Korejská auta válcují evropskou konkurenci

Evropská automobilová krize má vítěze. Zatímco prodej aut v Evropě se za prvních deset měsíců propadl meziročně o sedm procent a vyhlášené evropské značky strádají, korejské automobilky Kia a Hyundai dokázaly evropským zákazníkům prodat dohromady o 13 procent více aut než loni.
Korejská auta válcují evropskou konkurenci

Prodej automobilů samotné Kia se zvýšil o necelých 18 procent. Hyundai se dokázal přehoupnout s 365 tisíci auty přes tříprocentní podíl na evropském trhu. 

Poslední statistiky prodejů nahrávají těm, kteří zastávají názor, že korejským automobilkám až moc pomáhá smlouva o volném obchodu mezi Evropskou unií a Jižní Koreou, která vstoupila v platnost loni v červenci. Za prvních jedenáct měsíců platnosti smlouvy se podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) zvýšil dovoz aut z Jižní Koreje o 40 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Bez většího dovozu z mateřské země by obě automobilky úspěchu nedosáhly. Kia od letošního ledna do října dovezla 130 tisíc vozů, což je 45 procent všech prodaných aut v Evropě. Zbylých 55 procent pochází ze Slovenska. Hyundai z Koreje přivezl 12 procent vozů. Zbytek vyrobil v závodech v Česku a v Turecku. Více než polovina prodaných vozů pochází z moravských Nošovic, kde se letos vyrobilo o téměř třetinu aut více než loni.

Evropané musí v Koreji překonávat překážky

„Dohoda Evropské unie s Koreou otevírá Korejcům evropský trh, ale evropským výrobcům neotevírá stejným způsobem korejský trh. Nepřichází pro nás v úvahu, aby se něco podobného stalo při vyjednávání Evropské unie o zóně volného obchodu s Japonskem,“ tvrdí Ivan Hodač, generální tajemník ACEA, v narážce na netarifní překážky, které musejí evropští výrobci automobilů v Koreji překonávat.

Jenže samotná obchodní dohoda korejské automobilky k úspěchu v Evropě nenakopla. Výrazný růst prodejů i dovozů na přelomu loňského a letošního roku souvisí především s uvedením nových modelů na trh, z nichž část se vyrábí v Asii, a také rostoucí obliba korejských aut u Evropanů.

Navíc největší dovozní boom, který korejští výrobci zažili během letošního března, postupně opadá. Podle statistik Evropské unie se měsíční počet dovezených aut i jejich hodnota v posledních měsících dostala na úroveň, jež odpovídá době před vstupem obchodní dohody v platnost.

Klepněte pro větší obrázek

Dovozní cla sice klesla z deseti procent na letošních 6,6 procenta u malých aut a u velkých ze stejné úrovně na čtyři procenta, maloobchodní ceny vozů Kia a Hyundai se ovšem podle vyjádření zástupců obou automobilek nezměnily. Cla na dovoz by měla podle dohody úplně zmizet v letech 2016, pro malá auta a o dva roky dříve pro velké automobily.

Autor: Jan Stuchlík

Zdroj: E15.cz 

Foto na titulní straně: Profimedia.cz
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků