Krutá čísla: auta zabila třináct set lidí

Děsivé jsou statistiky loňské nehodovosti na českých silnicích. Věděli jste, že každé tři minuty stala jedna nehoda, že se stalo téměř dvě stě tisíc nehod a že alkohol je viníkem 111 úmrtí?
Krutá čísla: auta zabila třináct set lidí
Seznam kapitol
  1. Statistiky, srovnání s rokem 2002, příčiny nehod, alkohol za volantem
  2. Kdo nejčastěji umírá, vyjádření policie k nehodovosti

V průměru každé 3 minuty (přesně 2,7 minut) byla nahlášena dopravní nehoda, každých 17 minut byl lehce zraněn člověk a každých 100 minut těžce. V průměru každou 6 hodinu (přesně 6,6) někdo na silnici zemřel. Každou hodinu byla způsobena hmotná škoda přesahující jeden milion korun. Policie České republiky zaznamenala celkem 195 851 nehod, při kterých bylo 1 319 osob usmrceno, 5 253 těžce zraněno a  30 312 osob zraněno lehce. Odhad způsobených hmotných škod přesahuje 9,33 mld. Kč.

S rovnání s rokem 2002

Počet nehod byl o 2,7% vyšší (o 5 133 nehod), počet mrtvých stoupl o 0,4% (o 5 osob) a počet lehce zraněných je o 4,5% vyšší (o 1 299 osob). Pokles je zaznamenám pouze v kategorii těžce zraněných o 4,4 %, tj. o 239 osob, což je hodnota velmi pozitivní.

Zajímavé je, že na suchém povrchu vozovky přibylo 14 412 nehod (více o 11,5%), dále přibylo nehod za dobré viditelnosti (o 9 156, tj. o 7,3%). Naopak se snížil počet incidentů na mokré vozovce o 10 499 nehod, (tj. o 21,5%) a nehod za mlhy a deště o 3 627 (tj. o 23,2%).

Kritické pátky, tragické soboty

Nehodami nejvíce zatíženými dny v uplynulém roce byly pátky, pondělky a středy. Nejméně nehod připadá na neděle a soboty. Avšak nejvíce usmrcených bylo při sobotních a pátečních nehodách. Na soboty připadá 282 usmrcených. Na 1 000 nehod o sobotách připadá 12,4 usmrcených osob což je o 85% více než v jiný den. Nejméně závažné byly nehody úterní a středeční.

Nejvíce obětí na životech bylo při červencových nehodách, nejméně při únorových. Nejhorším dnem vůbec bylo pondělí 15.prosince kdy se stalo 1 333 nehod. Nejtragičtějším dnem vůbec je sobota 8. března, kdy při nehodách zahynulo 20 lidí (pozn. jen při nehodě autobusu zemřelo 19 lidí). Dalším tragickým dnem byla sobota 13. září (18 mrtvých), dále shodně neděle 13.července a 5 října (15 umrtvých).

V průměru na 1 den připadá 3,6 usmrcené osoby. Vloni bylo jen 23 dní, kdy při nehodách nepřišel o život nikdo, což je smutné.

Bezpečná Praha

Nejvíce nehod se událo na území Prahy a nejméně pak na území Jihočeského kraje. Nejvíce lidí zemřelo v Jihomoravském kraji (248 osob) a nejméně v Praze (65 osob). Největší závažnost nehod byla v Jihočeském kraji, kde na 1 000 karambolů připadá 8,8 mrtvých (průměr ČR=6,7). Naopak nejmenší závažností se může pochlubit Praha s 1,8 usmrcených osob na tisíc nehod. Největší nárůst usmrcených zaznamenal Západočeský kraj o 25 %, tj. o 27 osob více.

Příčiny nehod a tragických následků

Prvenství v počtu nehod stále patří nesprávnému způsobu jízdy (téměř 65 % z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel). V pořadí četnosti následuje hlavní příčina nedání přednosti v jízdě (bezmála 18 %), na třetím místě je nepřiměřená rychlost jízdy (15 %) a 2,4 % nehod připadá na nesprávné předjíždění.

Prvenství v počtu usmrcených osob stále patří nepřiměřené rychlosti jízdy - 496 osob (42 %). Podíl nesprávného způsobu jízdy se zvýšil o 6,4 %. Nejtragičtější příčinou nehod pak bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (tj. zatáčka, klesání, stoupání apod.). Při těchto nehodách zahynulo 173 lidí, následují nehody zaviněné vjetím do protisměru (145 usmrcených osob), z důvodu nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla zahynulo 142 lidí atd.

Alkohol zabíjí stále

Pod vlivem alkoholu zavinili účastníci silničního provozu 9 076 nehod, při nichž 111 lidí přišlo o život a dalších 4 486 bylo zraněno. Oproti roku 2002 je počet těchto případů nižší o 5 %, počet usmrcených je nižší o 25 osob (o 18,4 %) a počet zraněných osob je nižší o 498. Na celkovém počtu se tyto nehody v roce 2003 podílely 4,9 % a na počtu usmrcených 8,5 %.

Nejvíce nehod pod vlivem alkoholu se stalo v Severomoravském kraji, nejvíce mrtvých bylo v kraji Středočeském. Nejméně nehod pod vlivem alkoholu se událo v Jihomoravském kraji a v Praze, kde zemřelo i nejméně lidí.

Závažnost nehod dle druhů vozidel

Nejhorší ukazatel je u motocyklů, kde na 1 000 nehod připadá přes 41 usmrcených osob, dále u chodců 31, u autobusů (23), cyklistů (22), malých motocyklů (16,5), traktorů (10) a u osobních automobilů (6,9). Nejvíce nehod zaviní lidé s automobily v objemové třídě 1,1 až 1,4 litrů (43,5 %), dále 1,5 až 1,9 l (31,9 %), 2 až 3 l (15,7 %) a do 1 litru obsahu (4,6 %).

Ukazatel závažnosti je nejvyšší u nehod vozidel s objemem motoru 2 až 3 litry a do 1 litru. Nejvíce nehod způsobili řidiči automobilů vyrobených v letech 95-99 (31 %), při kterých zemřelo 251 lidí. Ovšem největší závažností nehod trpí vozy vyrobené před rokem 1980, dále v období 1985-89. Největší nárůst usmrcených byl u vozů se stářím max. 3 roky.

Chodci zavinili 1 937 nehod, z toho muži 787, děti 711 a ženy „jen“ 387. Zbytek skupiny připadá na skupiny chodců. Ostatní nehody s chodci způsobili neopatrní řidiči (758 nehod).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Statistiky, srovnání s rokem 2002, příčiny nehod, alkohol za volantem
  2. Kdo nejčastěji umírá, vyjádření policie k nehodovosti
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků