Krize už zasáhla i Porsche, jeho prodeje prudce poklesly

Více než kdy jindy se v událostech těchto dní zrcadlí lesk i bída automobilového průmyslu. Zatímco zářivé novinky z ženevského autosalonu nám ukazují ty největší krásy světa čtyř kol, současně přicházející zprávy o vývoji ekonomických ukazatelů některých automobilek naznačují, že se nad tímto světem stahují černá mračna. Nejnovější zpráva ze Stuttgartu sice není tak fatální jako informace o úpadku Saabu a problémech Opelu, o to více je ale překvapivá.

U německého Porsche totiž uzavřeli výsledky za první finanční pololetí, které skončilo 31. ledna. A vykázaný  propad tržeb a ještě větší propad prodejů překvapil i velké skeptiky. Porsche totiž meziročně klesly tržby o 13 procent na 3,04 miliardy eur, což by nebylo až tak hrozné, samotný prodej vozů ale meziročně klesl o výrazných 27 procent na 34 266 vozů.

Na první pohled jde o výsledky kopírující současný propad celého trhu. Uvážíme-li ovšem, že jde o čísla za šest měsíců, po které byla minimálně z poloviny ekonomické krize stále spíše stráškem, než realitou a prodeje vozů klesaly maximálně v řádu procent, pokud vůbec, jde o pokles bez nadsázky drtivý. Porsche navíc mělo být podle analytiků jednou z těch automobilek, které se pokles trhu příliš nedotkne a naopak na něm bude relativně získá. Jak vidno, realita je úplně jiná.

Prodeje automobilce poklesly napříč modelovými řadami, nejméně přitom utrpěla klasická 911. Tu si v uplynulém půlroce pořídilo 13 543 zákazníků, tedy o 17 procent méně, než loni. Hůře na tom byl Cayenne s 16 773 prodanými auty a více než dvacetiprocentním poklesem zájmu, tabulce odpadlíků pak vévodí Boxster s šedesátiprocentním poklesem a 3 950 prodanými vozy.

Automobilka doufá ve zlepšení díky příchodu faceliftovaných modelů a dieselového Cayenne, které se právě představuje v Ženevě. Jaký bude další vývoj prodejů firmy si ale vzhledem k jejímu specifickému portfoliu troufá odhadnout málokdo.

Finančně ovšem Porsche problém nemá, zisk firmy dle zveřejněných informací stoupl, a to díky podílu na zisku Volkswagenu, ve kterém drží 50,8 procenta akcií. Podrobnější informace o zisku Porsche ale budou zveřejněny až koncem března.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků