Náhrada za XM se jako koncept poprvé objevila již koncem minulého století. Oblíbili si ji francouzští prezidenti, ale zákazníci nikoliv.
Na pozici vlajkové lodi přečkal Citroën XM celá devadesátá léta – a to úspěšně. Získal například titul evropského Auta roku, vyrobeno bylo lehce přes 333 tisíc kusů. Koncem milénia se spekulovalo, že se francouzská značka vykašle na velká luxusní auta, designéři Marc Pinson a Vladimir Pirojkov proto dostali za úkol přesvědčit svět o opaku.
Během pouhých několika měsíců designéři stvořili vůz s tvary, které svět neviděl – oblými plochami bez výraznějších prolisů, extrémně konkávním zadním oknem, zadními světly ve tvaru bumerangů a proporcemi typickými pro značku, čili delším předním a kratším zadním převisem. Na autosalonu v Ženevě se v roce 1999 představuje studie C6 Lignage, která zaujala mimochodem i bonsají na středovém tunelu. Svým názvem odkazovala na šestiválcový předválečný model C6.
Sériová verze měla premiéru až mnohem později – v březnu roku 2005 na autosalonu v Ženevě. Nebylo to kvůli problémům s vývojem, Citroën chtěl jen počkat, až bude mít na trhu zbytek menších modelů s nižšími čísly, od C1 až po C5. Exotické a zároveň elegantní tvary karoserie přežily bez větších změn, včetně zakřiveného zadního okna. Vnitřek sice neměl samostatná zadní sedadla a rostlinu, ale nabídl dostatek prostoru, kůže i světla.
Mimo design uměla C6 zaujmout také technikou, bylo zde samozřejmě hydropneumatické odpružení (na rozdíl od C5 plně variabilní a řízené), dále průhledový displej nebo systém varování před opuštěním jízdního pruhu skrze vibrace řidičovy sedačky. Šestiválcové modely dostaly také třípolohový výsuvný spoiler a aktivní kapotu.
Vůz byl nabízen s třílitrovým benzinovým šestiválcem o výkonu 155 kW, nebo s naftovým čtyřválcem 2.2 HDi (125 kW) a šestiválcem (nejprve 2.7 HDi 150 kW, později 3.0 HDi 177 kW). Uvedení na trh proběhlo v polovině listopadu 2005, s předprodukční verzí ale již 14. července jezdil prezident Chirac. Oblíbili si jej i jeho nástupci Sarkozy, Hollande a Macron. V roce 2010 prošel vůz lehkým faceliftem, dostal například LED denní svícení nebo větší zpětná zrcátka.
Vůz vynikal jízdním komfortem, což například dokázal Jeremy Clarkson v jednom z dílů pořadu Top Gear při srovnání s BMW řady 5. Montován byl výhradně v továrně v Rennes, roční plán výroby činil 30.000 kusů. Jenže za celou dobu své existence vznikla C6 do roku 2012 v pouhých 23.421 exemplářích – 616 čtyřválcových dieselů s manuálem a 2857 s automatem, šestiválcová nafta s 13.081 kusech s 2.7 HDi a 4084 kusech s 3.0 HDi, benzinových šestiválců bylo 2783.
Pokud tedy nějakou C6 potkáte, jde o poměrně vzácné setkání. Sama značka přiznala, že šlo o největší propadák od roku 1974, kdy ji převzala skupina PSA. Zákazníky odrazoval exotický design i velmi vysoká cena (při vstupu na český trh od 1,25 do 1,63 milionu korun), raději sahali po konzervativnějších a technicky vyspělých autech z Německa. Název C6 automobilka zrecyklovala pro čínský model z roku 2016.
Citroën C6: Dostupná technická data nabízených verzí |
Motor |
3.0 HDi |
2.7 HDi |
2.2 HDi |
3.0i |
Zdvihový objem [cm3] |
2992 |
2720 |
2179 |
2946 |
Počet válců |
V6 |
V6 |
R4 |
V6 |
Palivo |
Diesel |
Diesel |
Diesel |
Petrol |
Výkon [k/min] |
241/3800 |
204/4000 |
170/4000 |
211/6000 |
Toč. moment [N.m/min] |
450/1600 |
440/1900 |
370/1500 |
290/3750 |
Max. rychlost [km/h] |
235 |
230 |
217 |
230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,5 |
9,3 |
10,3 |
10 |
Převodovka |
6A |
6A |
6M/6A |
6A |
Délka [mm] |
4.908 m |
4.908 m |
4.908 m |
4.908 m |
Výška [mm] |
1.860 m |
1.860 m |
1.860 m |
1.860 m |
Výška [mm] |
1.464 m |
1.464 m |
1.464 m |
1.464 m |
Velikost kol |
18" |
18" |
17" |
17" |
Velikost pneumatik |
245/45 |
245/45 |
225/55 |
225/55 |
Objem nádrže [l] |
72 |
72 |
72 |
72 |
Hmotnost [kg] |
1848 |
1846 |
1823 |
1791 |
Zdroj: citroenet.org.uk |