Konečně bezproblémová jízda po dálnicích v Česku? ŘSD má plán, jak toho dosáhnout

63 komentářů

Honzafi
3. srpna • 13:07

Připravení jsou asi jako v prosinci na sníh... Když si člověk uvědomí, že i tak je propustnost zcela neodpovídající hustotě provozu (hlavně tranzitu a nesvéprávných pakošů v kamionech, jejichž "předjíždění" dálničku malou, dost pruhů nemající dokonale zablokuje), tak by logicky očekával, že MDČR/ŘSD veškerou energii a peníze dá na to, aby dostavěli v jiném článku zmíněných 800 km chybějících dálnic. A pak až tyto pojmou provoz pro ně určený a nadprovoz objíždějící uzavírky, dal by se teprve do oprav dosavadní pohromy (myšleno do oprav toho, co je potřeba, ne kde kouká kšeftíček a dotacička). A kdyby skutečně byli připraveni a šlo jim o bezpečnost a plynulost, sáhlo by se do dálničky páteřní až po dostavbě D52/D43, D35, aby se dalo jet aspoň někde plynule v čtyřpruhovém uspořádání a pak teprve by se vrhli na D1. A to v šestipruhovém uspořádání. Flikovat dosavadní nestačící pohromu je platné jako mrtvému zimník. Ale ono ne, budeme se vymlouvat navzdory své moci na "ekology" a jiné šmejdy, napadající každé řízení pro vytlučení držhubného a i když dosavadní nekapacita znamená permanentní zpoždění, nehody a kolaps, tak to všude rozkopeme, ať to zkolabuje úplně.

Jirka.
20. července • 21:39

Byl jsem na dálnici, dopravní nehoda a kolona 10 km ano d1. Jepp wj typ rok 2000 vzal jsem do přírody z dálnice a sbohem. Všichni jen cumeli jak se za mnou zavřela tráva a mizel v dali.

expat
19. července • 9:13

ŘSD má plán......:-)) Konečně přiznali, že ho dodnes neměli.....ale to my už dávno věděli....B-]

Rokyta ex Acz
19. července • 0:37

Jó ono to jede, akorát to neseje. Což je u secího stroje trochu problém :-D Plán, toš to jó B-]

Kousal
19. července • 15:07

..... ale seje! Každého to seje.

Fic
18. července • 21:18

K šesti heslům by nám mohli v angličtině napsat sedmý, kdy se bude stavět na D1 stavět třetí pruh???

Jirka_1
21. července • 9:40

Kdyby to věděli, řekli by to hned...:-)) Spíš by se měli vrhnout všemi silami na dostavění "hradecké" dálnice, Pšonci pak budou jezdit po ní a D1 se výrazně odleví.

Jirka_1
18. července • 20:19

Nejsrandovnější na tom článku je, že nám mnoha slovy neřekl vůbec nic, tedy přesně tak, jak mluví politici...:-PProblém D1 je v technickém stavu, který se musí dát do pucu, tedy rekonstrukci nemůžeme oddalovat nebo ji dělat jinak, protože to prostě jinak nejde. Že jsou řidiči neukáznění a díky tomu vznikají zcela zbytečné nehody v místech, kde se opravuje a tím se provoz zastaví úplně, za to skutečně ŘSD nemůže. Ale za co MD může, je to, že neuzákonila zákaz předjíždění kamionů na dálnicích mimo části s pruhem pro pomalá vozidla. Na Slovensku to jde a kontrola dodržování je pouze věcí napsání softu do mýtných bran. Všechna auta nad 3,5 t mají povolenou osmdesátku, každý náklaďák ji zvládne a tudíž vymlouvání se na pomalá auta a vláčky kamionů je irelevantní. A nevím, co je na vláčcích kamionů, když i teď jich dokáže jet za sebou i patnáct a hlava je z toho nebolí...
Pokud chceme snížit výskyt tranzitních kamionů, stačí na to zvýšení mýtného - všude jinde je dráž, než u nás, tak proč si dělat vrásky. Že to prodraží dopravu? Hloupé výmluvy, pokud se budou kamiony vytěžovat, nikdo to na zisku nepozná.

Spinakr
19. července • 10:05

"Všechna auta nad 3,5 t mají povolenou osmdesátku, každý náklaďák ji zvládne a tudíž vymlouvání se na pomalá auta a vláčky kamionů je irelevantní."
Možná v ideálním světě, v reálném světě to funguje trošku jinak. Stačí abys s naloženým kamionem na začátku stoupání blbě zařadil a 80 km/h do kopečka z toho prostě nedostaneš...

Jirka_1
21. července • 9:37

Na dálnici je v místech (stoupáních), kde kamiony osmdesátku nedají, zvláštní pruh pro pomalu jedoucí vozidla. Tedy není problém, aby ty naložené uhnuly těm prázdným a rychlejším. Na Slovensku zákaz platí a nemají s tím problém. Na druhé straně mají náklaďáky na Slovensku povolenou devadesátku. Vzhledem k tomu, že u nás také většina kamionů jede po dálnici tou devadesátkou, klidně bych zde povolil tento limit a zavedl zákaz předjíždění.

Míra
19. července • 5:37

Pán je asi nějaký brouk pytlík. Šup s tebou do vlády tam je takových chytrých málo.

Standa
18. července • 19:08

Co kdyby, nám ŘSD na svých tabulích vykalo. Já jsem si s ním třeba nepotykal.

MXC
18. července • 18:28

Základní heslo JEZDI VPRAVO by spíše než na dálnici měli dát na cedule na výjezdech u Lidlu a Kauflandu a také by to mohli tisknout na ty jejich slevové letáky. Možná také přidat takovou ceduli na nákupní košík. Co se děje na českých okreskách je hrůza. Školiči neznající základní pravidla si to sviští mimo obce rychlostí 60 km/hod, levé kolo nasazeno na středové dělící čáře a už to valí. V té středové čáře je zabudována nějaká trolej která pohání vozidlo zdarma ? ještě jsem na to nepřišel, proč tak jezdí. Ty čtvrtky jsou fakt katastrofa.

Moje jméno
18. července • 15:38

Těch 6 hesel mě dostalo. Až budu stát v koloně a přede mnou se rozsvítí dodržuj rychlost, nebo odpočiň si, tak opravdu nevím, jestli mi hned bude lépe... 😉

Martin
18. července • 12:34

Mimk téma. Přijde mi hrozný že motorkáři nemohou legálně na dálnici využívat bezpečnostní ulicky.

Martin
18. července • 22:01

Proč ty mínusy opičáci? Pokud máte něco proti (a přijde vám fajn aby motorkář musel stát na dálnici v dešti, vichřici nebo 35stupních místo toho aby v klidu odjel), nemínusujte a komunikujte.

spekulace
18. července • 10:01

Původně zhruba před 10-15 lety se tuším na nových informačních tabulích také zobrazovala podobná hesla, ale pak to zrušili, protože to stejně k ničemu nebylo. Takže nápad starý asi tak 15 let bude opět realizován, aby se znovu ukázalo, že pokud je provoz bez problémů, tak jsou zobrazované poučky zbytečné a jen odvádí pozornost od důležitých dopravních informací, když se opravdu něco stane?

Petr
18. července • 9:18

Hoďte kamióny na vlaky a polovina problémů je vyresena

šofér
19. července • 10:15

a na kterou železnici, pane? Ta v ČR už je na 110 % vytížena!! Plácáte hlouposti!

puch
19. července • 10:12

Ano, polovina problemu je vyresena a objevi se trojnasobek novych.Ale vazne. Prijit s takovym napadem muze jen nekdo, kdo absolutne nad tim nepremyslel.

Satanda
18. července • 15:54

"Určitě na vlaky 🤡". Nevím, v jakém oboru se realizujete, ale zkuste se před tím, než vyroníte takové moudro, zamyslet nad dodávkami čehokoliv kamkoliv. Posaďte to na vlak a buďte si jist, že kupříkladu potraviny všeho druhu dostanete za týden ve zcela nepoživatelném stavu. A co takhle maloodběratelé řekněme hutního materiálu, myslíte, že zaplatí vagón za dopravu tří tabulí plechu nebo 10 metrů jeklu notabene s dobou dodání 10 dnů, když víte, jak železnice nefunguje? Jsem pro nastavení určitých pravidel kamionové dopravy - např. nesmyslné předjíždění dvou trucků, kdy druhý jede rychlostí o 1 km vyšší než první a ten samozřejmě není ochoten sundat nohu z plynu atd. (dalších příkladů by dalo na samostatnou knihu), ale eliminovat kamionovou dopravu není prostě reálné.

Axel
19. července • 15:04

musím se zastat předchozího diskutujícího. Intermodální doprava má na dlouhé vzdálenosti smysl. Odklonit několik set kamionů z tranzitu (např. vlak Hamburk-Budapest), nebo Frankfurt-Bukurešť je rozumné. Bohužel ale na to není na železnici kapacita. Stačí si na chvíli sednout v Ústí na nádraží a počítat vlaky. Ano, je to ta jediná elektrifikovaná trať z ČR do DE. To ale laik nemůže vědět.Druhá věc je (opět laik nemůže vědět), že by firma musela dokázat v pravidelném cyklu konsolidovat dostatečné objemové toky tak, aby vlak rozumně naplnila a to oběma směry. Aby to řešení bylo zajímaví pro dopravce a firmy, musí být takt vlaku minimálně 1x denně. To je ale jen 35 kamionů, takže ideálně každých X hodin. A jsme zpět u toho, že ačkoliv máme v ČR velký tranzit, reálně dát dohromady denně třeba 100 kamionů které potřebují jet mezi Hamburkem a Budapeští (bez dokládky po cestě, apod.) je nereálné. Přestože se do ČR valí přes Petrovice a Rozvadov, tak zdaleka nejedou z jednoho místa a na jedno místo.Jediné řešení je vybudování infrastruktury = nákladní koridory v Evropě napojené na VLC a oddělená od osobní dopravy. Jakmile to bude, tak administrativně a daňově (silou a netržně) toto prosadit. Příklad? Rakusko a poslední funkční RoLa v Evropě. Proč funguje jen tam? Rakousko si "politicky" řeklo že to tak chce a nastavilo na to administrativní a daňové (maut a zákazy) překážky pro silnici a na druhé straně ročně dotuje Rola systém miliony Euro.

spekulace
19. července • 16:11

Jak by to asi vypadalo, kdyby se nepřevážely kamiony, ale jen jejich náklad? Protože zdaleka ne každý náklad zaplní celou korbu kamionu. Ovšem jezdí i dlouhé kamiony s dalším přívěsem, které převáží velký objem lehkého nákladu. Ale i kdyby se dařilo přeložit náklad třeba z 10 kamionů do 1 vagonu, tak by se to stejně muselo někde překládat a na konkrétní zastávce vlaku přidávat/odebírat z vagonu jen tu část nákladu, která tam patří. A to by byla manipulace, která by celý vlak zdržela, takže by to ani tak asi nedávalo smysl?

Axel
22. července • 11:21

Překládka zboží je problém z několika důvodů. První je infrastuktura. nelze překládat jen tak někde. Ideální jsou zastřešené haly a kolejemi uvnitř. Je třeba počítat s tím, že občas prší, občas sněží, atd. Druhý oříšek je CMR. Vše je nastaveno na CMR, ale při konvenční přepravě na železnici toto neplatí. Neříkám, že to nejde nastavit, ale otázka zodpovědnosti dopravce dle CMR je právně složitá. V neposlední řadě je nepřesný odhad kapacity vagonu. Existuje jich velké množství, ale nikoliv dle vašeho očekávání. jeden kamion má 33/34 paletových míst při výšce 2,7 metru. Lowdecky (cca 1/3 kamionů na silnici) pak výšku 3,0 metry. takovou výšku ve vagonu nemáte, je tam navíc jiný profil (zkosení). Samozřejmě počítám kryté vagony. Souprava pak má 36-38 paletovýh míst. Reálně dáte na jeden nákladní vlak ekvivalent 50-100 kamionů dle nastavení, charakteru zboží, atd.Co se týče využití prostoru, tak na dlouhé trasy je to skoro 100%. Nikdo ekonomicky neudrží dopravu při nižším vytížení. Pakliže zákazník zaplatí FTL, ale naloží jen půlku, tak ví proč. Ale většina je opravdu plná. Prázdné jsou přejezdy mezi nakládkami a vykládkami. Obecně se odhaduje, že v EU je to 20-35% výkonu auta. Zdá se to hodně, ale třeba u rozvozu kontejnerů jde o 40-50%, protože se často vrací na terminál po prázdnu. u překládky na vlak by to bylo podobné.Výsledek by byl, že tranzitu by toto moc nepomohlo (co jde, to už se po železnici vozí) a na střední a krátké trasy by to nevyšlo a navíc zatížilo silnice vícerokilometry po prázdnu. V neposlední řadě by to znamenalo překládky v lokalitách, kde nikdo kamiony nechce.Ono totiž v té logistice pracují také chytří a šikovní lidé a jakmile to bude výhodné (čas ,cena, spolehlivost, kvalita,atd.) tak to budou dělat. Nákladu na železnici přibývá, občas někdo revitalizuje vlečku. To je všechno fajn, ale problém D1 to prostě nevyřeší. bohužel.

schrödingerova kocka
18. července • 16:31

Nemyslim, ze by byl kdokoliv tak sileny, aby si myslel, ze je mozne eliminovat 100% nakladni automobilove dopravy.Mel jsem dojem, ze navrh "nalozit kamiony na vlak" se tyka predevsim tranzitnich kamionu. A tech je alespon na dalnicich pozehnane.Mimochodem, tusi nekdo proc nejezdi treba i autovlaky?

Axel
18. července • 10:25

na první pohled to vypadá dobře, ale:
1) nejsou strojvedoucí
2) nejsou terminály a VLC kde by se to nakládalo
3) nejsou volné sloty na tratích, většina tratí je přetížena
4) naprosto chybí přeshraniční železniční propojení, koridory nezvládají. Jediný kapacitní a elektrifikovaný koridor na západ (tj. trať Ústí - Děčín - Bad Schandou -Dresden) je aktuálně omezen jen na jednu kolej (stavební práce) a vlaky se musí rušit nebo čekají až 24 hodin na průjezd.
5) nákladní vlak jezdí 90 km/h, v kodifikaci XL teoreticky až 120 km/h. Osobáci ale jezdí od 130 km/h výše, rychlíky, IC, EC apod. až 160 km/h. Vpuštění nákladních souprav na stejné koleje by znamenalo výrazné zpoždění osobáků a prodloužení dojezdů a tím odliv cestujících ze železnice
6) 1 vlak a 600 metrů = cca 35 kamionů. To je cca 3-5 minut provozu na D1 u Mirošovic.
7) ekonomicky se to vyplatí až nad cca 800 km.Ano, bylo by to fajn, ale jaksi to nejde.
Nejde to tak jednoduše jak to vypadá.
Bohužel 30 let se zde na železnici skoro neudělalo, stejně jako na silnicích.

schrödingerova kocka
18. července • 14:51

To jsou nelichotive informace o kterych jsem nemel valneho tuseni.Z toho co pisete, to vypada, ze ceske zeleznice jsou hodne zanedbane a zaostale. :-(:-(:-(:-(

Axel
19. července • 14:52

kapacitní problém železnice je v celé Evropě, ale v ČR je to opravdu kritické. Bohužel vše co jsem napsal je pravda.

Lord Owl
22. července • 10:29

Pomohla by daňová úleva pro objednavatele dopravy zboží přes železnici v kombinaci s možností zapojení os-doprava/lehká nákladní doprava. Stávající dotační systém však přividělávání osobní dopravy za pomocí přepravy nákladu není nakloněn, možná i zakázán.... Infrastruktura se pochopitelně taky musí zkapacitnit.... No ale to už budu staroušek....

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lord Owl
22. července • 10:29

oprava: přivydělávání

Axel
22. července • 11:56

Tak, kde to dává nějaký smysl již kombinace funguje. Také se obnovují vlečky, apod. hodně by pomohly transkontinentální linky, například maso z IT, zelenina a ovoce z PT a ES, apod. Ale tam narážíme na plné koridory přes Alpy, nutnost překládky ES/FR a profily tratí v FR vs. DE. Tam, kde by EU měla "silově" řešit - sloučení mýtných systémů, změna rozchodu kolejí na Pyrenejích, harmonizace profilů tratí, flexibilní konta AETR, apod. tak tam se nic neděje. místo toho řeší v EU často populistické nesmysly.

Arcturus
18. července • 10:21

Bravo, naprosto geniální nápad, za který bys měl dostat alespoň zlatého bludišťáka. Bohužel tvůj nápad je extrémně nedomyšlený a ukazuje se, že o přepravě nákladu a logistice obecně nemáš vůbec tušení. Sice některé problémy vyřešíš, ale zase vytvoříš množství nových problémů. Neznám žádný obchod, do kterého by vedla železnice, stejně tak mnoho továren není napojena na železniční síť. Hodíš kamiony na železnici a co pak? Jak se zboží a materiál dostane do obchodů a továren? Zase kamiony, takže budeš muset, v podstatě zbytečně, vystavět velké množství nových logistických center, pro která musíš najít prostor a hlavně k nim přivést železnici a silniční síť. V tvém ideální světě by to v podstatě znamenalo na kraji každého města vytvořit logistické centrum, ve kterém se bude zboží a materiál překládat z vlaků na nákladní vozy a následně rozvážet materiál a zboží do přilehlých obchodů a továren. Další věcí je, že současná železnice na něco takového není vůbec připravena. Takže otázka je, kde na to vezmeš, lidi, peníze, pozemky a potřebná povolení a souhlas občanů....

schrödingerova kocka
18. července • 13:35

Mate naprostou pravdu. Bylo by dnes obtizne vytvorit neco, co uz tu davno bylo. ;-)I v nasem malem okresnim meste, keterzto v tomto ohledu nebylo zadnou vyjimkou, bylo u nadrazi prekladiste, kde se zbozi prekladalo z vagonu na nakladni auta. Samozrejme to prekladiste odpovidalo sve dobe, tazke zadne kontejnerove skladiste, portalove jeraby a dalsi vydobytky dnesni doby. Vetsinu prace delali chlapi holyma rukama s pomoci nejake te zakladni mechanizace.Ani v te dobe nevedla zeleznice do uplne kazde tovarny, i kdyz do tech velkych vetsinou ano. Do obchodu zeleznice samozrejme nevedla vubce. Ano, dalnice uz existovala, ale jen mezi Brnem a Bratislavou, jinde ne. Stejne tak tehdejsi kamiony nebyly schopne uvezt tolik jako dnes. Takze dopravovat zbozi na vetsi vzdalenosti vlakem a pak jej na miste prelozit na nakladni auto, bylo v podstate nejrozumnejsi reseni.

Arcturus
18. července • 14:18

Nemůžeš srovnávat dřívější doby, kdy fungovala ekonomika jinak, s těmi dnešními. Dříve nebylo tolik velkých hypermarketů a obchodů a tolik továren. Například v mém městě byly dříve 3 továrny, dnes je tu více jak 20 výrobních společností a ještě více výrobních a montážních hal. Stejnětak s obchody, dříve byly v mém městě jen 3 větší obchody, dnes jich máme více než 10. I zásobování dříve fungovalo trochu jinak. Dnes velká část výrobních podniků má mnohem menší sklady a je tak závislá na mnohem častějších dodávkách materiálu, protože firmy přišly na to, že je mnohem levnější držet na skladě menší zásoby materiálu a vyrábět na základě poptávky. V neposlední řadě se podívej na infrastrukturu kolem těch starých překladišť, ve většině případů je to jedna velká tragédie (například v mém městě je jedno takové staré překladiště jen 10 minut chůze od centra a kolem je obytná zóna, takže v dnešní době naprosto nepoužitelné a to i kdyby se upravilo)...

schrödingerova kocka
18. července • 14:46

Nemuzu srovnavat? Neco mi to zakazuje? Muzu cokoliv, co neni nezakonne, nemorlani ci neslusne. ;-)Ta prekladiste zde byla a fungovala. Ze jsme je nechali chatrat, zrusit, obestavet ci jinak znehodnotit, je vec druha. Netvrdim, ze ta prekladiste mela zustat v te puvodni podobe. Prijde mi prirozene, ze i prekladiste by nasledovala stejny vyvoj jako nasledovaly tovarny a obchody. Pak by samozrejme dokazala zvladat i dnesni naroky.Jen jsem chtel napsat, ze prekladiste tady jiz v minulosti byla a melo to sve duvody. V dobe nedavne se ovsem stala vlakova preprava zbozi nepopularni a tak uz prekladiste nebyla zapotrebi. V teto souvislosti se hovori o "automobilove loby". Ted nas zacinaji dohanet dusledky.

expat
18. července • 9:56

To jo, ale opravdu jen polovina. Už se to někde zkouší, ale v penězích to není docela výhra. Snad kdyby mohla do byznysu proti monopolní ČD Cargo vstoupit konkurence ze soukromého sektoru, jak je tomu v osobní přepravě.... B-]

LOL
18. července • 8:07

plány se plánují, blázni se radují. :-DDokud bude ANO škodit ve vládě, peníze pofrčí Burešovi na dotace, nikoli na stavbu silnic a dálnic.

Zelí
18. července • 8:01

Pokračování Ťokovy taktiky. Stavět nám nejde, tak budeme buzerovat řidiče... v tom jsme jedničky.

šofér
19. července • 10:11

Nebuďte tak skromný, na "tabuli cti" by se měli objevit všichni bývalí ministří dopravy včetně šéfů ŘSD od roku 1990! To by byl ten správný krok, aby lidé ty neschopné ksichty měli stále před očima!

Lojza
17. července • 23:38

Hlavne by mel ministr zaridit rychlejsi rekonstrukce i vytavbu novych dalnic. Rekontruuji 10km dalnice 2 roky, to je zalostne dlouha doba. V Cine coz je extrem postavi 200km dalnice za 2 roky-)

expat
18. července • 9:00

To jo. Ale v Číně se staví a nikdo jim do toho nekecá.....B-]

Lojza
19. července • 17:25

nejde o povoleni, jde o rychlost vystavby. Jestli maji povoleni ci nemaji, kece ci nekeca to neresim. Kdyz kopnou do zeme, tak dokazi postavit 200km dalnice i v nadmorske vysce hodne pres 2000metru nad morem. My kopneme a za 3 roky postavime usek dlouhy 8km.

Clark
17. července • 17:07

Samé řeči, dodnes i přes obrovské investice do systému se nelze online podívat na dálniční kamery, snímky se obnovují po cca 5 minutách takže ani nezjistíte jak to na dálnici jede nebo stojí. Další zcela nepochopitelná věc je ta že když si otevřu kamery na tolik žádané a problémové D1, tak nejen že jich tam je žalostně málo ale jsou v takovém formátu že spodní kamery vidíte z poloviny, popis kamer má často obrácenou orientaci a také tam jsou občas kamery ze zcela jiné dálnice. To je tak zoufalý amaterismus a šlendrián, že to nelze pochopit. Zprávy o dopravní situaci jsou také nepřehledné a pozdě aktualizované. Další trapnou kapitolou jsou informační tabule, jak na ní svítí (např) km 20 odstavený kamion, tak je mě jasné že na 90% už tam dávno není a když tam zastaví, tak se upozornění objeví tak pozdě že ani nemá smysl. Celá tato služba jsou vyhozené peníze poplatníků a plátců dálničních poplatků a žádné asistence které mě přivezou vodu když uváznu v koloně to nevyřeší. Dejte do pořádku informační systém a já včas před kolonou sjedu z dálnice a nebudu tam zbytečně trčet a čekat na vaši vodu!

Ne321
18. července • 17:40

Ono to neni jenom o tech tabulich, ale o dopravnich datech v CR celkove. Uplne stejna situace je s TMC, kde v Nemecku mate na 50 km dalnice deset zprav, zatimco u nas jedete z Prahy do Brna a na TMC mate jednu uzavirku. A neni to samozrejme tim, ze by se na D1cce lepe jezdilo.

E15
17. července • 19:19

Prostě se každá původně miliardová zakázka patnáctkrát outsourcuje, až na konci reálně zbudou dva studenti, co to dělají prvně v životě s mizivým rozpočtem :-D. Samozřejmě ze srandy přeháním, ale princip veřejných zakázek bohužel je takový a ne že ne...

Já první
18. července • 5:38

Jestli dokazes ten system zlepsit, ceka te Nobelovka za ekonomiku. Minimalne...

Petr
18. července • 8:59

Za postavení třetího pruhu neni třeba nobelovky. Óooo jak jednoduché.

LOL
18. července • 8:13

Je to úplně prosté - postačí, aby se ŘSD stalo opravdu ředitelstvím a začalo výstavbu reálně řídit. Pak odpadnou zprostředkovatelé a prostředníci.Dříve za první republiky se takto stavělo, stavby jednotlivých malých úseků dokázaly pro sebe zajistit malé stavební firmy, které si na mosty apod. dokonce dávaly své mosazné tabulky, na kterých hrdě stálo, že most postavila firma Ptáček a synové (např.) Dnes se dělají obří tendry, protože úředník se nechce špinit, pro něj je ideální "vysoutěžit" generálního dodavatele od zeleného stolu. Výjezdy na staveniště jsou pak brány jako výlety a zpestření úřednické práce od stolu, přitom by to správně mělo být přesně opačně!

Tohares
18. července • 8:22

Jak to bylo za první republiky si nepamatujete, a proto to idealizujete. Firma se dá taky založit a položit, nějaké plakety jsou k h****. Úřad zkrachovat nemůže, a proto donekonečna jen prožírá peníze nezávisle na uspořádání, rozdělení kompetencí a množství kontrolních orgánů. Jediné řešení je privatizace, protože jen investorovi záleží na tom, aby po silnici projelo co nejrychleji a co největší množství platících klientů. Motoristé pravidelně ve spotřební dani z paliv (která by se následně měla zrušit) přispívají na infrastrukturu více, než se ročně proinvestuje, a stát vše dělá zoufale neefektivně, takže peněz je dost...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Peter
20. července • 13:30

Viz rakouský Asfinag.

Lord Owl
22. července • 10:24

Ty dálnice v Rakousku jsou Asfinagu, nebo jsou státní a Asfinag je jen správce ??

expat
18. července • 9:49

Souhlas. Privátní dálnice je to správné řešení. Ale tady se to lidem těžce vysvětluje....B-]

jelita rebelska
17. července • 15:53

Asi jsem blbej, ale netusim jak ma z clanku plynout, ze jizda po ceskych dalnicich bude bezproblemova. Rika se, ze "dabel je ukryt v detailech". V tomto pripade hadam, ze to bude ve vyznamu slova "bezproblemovy".Pochopil jsem to tak, ze zacpy budou. Ale my to nebudeme moci povazovat za problem, neb k nam RSD vysle asistencni vozy. Ty nam maji poskytnout nezbytnou, ovsem blize nespecifikovanou (pro jistotu) pomoc.:-|:-/:-(3-[

MXC
18. července • 18:32

Můžou mezi svodidly mezi pruhy nainstalovat nějaké kiosky, prodej občerstvení pro řidiče. Měla by tam být vyjímka z EET, aby se řidiči nezdržovali čekáním na doklad. Kofola 0,3 litru alespoň za 50 Kč, ať má ministerstvo dopravy peníze pro své vyvolené stavební firmy, které rády parkují bagry na dálnici.

Ivan
18. července • 11:08

Znáte snad nějakou zemi v evropě kde na dálnicích nejsou zácpy. No zatím jsme se nedostali do situace našeho západního souseda kde některá rádia v exponovaných dnech či časech hlásí jen zácpy nad 10km ale i 15km.

schrödingerova kocka
18. července • 17:06

Aha, takze kdyz maji zacpy Nemci, musime je mit i my? :-OTak alespon v necem se nam podarilo to Nemecko dohnat! :-D

Ivan
18. července • 20:27

Tak jsem to nemyslel. Ale jediné řešení jak předejít zacpam, je přestat jezdit. Nedovedu si představit jakékoliv opatření které by jim zabranilo.

Honzafi
3. srpna • 13:12

Ono by jim zabránilo opatření třeba to, že by se napřed dodělaly chybějící dálnice a vůbec komunikace schopných nadprovoz pojmout. Stejně tak zvýšit mýto, aby poklesl počet nejhorších pohrom, které z nějakých 3/4 zde nic nezaváží, jen projíždí a nezřídka ne proto, že je cesta zde kratší, ale levnější... A jinak kdyby "řidiči" všichni museli kupříkladu co 5 let na školení, třeba by poklesl počet pakošů neznajících/sabotujících zip a vůbec jízdu v pruzích atd. atd. Opaření by se dalších našlo hodně.

Lord Owl
22. července • 10:21

já si nedovedu představit jednoduché/levné opatření, které by kolonám zabránilo.
Mezi drahá opatření bych zahrnul alternativní (nikoli objízdné) páteřní trasy, tj. takové, kde mohu plynule projet i třeba jen 100 km/h, dále mimoúrovňové sjezdy i mimo dálnice na silnicích I. tříd apod.

Spinakr
17. července • 19:22

Já to pochopil tak, že ŘSD vyzývá všechny účastníky silničního provozu, aby dodržovali základní pravidla pro bezpečnou a plynulou jízdu a tím by mělo dojít k plynulejšímu provozu, omezení vzniku případných nehod a zbytečných kolon. To, že na to většina blbců ve firemních tdi bude kašlat a nic se tím nezmění je úplně jiná písnička, kterou ŘSD nijak neovlivní => to jak to bude nakonec vypadat během uzavírek nejvíc ovlivníme my, řidiči. Když se budeme chovat ohleduplně a dodržovat základní pravidla pro bezpečnou a plynulou jízdu, je zde celkem reálná šance, že v kolonách nakonec strávíme mnohem méně času než když se budeme chovat jako arogantní hovada....

cbf
20. července • 21:44

Mozna by stalo za zkousku, tomu kdo zavinil nehodu na dalnici zakazat na rok jizdu po dalnici. Ale vzhledem k tomu, jak to vypada s aplikaci sledovacich pásků pro domaci vězně, tak to asi bude nad technicke moznosti naší policie, dat takovy ,,pasek" na řidičak potrestaneho řidiče.

Moje jméno
18. července • 15:41

Fakt je ten, že ta jmenovaná firemní hovada mě ve většině případů vadí méně, než řidiči kteří zastaví před kruhákem a trpělivě čekají až něco přijede.

röntgenova mutti
17. července • 23:04

Jo, ale o tom clanek nebyl.

Doporučujeme

Články odjinud