Krize už zasáhla i Porsche, jeho prodeje prudce poklesly

Více než kdy jindy se v událostech těchto dní zrcadlí lesk i bída automobilového průmyslu. Zatímco zářivé novinky z ženevského autosalonu nám ukazují ty největší krásy světa čtyř kol, současně přicházející zprávy o vývoji ekonomických ukazatelů některých automobilek naznačují, že se nad tímto světem stahují černá mračna. Nejnovější zpráva ze Stuttgartu sice není tak fatální jako informace o úpadku Saabu a problémech Opelu, o to více je ale překvapivá.

U německého Porsche totiž uzavřeli výsledky za první finanční pololetí, které skončilo 31. ledna. A vykázaný  propad tržeb a ještě větší propad prodejů překvapil i velké skeptiky. Porsche totiž meziročně klesly tržby o 13 procent na 3,04 miliardy eur, což by nebylo až tak hrozné, samotný prodej vozů ale meziročně klesl o výrazných 27 procent na 34 266 vozů.

Na první pohled jde o výsledky kopírující současný propad celého trhu. Uvážíme-li ovšem, že jde o čísla za šest měsíců, po které byla minimálně z poloviny ekonomické krize stále spíše stráškem, než realitou a prodeje vozů klesaly maximálně v řádu procent, pokud vůbec, jde o pokles bez nadsázky drtivý. Porsche navíc mělo být podle analytiků jednou z těch automobilek, které se pokles trhu příliš nedotkne a naopak na něm bude relativně získá. Jak vidno, realita je úplně jiná.

Prodeje automobilce poklesly napříč modelovými řadami, nejméně přitom utrpěla klasická 911. Tu si v uplynulém půlroce pořídilo 13 543 zákazníků, tedy o 17 procent méně, než loni. Hůře na tom byl Cayenne s 16 773 prodanými auty a více než dvacetiprocentním poklesem zájmu, tabulce odpadlíků pak vévodí Boxster s šedesátiprocentním poklesem a 3 950 prodanými vozy.

Automobilka doufá ve zlepšení díky příchodu faceliftovaných modelů a dieselového Cayenne, které se právě představuje v Ženevě. Jaký bude další vývoj prodejů firmy si ale vzhledem k jejímu specifickému portfoliu troufá odhadnout málokdo.

Finančně ovšem Porsche problém nemá, zisk firmy dle zveřejněných informací stoupl, a to díky podílu na zisku Volkswagenu, ve kterém drží 50,8 procenta akcií. Podrobnější informace o zisku Porsche ale budou zveřejněny až koncem března.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků