Vzduch je v Evropě díky koronaviru dvakrát čistější. Může za to i řídnoucí doprava

V kontextu všech depresivních zpráv o nákaze novým koronavirem je zlepšování ovzduší alespoň slabou útěchou.

Pandemie koronaviru silně zasáhla i silniční dopravu v celé Evropě. Zatímco tedy s úbytkem vozidel na českých silnicích mluví BESIP o snížení počtu nehod, data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) zase ve větším měřítku ukazují, že emise pocházející ze silniční dopravy se na některých místech v Evropě snížily až o polovinu.

Snížení emisí se týká především koncentrace oxidu dusičitého (NO2), a to právě v souvislosti se snížením dopravy a omezeným vycházením v důsledku šíření koronaviru. Týdenní průměry exhalátů byly vypočteny na základě údajů systému EEA pro měření aktuální kvality ovzduší ze čtyř tisíc monitorovacích stanic po celé Evropě.

Počet dopravních nehod během karantény výrazně klesl. Smrtelných ale moc neubylo

Počet dopravních nehod během karantény výrazně klesl. Smrtelných ale moc neubylo

K jednomu z nejvýznamnějších poklesů látek znečišťujících ovzduší došlo v Itálii. Mezi 16. a 22. březnem byla koncentrace emisí NO2 v Bergamu o 47 % nižší než během téhož období roku 2019. Průměrné koncentrace v Milánu za poslední čtyři týdny byly minimálně o 21 % nižší než během téhož období roku 2019, zatímco tímto způsobem klesly emise o 35 % rovněž v Římě.

A jak zmiňuje EEA, podobný trend lze pozorovat napříč celou Evropou. Průměrné emise NO2 v Barceloně se v mezitýdenním srovnání propadly o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 55 %. Podobná čísla se zhruba polovičním poklesem vykazuje i Madrid nebo Lisabon.

Neztěžujte práci záchranářům! V době pandemie jezděte opatrněji, říkají experti

Neztěžujte práci záchranářům! V době pandemie jezděte opatrněji, říkají experti

„Údaje EEA jsou přesným obrázkem poklesu znečištění ovzduší, zejména díky omezení dopravy ve městech,“ uvedl Hans Bruyninckx, výkonný ředitel EEA. Přestože ale mohou znít zprávy o zlepšení ovzduší pozitivně, produkované emise v metropolích se budou samozřejmě vracet do starých kolejí, jakmile se začne život v Evropě vracet do normálu.

Z dlouhodobého hlediska se má tedy se špatným ovzduším ve městech bojovat alespoň systémem zákazů a limitů. Napříč Evropou již probíhají kroky k omezení a ukončení prodeje vozidel znečišťujících ovzduší. Ve Štrasburku chtějí naftové vozy zakázány od roku 2025, ve Švédsku plánují takový zákaz od roku 2030 a Velká Británie chce zakázat vozy se spalovacími motory do roku 2035.

Koronavirus online

První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 47 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků