Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

V čase zimy se vždy prodává méně ojetých automobilů. Kupujícím se většinou nechce ven, ale možná dělají chybu. Aleš Zich z Auto AZ Consulting radí, na co si dát v mrazivém počasí při nákupu ojetiny pozor...
Koupě ojetiny v mrazivém zimním období? Proč ne

„Teploty pod bodem mrazu jsou optimální z hlediska prověření technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Zejména první start automobilu po noci prostáté v mraze napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí,“ říká Aleš Zich, který se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. 

Klepněte pro větší obrázek
Nedovolte, aby vám prodejce vůz předem "připravil".
 

„Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu, nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu. Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a takzvaně ´kulhá´, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu.

Další o něco méně závažnou příčinou tohoto jevu mohou být vadné žhaviče. Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka.

Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.
 
Zcela nesprávný je pak postup autobazaru, který vám vozidlo takzvaně ´připraví´ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Zde je třeba dbát zvýšené opatrnosti, jelikož se často pod rouškou komfortu pro kupujícího skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, věští to problémy.
 

Známe třeba případ, kdy prodejce takto ´připravil´ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota však druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc korun a obtížné dohady s prodejcem vozu.

Je tedy rozhodně lepší, prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící za přítomnosti zkušeného odborníka,“ uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků