Konec možnosti odpočtu DPH u vozidel kategorie M1

29 komentářů

Honza
21. října • 17:28

Nevím co se tím zákonem změní asi jen to, že budou podnikatelé kupovat auta místo v kategorii M1 (montážní vozidlo) v kategorii N1 (nákladní vozidlo - dodávka). Takže jedinej problém je v tom, že se kromě přepážky budou lepit tmavé fólie na zadní okna, bude to stát pár tisíc navíc.

A teď z mého pohledu: Jsem živnostník a mám jedno osobní auto (abych měl jedno osobní pro rodinu a dodávku do firmy na to mi tenhle stát pokud nebudu krást neumožní vydělat). Pokud jej používám kromě ježdění na různá jednání za klienty i pro odvoz zboží z velkoobchodu či k zákazníkovi a nemůžu si odečíst DPH? To je přeci nesmysl? To auto jasně slouží k podnikání, proto nechápu proč bych neměl mít možnost uplatnit odpočet DPH. Jistě že mi vadí, že jezdí po Praze s přepážkou různé Jeepy, X5ky, MLka... Ale až budu kupovat nové auto určitě se budu o možnost montáže přepážky a uplatnění odpočtu DPH zajímat. Pokud budu předpokládat, že se bude jednat o auto kombíka dejme tomu za 500 tisíc + 30 tisíc úprava na N1 tak pořád je lepší zaplatit 435 tisíc než 500, ne? A jestli mám jen tak nacpat státu do chřtánu 65000 jen proto aby si mohli naši páni poslanci létat za rodinou letadlem po trase Praha-Ostrava...tak to promiňte ale opravdu ne.

xvany
20. října • 10:50

V pripade, ze byste nekdo citil potrebu vlastnit prepazku oddelujici zavazadlovy prostor v Octavii, urcite se domluvime. Jedna se o velmi luxusni a prestizni vyrobek urceny vyhradne pro firemni klientelu. Pochopitelne, ze ve vetsine pripadu nalezne jen minimalni uplatneni, ale vsichni moc dobre vime, ze o to tady vůbec nejde. Jeho cena byla v souladu s platnymi pravnimi predpisy  stanovena na smesnych 22.000,- Kč bez DPH. No nekupte to!  V pripade, ze uz neco podobneho  vlastnite, budte na to pravem hrdi. Jen malokdy za zivot se naskytne prilezitost, tak dobre investovat.....

Antonioni
20. října • 10:17

tak se uklidněte, znám podnikatele, který už si takhle bez DPH koupil 911Porka a 3 Harleye. Jinak celá jeho family dává benzín do firemních nákladů. A ty dvě normální rodinná auta co má, koupená bez DPH, snad ani nebudu zmiňovat...

Honza
23. října • 23:47

Hmmm ale asi to nebude v čechách co? A nebo jsi tady největší bullshit vypustil ty...

U Porsche 911 ta přepážka asi postrádá smysl (kam by jí za sedadla nacpal a jaký by byl přístup do "nákladního prostoru montážního vozu"

Leda, že by mu v Porsche Inter Auto Praha vystavili fakturu na Octavii Combi

No a přepážku na Harley si fakt nedokážu představit... to musí být mříž s popruhy, kterou si před jízdou musí nasadit jako batoh

xvany
19. října • 16:23

Lze pri bezne dopravni konrole zjistit z maleho tp, zda se jedna o M1?  Rad bych vedel, jak se bezne postupuje v pripade, ze spidluv vydobytek ve vozidle chybi. Uvitam jakekoliv vase zkusenosti...

Dekuji.

 

kjeml
19. října • 18:14

Pri bezne silnicni kontrole to nejde zjistit. Navic to neni starost policie, ale Financniho uradu. Bengam je do toho h@vn@.

Neda mi to, abych se nepridal k prispevkum vyse - Spidla je nejvetsi mafian u nas a vybira ne dane, ale vypalne. A to ke vsemu podle nasich zakonu naprosto legalne. Koho jsme si zvolili, toho tam mame.

MHPlus
21. října • 9:37

A co je u M1 napsáno na zadní straně OTP? Já tam mám (u N1) "Druh vozidla - nákladní".

Co vím, tak Špidla je jen ten poslední v řadě... Zákon o DPH byl vytvářen někdy v roce 1992, kdy ještě dělal na ÚP v Jindřichově Hradci a byl v opozici. Předsedou vlády byl tenkrát někdo jiný z úplně jiné strany, v parlamentu byly také zcela jiné "většinové" strany.
Konkrétně s odpočtem DPH u kategorie M1 byly vždy zmatky, tato novela paradoxně přinesla jasno, bohužel v neprospěch plátců.

kejml
22. října • 10:18

Ja mam M1 Focus Combi a v OTP neni nic napsano. Nekde jsem cetl, co muze policajt pozadovat pro silnicni kontrole. Je toho spousta, dokonce zaznam o provozu vozidla (tedy knihu jizd). Tedu u vozidla, ktere je registrovane na firmu. O odpoctu DPH tam nic neni. Je pouze v zajmu platce DPH, ktery si ji na aute odecetl, aby FU dokazal, ze auto s prepazkou opravdu pouziva jako "montazni vuz". Vzdy jemozne kontrole FU rici, ze vuz je v terenu a propazku tam vratit zpet.

Black
18. října • 10:58

Stat je Kocourkov a nez neco povoli ci zakaze, mel by se skutecne porozhlednout, jak to delaji v okolnich vyspelych statech, zda to uz neni treba vymyslene... auto je zbozi jako kazde jine se sazbou DPH 22% a pokud je firma platcem DPH, pak nechapu proc  maji byt u aut vyjimky........ jsem vlastnikem jak silnicni, tak i terenni motorky - kdyz jedu za zakazniky daleko jedu na silnicni a kdyz na vesnici, tak na terenní .........

 

Niccolo Machiavelli
17. října • 22:53

jo, jo nexcem zabrdat, ale brutalnych "dzipoch" a la Hnujdaj Santa Fe s klitkov v zadu je tu uz dost a je to pomerne trapne....

John
17. října • 21:40

No protoze uz me danova politika tohoto statu dostatecne _stve_, pripravil jsem si na tento rok takovou danovou optimalizaci, ze odemne v breznu stat neuvidi ani korunu.

smet
17. října • 18:37

To cupranek a spol:

Nalijme si čistého vína soudruzi. Většina lidí co tato auta kupuje snimi rozhodně "nepracuje" a přepážku tam má jen opravdu kvůli tomu DPH. Jsou mezi vámi "podnikateli" i tací, co to dodržují ale je Vás menšina. Je to velmi zneužívaná benevolence státu a je jen dobře že stát zakročil. A nezoufejte že si nemůžete dát oblek do nákladů, vím že se prostě od základu daně odečte ta částka jinak. Možná až začnou podnikatelé a jiné soukromé a fyzické osoby přiznávat to co mají a nebudou furt ve ztrátě třeba se dočkáte že bude oblek dát do nákladů... Dobrej účetní udělá zázraky...

PS
17. října • 19:01

To jsi trochu nezvládl, nemyslíš? Tohle je diskuze o DPH a to s tím, co popisuješ nemá nic společného.

1. Nemožnost vrácení DPH popírá smysl této daně. Vrácení DPH je právem každého podnikatele - plátce daně a neznám (opravte mě soudruhu) jiný druh zboží, než osobní auta, na které by se vrácení nevztahovalo. Státní pokladna díky tomu bobtná a u nás jezdí více starších aut, protože nová jsou pro podnikatele o 22% dražší.

2. Z tohoto důvodu si nikdo, kdo má auto s odpočtem nebude připadat jako gangster, protože nic neobchází, pouze našel způsob, jak si srovnat náklady s podnikatelem, kterému konkuruje třeba v Německu. Pokud by to neudělal, měl by náklady o těch 22% vyšší.

3. To o čem se bavíš, je problém jiný. Jde o to, že každý kdo používá firemní vozidlo k soukromým účelům má měsíčně navýšit základ své daně o 1% z ceny vozu měsíčně. Tj ten, kdo si koupí auto za 1M si zvýší základ pro výpočet daně z příjmu o 10000 Kč měsíčně. Jestli to nedělá, krátí daň, kterou má odvádět. A to ho může stát docela hodně. Takže každý podnikatel používající vozidlo k soukromým účelům za toto privilegium musí berňáku platit. Jestli to nedělá, je to jeho osobní problém, na který po několika letech může taky dojet.

 

skdd
17. října • 20:27

spravny pohlad! ako konkurovat napr. nemeckemu podnikatelovi? Ine odpisove plany, ine odpocty. Jednoducho stimulujuce podnikanie. U nas (asi aj u Vas) prave naopak. Stat je najvacsi vypalnik. Aj ked na druhu stranu kto mi brani zalozit firmu v nemecku, vsakze. Ale inde

skdd
17. října • 20:28

ale inde = alebo inde :)

Petr
17. října • 20:09

Vrácení DPH je právem každého podnikatele - pleteš se, právo zde určuje zákon.

jezdí více starších aut, protože nová jsou pro podnikatele o 22% dražší. - ale ne, i ty starší jsou o 22% dražší Na druhou stranu, až auto prodáš, tak nemusíš odvádět DPH, což když něco koupíš od neplátce a prodáš, tak DPH odvést třeba musíš, takže to až tak hrozné ještě není...

3. to je pravda, ovšem stát se asi bojí toho, že to prostě nemůže uhlídat, navíc to jedno procento musíš platit, i když soukromá jízda bude jen 10 minut v měsíci ...

 

 

PS
17. října • 20:53

Dobře, měl jsem to napsat lépe. Vyjímka, kterou se toto nevracení DPH umožnilo, je proti smyslu celého DPH. Jestli to Špidloun vydrží, tak ti brzy neumožní vrácení DPH z nemovitostí (taky je to velký balík peněz), pak budou následovat měsíční náklady (elektro, topení, nájem) a nakonec ti nevrátí ani popel. A proč? Protože se přece nikdo nebrání. Nebo jsi snad viděl nějakou reakci, kde by se někdo bránil? Podnikatelé na to přece mají a stát ty peníze přece potřebuje. a basta.

To, že jsou stará auta o 22% dražší řeší individuální dovoz právě z toho Německa. Když prodávám auto (s odpočtem) tak k němu přidám 22% které dostanu od kupujícího, takže mi to nezajímá. K auto nakoupenému od neplátce se nemohu vyjádřit, nikdy jsem nic takového nedělal. Připočítávat k této nákupní ceně 22% je ale určitě nesmysl, pokud víš, jaké jsou marže autobazarů.

S posledním bodem souhlasím. To je nedostatek zákonů. V Německu je možnost buď platit to 1% nebo vést cesťáky kde je přesně rozlišeno, kolik km jsi najel soukromě a kolik firemně. Pak se za měsíc sečtou náklady na vozidlo a ten poměr, který připadne na soukromé cesty si zaplatíš na daních, tj. je o to zvýšen tvůj hrubý příjem a ty zaplatíš vyšší daně. Podnikatel si pak může zvolit, jestli je pro něj výhodnější 1% nebo cesťáky a tento režim pak používat.

 

Leonardo Cupranek
17. října • 14:43

Mnozí této možnosti "zneužívají"?

Co to je za zaujatý výraz? Není náhodou spíš divné, že zrovna z auta DPH odečíst nelze? Vždyť lze v pohodě odečíst i z jízdního kola či motorky !!!

Přeci lidi potřebují k práci i jiná auta, než náklaďáky, ne? Zase přicházi na řadu podivná sociální "spravedlnost" jako již v mnoha případech. Dělník si montérky do nákladů dá, manager oblek nedá. Argumentovat tím, že on v tom obleku nemusí jen pracovat, ale může ho použít i při návštěvě divadla, je nesmysl. Dělník si v těch montérkách taky může okopávat soukromou zahradu. Slušný člověk si musí kupovat alespň 4 obleky do roka a nemohou to být OP Prostějov za 10000Kč. K práci je potřebuje nezbytně a do nákladů je nedá.

A teď zase s autama : může snad podnikatel přijet na obchodní schůzku Avií? Má snad služebně jezdit do Německa Liazem? Ne, jeho pracovním nástrojem je normální auto (sedan/limuzína), ke své práci ji nezbytně potřebuje, ale tento svůj nástroj (na rozdíl od popeláře, truhláře, atd..) do nákladů nedá.

Znám plno podnikatelů, kteří si koupili 2 motorky (silniční + terénní) + 2 kola (horské a silniční), i když je vlastně nijak zvlášť nepotřebují (protože si odečtou DPH). Ale velmi se rozmýšlí koupit si pořádné auto, které by potřebovali, protože tam si DPH neodečtou.

Opravdu, ten výraz "zneužívají" mne opět trochu nadzvedl. Je snad nějaká od Boha daná spravedlnost, která říka, že z každého nového auta se musí odvést státu 22%? Proč a za to? Odebírá snad ten, kdo si kupuje každé 3 roky nové auto, od státu víc služeb než ten, který si auto kupuje jednou za 10 let??????

Petr Broža
17. října • 15:11

Ale já nikde netvrdím, že kupovat auta do firmy s DPH je spravedlivé, jen jsem poukázal na to, že zákon tato vozidla označuje jako N1 s tím, že se budou využívat k určitému účelu. Majitel BMW X5 nebo Mercedesu ML těžko bude vozit v zavazadlovém prostoru vrtačky...

A právě proto, že lidé toho zákona využívali (už raději nenapíšu zneužívali ), stát ho novelizoval a v této novele tuto možnost zrušil.

Z mého pohledu je samozřejmě nesmysl dávat na auto do firmy DPH, popírá to jaksi princip této daně, ale bohužel stát je stát a normální člověk proti tomu nic nezmůže.

skdd
17. října • 16:59

stat to robil zle doteraz a teraz to chce robit este horsie! Jednoducho auto je prostriedok ako kazdy iny a nikto, ani stat by mi nemal prikazovat ake auto si mam kupit (limit v SK). Mozete sa Vy motonovinari pozriet na to ako je to v okolitych krajinach (SR, Madarsko, Polsko ci ine postkomun krajiny)? A ako je to "na zapade". Vseobecne u nas je odpisova politika nafigu a stat tym, ze nedokaze ukontrolovat ine veci kompenzuje si to na DPH a aut. Jednoducho stat implicitne predpokladam, ze podnikatel = podvodnik.

Petr
17. října • 20:03

Jednoducho stat implicitne predpokladam, ze podnikatel = podvodnik

a který podnikatel si neudělal služebním autem ani jednu soukromou jízdu, znáš takového? :-ú)

Leonardo Cupranek
21. října • 14:20

A co je sakra komu do toho? Na to auto si vydelal, takze je spis nesmyslne, aby si s nim nemohl jezdit, kam chce.

Kazdy takovy nesmyslny zakon se pozna podle toho, ze lze obejit. Vrazdu ci kradez neobejdes, ta vzdy bude vrazdou a kradezi. Kdyz ale uzakonis nesmysl, jako ze jizda z domova do prace neni "sluzebni" a musi se dodanit, proste se to vyresi tak, ze se do pracovni smlouvy napise, ze pracovnik ma pracoviste doma (coz muze), ale ze kazdy den musi jezdit na poradu do sidla firmy. A od toho okamziku je jizda z domova do prace danove uznatelnym nakladem a basta. Tak k cemu takovy zakon mame? Jen aby Spidla ukazala svym ukoptenym volicum, ze preferuje delnasy a jde po zlych bilych limeccich. Ale ze by to melo nejaky realny (natoz socialni) dopad, to tezko. Naopak, cela levicova vlada jedna zcela antisocialne. Nepodporuje pracujici, ale lemply. Nepodporuji se potrebni (kolikpak z 800mld rozpoctu jde na vozickare? Prd!), ale naopak relativne bohati. Treba nase rodina: 2 dospeli, 2 deti. 2500 materska + 1000 pridavky = 3500 mesicne pro lidi, kteri to nepotrebuji. Platime si (ja a zena) kazdy 1500 penzijni a 1000 kapitalove zivotni pojisteni, vsichni 4 si platime stavebni sporeni 1500. To je celkem 11000Kc mesicne a za to dostavame od statu maximum podpor. Ale kdo z tech "preferovanych" chudych ma na to, aby jen tak vyhodil 11000, aby dosahl na podporu od "socialniho" statu? Ktery z chudych vyuzije treba dotaci hypoteky? Vzdyt mu hypoteku nikdo neda a stejne by nemel na splatky!

Proste se potvrzuje stara teze zastancu rakouske ekonomicke skoly: Stat ze zacatku tvrdi, ze zavede system, kde 10% nejbohatsich bude podporovat 10% nejchudsich, aby se odstranila chudoba a nejkriklavejsi socialni problemy. Pominme ted, ze i to je blbost a podivejme se, jak to skonci: 90% bohatsich dotuje tech 90% chudsich (takze prostrednich 80% plati samo sobe), jen s tim, ze 40% prostredku se ztrati v systemu. To je fakt prima! Samozrejme jedinym realnym duvodem k teto prerozdelovaci masinerii je tech 40%, ze kterych je ziva paraziticka vrstva byrokratu a politiku. To nepripada nikomu divne, ze drtiva vetsina nasich obcanu je zaroven platcem i prijemcem davek.dani?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pája
23. října • 23:21

Já to říkal, atom, jedině atom...

No, ale zrovna v Rakousku není atom moc oblíbený, jenže tam mají hory a horské potůčky, které se vlévají do horských řek a vytvářejí větší řeky. A pak přijde nějaky Hajderovec a postaví tam vodní elektrárnu a začne hajlovat a hlásit, proč si taky nepostavíme vodní elektrárnu místo Temelína. No tak ať nám nejdřív postaví nějaké ty hory, zalévají potůčky...

Jedině atom...

 

p0etrik
20. října • 15:34

A videl jsi nekdy jake cachry ti vzniknou v ucetnictvi, kdyz si napises soukromou jizdu???

Na aute najezdim sokrome tak 0,5% (mozna ani to ne), kdybych to mel rozlisovat tak dam 20x vic za praci ucetniho navic nez o kolik "sidim" stat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
skdd
20. října • 16:09

presne o tom hovorim :) ale inymi slovami.

skdd
17. října • 20:25

problem sukromnych jazd je velmi diskutabilny, ked ja ako konatel spolocnosti idem autom z miesta X do miesta Y aby som sa zabavil, mozem polemizovat ze ta zabava je nebyhnutna na udrzanie podnikania, pretoze keby som sa nezabavil neslo by mi podnikanie tak ako teraz, atd. Myslim, ze by sa danove urady mali zamerat skor na iny druh unikov ako sukromne jazdy. Uznaj sam, ze podnikatel ktory najazdi 90% jazd sukromne bud zneuziva system alebo je tak sikovny, ze ten biznis robi inak ako jazdenim autom. Oboje sa da lahko detekovat. Ale najma, ked chces auto za 2mil SKK (dnes skoro kazde vo vyssej triede a rozumnej vybave (aj tu mozeme polemizovat co je rozumna vybava ale potom polemizujme aj u pocitacov, u hodiniek, u nabytku)) musis hladat cesty ako to "dostat do nakladov cele", t.j. zalozit si leasingovku (odpocet DPH), prenajat vlastnej firme a je aj kopec inych postupov ako na to. Dolezite je vsak to, ze obchadzas (aj ked legalne) system. A to asi nebolo cielom "reformy". Jednoducho niekto tu nechape zmysel vyrobneho prostriedku

PS
17. října • 18:38

Doopravdy by nebylo špatné zjistit jak to je okolo nás. A pak by třeba pan Broža mohl spustit nějakou petiční akci a třeba tak tento problém zviditelnit.

Vždyť tím, co teď Špidla provedl jen dále ukázuje, že se snaží bránit těm ošklivým podnikatelům, kteří stát okrádají o DPH a už by někdo měl ukázat, že ten, kdo se tady nechová košér je fakt ten Špidla.

PS
17. října • 15:06

S tím nelze než souhlasit. To je totiž spotřební daň na auta a nikoliv DPH. DPH je daň z přidané hodnoty, tj už z názvu platím daň z hodnoty, kterou (v tomto případě) na autě přidám. Tj autosalón nakoupí bez DPH za 100 a prodá za 110. Vzhledem k tomu, že přidanou hodnotou je 10 tak odvede FÚ těch 2,2. Na to má stát nárok.

V praxi samozřejmě při nákupu odečtu 22 a po prodeji přičtu 24,2. Rozdíl je ale pořád jen těch 2,2.

Vzhledem k tomu, že pokud kupuji něco do majetku společnosti, tak DPH odečítám automaticky, protože na té tužce, papíru, cihle, elektřině, telefonu, internetu žádnou přidanou hodnotu nevytvořím. Jakmile ale prodám knihu, stavbu či jiný výrobek, tak celé DPH odvedu FÚ, protože toto jsem vytvořil. Platím tedy daň z přidané hodnoty, kterou jsem vytvořil.

Na nákupu auta si ale paradoxně musím na tuto daň vydělat, což je deformace DPH a skutečně se DPH pak tváří jako daň spotřební. Přitom to v EU, konkrétně v Německu NEEXISTUJE. Když firma kupuje auto tak se DPH automaticky odečítá. A nikdo nemusí používat Špidlovu přepážku u z normálního auta dělat Špidlův náklaďák.

Carlos
17. října • 14:54

to Leo: presne tak, chystal jsem se, ze neco takoveho taky napisu. Proste ostatni jenom vidi, jak si na to drahy auto ten podnikatel ukradl.  Nastesti jsem to u svyho auta jeste odecist stihnul. Jsem to ale kurva, snad me nikdo nepraskne, ze toho Z N E U Z I V A M.

Doporučujeme

Články odjinud