Koncepty versus reálná auta. Jak moc nakonec zasáhli cifršpióni?

Futuristické tvary, kosmické technologie a ujištění, že produkční verze bude vypadat prakticky stejně. Taková bývá realita po odhalení drtivé většiny koncepčních vozů. Není to ale pravidlem. Pojďme se s námi podívat na výběr konceptů posledního desetiletí, které to do sériové podoby skutečně dotáhly.

Automobilový koncept je terminus technicus používaný pro označování designové či technologické studie ze světa automobilismu, mající za úkol prezentovat nejnovější trendy v oblasti technologie nebo designu. V drtivé většině případů jde o snahu automobilky přitáhnout ke značce co nejvíce pozornosti, přičemž mnohdy je už na první pohled evidentní, že vystavovaný projekt se do sériové výroby dostat nemůže. Nejčastěji za vším stojí náklady, jelikož automobilové koncepty jsou často vyrobeny z dražších a méně tradičních materiálů. Pokud se jedná čistě o designová cvičení, jsou většinou neúplná, takzvaně jen na oko, technologické studie mají šanci výrazně vyšší.

Pakliže výrobce rozhodne o jejich sériové výrobě, produkční automobil mívá často se studií pramálo společného. Někdy se však očekávání naplní. Vybrali jsme dvojice aut, které jsou typickými zástupci obou zmíněných trendů:

Alfa Romeo 4C

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Projekt kompaktního supersportu byl představen na 81. ženevském autosalonu v roce 2011. Automobilka se při jeho uvedení oháněla hmotností okolo 850 kilogramů, což ve spojení se zamýšleným 200koňovým čtyřválcovým motorem 1,75 TBi znamenalo poměr 4kg na koně. Realita je koncepčnímu vozu blízká, jako u málokterého sériového vozu. Mírný nárůst pohotovostní hmotnosti na 895 kg zapříčinil, že použitý motor byl naladěn na finálních 240 koní, což se rovná poměru 3,75 kilogramu na koně, akceleraci z 0 na 100 za 4,5 sekundy a maximální rychlosti 258 km/h. Produkční auto bylo hotovo během dvou let, což je mimořádně krátká doba. Alfa Romeo 4C měla původně ohromovat také cenovkou, ovšem původně ohlášená cena cca 1,5 milionu korun za standardní vybavení se postupem času vyšplhala až na 1,8 milionu.

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 9 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků