Kráčí Volkswagen neohroženě zářným zítřkům vstříc? Ano i ne

Koncern Volkswagen je velký a obří má i plány. V roce 2018 hodlá prodávat jako první výrobce automobilů 10 milionů vozů ročně. Je to ale reálné?
Kráčí Volkswagen neohroženě zářným zítřkům vstříc? Ano i ne

Kdybychom na Volkswagen pohlíželi jen přes mikrokosmos České republiky, kde za prvních šest měsíců prodeje osobních vozů skupiny VW až na jednu výjimku padly – Volkswagen 7670 (loni 7853), Seat 1879 (1534), Škoda 23 826 (29 207), Audi 1667 (1952) – tak by na to asi nevsadil nikdo ani pomyslnou zlámanou grešli.

Jenže svět Volkswagenu je trochu jiný, větší. Nestojí a nepadá s prodeji v Česku...

Smělá předpověď

Martin Winterkorn převzal vedení koncernu Volkswagen 1. ledna 2007. Tehdy VW prodával ročně 6 milionů vozů. Když Winterkorn oznámil, že v roce 2018 bude Volkswagen prodávat 10 milionů vozů, vyvolalo to povětšinou jen nevěřícné úsměvy.

Za prvních pět let, kdy je ve funkci, se ale k této metě přibližuje tempem přímo sprinterským. Produkci VW zvedl o padesát procent. A teď má před sebou ještě necelých šest let, aby dosáhl vytoužené hranice. Stačí mu jen pozdvihnout prodeje o 10 procent ve srovnání s rokem 2012. 

Ambiciózní Martin Winterkorn převzal otěže koncernu po Berndu Pischetsriederovi a strnulý kolos rozhýbal neuvěřitelným způsobem. Pod jeho vedením skupina VW prodává stále více, zisk nepřetržitě roste.

Přitom krize v západní Evropě neustupuje a prodeje vozů nejen v Německu už šestým rokem za sebou padají. Zákazníci povětšinou pořízení nového vozu odkládají. Výsledkem je, že v květnu prodeje v Evropě spadly na úroveň, která tady nebyla od roku 1993.

Čísla, čísla…

Koncern Volkswagen překvapuje dobrými výsledky i letos. Za prvních pět měsíců zvýšil svoje celosvětové prodeje o 6 procent na 3,87 milionu vozů. (Loni jeho prodeje vzrostly ve srovnání s rokem 2011 o 12 procent.) Za celý rok 2012 prodal VW 9,28 milionů automobilů.

Loňský rok nabídl i značně rozdílné situace. Prodeje devíti značek osobních a lehkých užitkových automobilů Volkswagenu v západní Evropě klesly o tři procenta na zhruba 3 miliony vozů. V kontrastu s tím ale byly zprávy z jiných regionů.

V oblasti Asie a Pacifiku povyskočil zájem o vozy německého koncernu o 23 procent na 3,17 milionů vozů.

Loni se oblast Asie a Pacifiku podílela na zvýšeném celkovém prodeji skupiny VW 35 procenty (31 % v roce 2011), zatímco podíl západní Evropy poklesl na 33 procent (38 % v roce 2011).

Skupina VW v roce 2012
(prodej v ks, tržby a zisk v eurech, meziroční změna v %)

prodej9,28 milionů 12 % 
tržby192,7 miliard 21 %
provozní zisk11,5 miliard  2 %
Zdroj: Volkswagen Group

Sázka na Čínu

Co stojí za Winterkornovým úspěchem? Především to, že od počátku vsadil na čínskou kartu. A to i přes námitky svých oponentů. Investoval ohromné prostředky mimo Evropu, Čína se stala hlavním trhem značek Volkswagen a Audi. Silnou pozici má dnes koncern v celé Asii a v Pacifiku.

Prozíravost a vizionářství Winterkorna dnes vynikne ještě více při pohledu na potácejícího se francouzského obra PSA Peugeot/Citroën. Ten k podobným krokům přistoupil až nedávno, dosud spoléhal hlavně na evropské prodeje.

A Čína bude očividně hrát klíčovou roli v budoucnosti skupiny VW i nadále. Německý koncern plánuje zvýšit roční produkci svých vozů v Číně do roku 2018 o 60 procent - na 4 miliony kusů. 

Čínské závody VW mají roční výrobní kapacitu 2 miliony automobilů. Loni jich ale z jejich výrobních linek sjelo 2,6 milionu. Jak to Číňané dokázali? V závodech se pracovalo přesčas.

To už ale podle VW v příštích letech „nehrozí“. Volkswagen totiž dobře ví, že „čínská karta“ je rozhodující, a proto plánuje v příštích třech letech utratit v nejlidnatější zemi světa 9,8 miliard euro. Dosud zde koncern investoval 15,7 miliard euro od roku 1985.

“V příštích letech postavíme minimálně 10 dalších závodů, z toho sedm bude v Číně,” řekl v dubnu Winterkorn akcionářům. Pokud by se to podařilo, měl by koncern VW v Číně závodů 19.

Loni VW prodal v Číně 2,81 milionu aut. Cíl pro tento rok je opět vyšší - 3 miliony. Ale bude to zřejmě mnohem složitější. V letech minulých čínský automobilový trh rostl dvojciferným tempem, to už dnes neplatí. Pokud se tedy VW upne hlavně na Čínu, hrozí při sebemenším poklesu zdejšího trhu, že padne i produkce Volkswagenu. 

Prodeje VW v roce 2012
(2012 vs 2011, v %) 

západní Evropa33 38 
zbytek Evropy
Severní Amerika
Jižní Amerika11 11 
Asie, Pacifik35 31 
ostatní

Zdroj: Volkswagen Group

Americká hra

Další velkou ruletu roztočil Volkswagen ve Spojených státech. Hodlá zde v roce 2018 prodávat 1 milion aut. O toto číslo se podělí jen dvě značky: Volkswagen 800 000 vozů a Audi 200 000 vozů.
 
Ale k této metě je ještě cesta daleká a možná bude i pěkně „zarúbaná“. V roce 2012 zde koncern prodal lehce přes polovinu plánovaného objemu – Volkswagen 438 133 automobilů a  Audi 139 310 vozů. 

Navíc neprožívá VW v současnosti v USA příliš radostné chvíle. Za prvních pět měsíců udal na trhu, který vzrostl o 7 procent na 6,42 milionu aut, 169 835 vozů. Jeho problém se jmenuje Passat (na snímku nahoře).

Tento sedan střední velikosti, který se vyrábí v novém závodě ve městě Chattanooga, stát Tennessee, se prodává hůře, než představitelé koncernu VW čekali. I proto dochází k omezování výroby. 

Tento neúspěch VW bolí obzvláště. Koncern totiž ve Spojených státech otevřel v roce 2011 nový výrobní závod, aby splnil svůj cíl vyrábět v roce 2018 10 milionů aut. Navíc spuštění výroby v Tennessee mělo i symbolický význam. Volkswagen nabídl práci Američanům, kteří stále nemohli zapomenout na to, jak německý koncern zavřel jiný závod v Pennsylvánii v roce 1988.

Ovšem fakta jsou tvrdá a nepříjemná. Poptávka po Passatu je v USA slabá. Výrobní kapacita závodu v Chattanooga je 150 000 aut. Ze showroomů ve Spojených státech však odjelo s novými majiteli jen 117 023 Passatů.

Navíc VW v USA čelí stále silnější hrozbě, tvrdé konkurenci hlavně ze strany japonských výrobců automobilů, kteří nyní těží ze slábnoucího jenu.

Značky koncernu VW v roce 2012
(prodeje v ks, meziroční změna v %; provozní zisk v eurech, meziroční změna v %)

VW (osobní vozy)5,74 mil.133,64 mld.-4
Audi1,46 mil125,38 mld.1
Škoda939 2027712 mil.-4
Seat321,002-8-156 mil.69
Porsche59 513 946 mil. 
Bentley851022100 mil.1250
Lamborghini208330  
VW (užitkové vozy)550 3704421 mil.-6

(Konsolidované výsledky Porsche od 1. srpna 2012, provozní zisk Lamborghini zahrnutý do Audi)

Zdroj: Volkswagen Group

 

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků