Král malých vozů se jmenuje Opel Corsa

Není v současné době úspěšnější typ s bleskem ve znaku než Corsa. Malé automobily se většinou vyrábějí ve velkých sériích, ale 11 milionů kusů vozů pod jedním názvem se nevidí každý den. A právě v takovém počtu se narodila Corsa v období, kdy slaví dvacáté narozeniny.
Král malých vozů se jmenuje Opel Corsa
Seznam kapitol
  1. První dvě generace aneb Od hrany k oblině
  2. Třetí a poslední generace prochází stále vývojem

První Opel Corsa vyjel z výrobní linky tehdy nového závodu ve španělské Zaragoze na podzim roku 1982. Od té doby se dočkala tří generací: Corsa A (1982 – 1992), Corsa B (1993 – 2000) a Corsa C (2000 - ?).

Corsa se v různých částech světa vyrovnala s různými úkoly – někdy slouží jako vůz pro celou rodinu, výkonnější verze pak uspokojí svojí vitalitou a výbornými jízdními vlastnostmi i sportovně založené řidiče. Získala si značnou popularitu mezi ženami, často velmi mladými, které tvoří značnou část kupujících. Podle průzkumů německého trhu v určitých letech více než 60 procent zákazníků, kteří kupovali vozy Opel Corsa, tvořily ženy do 30 let.

Velmi důležité je i to, že dokáže stírat sociální rozdíly, což je obzvlášť vzácná vlastnost, kterou by u svých malých modelů přivítal určitě každý výrobce automobilů. Majitele vozů Opel Corsa nelze automaticky zařadit do určité sociální nebo příjmové skupiny. Image tohoto modelu vyhovuje mimořádně širokému spektru zákazníků.

Jak se narodila?

V sedmdesátých letech se ukázalo, že mimořádně úspěšný model vyšší střední třídy Opel Rekord nezaručuje ze střednědobého pohledu příznivý vývoj celé automobilky a bude nutné co nejrychleji přijít s menším vozem. Ropná krize a s ní spojené politicko-sociální změny ve společnosti se totiž výrazně projevily i ve změně zákaznických preferencí.

Pohled do prodejních statistik nebyl nijak příjemný: Mezi roky 1978 až 1981 prodeje vozů Opel Rekord, což byla do té doby nejúspěšnější modelová řada značky Opel, poklesly o 62%. Podíl vozů této kategorie na celkovém trhu se snížil z 20,1% na pouhých 11,9%. Celá řada konkurentů automobilky Opel se musela smiřovat s propadem prodejů svých vozů této třídy o 70 i více procent! Ve stejném období podíl vozů typu Opel Kadett vzrostl o 20,8% až na 34%.

Vedle Kadettu se o přízeň zákazníků dělila celá řada moderních vozů této kategorie. Vedení automobilky Opel bylo přesvědčeno, že v období ropné krize právě tento segment bude výrazně posilovat.

Místo narození: Zaragoza

Španělsko se připravovalo na vstup do Evropské unie a jeho politický i ekonomický systém se rychle přibližoval západoevropským standardům. Následovala značná investiční injekce a nový vůz mohl už v roce 1983 získat podíl 7% na evropském trhu malých vozů, za rok to bylo už víc než 10%. Dvoudveřová Corsa, která se prodávala i jako tříprostorový sedan Corsa TR, předčila záhy po svém uvedení na trh i ta nejoptimističtější očekávání.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Corsa první generace se nabízela s třídveřovou a pětidveřovou karosérií.

Koeficient aerodynamického odporu vzduchu modelů ve stupni výbavy Standard, De Luxe nebo Berlina činil pouze cx = 0,36, sportovně laděné verze Corsa Sport cx = 0,35. Výborná aerodynamika spolu s nízkou hmotností – hmotnost základních verzí činila jenom 750 kg – přispívaly na tehdejší dobu k velmi dobré hospodárnosti provozu.

Corsa měla poměrně dlouhý rozvor 2340 mm. Kompaktní zadní náprava s vlečenými rameny spojenými příčkou a velmi malé vinuté pružiny jen minimálně omezovaly zavazadlový prostor vozu. Motor byl zase co nejvíce posunutý k přední části vozu. Základní objem zavazadlového prostoru činil 225 litrů, jeho maximální kapacita však dosahovala až 550 litrů. Více než dostatečná byla i užitečná hmotnost až 480 kg.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Později přibyla i sportovní verze GSi a čtyřdveřový sedan se stupňovitou
zádí.

Necelé dva roky po uvedení první Corsy na trh obohacuje Opel modelovou řadu Corsa A o další karosářská provedení: V modelovém roce 1985 (fakticky tedy již od podzimu 1984) mohli zákazníci získat jak modely se splývavou zádí, tak tříprostorové sedany i ve čtyřdveřovém provedení.

Naprostí individualisté si mohli objednat exkluzivní verzi Irmscher. Tento dlouholetý tuningový partner automobilky Opel připravil Corsu se speciálně naladěným sportovním zavěšením kol, širšími pneumatikami, tříramenným kůží obšitým volantem a charakteristickými dekorativními lištami na karoserii. Velkou senzací se stal také dvousedadlový otevřený model Corsa Spider.

Mladší kulatější sestra

Corsa druhé generace vyjela v roce 1993. Proti Corse A, jež se prezentovala ostřejšími liniemi, hranami a „tvrdě“ tvarovanými karosářskými panely, byl nový model od pohledu „měkčí“, designérsky jemnější, uhlazenější, na jeho karoserii převažovaly obliny a splývavé křivky.

Na evropském trhu se nová Corsa nabízela ve dvou karosářských verzích – jako tří a pětidveřový hatchback a na některých trzích dokonce i čtyřdveřový model se strmě padající zadní stěnou, který byl svojí koncepci velmi blízko vozům typu kombi. Ještě v roce 1993 se Corsy B začaly vyrábět v portugalské Azambuji a v Eisenachu v Německu. Ačkoli k prodejcům se Corsa druhé generace dostala až v průběhu jarních měsíců, podařilo se do konce prosince roku 1993 vyrobit celkem 386 000 vozů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Corsa druhé generace přinesla oblé křivky a stala se tak "měkčí".

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Opel Corsa B se stala jedním z nejúspěšnějších malých vozů doby.

V následujícím roce začaly Corsy B – jako Chevrolety Corsa - sjíždět z výrobních linek brazilského závodu v Sao José dos Campos u Sao Paula a roční světová výroba vozů Opel Corsa B dosáhla díky tomu úrovně 684 000 kusů. V roce 1995 přišel čas mexického závodu v Ramos Arizpe, kde se Corsy B začaly vyrábět jako Chevy Corsa. V následujícím roce 1996 se výroba modelů Corsa B rozběhla i v Jižní Africe, Kolumbii, Ekvádoru a Venezuele a na podzim roku 1997 spustila montáž i v nové továrně v Rosariu v Argentině.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První dvě generace aneb Od hrany k oblině
  2. Třetí a poslední generace prochází stále vývojem
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 428 km
Cena: 80 000 Kč
Opel Astra 1,4
Rok výroby: 2003
Stav: 129 003 km
Cena: 36 000 Kč
Opel Vectra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 235 788 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2013
Stav: 127 584 km
Cena: 360 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 35 211 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků