Které automobilky mají nejvěrnější zákazníky?

Cílem každé automobilky je, aby se k jejím výrobkům zákazníci vraceli. Kterým výrobcům se to daří nejlépe?

Tento imperativ vládne tradičně především v USA, kde je právě loajalita zákazníků ke značce pravidelně sledovaným a hodnoceným jevem. Pro výrobce automobilů je procentuelně vyjádřitelná věrnost jistě příjemným jevem, zvláště je-li toto procento co největší. Na druhou stranu je ale může poněkud omezovat v dílčích modifikacích nových generací tradičních modelů. Z tohoto pohledu je pak jasné, proč je většina amerických tržních matadorů konzervativní a proč se zde jen stěží prosazují nová jména značek i samotných modelů. 

V Detroitu byly právě již potřinácté vyhlášeny výsledky průzkumu institutu R. L. Polk za rok 2008. Tato organizace zpracovává v USA nejrespektovanější žebříčky spokojenosti zákazníků a jejich věrnosti při nákupu nového auta.

Jako celkově nejúspěšnější koncern byla za loňský rok vyhodnocena společnost General Motors, k jejímž výrobkům se navrátilo 62,53 % dosavadních zákazníků. General Motors tak v této studii získal primát již podeváté v řadě, a to, jak se za chvíli budete moci přesvědčit, takřka výhradně díky značce Chevrolet. Mezi samotnými značkami byla vůbec poprvé nejlépe hodnocena japonská Honda (56,50 %) a novou kategorii věrnosti pramenící ze země původu vozu a zákazníka vyhrála Toyota. Studie však jde dále a vyhodnocuje i nejúspěšnější modelové řady v jednotlivých kategoriích.

Přehled výsledků ankety

Kategorie Vítěz Loajalita v %



Celková ocenění za věrnost    

   
Loajalita k výrobci General Motors 62.53 %
Loajaita ke značce Honda 56.50 %
Loajalita pramenící ze země původu Toyota 54.55 %
     
Ocenění za věrnost dílčích segmentech  

   
Minivany Chrysler Town & Country 37.04 %
Středně velké Pickupy Toyota Tacoma 18.10 %
Velké Pickupy Chevrolet Silverado 32.77 %
Kompaktní SUV Subaru Forester 32.59 %
Středně velká SUV Jeep Grand Cherokee 21.31 %
Velká SUV Chevrolet Suburban 20.42 %
Luxusní SUV Land Rover Range Rover 32.43 %
Kompakty Ford Focus 26.15 %
Střední třída Honda Accord 32.84 %
Vyšší střední třída Chevrolet Impala 34.01 %
Luxusní vozy Lexus ES 34.62 %
Prestižní luxusní vozy Lexus LS 34.83 %
Sportovní vozy Ford Mustang 16.73 %
Luxusní sportovní vozy Chevrolet Corvette 23.90 %

 

Jak vidno, Chevrolet má velmi věrné zákazníky napříč třídami vozů. V kategorii velkých pick-upů zvítězilo Silverado (32,77 %), třídu velkých SUV opanoval Suburban (20,42 %). Impala vyhrála třídu velkých sedanů (34,01 %) - ve všech třech případech se jednalo o zopakování úspěchu z loňského roku. A nově se přidal Chevy Corvette, jež díky zisku 23,90 % zvítězil ve třídě luxusních sportovních vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Silverado / Honda Accord / Chevrolet Impala

Honda za svůj úspěch vděčí především svému vloni mimořádně úspěšnému modelu Accord, který ovládl ziskem 32,84 % střední třídu. Chrysler Town and Country, u nás známý jako Voyager, zopakoval svůj loňský triumf mezi minivany (37,04 %). Taktéž Toyota obhájila všechna svá prvenství z roku 2007, když se její typ Tacoma opět prosadil mezi středními pick-upy (18,10 %) a Lexusy ES a LS vyhrály třídu luxusní (34,62 %), resp. prestižní (34,84 %).

K modré elipse míří prvenství ve dvou třídách, a sice kompaktní a sportovní. Zde nově vynikly místní Focus (26,25 %) a populární Mustang (16,73 %). Forester od Subaru vyhrál třídu kompaktních SUV (32,59%), Jeep Grand Cherokee zvítězil mezi středními SUV (21,31 %) a Range Rovery spokojení zákazníci vynesly na nejvyšší příčku mezi luxusními SUV (32,42 %). Ve všech případech to byla pro dané modely a kategorie vítězství první. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Mustang / Subaru Forester

Nám je však jasné, že evropský trh je poněkud odlišný a úspěšné jsou u nás paradoxně především ty automobilky, které dokáží svými novými modely přetáhnout zákazníky konkurenci (typicky případ BMW, které během pár let zcela změnilo cílovou skupinu, soustředí se na zákazníky konkurenčních značek a svým původním zákazníkům prakticky nemá co nabídnout). Navíc zdejší situace s bujícími modelovými řadami a častými změnami jejich jmen by v podstatě podobné žebříčky dokázala jen stěží stvořit.

Tip: O prodejní úspěšnosti amerických automobilů za loňský rok jsme psali na tomto místě.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků