Která věková skupina řidičů je nejvíce nebezpečná?

Nejlepší odpovědí na tuto otázku je nahlédnutí do policejních statistik. Podíváme se na počty dopravních nehod, usmrcených osob a také na závažnost nehod podle věkových skupin řidičů.
Která věková skupina řidičů je nejvíce nebezpečná?

Tabulka ukazuje v druhém a třetím sloupci počty nehod, které jednotlivé věkové skupiny řidičů zavinily za loňský, resp. předloňský rok.

Věk Počet nehod Počet usmrcených
osob
Závažnost nehod
2003 2002 2003 2002 2003 2002

do 19 let

5 656 4 859 51 49 9 10,1

20 až 24

20 212 20 586 148 137 7,3 6,7

25 - 30

28 648 27 936 197 206 6,9 7,4

31-40

31 107 29 851 199 175 6,4 5,9

41-50

20 084 19 696 141 135 7 6,9

51-60

14 649 13 782 81 93 5,5 6,7

61-70

5 271 4 809 42 37 8 7,7

nad 70 let

2 853 2 616 33 30 11,6 11,5

Celkem

128 480 124 135 892 862 6,9 6,9

Celkem 31 107 dopravní nehod za rok 2003 mají na svědomí šoféři ve věku 31 až 40 let. O něco hůře jsou tam tom řidiči věkové skupiny 25 až 30 let. Tato poměrně vysoká čísla jsou dána především tím, že řidiči ve věku 25-40 let se nejvíce pohybují po komunikacích.

Čtvrtý a pátý sloupec ukazuje počty usmrcených osob. Nejvíce usmrcených opět připadá na věkovou skupinu 31 až 40 let. Druhou příčku obsadili řidiči ve věku 25 až 30 let.

Nejmladší a nejstarší řidiči jsou nejrizikovější

Šestý a sedmý sloupec ukazuje nejpřesněji, která z těchto věkových skupin řidičů patří k těm nejrizikovějším. Počet usmrcených na 1000 dopravních nehod je nejvyšší u řidičů nad 70 let (11,6 osob zemře při tisícovce dopravních nehod) a u řidičů do 19 let (9 osob/1 000 nehod). Za závažnější je nutno považovat vysokou míru nehodovosti právě u nejnižší věkové skupiny, neboť celkové počty nehod i jejich následků jsou podstatně vyšší než u řidičů po sedmdesátce.

S přibývajícím věkem se závažnost nehod jen pozvolna snižuje, minima dosahuje až ve věku 51-60 let (5,5 usmrcené osoby na 1000 nehod). Tato čísla jednoznačně dokumentují rizikovost nehod zaviněných řidiči bez dostatečných řidičských zkušeností a také bez potřebné odpovědnosti k sobě a i k dalším zůčastněným osobám.

Novopečení majitelé řidičského oprávnění nemají mnoho zkušeností za volantem a často chybují, jelikož přeceňují schopnosti své i vozu. Klasickým příkladem nehod, při kterých zemře více mladých osob, jsou víkendové noční návraty z diskoték, kdy se mladí řidiči předvádějí před svými přáteli. Vysoká rychlost, alkohol a zejména nepoužití bezpečnostních pásů způsobuje při těchto nehodách tragické následky.
Podle údajů Centra dopravního výzkumu způsobí řidiči ve věku 17–24 let 25 % všech nehod.

Naopak vysoká závažnost nehod s následkem úmrtí je ve věkové skupině (nad 70 let) dána především stářím řidičů a jejich automobilů. Většina řidičů nad 70 let používá vozy starší 20 let, kde je míra pasivní i aktivní bezpečnosti na velmi špatné úrovni. Často tyto auta bývají ve velmi žalostném technické stavu. Osoby nad 70 let mají také méně šancí k přežití i díky chatrnému zdraví.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků