Která věková skupina řidičů je nejvíce nebezpečná?

47 komentářů

Mates Kosoku
5. října • 19:33

Je jasne, ze nejvice nehod nezavini mladi ridici, ne kazdej ma auto v devatenacti  a kdyz je mu zase hodne tak uz zase nejezdi. Pokud ta statistika nebude v procentech zavineni na urcitou vekovou skupinu, tak je to dohad. Proste nejvic aut vlastni ridici mezi 31-40 a proto nejvic nehod. 

Jst.
4. října • 11:51

Hmm, taky jsem nekde cetl, ze v CR nejvic bouraji skodovky. Cim to asi je?

Mufisto
2. října • 21:55

Podle me je tato statistika trochu vedle. Kdyz si vezmu kolik mladych lidi jezdi na motorkach (jako blazni), tak pro ne temer kazda nehoda konci smrti. A s tema diskarnama je to taky pravda, ale "vožralejch" lidi jezdi podle me vic starsich nez 25let. Pak se taky nedivim, proc ve veku 31-40let je tolik mrtvych. Podle me je v teto skupine nejvic ridicu z povolani (truckeru), u kterych kazda chyba muze znamenat neci smrt. A kdyz vim, jak vetsina z nich vyhazuje kotoucky z okna a jsou pretezovani, tak se ani nedivim, ze usnou za jizdy. A taky toho nejvic najezdi. O duchodcich nad 70 ani nemluvim. Na ty si davam obzvlast pozor. Motorku snad ani nevidi. A nejhorsi na tom je, ze jim doktor dovoli ridit, i kdyz vi, ze uz na to nemaj.

Pavel
29. září • 18:07

Kdo tu statistiku dělal? Proč nejsou jednotlivé skupiny rozděleny ve stejném intervalu? Proč tam není srovnání na počet aktivních řidičů v daném intervalu?To je úroveň účelove statistiky z Blesku!!!!

Petr Broža
29. září • 20:05

Protože tyto statistiky nejsou k dispozici.

Mikka
30. září • 9:35

Pan Broza, radsej nedavajte ziadnu statistiku ako zlu statistiku. Absolutne cisla su na draka. Urcite to treba porovnat s poctom aktivnych vodicov (alebo aspon zaregistrovanych vodicov) v danej vekovej kategorii.

Poznate ze mala loz, velka loz, statistika, politika?

Tato statistika je ako konstatovat ze mzdy vzrastli o 10%. Niekomu vzrastli o 100%, niekomu poklesli o 90%. A vyberte si.

Jogurt
30. září • 10:19

Bych si to dovolil lehce upravit:

Pane Brožo, pokud se nechcete zveřejňovat nesmysly, vyhněte se přebírání čehokoliv, co prošlo perem Policie České Republiky.

Petr Šikl
30. září • 13:09

Pokud nebudeme čerpat ze statistik PČR, tak od koho?

Proč zrovna takto PČR rozděluje řidiče do věkových skupin se zeptám na policejním prezídiu. Nejspíše to bude tím, že řidič dle PČR prochází určitým vývojem. Do 25-ti holduje rychlosti, pak  jezdí s rozvahou, po 30-tce má většinou rodinu atd... po padesátce nikam nespěchá atd.

 

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mikka
30. září • 13:27

Ich rozdelenie pre aktualne potreby PCR dostacuje. Pre ake potreby robia tuto statistiku? Podla ma mozu uplne v pohode robit statistiku na zaklade relativnych cisel. Urcite maju taku databazu udajov ktora im to umoznuje.

Skuste sa este opytat napr. asociacie poistovni na ich statistiky, urcite maju vela zaujmavych statistik o nehodovosti a skodovosti za cele odvetvie poistovnictva.

Ak niekto takuto statistiku pouziva tak potom zavery co na zaklade tejto statistiky robi nie su uplne. Pretoze statistika v absolutnych cislach musi byt doplnena o relativne cisla aby bolo vidiet ci vyssia absolutna nehodovost nie je sposobena jvyssim poctom registrovanych (lepsie by bolo pouzit jazdiacich vodicov). Cize % mozu byt vodici lepsi.

Napr. to ze zeny sposobuju menej nehod ako muzi nemusi ale moze byt pravda.  Ale ktore zeny (jazdiace, s vodicskym preukazom) boli vzate do statistiky nehodovosti.

Jogurt
1. října • 10:53

Jasně. Právě že pro aktuální potřeby policie to postačuje. Protože ale aktuální potřeby policie skoro nikdo nechápe, je celkem logické, že nechápeme ani tuto evidentně účelově metamorfovanou statistiku.

No a pokud nebudete čerpat ze zavádějících statistik PČR, možná nebudete mít odkud čerpat, ono se ale nic nestane, lepší žádná statistika než zmatená.

Ivan Poulík
30. září • 5:56

tato statistika má velmi malou vypovídající hodnotu, resp. nic nevypovídá o "nebezpečnosti" jednotlivých věkových skupin řidičů.

Petr Šikl
30. září • 13:20

Poslední dva sloupečky - závažnost nehod vypovídají o nebezpečnosti jednotlivých skupin až až. Počet usmrcených osob na tisíc nehod je spolehlivé měřítko.

Mladí řidiči často riskují, předvádějí se při návratech z disco, přeceňují své zkušenosti a schopnosti vozu a proto připadá na 1000 nehod 10 usmrcených. Často se jedná i o nehody na motocyklech.

Závažnost nehod nad 70 let je jasná. Není třeba rozebírat. Na tisíc nehod 11,5 usmrcených.

Leonardo Cupranek
30. září • 23:13

Jak uz jsem napsal. K cemu je udaj (napriklad), ze tricatnici zpusobi o polovinu (1.5x) vice nehod, nez sedmdesatnici?

Kdyz si vemu, ze mezi tricatnikama bude 10x tolik ridicu, nez mezi sedmdesatnikama a ze prumernej tricatnik najede rocne 10x vic kilometru, nez prumernej sedmdesatnik, pak to znamena, ze prumernej sedmdesatnik by musel bourat 100x casteji, nez prumernej tricatnik, aby v teto statistice vyslo, ze bouraji stejne (stejny pocet nehod za rok).

JJ
29. září • 22:03

No dobře, lepší statistiky nejsou k disposici. Nicméně počet držitelů ŘP a jejich věková struktura nejsou tajná data a policie, resp. teď tedy asi ministerstvo vnitra (správní odbor?) je tedy musí podle zákona o přístupu k informacím na požádání sdělit. Když to zkombinujete s informacemi z ostatních zdrojů, dostanete rozhodně zajímavější a přesnější statistiku, než zde publikovaný nesmysl.

A i kdyby sestavení vlastního přehledu bylo příliš náročné, nemáte snad zapotřebí jen slepě papouškovat tyhle policejní bláboly. Minimálně se nad tím mohl někdo zamyslet a přidat k tomu vlastní komentář (ne slovní popis tabulky!), poukazující na přinejmenším velmi podivnou metodiku tohoto policjeního výtvoru.

Petr Šikl
30. září • 10:54

Komunikuji s policejním prezidiem odboru dopravy a dostat z nich podrobne statistiky (neuverejnene) je doopravdy orisek. Na maily odpovidaji po 2 mesicich a nejradeji by mi diktovali stat. cisla po telefonu.

Mel jsem zajem napriklad o statistiky, ve kterych vozech ridici nejcasteji zpusobi nehodu, ale PČR tyto statistiky neuvolni.

JJ
30. září • 22:47

Ale o tom se snad nikdo nehádá, že to není snadné. Ale jak "neuvolní"?! Neexistuje zákon, který by jim to zakazoval, tak to uvolnit prostě musí.

A když je z nich nedokážete vytáhnout, můžete dělat jinou práci ( ) Nebo napsat článek o tom, jak PČR nafukuje své zásluhy a důležitost zveřejňováním nesmyslných a ze statistického hlediska bezcenných dat. To, co jste udělal - tj. vzít ty nesmysly a jen je trochu popsat vlastními slovy, je to nejhorší, co jste mohl udělat.

michal
29. září • 16:22

no ono taky kolik % ridicu 31-40 dela pojistovaci podvody s bourackama? v rozmeni 21-30 takhle zije v dnesni dobe lidi dost.

lojza
29. září • 13:33

Souhlasím, že by věkové kategorie měly být souměřitelné, takže sečteme-li kategorii 20 - 24 let s kategorií 25 - 30, zjistíme, že bezkonkurenčně největší bourači (nebo snad "bouráci" ) jsou hoši do třicítky. To by zhruba odpovídalo mým zkušenostem ze silnic.

Leonardo Cupranek
30. září • 23:10

Az na to, ze mezi lidmi ve veku 18-35 let bude 98% ridicu a ve veku 55-75 jen 49% ridicu. Takze ti stari musi 2x tak casto bourat, aby ty mlade dohnali.

Dale: ridici ve veku 18-35 let najedou rocne 30000km, ridici ve veku 70 let najedou rocne 5000km. Takze musi bourat 6x tak casto, aby ty mlade dohnali.

Takze pokud by dle statistiky vyslo, ze zmadi bouraji 2x tak casto (jako ze 2x to neni), nez stari, vlastne to naopak znamena, ze stari bouraji 6x tak casto (je jich 2x min a najedou 6x mene km).

Jsou to samozrejme vymyslena cisla, jde mi jen o to ilustrovat nesmyslnost statistiky a tuplovanou nesmyslnost vyvozovani jakychkoli zaveru na jejim zaklade.

lojza
1. října • 7:04

Jasně, že mladý jsou bystřejší, mají lepší reakce a líp vidí a jezdí třeba 6x lépe než starý papriky, ale tím, že najezdí např. 12x víc km, tak já osobně mám 2x větší šanci, že mě smete nevycválanej mlaďas. Jde totiž o celkový počet nehod a vo tom to je. Kapišto?

Leonardo Cupranek
1. října • 21:31

Abychom to shrnuli: z te statistiky jasne plyne, ze mladi ridi PODSTATNE lepe (kdyz zohlednime jejich pocty a jejich rocni kilometry).

A ty mas pravdu, ze je vetsi pravdepodobnost, ze te smete mladas (protoze jich jezdi vice a najedou vice km).

Ale podle me ta prvni informace je smysluplnejsi. Ta druha rika asi toto: Je daleko vetsi pravdepodobnost, ze te prejede auto na benzin ci naftu, nez ze te prejede auto na paru (protoze jich jezdi mene, nez tech na benzin a naftu). Ale tezko z toho muzes vyvodit, ze auta na paru jsou bezpecnejsi.

Tom
29. září • 11:22

..a naprosto o ničem nevypovídající statistická čísla. Pokud by měla mít nějakou hodnotu, musela by být přepočítána na jednoho řidiče dané věkové skupiny. Je přece jasné, že nejvíce nehod bude ve skupinách, které jsou na cestách zastoupeny nejvíce 20-40 let. Takže takovéhle tabulky příště radši ani nezveřejňovat..

Gergi
29. září • 15:16

To je stejne jako ta statistika o ukradenych autech. Ve vsech casopisech vysly pocty ukradenych aut, ale nikdo se neobtezoval to prepocitat na pocty registrovanych vozidel. Takze ze statistiky vyplyvalo, ze nejvic se krade Skodovka a nejmin "japonci". Kdyz se ovsem clovek podiva do centralniho registru vozidel, zjisti ze realita je trochu jina.

JJ
29. září • 19:17

Jo, tuhle statistiku jsem viděl tuším před osmi lety. Dominoval Chrysler Grand Voyager - registrováno asi 5 aut, ukradeno 8 Byli to pochopitelně zahraniční turisté, ale vidět ve statistice pravděpodobnost ukradení auta 160% je fakt zajímavé.

ACE
29. září • 23:23

Nepleteš si to se statistikou poruchovosti? V krádežích jasně dominuje na počet aut už roky Audi, Mercedes a Bavor.

JJ
30. září • 8:22

Nene, bylo to ukradení. Ta statistika byla řazená podle % a ten Grand Voyager se do čela dostal právě kvůli tomu, že jich tenkrát bylo v ČR opravdu jen pár. Na druhém místě bylo skutečně tuším nějaké Audi.

Gergi
29. září • 23:29

Uz jsem to nekde postoval, tak znovu:


Audi
38532
589
1.53%


VW
163968
1980
1.21%

Mercedes
34317
365
1.06%

BMW
30744
292
0.95%

Honda
27718
230
0.83%

Fiat
174766
946
0.54%

Seat
60201
318
0.53%

Peugeot
175031
762
0.44%

Mazda
48605
207
0.43%

Renault
192904
804
0.42%

Nissan
45778
182
0.40%

Citroen
78106
299
0.38%

Ford
229541
871
0.38%

Škoda
1778610
6403
0.36%

Opel
194502
584
0.30%

Toyota
44161
108
0.24%

Vaz
110735
176
0.16%

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Gergi
29. září • 23:32

Sorry, byla to tabulka - setrideno podle procentualni sance na ukradeni - pocet ukradenych Leden-Srpen 2004/ pocet registrovanych Srpen-2004. Bohuzel, diskuzni forum nema nahled (Preview) dopadlo to takhle. Snad to muze nekdo z redaktoru opravit

lubos
29. září • 11:27

Stejna statistika jako ta , ze letadlo je nejbezpecnejsi preprava.

Turbo
29. září • 13:46

Ja myslim, ze u letadel probehl nejaky prepocet na clovekokilometr. Takze s tim bych to nesrovnaval. Tohle je takova ta "statistika" pro lidi, co tomu fakt nerozumi. Pokud tahle cisla nevztahnes na pocet clovekokilometru, tak jsou to cisla o nicem. Snad jeste ty dva posledni sloupce, ale ty podle me spis vypovidaji o tom v cem ty ridici jezdi, nez jak jezdi. Starci a mladici v popelnicich za par korun umiraji casteji nez manager ve stribrnem Passatu TDI.

JJ
29. září • 15:37

Ano, u letadel to aerolinie rády uvádějí na osobokilometry, protože pak vychází letecká doprava jako nejbezpečnější. Je to metodika, která jim nejvíce vyhovuje, protože letecká doprava se používá na řádově větší vzdálenosti, než ostatní druhy dopravy. Někde jsem to viděl přepočítané na počet cest (většina leteckých nehod je při startu/přistání a je jedno jak dlouhého letu) resp. dobu strávenou cestováním a tam vychází letecká doprava až jako druhá (kupodivu za vlakem).

Ta diskutovaná policejní statistika je blábol, protože se to ani nepokusili vztáhnout k podílu jednotlivých skupin mezi všemi řidiči (např. podle počtu platných řidičáků). Ani to by nebylo dokonalé (protože by se zanedbávaly naježděné kilometry), ale pořád lepší než úplně nic.

Turbo
29. září • 16:05

Me pripada osobokilometr jako nejzajimavejsi udaj, ale ta osobohodina by taky mohla byt zajimava. Jestli je v tom vlak lepsi, tak se nedivim, ze jsem to jeste neslysel. CD asi nemaji tak silne PR oddeleni. Na druhou stranu by je nekdo mohl obvinit, ze ty vlaky zdrzuji zamerne, aby jim to pekne vychazelo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
JJ
29. září • 19:13

Osobokilometr má smysl u cestování na porovnatelné vzdálenosti. Například pokud bych porovnával autobus a vlak, je to OK. Porovnávat úrazy chodců a cestujících v dálkových autobusech podle osobokilometrů je už pochopitelně blbost.

Letecká doprava je specifická jednak tím velkým rozdílem v typických vzdálenostech a pak také tím, že statisticky nejnebezpečnější okamžiky (start, přistání) člověk absolvuje jednou za cestu, bez ohledu na její délku. Třeba u auta je risiko vcelku rovnoměrně rozloženo v čase celé cesty (pochopitelně bude o něco nižší na dálnici apod) a tedy závislost na ujetých kilometrech je podstatně výraznější. U letadla jde (velmi zjednodušeně řečeno) o to, přežít start a přistání a kolik uletíte mezi tím je vcelku wurst.

Ono s těmi statistikami se dá vůbec čachrovat dle libosti. Už jen omezením vstupních dat. Např. KLM se chlubí tím, že nikdy za celou historii neměli na svých linkách smrtelnou nehodu. Formulace "na linkách" jim velmi pohodlně umožňuje zbavit se té nehody Fokkeru na Schipholu, při které zahynulo asi 10 lidí. Nebyl to totiž let linkový, ale charter...

Leonardo Cupranek
30. září • 23:04

Prepocet na pocty ridicu dane vekove kategorie by nemusel byt marny. Sedmdesatiletych ridicu bude relativne velmi malo, takze jsou to kluci snazivi, ze sve male pocty dozenou vysokou bourackovou produktivitou.

Mezi padesatniky urcite bude ne zcela nevyznamne procento lidi bez ridicaku (zejmena mezi zenskejma - ani mama, ani tchyne papiry nemaj).

Zato petadvacatniku bez papiru asi moc nebude - takze vlastne tech nehod pachaj relativne malo.

Take by samozrejme bylo dobre udelat jeste prepocet na pocet kilometru ujetych za rok. Tipnul bych si, ze mezi ridici ve veku 50 az 80 let bude relativne vyznamne procento tech, kteri jedou akorat o vikendu na chatu (pokud je hezky a zrovna je nebere houser), mezi duchodcema bude dokonce i dost takovejch, kteri jedou dvakrat za rok: v dubnu na chatu a v rijnu z chaty.
Naopak mezi 18 az 30 lety bude velke procento tech, kteri jezdi autem kazdy den do prace, tech, kteri najedou poctivych 30 az 50 tisic rocne.
Takze srovnavat jen, kolik nehod udelaj "mladi" a kolik "stari" je uplne mimo, protoze starsich ridicu je mene (takze musi vic bourat, aby vyrovnali pocetni prevahu mladych) a mladsi ridici podle me i najedou vice kilometru (cili ridic-duchodce musi na kazdem druhem kilometru povinne bourat, aby nahnal statistiku).

Ostatne ja mam pocit, ze snad doopravdy plati, ze se statistiky nevypocitavaj z reality, ale naopak, ze se lide (a policie) snazi realitu prizpusobovat statistikam. Napriklad vzdy, kdyz trochu zaprsi, staci jen par kapek, hned je na dalnici plno bouracek. At mi nikdo netvrdi, ze lidi jsou tak spatni ridici, ze maj tak spatne pneumatiky, atd... ze tech par kapek realne muze zapricinit vyssi nehodovost. Spis mam pocit, ze si ridici fakt reknou: "Hle, spadlo sedm kapek, musim splnit svoji obcanskou a vlasteneckou povinnost a naplnit statistiky nehodovosti - BUM!".

Jezevcik
29. září • 9:39

Z jakeho duvodu je ta statistika takto zkreslena? Nekdo chtel za kazdou cenu poukazat na to, ze nejnebezpecnejsi jsou ridici po tricitce? Proto kategorii od 20-30 let rozdelil na dve kategorie. Bud to melo byt po 5letech, nebo vsechno po deseti letech, nebo jinak, ale stejne. Takto je to nevypovidajici.

I kdyz, ja jsem si udelal krasny obrazek , nejnebezpecnejsi jsou lidi kterym bylo v roce 2003 31 let a v roce 2002 jim bylo 30. V nizsi kategorii totiz po jejich odchodu o kategorii vyse obylo mrtvych, v nove kategorii pak vyrazne pribylo.

Petr Šikl
29. září • 15:06

Takto rozdělené věkové skupiny podle věku mě také zarazily.

Ano, je pravdou, že nejvíce nehod způsobí věk. skup. (31-40), ale uděláme-li to samé s věkem (21-30) dostaneme se na mnohem vyšší číslo. Jediné co mě napadá, proč jsou statistiky takto dělené je, že podle PČR řidič za volantem prochází ruznými obdobími (mladí do 25-ti jezdí rychle, pak přichází zklidnění, rodina atd.)

Ze statistiky lze považovat za objektivní závažnost nehod. Počet usmrcených na 1000 dopr. nehod. U lidí nad 70 let je to dáno především tím, že jezdí ve starých (méně bezpečných) vozech a jejich tělo není tak odolné jako u člověka mladého. Navíc mají často pomalé reakce a často neznají nové předpisy.

U mladých řidičů je vysoká úmrtnost dána především malou praxí za volantem a přeceňováním sil svých i vozu.

 

Petr
29. září • 15:18

A taky u těch starších řidičů lze dodat, že většinou zabijí sami sebe nebo jsou sami zabiti (narozdíl od nás mladých/mladších).

mahatma
29. září • 10:13

Jo ročník 72, to jsou lopaty, vzal bych jim řidičaky všem. Ať žije ročník 71.

Pooo
29. září • 12:47

Něco na tom bude, já jsem 1972 a hrozně blbě vidím a mám hrozně málo času, a tak jezdím rychle a kdo nestihne uskočit toho můj Touareg smete. Ještěže je to táák bezpečný auto a nikomu se teda nic nemůže stát. Poznáte mě podle toho, že mám občas hubu přilepenou na čelním skle jak se snažím přečíst značky.

JiVi
30. září • 12:01

znacky .. to ja teda vubec nestiham ...

Leonardo Cupranek
30. září • 22:54

Taky me napadlo, ze prepocet na pocty ridicu dane vekove kategorie by nemusel byt marny. Sedmdesatiletych ridicu bude relativne velmi malo, takze jsou to kluci snazivi, ze sve male pocty dozenou vysokou bourackovou produktiovitou.

Mezi padesatniky urcite bude ne zcela nevyznamne procento lidi bez ridicaku (zejmena mezi zenskejma - ani mama, ani tchyne papiry nemaj).

Zato petadvacatniku bez papiru asi moc nebude - takze vlastne tech nehod pachaj relativne malo.

YLeon
29. září • 9:32

Rozhodne by bylo vhodne to rozpocitat podle poctu ridicu v danem veku, takhle jsou ta cisla celkem na nic.

Jezevcik
29. září • 9:41

no to by sice bylo hezke, ale vypocitatelne asi tak stejne jako daleko presnejsi statistika nehod na clovekokilometr podle veku

Leonardo Cupranek
30. září • 22:54

Taky me napadlo, ze prepocet na pocty ridicu dane vekove kategorie by nemusel byt marny. Sedmdesatiletych ridicu bude relativne velmi malo, takze jsou to kluci snazivi, ze sve male pocty dozenou vysokou bourackovou produktiovitou.

Mezi padesatniky urcite bude ne zcela nevyznamne procento lidi bez ridicaku (zejmena mezi zenskejma - ani mama, ani tchyne papiry nemaj).

Zato petadvacatniku bez papiru asi moc nebude - takze vlastne tech nehod pachaj relativne malo.

X12345678
29. září • 8:50

Policejní statistiky jsou primárně určeny k prosazování (nám běžným smrtelníkům těžko pochopitelných) zájmů policie a proto jim věřím asi stejně jako Arafatovi.

Navíc postrádám podstatnou informaci, jestli bourající řidiči ve věku od 23,754 do 29,449 roku měli větší pravé nebo levé varle, neboť tam bude zakopán jaderný pudl.

Zažil jsem situaci kdy policejní duo nazvané Skupina dopravních nehod se mezi sebou při sepisování protokolu o banální nehodě (spočívající v lehkém ťukanci zezadu v rychlosti asi 10km/h na křižovatce) téměř pohádalo jestli jde o nesprávný způsob jízdy nebo nepřiměřenou rychlost, nakonec zvolili druhou variantu protože "se to líp hodí do statistiky".

Stavros
29. září • 9:06

No něco na tom asi bude, ale i tak těch špatných záznamů tam nemůže být víc jak procento, takže bych těm číslům i věřil.

Leonardo Cupranek
30. září • 22:50

Jo, bude to presne asi jako "sebevrazdy" spachane manzely Stodolovymi...

Doporučujeme

Články odjinud