Kráčí Volkswagen neohroženě zářným zítřkům vstříc? Ano i ne

Koncern Volkswagen je velký a obří má i plány. V roce 2018 hodlá prodávat jako první výrobce automobilů 10 milionů vozů ročně. Je to ale reálné?
Kráčí Volkswagen neohroženě zářným zítřkům vstříc? Ano i ne

Kdybychom na Volkswagen pohlíželi jen přes mikrokosmos České republiky, kde za prvních šest měsíců prodeje osobních vozů skupiny VW až na jednu výjimku padly – Volkswagen 7670 (loni 7853), Seat 1879 (1534), Škoda 23 826 (29 207), Audi 1667 (1952) – tak by na to asi nevsadil nikdo ani pomyslnou zlámanou grešli.

Jenže svět Volkswagenu je trochu jiný, větší. Nestojí a nepadá s prodeji v Česku...

Smělá předpověď

Martin Winterkorn převzal vedení koncernu Volkswagen 1. ledna 2007. Tehdy VW prodával ročně 6 milionů vozů. Když Winterkorn oznámil, že v roce 2018 bude Volkswagen prodávat 10 milionů vozů, vyvolalo to povětšinou jen nevěřícné úsměvy.

Za prvních pět let, kdy je ve funkci, se ale k této metě přibližuje tempem přímo sprinterským. Produkci VW zvedl o padesát procent. A teď má před sebou ještě necelých šest let, aby dosáhl vytoužené hranice. Stačí mu jen pozdvihnout prodeje o 10 procent ve srovnání s rokem 2012. 

Ambiciózní Martin Winterkorn převzal otěže koncernu po Berndu Pischetsriederovi a strnulý kolos rozhýbal neuvěřitelným způsobem. Pod jeho vedením skupina VW prodává stále více, zisk nepřetržitě roste.

Přitom krize v západní Evropě neustupuje a prodeje vozů nejen v Německu už šestým rokem za sebou padají. Zákazníci povětšinou pořízení nového vozu odkládají. Výsledkem je, že v květnu prodeje v Evropě spadly na úroveň, která tady nebyla od roku 1993.

Čísla, čísla…

Koncern Volkswagen překvapuje dobrými výsledky i letos. Za prvních pět měsíců zvýšil svoje celosvětové prodeje o 6 procent na 3,87 milionu vozů. (Loni jeho prodeje vzrostly ve srovnání s rokem 2011 o 12 procent.) Za celý rok 2012 prodal VW 9,28 milionů automobilů.

Loňský rok nabídl i značně rozdílné situace. Prodeje devíti značek osobních a lehkých užitkových automobilů Volkswagenu v západní Evropě klesly o tři procenta na zhruba 3 miliony vozů. V kontrastu s tím ale byly zprávy z jiných regionů.

V oblasti Asie a Pacifiku povyskočil zájem o vozy německého koncernu o 23 procent na 3,17 milionů vozů.

Loni se oblast Asie a Pacifiku podílela na zvýšeném celkovém prodeji skupiny VW 35 procenty (31 % v roce 2011), zatímco podíl západní Evropy poklesl na 33 procent (38 % v roce 2011).

Skupina VW v roce 2012
(prodej v ks, tržby a zisk v eurech, meziroční změna v %)

prodej9,28 milionů 12 % 
tržby192,7 miliard 21 %
provozní zisk11,5 miliard  2 %
Zdroj: Volkswagen Group

Sázka na Čínu

Co stojí za Winterkornovým úspěchem? Především to, že od počátku vsadil na čínskou kartu. A to i přes námitky svých oponentů. Investoval ohromné prostředky mimo Evropu, Čína se stala hlavním trhem značek Volkswagen a Audi. Silnou pozici má dnes koncern v celé Asii a v Pacifiku.

Prozíravost a vizionářství Winterkorna dnes vynikne ještě více při pohledu na potácejícího se francouzského obra PSA Peugeot/Citroën. Ten k podobným krokům přistoupil až nedávno, dosud spoléhal hlavně na evropské prodeje.

A Čína bude očividně hrát klíčovou roli v budoucnosti skupiny VW i nadále. Německý koncern plánuje zvýšit roční produkci svých vozů v Číně do roku 2018 o 60 procent - na 4 miliony kusů. 

Čínské závody VW mají roční výrobní kapacitu 2 miliony automobilů. Loni jich ale z jejich výrobních linek sjelo 2,6 milionu. Jak to Číňané dokázali? V závodech se pracovalo přesčas.

To už ale podle VW v příštích letech „nehrozí“. Volkswagen totiž dobře ví, že „čínská karta“ je rozhodující, a proto plánuje v příštích třech letech utratit v nejlidnatější zemi světa 9,8 miliard euro. Dosud zde koncern investoval 15,7 miliard euro od roku 1985.

“V příštích letech postavíme minimálně 10 dalších závodů, z toho sedm bude v Číně,” řekl v dubnu Winterkorn akcionářům. Pokud by se to podařilo, měl by koncern VW v Číně závodů 19.

Loni VW prodal v Číně 2,81 milionu aut. Cíl pro tento rok je opět vyšší - 3 miliony. Ale bude to zřejmě mnohem složitější. V letech minulých čínský automobilový trh rostl dvojciferným tempem, to už dnes neplatí. Pokud se tedy VW upne hlavně na Čínu, hrozí při sebemenším poklesu zdejšího trhu, že padne i produkce Volkswagenu. 

Prodeje VW v roce 2012
(2012 vs 2011, v %) 

západní Evropa33 38 
zbytek Evropy
Severní Amerika
Jižní Amerika11 11 
Asie, Pacifik35 31 
ostatní

Zdroj: Volkswagen Group

Americká hra

Další velkou ruletu roztočil Volkswagen ve Spojených státech. Hodlá zde v roce 2018 prodávat 1 milion aut. O toto číslo se podělí jen dvě značky: Volkswagen 800 000 vozů a Audi 200 000 vozů.
 
Ale k této metě je ještě cesta daleká a možná bude i pěkně „zarúbaná“. V roce 2012 zde koncern prodal lehce přes polovinu plánovaného objemu – Volkswagen 438 133 automobilů a  Audi 139 310 vozů. 

Navíc neprožívá VW v současnosti v USA příliš radostné chvíle. Za prvních pět měsíců udal na trhu, který vzrostl o 7 procent na 6,42 milionu aut, 169 835 vozů. Jeho problém se jmenuje Passat (na snímku nahoře).

Tento sedan střední velikosti, který se vyrábí v novém závodě ve městě Chattanooga, stát Tennessee, se prodává hůře, než představitelé koncernu VW čekali. I proto dochází k omezování výroby. 

Tento neúspěch VW bolí obzvláště. Koncern totiž ve Spojených státech otevřel v roce 2011 nový výrobní závod, aby splnil svůj cíl vyrábět v roce 2018 10 milionů aut. Navíc spuštění výroby v Tennessee mělo i symbolický význam. Volkswagen nabídl práci Američanům, kteří stále nemohli zapomenout na to, jak německý koncern zavřel jiný závod v Pennsylvánii v roce 1988.

Ovšem fakta jsou tvrdá a nepříjemná. Poptávka po Passatu je v USA slabá. Výrobní kapacita závodu v Chattanooga je 150 000 aut. Ze showroomů ve Spojených státech však odjelo s novými majiteli jen 117 023 Passatů.

Navíc VW v USA čelí stále silnější hrozbě, tvrdé konkurenci hlavně ze strany japonských výrobců automobilů, kteří nyní těží ze slábnoucího jenu.

Značky koncernu VW v roce 2012
(prodeje v ks, meziroční změna v %; provozní zisk v eurech, meziroční změna v %)

VW (osobní vozy)5,74 mil.133,64 mld.-4
Audi1,46 mil125,38 mld.1
Škoda939 2027712 mil.-4
Seat321,002-8-156 mil.69
Porsche59 513 946 mil. 
Bentley851022100 mil.1250
Lamborghini208330  
VW (užitkové vozy)550 3704421 mil.-6

(Konsolidované výsledky Porsche od 1. srpna 2012, provozní zisk Lamborghini zahrnutý do Audi)

Zdroj: Volkswagen Group

 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků