Kontrola najetých kilometrů: na Slovensku lze, u nás ne?

Povinnost zapisovat při každé technické kontrole počet ujetých kilometrů je u nás zatím v nedohlednu. V době, kdy k přetočení kilometrů stačí notebook se softwarem staženým z internetu a připojení na elektronický systém vozidla, patří tento podvod k nejčastějším nekalým praktikám prodejců ojetých vozů.
Kontrola najetých kilometrů: na Slovensku lze, u nás ne?

V České republice je téměř polovina všech ojetých automobilů nabízena s nižším počtem kilometrů na tachometru, než mají najeto v reálu.

Slovenský příklad

Na Slovensku je stav najetých kilometrů evidován při emisních a technických kontrolách a kontrolách originality vozu. Pomůže to s odhalováním podvodu přetáčení najetých kilometrů za účelem navýšení ceny ojetého vozu dovezeného ze zahraničí. Historii najetých kilometrů si pak ověříte na internetu.

Na webových stránkách pracovišť Kontroly originality si mohou kupující po zadání identifikátoru VIN (Vehicle Identification Number) bezplatně ověřit průběh stavu najetých kilometrů, a to na www.ko.sk v sekci Ověření vozidla.

Po zadání unikátního kódu VIN je možné zobrazit graf zobrazující vývoj stavu ujetých kilometrů v čase a další důležité informace. Křivka zobrazuje souhrnné hodnoty získané z technických a emisních kontrol a kontrol originality.

 

Podobné opatření by pomohlo i u nás v ČR. Navrhovaná novela zákona č. 56/2001 s tím však nepočítá.

 

Průběh grafu historie najetých kilometrů může kupujícího upozornit na možné problémy. Pokud zobrazená křivka nevykazuje pouze rostoucí průběh kilometrů v čase, mohlo v daném období dojít k manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti. Indikovat to ale může i chybu při zápisu během výše zmiňovaných kontrol. 

Aby však nemohlo dojít ke zneužití přesných hodnot a úpravě najetých kilometrů právě podle poslední hodnoty, graf je neuvádí a zobrazuje pouze reálný průběh.

Hodnoty však lze dohledat v odborném posudku kontroly originality, který by měl kupující od prodávajícího požadovat. Také tento posudek si lze na zmíněných webových stránkách kdykoliv ověřit.

Trestné to snad bude, ale bez kontroly

Slovenské řešení může být efektivním příkladem pro celou Evropu, kterou trápí přetáčení kilometrů. V mnoha zemích je již samotná neoprávněná manipulace s najetými kilometry považována za porušení zákona. I přesto se tamější situace nelepší.

Novelou zákona č. 56/2001 Sb., která je nyní projednávána, se Česká republika pravděpodobně zařadí po bok těmto zemím. Přetáčení kilometrů přestane být klasifikováno jako přestupek a bude trestné.

Zákon však bude těžko vymahatelný, dokud nebude možné takovou manipulaci prokázat.

Pravidelná evidence stavu najetých kilometrů a zpřístupnění těchto údajů veřejnosti po vzoru Slovenské republiky by situaci určitě zjednodušila.

Kontrola originality zahrnuje i možnost ověřit si, zda prodávající netají havárii prodávané vozidla. Umožňuje to kontrola hloubky povlakové vrstvy. Pokud je na vozidle naměřena vyšší hodnota povlakové vrstvy, je pravděpodobné, že tato část karoserie byla opravovaná tmelením a byla přelakována.

Možnost kontroly

V Česku si lze některé údaje o historii vozidla prověřit na internetových stránkách společnosti Cebia, konkrétně na www.zkontrolujsiauto.cz

Systém zahrnuje kolem 130 miliónů údajů o ojetých osobních a užitkových vozech a motocyklech registrovaných v ČR.

Zájemce se tak v databázi dozví skutečný stav tachometru vozu, rok jeho výroby, zda vůz není aktuálně zatížen leasingem či zda není kradený (v případě ujetých kilometrů však nejde o centralizované údaje z STK, jako na Slovensku – záleží např. na tom, jestli si stav tachometru zapisovali při kontrolách ve značkových servisech).

Stát až doteď problematiku nepravdivých údajů o autech svým způsobem ignoroval.

Až v posledních letech si alespoň větší autobazary vypracovaly vlastní systém kontroly, kdy se snaží odhalit rozpory mezi skutečným stavem vozu a tvrzením prodávajícího.

Experti z Kladna

Na internetu najdete nezakryté nabídky na změnu údajů o najetých kilometrech. Například web tachometry.eu, který provozuje T-Expert z Kladna, je čtení více než zajímavé:

„K nastavení a úpravám tachometrů používáme nejmodernější technické vybavení. Díky tomu jsme schopni upravit hodnoty stavu najetých kilometrů na naprosté většině digitálních tachometrů a tachografů osobních a užitkových automobilů i motocyklů všech evropských, asijských i amerických značek, které se běžně pohybují po českých silnicích. Úpravu stavu kilometrů provádíme na počkání.

U všech automobilů, kde je to technicky možné, provádíme nastavení hodnoty bez demontáže z vozu přímo přes diagnostickou zásuvku vozidla. V ostatních případech, nebo pokud nechcete přijet s celým vozem, provádíme nastavení přímo v tachometru, popřípadě dalších řídících jednotkách. Demontáž a opětovnou montáž tachometru do vozidla provádíme zdarma.

Tachometr je možné také zaslat poštou, ještě týž den bude podle vašeho požadavku upraven a na dobírku zaslán zpět na vaši adresu. U některých automobilů je však stav km uložen na více místech ve vozidle a proto nás pro konkrétní typ vozu a tachometru kontaktujte. 

Při jakémkoli způsobu ubezpečujeme, že původní hodnotu nelze zjistit a garantujeme plnou záruku na funkčnost tachometru. Na tachometry dovezené bez vozidla bohužel záruku poskytovat nemůžeme…“
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 5 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky