Konec downsizingu! Nové emisní testy ve prospěch větších motorů

Nebylo těžké si odvodit, že k tomu jednou dojde. Výrobci automobilů došli až na limit downsizingu a s nový způsobem měření spotřeby musejí zcela změnit smýšlení.
Konec downsizingu! Nové emisní testy ve prospěch větších motorů

Jako reakce na emisní skandál Volkwagenu budou zavedeny nové předpisy, díky kterým se již nevyplatí přehánět zmenšování motorů, jako nyní. Nově mají být testy emisí a spotřeby mnohem blíže výsledkům ve skutečném provozu. V novém režimu měření již technologie downsizingu nebudou mít takovou moc, a větší motory bez přeplňování nebo s menšími turbodmychadly dosáhnou stejných, či dokonce lepších výsledků.

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Zástupci Renaultu, GM a Volkswagenu prozradili, že chystají obrat v dosavadním směru a chtějí se vrátit ke větším motorům. „Dosáhli jsme limitů trendu downsizingu. Možnosti a způsoby, které jsme dosud používali, nám dále nedovolí splnit emisní normy,” řekl pro agenturu Reuters šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan, Alain Raposo. Od ostatních výrobců se čekají podobné kroky.

Malé turbomotory jsou známé tím, že jejich spotřeba, a tím pádem i emise, v mnohem větší míře záleží na způsobu jízdy. Pokud řidič jede jako s platem vajec za zadními sedadly, umí být úsporné. Problém začíná tehdy, když se řidič snaží držet krok s provozem, či snad pokouší-li se o dynamickou jízdu. Spotřeba pak silně roste, což se u atmosférických, objemnějších a méně nadopovaných motorů v takové míře neděje. Objemnější motory se s větší zátěží v reálném provozu vyrovnávají lépe, protože zkrátka mají z čeho brát.

Škoda se připravuje na tříválec 1.0 TSI. Octavii už nekoupíte s 1.2 TSI 81 kW

Škoda se připravuje na tříválec 1.0 TSI. Octavii už nekoupíte s 1.2 TSI 81 kW

Právě na to mají reagovat nové regule. Vznětové motory čekají testy v reálném provozu, které již zkoušela skupina PSA. Francouzi úředníky upozornili na to, že mají jejich motory vyšší spotřebu reálně až o 2,7 l/100km. Již příští rok se tedy diesely budou zkoušet v reálném provozu a od roku 2018 půjde o standardizovaný proces. V případě zážehových motorů bude měření podle nového cyklu následovat o dva roky později. Hlavním rozdílem bude vyšší zátěž, kterou motory při testech podstoupí.

Tento jev již lze na současném trhu zaznamenat. Renault údajně pracuje na dvoulitrovém čtyřválci, který v jeho maximálně jedna-šestkovém portfoliu chybí. Ani ne litrový tříválec 0,9 TCe se také chystají plně nahradit motorem 1.2 TCe. Rozmach zažijí také modulární motory, agregát 1.5 TSI Evo tedy u VW nahradí 1.2 TSI.

Jistě, malé turbomotory tu s námi budou dál, žádná invaze atmosférických šestiválců se nekoná. S novými testovacími pravidly je však šance, že se do inženýrství alespoň trošku vrátí racionální uvažování, a na absurdně malé jednotky se již tolik tlačit nebude. To vše dokazuje, jak moc je vývoj provázán s mnohdy nesmyslnými předpisy. Automobilky jsou v případě změny pravidel schopny rychle reagovat, a brutální downsizing opustit.

Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků