Kryštof za námi, před námi i nad námi (diskuse)

Minulý týden proběhla největší dopravně-bezpečnostní akce v historii ČR. Kryštof, tak zněl její název, měl zlepšit nelichotivou situaci na českých vozovkách. O výsledcích akce, rychlých vozech pro policii a dalších tématech je dnešní článek i diskuse.
Kryštof za námi, před námi i nad námi (diskuse)

Během akce, jež trvala od pondělí 29. září do pátku 3. října, zkontrolovali policisté 361 685 automobilů. Každý třetí řidič se přitom zodpovídal z dopravního přestupku. Nejčastějším prohřeškem byl špatný technický stav vozidla.

Policisté odhalili 1000 řidičů, kteří řídili pod vlivem alkoholu, téměř 3500 hříšníků nemělo u sebe řidičský průkaz. Policie rovněž zajistila 223 pachatelů trestné činnosti, vypátrala 32 odcizených automobilů a objevila 117 hledaných nebo pohřešovaných osob. Do akce se zapojilo 27000 policistů, kterým bude nad rámec běžné mzdy vyplaceno asi 10 milionů Kč. Na pokutách se vybralo 40 milionů Kč. 

Tip: poslechněte si hodnocení akce z úst ministra vnitra, policejního prezidenta a jeho náměstka.

zdroj: Ministerstvo vnitra ČR

Policejní prezident Jiří Kolář i ministr vnitra Stanislav Gross jsou s výsledkem akce spokojeni. Ve srovnání s průměrnými údaji totiž poklesly počty nehod i lidí, kteří při nich zemřeli. Konec akce byl stanoven na pátek 3. října (23 hod), ve statistikách se tak neobjevila děsivá víkendová čísla. V sobotu a v neděli zahynulo na českých silnicích 26 lidí. Pro ministra Grosse byla čísla víkendové nehodovosti „studenou sprchou“.

Popřel však, že by se policie bála víkendová čísla do statistik akce Kryštof zahrnout. Jiří Kolář k tomu dodal: "Rozkaz byl jasný. Akce opravdu skončila v pátek. Nikdo nevěděl, jak bude sobota a neděle vypadat". Na Kryštofa naváže do měsíce další bezpečnostní akce podobného rozsahu. Tentokráte již nebude veřejnost o jejím začátku informována.

Úspěch či neúspěch?

Kryštofa máme úspěšně za sebou, nastal čas pro bilancování. Ministr vnitra i policejní prezident jsou s výsledky spokojeni, velká část veřejnosti nikoliv. Proč? Hned v prvních dnech zaznělo několik námitek. Za prvé: Policie se místo kontrolování skutečných dopravních přestupků (jízda na červenou, špatné předjíždění atd.) zaměřila na kontrolu dokladů a lékárniček, technický stav vozidel, rychlost.

Za druhé: Masivní policejní kontroly probíhaly od 6 do 23 hod, což mělo negativní vliv na odhalování alkoholu za volantem (nejvíce opilých řidičů sedá za volant obyčejně po půlnoci). Za třetí: Policisté stáli v drtivé většině případů na obvyklých místech, většina řidičů tedy přesně věděla, kde si dávat pozor. Za čtvrté: Bojkot akce ze strany samotných policistů. Za páté: Akce byla vymyšlena tak, že trestala malé ryby místo opravdových pirátů silnic. 

Kryštof na vlastní kůži

Během akce Kryštof jsem se pohyboval v lokalitách Brno, Zlín a Vsetín. Cesty lemovaly desítky policejních hlídek. Zejména v Brně a Zlíně mě překvapilo jejich rozmístění. Policisté například zaujali pozici cca 500 metrů před rušnou křižovatkou (po obou stranách vozovky) a jali se kontrolovat vozidla. O 500 metrů dál se vesele jezdilo na červenou, přejíždělo přes plnou čáru, objíždělo dokonce po chodníku.

Nepřehlédnutelné bylo také množství a druh kontrolovaných vozidel. Bez rozdílu lokality postávaly na kraji vozovky staré škodovky, žigulíky, respektive vozy staršího data výroby (rezavá 120 je narozdíl od naleštěného Mercedesu ideální adept na pokutu). Ačkoliv mnozí podotknou, že polorozpadlá škodovka může být pro okolí nebezpečná (a mají jistě pravdu), smysl akce byl, respektive měl být, někde jinde, nehledě na to, že polorozpadlý automobil nemá na cestě co pohledávat.

Černý víkend a pravomoci policie

Vzrušené hovory vyvolal tragický víkend, během něhož vyhaslo 26 lidských životů. Podle ministra vnitra i policejního prezidenta skončila akce navzdory původním předpokladům v pátek 3. října ve 23 hodin. Ačkoliv policisté v rámci navazující menší bezpečnostní akce v omezené míře v terénu zůstali, přinesl víkend rekordní počet nehod a bohužel i mrtvých. Ministr vnitra i policejní prezident okamžitě popřeli, že se bojí nepříznivá víkendová čísla do statistik akce zahrnout. Menší akce totiž nebyla součástí velkého Kryštofa (zajímavé).

Množství tragických víkendových nehod je dílem náhody, které napomohlo nepříznivé počasí. Nakolik se na nehodách podílela nezodpovědnost řidičů, špatný stav českých vozovek (častý argument) či děravé zákony nechám na zvážení. Obecně se má zato, že během onoho víkendu bourali spíše nezkušení řidiči. Ze všech nehod, které se o víkendu staly, upoutala pozornost jedna, jež oživila diskusi o pravomocích policie.

V sobotu ráno narazil podnikatel Zdeněk Bulawa do policejní Felicie a zabil tři členy posádky. Před touto tragédií byl přitom Bulawa několikrát pokutován za rychlou jízdu, špatný technický stav vozidla, na krátkou dobu mu byl odebrán řidičská průkaz za nehodu způsobenou jízdou v opilosti. Z místa nehody odjel Bulawa, aniž by se pokusil poskytnout zraněným policistům pomoc, taxíkem.

V souvislosti s nehodou se rozhořely diskuse o bodovém systému a nedostatečných pravomocích policie. Jelikož jsme na tato téma na stránkách Autorevue.cz již diskutovali, odkáži vás na dřívější články. 

Super auta pro super policii

Při příležitosti prezentace výsledků akce Kryštof vypustil ministr vnitra Stanislav Gross zajímavou informaci. Policie údajně plánuje nákup asi deseti silných vozů, které by měly udržovat pořádek zejména na českých dálnicích. Ministr Gross bohužel neprozradil, o jaké vozy půjde, o konkrétní  značce, bude-li vůbec nějaká, můžeme zatím pouze spekulovat (ministerstvo i policie jsou v této věci dosti tajemné).

Zmínka o rychlých vozech vyvolala okamžité reakce. Diskutuje se o tom, o jaké vozy půjde, z čeho budou zaplaceny a proč mají být vlastně pořízeny. Konkrétní značka není zatím známa. Spekuluje se o Porsche 911, které má dostatek potenciálu i vysokou cenu, aby zaujalo příslušné ministerstvo, dále o Audi S4 či BMW M3. Daleko méně se mluví (respektive vůbec) o Alfě Romeo (156, 147 GTA) či Subaru Imprezza.

Fabie RS nemá mnoho šancí, daleko lépe je na tom větší Octavie RS. Živě se diskutuje také o smyslu nákupu drahých vozů. Někteří se obávají divokých honiček na dálnici, jiní nevidí na nákupu silných vozů nic špatného. Opatrnost je jistě na místě, nicméně dostane-li policie do rukou silný vůz za přiměřené peníze a bude-li ho užívat s rozumem (vyvaruje se divokých/zbytečných jízd se zapnutým majákem) nemusí být taková „zbraň“ v rukou policie nutně ke škodě.

Začněme u sebe

Neměli bychom zapomínat, proč se akce Kryštof uskutečnila. Policisté se nezúčastnili akce pro zábavu, primárně nešlo ani o „dojení “ řidičů a zalepování děr ve státní kase (věřte nebo ne). Masivní akce měla poukázat (zlepšit) na zhoršující se situaci na českých vozovkách a ta, buďme upřímní, není růžová. Když už tedy účtujeme, zúčtujme také sami se sebou. Chceme-li kritizovat, zameťme si nejdříve před vlastním prahem.

Na českých silnicích se pohybuje množství řidičů, kteří neznají ohleduplnost ani toleranci, místo toho jednají agresivně, chovají se nepředvídatelně, ohrožují sebe i druhé. Mohli bychom jmenovat desítky případů, kdy agresivita za volantem spojená mnohdy se základní neznalostí pravidel silničního provozu, vedla ke smrtelným nehodám. Není třeba. Místo toho raději podotýkám: Buďme ohleduplní a jezděme s rozumem …svatý Kryštof (raději než ten policejní) nám v tom pomáhej.

Diskuse: Co si myslíte o akci Kryštof? Byla z vašeho pohledu úspěšná či nikoliv? Má smysl podobnou akci opakovat? Měla by mít policie vyšší pravomoci? Jak snížit počty nehod na českých silnicích? Měla by mít policie silná auta? Jaké značky?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků