Konec zamlženému oknu. Ford ukazuje vychytávku, která se o všechno sama postará

21 komentářů

Jan Zahradník
28. ledna • 12:09

Dobrý den,
k mlžení čelního skla zevnitř vozidla dochází vlivem kondenzace vodních par.
Zdrojem vodních par je hlavně vydechovaný vzduch pasažéry a popř. zbytky vody na kobercích.
Vzduch je schopen pojmout určité množství (hmotnost) vody, záleží to na jeho teplotě (a mj. také atmosférickému tlaku). Čím teplejší vzduch, tím více vody dokáže pojmout.
V omamžiku, kdy vzduch nasycený vodními parami ochladíme - v tomto případě jeho kontaktem s vnitřní stranou čelního skla, začne docházet k uvolňování obsažené vody ve formě par a jejich kondenzaci (rosení) a tím začne sklo ztrácet bezpečnou průhlednost.
Tomuto rosení lze zabránit tím, že budeme udržovat teplotu (vnitřní strany) čelního skla nad rosným bodem.
K tomu se používá kombinovaný senzor vlhkosti a teploty, který je přitlačený zevnitř vozidla na čelní sklo. Měří jednak teplotu vnitřního povrchu skla a jednak i relativní vlhkost vzduchu v okolí skla. Tuto informaci posílá řídicí jednotce automatické klimatizace a ta upravuje množství, teplotu a vlhkost vzduchu vydechovaného z klimatizace (schované v palubní desce) na čelní sklo.
Tato funkce je běžná výbava vozidel mnoha značek více než 10 let, nejedná se o žádnou speciální novinku ani unikát Fordu.
Automobilky volí dva základní koncepty integrace senzoru teploty a vlhkosti - jeden koncept je umístění na palubní desce pod čelním sklem jako samostatný senzor, obvyklejší způsob je pak integrace do Rain-Light senzoru umístěného přímo na skle pod vnitřním zpětným zrcátkem.
Rain-Light senzor měří a posílá do řídicí jednotky automatické klimatizace mj. další signál, kterým je změřený výkon slunečního záření na řidiče a spolujezdce. Řádicí jednotka klimatizace pomocí tohoto signálu reguluje teplotu vydechovaného vzduchu (až o -10°C), aby pociťovaná teplota řidičem i spolujezdcem stále odpovídala nastavené teplotě.

Vladislav Jahoda
27. ledna • 16:03

Zaplacený článek... Že má Peugeot vypnutou vzduchotechniku, vše na Off to zdejší experty netankuje....

Libor Špiler
26. ledna • 6:55

"Ford se chtěl vytáhnout před konkurentem, podařil se mu pravý opak - Novinky.cz" https://www.novinky.cz/auto/clanek/ford-se-chtel...

Michal2
23. ledna • 15:37

Vyhrivane přední sklo je:dvojité a uvnitř ta fólie?jestli jo tak vlastně i protihlukovê.Nebo se pletu..

Petr
22. ledna • 17:41

Jestli to vy tupý kokoti nebude tím že to druhé auto má klimu i větrání úplně vypnuto. Další ubohost ala Ford. Ani reklamu neumí.

🗿™
22. ledna • 18:01

Tak jak to šlo ve skladu náhradních dílů pro Hujdu Kij?
Dost prace,co?
Pořád máš vlhké sny o bohatství a domech po Praze, přístavenych letadlech?
Moc v práci nesni,vyhodí tě zase na dlažbu .

Tomas
22. ledna • 17:25

Lancia Lybra r.v. 2002 naprosto stejna funkce. Senzor vlhkosti/zamlzeni predniho okna automaticky spousti klimatizaci a ofuk okna, take se nekdy zesili ofuk. Funguje to dobre. Vlastne zamlzene okno neznam. Ovsem ze to je novinka u Fordu me velmi prekvapuje :)

Tomas
22. ledna • 17:30

Az nyni vidim prispevek od Asd a pouze potvrzuji, jeste je tam nejaky rezim "cisteho vzduchu" a zelene se rozsviti vnitrni okruh.

Asd
22. ledna • 14:28

Senzor proti zamlžení měla již Alfa Romeo 156, 147, rovněž Lancie té doby, tedy kolem r. 2000. Jmenovalo se to AQS (Air quality sensor), a kromě vlhkosti, hlídal i kvalitu nasávaného vzduchu a kvalitu vzduchu v interiéru. Samo to přesměrovalo vzduch na okno, otevřelo nebo zavřelo klapku nasávaní vzduchu zvenčí a v případě nutnosti i sepnulo kompresor klimatizace právě pro snížení vlhkosti. Fungovalo to velmi chytře a to už je let, kdy to měli.
Jen pro úplnost, ve fiatech s dvouzónoovou klimatizací byl AQS také, ale nebyl párován se senzorem vlhkosti, pokud vím, monitoroval jen kvalitu nasávaného vzduchu a dominantně byl citlivý na nespálené uhlovodíky. Alfa a Lania rozlišovaly větší spektrum škodlivin.

Michal2
22. ledna • 9:16

Klimu si ovládám sám ale a když se mlží nechám to automatu a pak se nezamlží.

iPace
22. ledna • 8:32

ja mel za to ze Fordy maji bezne vyhrivane celni sklo? naco vymejslet takto zastaralou a slozitou mechaniku ofuku zhora kdys od toho ostatni vyrobci ustoupili prave s jednoduzsim vyhrivanim celniho skla :-D kolik si za tohle starozitnost Ford uctuje?

History
22. ledna • 22:12

Ford to má vyhřívání čelního skla u různých modelů už pár desítek let, ale není to úplně běžné. Poprvé jsem to viděl někdy kolem r.1995 tuším u Fordu Escort, který si jeden bývalý kolega tenkrát dovezl jako ojetinu přímo z USA. Jiný kolega si stěžoval, že to sklo je asi kvůli tomu vyhřívání křehčí, protože mu u Mondea často praskalo po zásahu kamínkem. A kolega, co má Fusion, si to pochvaluje na odmrazování, ale na odmlžení je prý lepší klima. Máme ve firmě několik starších Focusů II, které to vyhřívání mají, a několik, které mají jen obyčejné čelní sklo. Zkrátka bylo možné koupit Ford i bez vyhřívání čelního skla.

Lada
22. ledna • 5:12

Mám Fordy od 98 roku a vždy jsem měl vyhřívané přední sklo. To že mají bufíky od 98 víme taky. Takže ve článku novinka po 20 letech, která je už čtvrt století vyřešena, super, více takových článků😇

Tom
22. ledna • 13:34

Presne! Nechapu a neumim si predstavit pros s tim tento clanek tolik dela? Ze by zase chteli rozcilit lidi a pomluvit tak podtextem lidi proti Fordu? Mam Mondeo r.v. 2001 s vyhrejvanym celnim oknem a bufikem a celni okno nema problem se zamlzovanim. Skodovka ma celni okna vyhrejvany az od roku 2015 nebo tak nejak.Navic si myslim,ze vyhrejvany celni okno je pritlatek 10tis. Kolik bude priplatek za tuto technologii? 5 tis? Zaprve pochybuju,ze tak malo a za druhe si myslim,ze ucinnost maximalne polovicni co vyhrejvany cely okno. Myslim si,ze naprosto zbytecne,ale kdyz auta nezdrazi a bude to tam,tak OK. Alespon nekteri chudaci co nemaj ruce nemusi prepinat mezi primim ofukem na okno a ostatnimi rezimi ;-)

Fox
22. ledna • 15:13

Ahoj mohu vědět co přesně máš za Mondeo? Mám taky Mondeo ale asi ne v takové výbavě jako ty, mám z roku 2002.

Beltcor
21. ledna • 22:59

Hurá, Ford přišel s něčím co ostatní vynalezli před mnoha lety. Náš Lexus LS 460 to měl v roce 2007, a ještě s vypomoci elektrického predehřivani vzduchu na přední sklo. Nicméně, je to pro bezpečí a mohou si za to pěkně přiúčtovat... takže vše je dobře, a sláva za pokrok.

PetJan
21. ledna • 22:51

Hmm, to bylo v Hyundai i30 v roce 2014.

Propinquus
21. ledna • 23:30

Ukradl
Hyundai-Kia pouze krade
Vlastního nikdy nic neměli, nemají a mít nebudou.
Firma postavená na korupci,
vydírání a krádežích cizich patentů, technologií a v neposlední řadě i informací.

Qyq
22. ledna • 9:35

Ty budeš tak chytrej, až je tě škoda tady :-).

.
21. ledna • 19:58

normálním autům se to nemlží..holt ford no

p.
21. ledna • 19:46

takovou praci to stalo a pritom takova blbost... staci pouzivat zapnutou klimatizaci, ktera na to v aute je a je po mlzeni.

Doporučujeme

Články odjinud