V Rumunsku se Volkswagen ani Brouk neujaly. Rumunským "lidovým vozem" je Dacia 1300. Právě tento vůz dostal národ v 70. a 80. letech minulého století na silnice. Zdroj: Dacia

V Rumunsku se Volkswagen ani Brouk neujaly. Rumunským "lidovým vozem" je Dacia 1300. Právě tento vůz dostal národ v 70. a 80. letech minulého století na silnice. | Zdroj: Dacia

Dacia 1300, která byla v Rumunsku ikonickým modelem po více než tři desetiletí, se zapsala do paměti národa. Vůz pro všechny rodiny, taxíky na každém rohu ve městech země a další: to jsou příjemné vzpomínky, které si mnozí Rumuni na tento ikonický model stále uchovávají. Zdroj: Dacia

Dacia 1300, která byla v Rumunsku ikonickým modelem po více než tři desetiletí, se zapsala do paměti národa. Vůz pro všechny rodiny, taxíky na každém rohu ve městech země a další: to jsou příjemné vzpomínky, které si mnozí Rumuni na tento ikonický model stále uchovávají. | Zdroj: Dacia

Mihai, který pracuje jako architekt Renault Technologies v technickém centru Titu, má k tomuto modelu vázáno mnoho vzpomínek z dětství. Je hrdý na to, že zrenovoval otcovu Dacii 1310, a od té doby se stal jejím oddaným fanouškem. Zdroj: Dacia

Mihai, který pracuje jako architekt Renault Technologies v technickém centru Titu, má k tomuto modelu vázáno mnoho
vzpomínek z dětství. Je hrdý na to, že zrenovoval otcovu Dacii 1310, a od té doby se stal jejím oddaným fanouškem. | Zdroj: Dacia

Mihai vlastní benzínovou Dacii 1310 TLX o objemu 1,3 l, kterou jeho otec koupil v roce 1992. Vůz známý jako Dacia 1300, který se vyráběl v letech 1969-1979 a byl identickou kopií francouzského Renaultu 12, se pak až do roku 2004 jmenoval Dacia 1310. Zdroj: Dacia

Mihai vlastní benzínovou Dacii 1310 TLX o objemu 1,3 l, kterou jeho otec koupil v roce 1992. Vůz známý jako Dacia 1300, který se vyráběl v letech 1969-1979 a byl identickou kopií francouzského Renaultu 12, se pak až do roku 2004 jmenoval Dacia 1310. | Zdroj: Dacia

V polovině 80. let se vozy Dacia vyráběly z 98 % z místních dílů, což usnadňovalo opravy a renovace starších modelů s použitím originálních dílů. Právě tak se Mihaiovi podařilo s podporou místní sítě příznivců vozů Dacia uvést svůj vůz Dacia 1310 TLX do původního stavu. Zdroj: Dacia

V polovině 80. let se vozy Dacia vyráběly z 98 % z místních dílů, což usnadňovalo opravy a renovace starších modelů s použitím originálních dílů. Právě tak se Mihaiovi podařilo s podporou místní sítě příznivců vozů Dacia uvést svůj vůz Dacia 1310 TLX do původního stavu. | Zdroj: Dacia

Stejně jako Mihai je stále více Rumunů hrdých na rumunské automobilové dědictví a snaží se ho propagovat. Je třeba říci, že Dacia 1300 výrazně zlepšila mobilitu a s ní spojenou svobodu celého Rumunska. Proto zaujímá zvláštní místo ve vzpomínkách na dětství celé generace Rumunů. Zdroj: Dacia

Stejně jako Mihai je stále více Rumunů hrdých na rumunské automobilové dědictví a snaží se ho propagovat. Je třeba říci, že Dacia 1300 výrazně zlepšila mobilitu a s ní spojenou svobodu celého Rumunska. Proto zaujímá zvláštní místo ve vzpomínkách na dětství celé generace Rumunů. | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1310 Zdroj: Dacia

Dacia 1310 | Zdroj: Dacia

Dacia 1300, která byla v Rumunsku ikonickým modelem po více než tři desetiletí, se zapsala do paměti národa. Vůz pro všechny rodiny, taxíky na každém rohu ve městech země a další: to jsou příjemné vzpomínky, které si mnozí Rumuni na tento ikonický model stále uchovávají. Zdroj: Dacia
Mihai, který pracuje jako architekt Renault Technologies v technickém centru Titu, má k tomuto modelu vázáno mnoho vzpomínek z dětství. Je hrdý na to, že zrenovoval otcovu Dacii 1310, a od té doby se stal jejím oddaným fanouškem. Zdroj: Dacia
Mihai vlastní benzínovou Dacii 1310 TLX o objemu 1,3 l, kterou jeho otec koupil v roce 1992. Vůz známý jako Dacia 1300, který se vyráběl v letech 1969-1979 a byl identickou kopií francouzského Renaultu 12, se pak až do roku 2004 jmenoval Dacia 1310. Zdroj: Dacia
V polovině 80. let se vozy Dacia vyráběly z 98 % z místních dílů, což usnadňovalo opravy a renovace starších modelů s použitím originálních dílů. Právě tak se Mihaiovi podařilo s podporou místní sítě příznivců vozů Dacia uvést svůj vůz Dacia 1310 TLX do původního stavu. Zdroj: Dacia
22
Fotogalerie

Krásně opravená Dacia 1310 má na tachometru jen 3400 kilometrů. Připomene vám historii rumunského autoprůmyslu

Hrdým majitelem tohoto stroje je architekt společnosti Renault Technologies. Patřil jeho otci, učil se v něm řídit a nyní je stále jako nový.

Pan Mihai pracuje ve pracuje v technickém středisku skupiny Renault v rumunském Titu, kde na 330 hektarech najdete stovky testovacích stolic i celkem 32 kilometrů zkušebních polygonů. V jeho garáži se nachází vůz, ke kterému má výjimečný vztah. Jde největší hit minulé éry tamního automobilového průmyslu – Dacii 1300 (konkrétně model 1310 TLX z roku 1989), která vydržela ve výrobě v celkem 35 let (od roku 1969 do roku 2004) a existuje ve zhruba dvou milionech exemplářů.

Vůz byl licenční verzí Renaultu 12, vedle sedanu se postupem času objevila také provedení kombi Break a pick-up. Varianta 1310 se představila v roce 1979, od původního modelu ji poznáte hlavně díky čtyřem předním světlometům a odlišné zadní optice. Vozidlo se stalo lidovou legendou, která dostala Rumuny na silnice – i díky své příznivé ceně, která by v přepočtu na současné peníze činila pouhých 78.000 Kč! V polovině 80. let se Dacia stavěly z 98 procent z místních dílů, což díky vzájemné kompatibilitě usnadňovalo opravy a údržbu starších modelů.

Tento bílý exemplář zakoupil Mihaiův otec v roce 1992. Rodina hrdého majitele v něm jezdila na dovolené, učil se v něm řídit a má k němu velmi sentimentální vztah. Díky dokonalé renovaci je nyní vůz ve stavu nového kusu. Třináctistovky prý nyní objevuje i řada dalších Rumunů, pro něž jsou návratem do dětství. Mihai také připomíná jejich spolehlivost – na tachometru jeho Dacie je údaj 3400 kilometrů, ale počítadlo se protočí přes nuly při každých 99.999 km. A v tomto případě se tak stalo již třikrát.

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud