Modřanské ulici došlo na dané křižovatce od roku 2007 ke čtyřiceti nehodám, kdy pouze v jednom případě se jednalo o srážku automobilu a chodce. Jenže i zde je otázkou, zda měření rychlosti představuje ideální řešení. Policie zde stála se svými radary velmi často i dříve. Možná by stálo za zvážení alespoň zrušení přechodu pod lávkou pro pěší.

Úplný extrém je pak ulice Libocká omezená na 30 km/h. Zde statistiky evidují od roku 2007 pouze 15 nehod plus jednu srážku automobilu s chodcem. Jinak řečeno, zatímco u předchozích dvou míst snad lze konstantní měření trochu omluvit, v Libocké ulici dost těžko. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvě perličky na závěr: Výpadovka na D7, kde je nejvíce nehod právě v měřeném úseku. Asi by bylo nejlepší, kdyby tady přechod nebyl. Peníze na lávku se už jistě z pokut vybraly. Jeden by nevěřil, kolik nehod má na svědomí pražské letiště. Jak to, že tam ještě není nějaké zařízení na měření rychlosti

Zajímavé je, že kromě dvou případů (Libocké a Střešovické ulice) jsou všechny nejvýnosnější úseky široké komunikace, které mají minimálně dva pruhy v každém směru. A bude rovněž zajímavé sledovat, zda se postupem času dočkáme více hlídaných úseků omezených na 30 km/h, protože jak je vidět, tohle omezení se vyplatí. 

Foto: Google Street View

bazar

MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků