Kozí dech slaví 60 let: Mopedy Stadion v Rakovníku dělali 7 let

Tak trochu shodou okolností se v bývalé továrně na jízdní kola Stadion v Rakovníku v roce 1957 začaly montovat mopedy. Tato éra však trvala poměrně krátce.

Celkem tři základní typy vyjížděly z Rakovníku v letech 1957-64, kdy trvala éra výroby mopedů Stadion. Základním a dosud nejrozšířenějším je Stadion S 11, v podstatě velmi jednoduchý stroj s motorem přichyceným na spodní straně rámu. Vlastně je to jen poněkud robustnější jízdní kolo se slabým motorem. Zřejmě i kvůli němu se mopedu přezdívalo "kozí dech". 

Naopak poslední typ z roku 1962 označovaný Stadion S 23 už vypadal jako skutečný malý motocykl.

Mopedy se v Československu vyráběly již před druhou světovou válkou. Známé jsou například ČZ 76 Kaktus nebo Jawa Robot.

Retro | Zajímavosti

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Zajímavé je, že úkol zkonstruovat první poválečný typ mopedu nedostali v roce 1956 ani v Jawě, ani v ČZ Strakonice, nýbrž ve Vývojovém oddělení veloprůmyslu, které sídlilo v Rokycanech.

Prototyp, tehdy ještě opatřený motorem Fichtel&Sachs, si odbyl svoji výstavní premiéru v roce 1956 na strojírenském veletrhu v Brně. Výroba se však zvolna začala rozbíhat až v roce 1957. Nejprve pod označením S1, to však byla v podstatě  jen ověřovací dvoutisícová série, následně stroj dostal označení S11.

Motor přežil celá desetiletí

To už byl k dispozici motor, vyráběný závodem Motor České Budějovice se zdvihovým objemem jednoho válce 49,8 cm3. Maximální výkon činil 1,5 koně. Stejný motor se používal i pro konstrukčně mnohem složitější moped Jawetta, který přišel na trh o dva roky později.

Motor byl spojený s dvourychlostní převodovkou. Do třílitrové nádrže se lila směs benzinu s olejem v poměru 1:25. Její obsah měl postačovat na ujetí dvou stovek kilometrů.

Retro | Zajímavosti | Hatchbacky | Fiat | Život řidiče | Ostatní značky

Jak na to: Vyzkoušeli jsme dovoz veterána z EU a jeho přihlášení

Rám byl svařený z trubek o průměru pouze 45 milimetrů. Na druhou stranu, velmi prostinká konstrukce vyžadovala jen minimální údržbu. "Za tu dobu, co ho mám, jsem měnil jen svíčku a plášť předního kola, svěřil se redaktorovi Autorevue.cz Michal Petlan z Kamenných Žehrovic, který se o víkendu účastnil srazu Rakovnické mopedy. Jeho moped je přitom stále celý v původním stavu.

Od poloviny roku 1959 se Stadiony S 11 vyráběly ve dvou provedeních - standardní bylo s kratším výfukem, ručním zvonkem a světlometem na držáku. Zlepšené provedení šlo získat za příplatek, většinou se vyváželo do zahraničí a poznat ho lze zejména podle delšího výfuku, rychloměru a bzučáku. Nejluxusnější verze měla dokonce světlomet integrovaný do krytu řídítek společně s tachometrem a přepínačem světel. Mopedy se lakovaly ve čtyřech barvách - zelené, modré, karmínové a kávové. Blatníky měly vždy odstín slonové kosti.

Model S22 byl podstatně vylepšený

V roce 1960 sice pokračovala nadále výroby modelu S 11, kterého celkem vzniklo přibližně 150 000 kusů, ale současně se už nabízel typ S 22. Konstrukce byla zcela odlišná. Například rám už byl podstatně zesílený, moped jezdil na širších pláštích, zadní kolo bylo odpružené tlumiči. Výkon motoru lehce vzrostl díky novému typu karburátoru a na rám se dostala větší nádrž.

Posledním "rakovnickým" mopedem byl Stadion S 23. Tento typ je dnes poměrně vzácný, jednalo se totiž o malosériovou výrobu a stroj nebyl určen pro domácí trh. Dnes se údajně jeho cena před renovací pohybuje kolem 60-70 tisíc Kč. Rám tohoto mopedu byl v horní části zpevněn příčkou, motor dostal polospádový karburátor Jikov se zvětšeným průměrem difuzéru na 14 milimetrů. Díky tomu byl výkon motoru 2,4 koňské síly a stroj uměl dosáhnout rychlost i přes šedesát kilometrů v hodině. Maximem předcházejících dvou typů bylo přitom 45 kilometrů v hodině.

Ve své době měla rakovnická továrna i svůj vlastní závodní tým. Proto vzniklo i několik sportovních verzí, včetně plochodrážní úpravy.

V roce 1964 tehdejší komunistické orgány v rámci restrukturalizace motocyklového průmyslu rozhodly o ukončení výroby v Rakovníku. Mopedy se pak opět dělaly v tehdejší ČSSR až v sedmdesátých letech. To v Povážské Bystrici začala produkce modelů Babetta. Motory určené původně pro Stadiony se pak ale ještě dlouho vyráběly v bývalém Sovětském Svazu a montovaly do motocyklů značky Riga.

Na fotografie zobrazující jednotlivé typy Stadionů a zachycující atmosféru akce Rakovnické mopedy Stadion 2017 se podívejte zde:   

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 31 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků