Koupit teď auto na CNG? Máme sedm argumentů pro a stejný počet proti

Může se zdát, že trh s vozy na zemní plyn přešlapuje na místě. Nejasné jsou signály vysílané z automobilek, naopak plynárenské společnosti se snaží, seč mohou a pohon CNG propagují na každém kroku. Shrnuli jsme tedy důvody, které motivují, a které naopak odrazují od koupi takového vozu.
Seznam kapitol
  1. Proč si auto na CNG koupit
  2. Proč na CNG zapomenout:
  3. Fotogalerie dostupných modelů

V loňském roce se na problematiku aut na CNG poněkud pozapomnělo. Zejména kvůli tomu, že klasická ropná paliva byla nejlevnější za posledních šest let.

Jenže benzin i nafta teď už stojí opět více a velké zlevnění se dá očekávat jen stěží. Pro další vývoj bude rozhodující další pohyb cen ropy na světových trzích, vývoj kvótovaných cen jednotlivých druhů motorových paliv a vývoj kurzu koruny vůči dolaru.

Atraktivita alternativních pohonných hmot je od počátku dána především daňovým zvýhodněním. CNG bylo zpočátku od spotřební daně zcela osvobozeno. V současnosti je CNG jako pohonná hmota zatížena spotřební daní, která činí 0,70 Kč/m3. Snížená spotřební daň je v souladu s dobrovolnou dohodou mezi vládou ČR a plynárenskými společnostmi plánována do konce roku 2020, zároveň však podle výstupů z Národního akčního plánu Čistá mobilita v současnosti probíhají jednání s cílem prodloužit sníženou spotřební daň pro CNG do doby dosažení 10% podílu na trhu PHM.

Škoda Octavia G-Tec zvládla 1700 km bez tankování

Škoda Octavia G-Tec zvládla 1700 km bez tankování

Situace je závislá i na předpisech EU. A ani zde není příliš jasno a tři roky před koncem programu finanční podpory nedokáže EU sdělit, kudy se budou cesty CNG ubírat. Automobilky, které teď netuší, zda-li budou jejich CNG modely bez příslušné podpory konkurenceschopné, nehodlají příliš investovat do vývoje nových modelů. Právě to je důvod, proč je nyní na trhu poměrně omezená nabídka těchto aut. Volkswagen dříve nabízel pohon CNG u modelů Passat či Touran, v jejich nových generacích již ale chybí. Největší výběr je v současnosti u Fiatu.

Pojďme si teď nejprve projít důvody, které myšlenku aut na CNG podporují:

1) Ušetříte za palivo

 Asi největším lákadlem pohonu CNG jsou jeho nízké náklady na cestování. Spotřeba se v běžném provozu vejde pod 4 kg/100 km, přičemž cena za 1 kg zemního plynu osciluje kolem 26 Kč. Někteří výrobci uvádějí tabulkové spotřeby klesající i pod 3,5 kg/100 km, ale pro takový výsledek už to chce mít opravdu lehkou nohu. Při takových hodnotách lze jezdit se CNG s výsledkem 1 Kč na 1 ujetý kilometr, což je výrazně méně než v případě benzinového či dieselového auta, u kterých se jezdí za 1,6, respektive i více než 2 Kč/km.

2) Dojedete daleko

Vozy využívající pohonu na zemní plyn jsou konstruovány jako bivalentní – tedy umožňující pohon jak na zemní plyn, tak i benzin. Kombinace obou pohonů, respektive zásob paliva, umožňuje většinou velký dojezd. Zejména u modelů koncernu VW (Seat Leon, VW Golf, Škoda Octavia apod.). Škoda Octavia disponuje dokonce třemi nádržemi, dvě lahve na CNG jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, třetí je plnohodnotná benzinová. Dojezd při dodržení tabulkových hodnot tak v kombinaci obou pohonů sahá až na 1370 km. Naše zkušenost ukazuje, že tisícovka kilometrů je bez problémů dosažitelná.

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

3) Pomůžete přírodě

Asi nikdo z nás nechce dýchat znečištěný vzduch a dusit se ve smogem zaneřáděných městech. Ruku na srdce, emise ale u nás hrají při výběru vozu často podřadnou roli. A absence podpory ze strany státu tomu ještě nahrává. Faktem ale je, že emise vozů CNG jsou v porovnání s běžnými palivy nejnižší. Zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon v rámci běžně dostupných fosilních paliv. V porovnání s benzínem přináší až o 30 % nižší emise CO2, o 75 % nižší emise CO a až o 80 % nižší emise aromatických uhlovodíků. Tato čísla jsou ještě zajímavější v porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 % nižší emise CO a o 80 % nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků.

4) Potěšíte firmu

Pokud dává pohon CNG smysl soukromníkovi, který ročně najede alespoň 20 000 km, ještě větší úspory znamená zemní plyn pro firmy, jejichž vozový park čítá vícero aut a ty povětšinou disponují i většími ročními nájezdy. Automobily s pohonem CNG jsou navíc podle § 3, zákona č. 16/1993 Sb. zcela osvobozeny od platby silniční daně.

5) Až dojde nafta

Zkratka CNG značí „compressed natural gas“, tedy stlačený přírodní, či chcete-li zemní plyn. Ten, na rozdíl od LPG, nevzniká při zpracování ropy. Jeho hlavní složkou je metan (obvykle přes 90 %) a etan (1 - 6 %) a podle některých odhadů činí jeho celosvětové zásoby 511 tisíc miliard kubických metrů, což odpovídá zásobám až na 200 let. Zajímavostí zemního plynu jako paliva je i fakt, že jeho oktanové číslo dosahuje hodnoty až 130. Motor vozu je tak mnohem odolnější proti vzniku detonačního spalování, což umožňuje konstruktérům zlepšovat jeho účinnost cestou zvyšování kompresního poměru.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

6) Komfortní řešení

Vozy s tovární přestavbou na CNG jsou uživatelsky maximálně vychytané. Zástavba nezabírá prostor v zavazadlovém prostoru, plnící ventil je uschován pod víčkem k hrdlu běžné nádrže a k přepínání mezi jednotlivými palivy dochází zcela automaticky. Řidič navíc ocení tichý a kultivovaný chod motoru i dostupné informace o spotřebě každého z pohonů či dojezdu.

7) Bonus navrch

Velkým tématem bylo s příchodem nové generace modelu Octavia využití vlečené zadní nápravy. Modely s pohonem CNG už disponují v základu víceprvkovou zadní nápravou, která je jinak vyhrazena pro motorizace s výkonem přesahujícím 110 kW, případně modelům s pohonem všech kol.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Proč si auto na CNG koupit
  2. Proč na CNG zapomenout:
  3. Fotogalerie dostupných modelů
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků