Korejská auta válcují evropskou konkurenci

Evropská automobilová krize má vítěze. Zatímco prodej aut v Evropě se za prvních deset měsíců propadl meziročně o sedm procent a vyhlášené evropské značky strádají, korejské automobilky Kia a Hyundai dokázaly evropským zákazníkům prodat dohromady o 13 procent více aut než loni.
Korejská auta válcují evropskou konkurenci

Prodej automobilů samotné Kia se zvýšil o necelých 18 procent. Hyundai se dokázal přehoupnout s 365 tisíci auty přes tříprocentní podíl na evropském trhu. 

Poslední statistiky prodejů nahrávají těm, kteří zastávají názor, že korejským automobilkám až moc pomáhá smlouva o volném obchodu mezi Evropskou unií a Jižní Koreou, která vstoupila v platnost loni v červenci. Za prvních jedenáct měsíců platnosti smlouvy se podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) zvýšil dovoz aut z Jižní Koreje o 40 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Bez většího dovozu z mateřské země by obě automobilky úspěchu nedosáhly. Kia od letošního ledna do října dovezla 130 tisíc vozů, což je 45 procent všech prodaných aut v Evropě. Zbylých 55 procent pochází ze Slovenska. Hyundai z Koreje přivezl 12 procent vozů. Zbytek vyrobil v závodech v Česku a v Turecku. Více než polovina prodaných vozů pochází z moravských Nošovic, kde se letos vyrobilo o téměř třetinu aut více než loni.

Evropané musí v Koreji překonávat překážky

„Dohoda Evropské unie s Koreou otevírá Korejcům evropský trh, ale evropským výrobcům neotevírá stejným způsobem korejský trh. Nepřichází pro nás v úvahu, aby se něco podobného stalo při vyjednávání Evropské unie o zóně volného obchodu s Japonskem,“ tvrdí Ivan Hodač, generální tajemník ACEA, v narážce na netarifní překážky, které musejí evropští výrobci automobilů v Koreji překonávat.

Jenže samotná obchodní dohoda korejské automobilky k úspěchu v Evropě nenakopla. Výrazný růst prodejů i dovozů na přelomu loňského a letošního roku souvisí především s uvedením nových modelů na trh, z nichž část se vyrábí v Asii, a také rostoucí obliba korejských aut u Evropanů.

Navíc největší dovozní boom, který korejští výrobci zažili během letošního března, postupně opadá. Podle statistik Evropské unie se měsíční počet dovezených aut i jejich hodnota v posledních měsících dostala na úroveň, jež odpovídá době před vstupem obchodní dohody v platnost.

Klepněte pro větší obrázek

Dovozní cla sice klesla z deseti procent na letošních 6,6 procenta u malých aut a u velkých ze stejné úrovně na čtyři procenta, maloobchodní ceny vozů Kia a Hyundai se ovšem podle vyjádření zástupců obou automobilek nezměnily. Cla na dovoz by měla podle dohody úplně zmizet v letech 2016, pro malá auta a o dva roky dříve pro velké automobily.

Autor: Jan Stuchlík

Zdroj: E15.cz 

Foto na titulní straně: Profimedia.cz
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků