Kriminalita: jak odhalit kradená auta?

V celé Evropě je každý rok ukradeno téměř tolik vozidel, kolik jich je v České republice registrováno. V absolutním měřítku se ročně nejvíce vozidel ztratí ve Velké Británii - téměř 580 000, v Itálii 330 000 a Francii asi 320 000.
Kriminalita: jak odhalit kradená auta?

Počet odcizených vozidel se v České republice v posledních letech pohybuje v rozmezí 27 500 až 29 500 vozidel ročně. Každý den v roce je tedy v České republice přibližně ukradeno 75 až 80 aut. Pro posouzení nakolik je práce policie při nalézání odcizených vozidel úspěšná, je rozhodující, kolik se jich vrátí původním majitelům. Zcela bezkonkurenční i v celoevropských podmínkách jsou severské země, kde jich je nalezeno kolem 90 %.

U nás se najde v posledních letech nalezeno jen asi 17 až 20 % zmizelých aut, přičemž procento rok od roku klesá. I ve srovnání s okolními zeměmi vychází situace v České republice velmi nepříznivě. Např. v Německu je to 55 %, v Rakousku téměř 60 % a v Polsku více jak 65 %. Situace v České republice je ze sledovaných evropských zemí nejhorší. Minimální požadavky na doložení dokladu o oprávněném nabytí vozidla umožňují snadnou opětovnou registraci odcizeného vozidla na nového držitele.

Proto se už hodně nových majitelů napálilo a koupilo kradené auto. Ústav silniční a městské dopravy nabízí ve spolupráci s firmou Cebia prostřednictvím stanic technické kontroly možnost prověřit původ vozidla v mezinárodním informačním systému OCIS. Stanic technické kontroly označených logem DEKRA-ÚSMD je na území České republiky 171. Prověřování původu vozidel dělá téměř 130 stanicích technické kontroly, takže dostupnost této služby je dostatečná a snadná.

Prostřednictvím mezinárodního informačního systému OCIS (OPEN CAR INFORMATION SYSTEM) lze ověřit, zda

  • vozidlo není evidováno v informačním systému odcizených vozidel daného státu,
  • vozidlo bylo v daném státě vůbec registrováno a byla mu přidělena státní poznávací značka,
  • vozidlo nebylo vyřazeno v daném státě z důvodů např. totální havárie,
  • vozidlo, není v dané zemi stále registrováno ( může se např. jednat o fingovanou krádež a pojišťovací podvod).

Informace, zda vozidlo není registrováno v informačním systému odcizených vozidel nebo vozidlo je či bylo uvedeno v informačním systému registrovaných vozidel, lze v současné době získat z těchto 16 zemí: Německo, Itálie, Francie, Rakousko, Švýcarsko, Belgie, Dánsko, Finsko, Maďarsko, Nizozemí, Portugalsko, Španělsko, Švédsko, Velká Británie, USA a Kanada.

Samozřejmě lze získat i informace, zda vozidlo není evidováno jako kradené v České republice.
Předpokladem prověření původu konkrétního vozidla v mezinárodním systému OCIS jsou přesné, úplné a správné identifikační údaje daného vozidla: tovární značku a typ vozidla, číslo karosérie (VIN ), rok výroby vozidla, číslo motoru, SPZ a barvu vozidla. Dosavadní zkušenosti ukazují, že každé přibližně 8. až 9. prověřované vozidlo není z nějakého výše uvedeného důvodu v pořádku a nelze tedy jeho koupi doporučit.

Skutečný stav pak je nepochybně ještě daleko horší, protože ne každý nový majitel ojetého vozidla si před koupí prověří původ kupovaného vozidla. Problémy, které mohou nastat při přejezdu občana České republiky s „problémovým“ vozidlem přes hranice, si každý jistě dovede představit. Ve většině případů dochází k odebrání tohoto vozidla, ke ztrátě finančních prostředků, vložených do nákupu vozidla a následně i ke vzniku právních problémů.

Seriózní prodejce ojetého vozidla zcela nepochybně umožní zjistit požadované identifikační údaje z Technického průkazu vozidla či Osvědčení o technickém průkazu a jejich přesnost a správnost ověřit i na vozidle. Řada prodejců ojetých vozidel prověření původu vozidla v systému OCIS u prodávaných vozidel poskytuje, nebo alespoň nabízí jeho zprostředkování. Pokud se prodejce vozidla prověření původu vozidla brání, je to jistě závažný signál, na jehož základě by si měl kupující celou záležitost znovu pečlivě rozmyslet.

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků