Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

V čase zimy se vždy prodává méně ojetých automobilů. Kupujícím se většinou nechce ven, ale možná dělají chybu. Aleš Zich z Auto AZ Consulting radí, na co si dát v mrazivém počasí při nákupu ojetiny pozor...
Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

„Teploty pod bodem mrazu jsou optimální z hlediska prověření technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Zejména první start automobilu po noci prostáté v mraze napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí,“ říká Aleš Zich, který se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. 

Klepněte pro větší obrázek
Nedovolte, aby vám prodejce vůz předem "připravil".
 

„Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu, nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu. Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a takzvaně ´kulhá´, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu.

Další o něco méně závažnou příčinou tohoto jevu mohou být vadné žhaviče. Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka.

Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.
 
Zcela nesprávný je pak postup autobazaru, který vám vozidlo takzvaně ´připraví´ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Zde je třeba dbát zvýšené opatrnosti, jelikož se často pod rouškou komfortu pro kupujícího skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, věští to problémy.
 

Známe třeba případ, kdy prodejce takto ´připravil´ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota však druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc korun a obtížné dohady s prodejcem vozu.

Je tedy rozhodně lepší, prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící za přítomnosti zkušeného odborníka,“ uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
 

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 259 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 465 km
Cena: 118 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2013
Stav: 69 336 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků