Futuristické tvary, kosmické technologie a ujištění, že produkční verze bude vypadat prakticky stejně. Taková bývá realita po odhalení drtivé většiny koncepčních vozů. Není to ale pravidlem. Pojďme se s námi podívat na výběr konceptů posledního desetiletí, které to do sériové podoby skutečně dotáhly.
Automobilový koncept je terminus technicus používaný pro označování designové či technologické studie ze světa automobilismu, mající za úkol prezentovat nejnovější trendy v oblasti technologie nebo designu. V drtivé většině případů jde o snahu automobilky přitáhnout ke značce co nejvíce pozornosti, přičemž mnohdy je už na první pohled evidentní, že vystavovaný projekt se do sériové výroby dostat nemůže. Nejčastěji za vším stojí náklady, jelikož automobilové koncepty jsou často vyrobeny z dražších a méně tradičních materiálů. Pokud se jedná čistě o designová cvičení, jsou většinou neúplná, takzvaně jen na oko, technologické studie mají šanci výrazně vyšší.
Pakliže výrobce rozhodne o jejich sériové výrobě, produkční automobil mívá často se studií pramálo společného. Někdy se však očekávání naplní. Vybrali jsme dvojice aut, které jsou typickými zástupci obou zmíněných trendů:
Alfa Romeo 4C
Projekt kompaktního supersportu byl představen na 81. ženevském autosalonu v roce 2011. Automobilka se při jeho uvedení oháněla hmotností okolo 850 kilogramů, což ve spojení se zamýšleným 200koňovým čtyřválcovým motorem 1,75 TBi znamenalo poměr 4kg na koně. Realita je koncepčnímu vozu blízká, jako u málokterého sériového vozu. Mírný nárůst pohotovostní hmotnosti na 895 kg zapříčinil, že použitý motor byl naladěn na finálních 240 koní, což se rovná poměru 3,75 kilogramu na koně, akceleraci z 0 na 100 za 4,5 sekundy a maximální rychlosti 258 km/h. Produkční auto bylo hotovo během dvou let, což je mimořádně krátká doba. Alfa Romeo 4C měla původně ohromovat také cenovkou, ovšem původně ohlášená cena cca 1,5 milionu korun za standardní vybavení se postupem času vyšplhala až na 1,8 milionu.
Pokračování 2 / 18
Bentley Bentayga
V roce 2012 rozdmýchalo Bentley konceptem EXP 9 F Concept, který se stal předzvěstí prvního luxusního SUV tohoto tradičního britského výrobce, dlouhou dobu stojaté vody. Na ženevském autosalonu však ještě nikdo netušil, že kromě zamýšlených zážehových dvanáctiválců má Bentley v plánu nabídnout také vznětovou variantu. Ta se stala s maximální rychlostí 275 km/h stala nejrychlejším naftovým SUV na světě, zatímco verze W12 se chlubí stejným titulem mezi zážehovými motorizacemi. Třebaže design byl nepatrně pozměněn, zejména v přední části vozu, je Bentayga věrným následovníkem své předlohy.
Pokračování 3 / 18
BMW i8
Když v roce 2009 BMW představilo ve Frankfurtu svůj koncept BMW Vision EfficienctDynamics Concept, málokdo vpravdě věřil, že se dočká sériové podoby. Byl příliš futuristický a smělý. BMW k jeho pohonu použilo plně hybridní konfiguraci sestávající z tříválcového turbodieselu a dvou elektromotorů, jejíž celkový výkon dosahoval 356 koní a 800 Nm točivého momentu. BMW i8 z roku 2014 velmi úzce navazuje na pět let starý koncept a přinesl i představované technologické inovace. Pouze vznětový tříválec nahradil zážehový, protože BMW se rozhodlo původní koncept přetvořit do podoby hybridního supersportu, jehož výkon činí 362 koní a 570 Nm.
Pokračování 4 / 18
Chevrolet Volt
Původní koncept Chevroletu Volt z roku 2007 je s odstupem času zcela jiným vozem, než jaký si zákazníci mohli objednat v roce 2011 po představení sériového vozu. Původní volt byl z designového hlediska daleko monumentálnějším vozem, jehož pohonný systém kombinoval malý spalovací litrový tříválec a elektromotor. Evidentně ale nestačil, jelikož Američané v zápětí koketovali také s variantou s palivovými články. Nakonec se do showroomů dostala verze se spalovacím motorem o objemu 1,4 litru ve verzi Voltu, kterou Chevrolet označuje jako E-REV, tedy elektrické auto s rozšířeným dojezdem, kde spalovací motor nepohání nápravu, nýbrž slouží jako elektrický generátor.
Pokračování 5 / 18
Citroen DS5
V roce 2005 francouzská značka Citroen představila podivně bachratý mix MPV a Coupé, který svou elegancí převyšoval vše, co v té době značka nabízela. Francouzi testovali reakci veřejnosti na uvedení své luxusní divize DS, jmenovitě modelu DS5, který by navržen podle tohoto kanárkově žlutého konceptu a představení se dočkal o sedm let později v roce 2012. Že už tenkrát šlo o reálnou vizi, dokládá použitý sériový motor 1,6 HDI s výkonem 140 koní, což je aspekt, který se u koncepčních automobilů úplně často nevidí. Třebaže sériové provedení DS5 není tak minimalisticky elegantní, většinu designových prvků na jeho karoserii vystopovat lze.
Pokračování 6 / 18
Fisker Karma
Koncept Karma se představil na autosalonu v Detroitu v roce 2008, produkční specifikace měla premiéru o rok později v Ženevě. Karma je tím typem vozu, který byl ve své době tak revoluční svou technologií, že nemusel dělat velké ramena svým zevnějškem. Proto je koncepční vůz téměř totožný s tím sériovým, který se k prvním zákazníkům dostal v roce až 2012. Problémy s financováním a nejrůznější nedodělky však měly za následek, že se zájemci začali pomalu stahovat a z plánovaných 7 tisíc kusů ročně zůstal pouhý nenaplněný sen Henrika Fiskera, otce značky. Plug-in hybrid Karma byl schopen ujet čistě na elektřinu asi 80 km.
Pokračování 7 / 18
Honda NSX
Honda NSX druhé generace je asi nejdéle vyvíjeným vozem dané kategorie. Japonci už v roce 2005 mluvili o nově příchozí generaci, kdy představili studii Acura High-Performance Sports Concept, ale až do roku 2012 se toho reálně dělo jen málo. Tu a tam se objevil nějaký update, render, ovšem po sériovém autě bylo podezřelé ticho. Jako by se Honda bála dát všanc status NSX, jakožto ikonického supersportu, na jehož vývoji spolupracoval Ayrton Sena. Až na detroitském autosalonu v roce 2012 ukázali auto, které NSX skutečně připomínalo a dokonce mělo stejný přídomek. Tato verze je až na detaily téměř shodná s produkčním autem, nicméně z původně zamýšlené zadokolky s atmosféricky plněným 3,5litorvým V6 se vyklubalo auto se zážehovou pohonnou jednotkou se stejným objemem a dalšími dvěma elektromotory. Celkový výkon soustavy činí 580 koní a 648 Nm.
Pokračování 8 / 18
Jaguar F-Type
Koncept C-X16 z roku 2011 se značce Jaguar natolik povedl, že jeho design volně přešel do sériové výroby. Lehká hliníková konstrukce, motor vpředu a pohon zadních kol návštěvníkům frankfurtského autosalonu doslova vyrazil dech. Jaguar C-X16 ideově navazoval na rok starý koncept hybridního supersportu Jaguar C-X75, který poháněl dvakrát přeplňovaný (kompresor a turbo) čtyřválec 1,6 s elektromotorem a systémem KERS. Stejně tak tomu bylo u C-X16, který však měl pod kapotou 3,0 V6 s kompresorem a jeho elektromotor byl uložen v 8stupňové samočinné převodovce. Jestliže design vozu byl s konceptem téměř shodný, sériový Jaguar F-Type žádnou revoluční technologii nepoužívá a vsází na klasické přeplňované motory V6 a V8.
Pokračování 9 / 18
Lexus LF-A
Věřili byste tomu, že Lexus LF-A byl v koncepční verzi představen už v roce 2005? Toyota, respektive Lexus, přivezla koncept tohoto jména vůbec poprvé na lednový autosalon do Detroitu, kde v tiskové zprávě uvedla, že půjde o konkurenta Lamborghini Gallardo a Porsche Carrera GT s motorem V8. Dnes už víme, že Lexus LF-A je jeden z nejztrátovějších projektu tohoto japonského automobilového giganta, ale také tím nejvíce fascinujícím. O dva roky později, tedy v roce 2007, představil další pokračování, tentokrát už s motorem V10, jako zamýšlení konkurenti. Vidlicový desetiválec byl derivátem z monopostu F1, na jehož úpravě pracovala Yamaha, a dodnes jde o jeden z nejlépe znějících motorů na světě.
Pokračování 10 / 18
Nissan GT-R
V roce 2001 se Nissan rozhodl postavit další sportovní model, který by se zařadil po bok ostrých „hochů“ z rodiny Skyline a stal se nositelem znaku GT-R i v 21. století. Práce na voze pokračovaly dalších téměř pět let do roku 2005, než vzniknul Nissan GT-R PROTO Concept, který už se sériovým vozem pojilo víc, než jen silueta karoserie. Zatímco první GT-R byl vyloženě designovým cvičením bez motoru a převodovky, PROTO Concept byl už pojízdný, nicméně technické informace nebyly žádné. A automobilový svět se mohl zbláznit. Až v roce 2008 dorazila dvakrát přeplňovaná čtyřkolka s motorem 3,8 V6 a výkonem 420 koní, která v pozměněných verzích zůstává dodnes mimořádně schopným a designově zdařilým supersportovním automobilem
Pokračování 11 / 18
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque byl v době svého představení v podobě konceptu Range Rover LRX Concept v podstatě hotovým automobilem. Land Rover tehdy testoval veřejnost, jak by přijala malé luxusní SUV, nabízené pod značkou Range Rover. Kromě interiéru a například zpětných zrcátek se jednalo o sériový automobil, který veřejnost s nadšením přijala. Kdyby ne, nebyl problém z tohoto vozu udělat plebejštější Land Rover a automobilka tento průzkum veřejného mínění schovala za oslavu 60. výročí značky Range Rover. Jenže jeho design byl natolik úspěšný, že ani po téměř deseti letech nezestárnul a dá se předpokládat, že nástupce nebude o mnoho jiný.
Pokračování 12 / 18
Renault Captur
Renault patří četností představovaných konceptů mezi nejaktivnější automobilky. Bohužel většinou se jedná o natolik nerealistické kreace, že v jeho případě bychom skutečně sázeli spíše na zviditelnění na dané výstavě. Protože pokud už některý koncept do reálné podoby dovede, většinou se jedná o zcela jiný automobil. Jako tomu je v případě studie Renault Captur z roku 2011, který byl původně součástí jakési designové ságy na téma lidský život a jeho vývoj. Po Renaultu DeZir, který přestavoval zamilovanost, koncept Captur ztělesňovat fázi společného objevování světa. Plně pojízdnou studii poháněl sériový nadvakrát přeplňovaný motor 1,6 dCi, ovšem ve srovnání s realitou má jeden pocit, že kouká na úplně jiná auta, třebaže některé designové prvky se v sérii ujaly. Jako například přední maska se světlomety.
Pokračování 13 / 18
Subaru WRX
Subaru bylo po dlouhá léta kritizováno za málo progresivní design svých vozů. Jenže svérázný vzhled si našel i tak dostatek příznivců, protože za automobily Subaru vždy hovořily jiné argumenty – například robustnost, spolehlivost a schopnosti jízdy na nezpevněném povrchu. Zástupci Subaru ale výtkám naslouchali, byť dělali, že tomu tak není. O tomto faktu nás přesvědčovali pravidelnými koncepty a vizemi budoucích modelů, bohužel dlouhou dobu zůstávalo pouze u aut na ukázku. Až do příchodu poslední generace WRX. Koncept Subaru WRX z roku 2011 byl přesně tím, nač všichni čekali. Agresivní, dynamický, prostý jakýchkoliv zakulacených tvarů, která tolik převládaly na autech let nedávno minulých. Sériová podoba z orku 2015 je poněkud tradičněji pojatá, ale šťáva ji rozhodně nechybí a inspirace konceptem z ní přímo čiší.
Pokračování 14 / 18
Suzuki Kizashi
Koncept Suzuki Kizashi z roku 2007 byl naprosto fenomenálně ztvárněným hatchbackem, který měl za úkol konkurovat Renaultu Vel Satis nebo Opelu Signum. Dvoulitrový vznětový čtyřválec a pohon všech kol dávaly tušit, že bychom se od malého japonského výrobce, který proslul spíše výrobou schopných terénních vozů, mohli dočkat něčeho opravdu originálního, a na svou dobu také dost unikátního. Jak šel čas, Suzuki postupně ztrácelo na kuráži a představilo další dva koncepty stejného jména. Výsledkem celého snažení byl sedan Kizashi, který nevypadal vůbec zle, ovšem oproti studii byl naprosto obyčejný. Malé prodeje znamenaly, že nadějný projekt Kizashi upadl v zapomnění.
Pokračování 15 / 18
Škoda Superb
Škodovka si po představení druhé generace Superbu hodně rychle uvědomovala, že další generaci v témže duchu by zákazníci nemuseli přijmout. Druhá generace byl natažený jezevčík, který ani většími koly nedokázal zamaskovat, že stojí na prodloužené platformě Golfu a působil velmi nevyváženě. Varianta Combi byla o poznání lepší, ovšem na jedné karosářské verzi stavět nelze. Ještě štěstí, že s novu platformou MQB koncernu Volkswagenu se daly dělat hotová kouzla, což společně s genialitou Jozefa Kabaně vyústilo v koncept Vision C, který byl na poměry českého výrobce z hlediska designu naprosto jedinečný. Silueta čtyřdveřového kupé byla samozřejmě jen takový tahák na oko diváka, ale sériová podoba nového Superbu není od konceptu Vision C až tak vzdálená a podoba obou vozů je evidentní.
Pokračování 16 / 18
Tesla Model S
Tesla je dalším vozem, který už v podobě konceptu nepotřeboval šokovat přehnaným designem, protože za něj mluvila použitá technika. Vzhledově se tak od své předlohy neliší. V době představení konceptu, v roce 2009, se mluvilo o dojezdu více jak 450 kilometrů, realita je ještě o něco lepší. S předvídavým přístupe je dojezd téměř 600 km. To ovšem nesmíte využívat potenciálu elektromotoru naplno – Tesla S dokáže z 0-100 km/h vystřelit za 2,8 sekundy. Je tedy nejrychlejším sériově vyráběným čtyřdveřovým vozem na světě.
Pokračování 17 / 18
Toyota Corolla
Kolikrát jsme už někde četli, nebo zahlédli, že Toyota, jakožto největší výrobce automobilů na světě, vyrábí nejnudnější auta ze všech. Kde jsou ty doby, kdy jsme žasli nad celicami, suprami, mr-2 a dalšími. Málokdo by tedy čekal, že se Toyota odváže zrovna v případě neprodávanějšího a dlouhodobě nejspěšnějšího modelu Corolla, kdy v roce 2013 vypustila na detroitském autosalonu mezi návštěvníky slušnou pecku. Studie Corolla Furia se měla stát předzvěstí nové Corolly a nadšení bylo skutečně veliké. Přestože skutečnost už tak slavná nebyla, Toyota studií Furia ukázala, že by se ráda nadobro zbavila stigmatu výrobce aut pro důchodce. A nová Corolla, Camry, RAV4, Tundra nebo Tacoma tuto snahu potvrzují.
Pokračování 18 / 18
VW Scirocco
Když Volkswagen v roce 2006 představil v Ženevě moderní reinkarnaci modelu Scirocco, sám takový úspěch nejspíš nečekal. Kompaktní a neobyčejně hbité kupátko tehdy slavilo výročí svého vzniku, a to rovnou Kristova léta. Koncept IROC poháněla dvakrát přeplňovaná jednotka 1,4 TSI, které se v té době říkalo Twincharger a šlo o kompresorem a turbodmychadlem plněný čtyřválec, jaký používal například pětkový Golf v provedení GT. Sériové provedení VW Scirocco se objevilo o čtyři roky později na základech šestkového golfu s rozšířenou zadní nápravou a v téměř nezměněné podobě. Ve srovnání s dárcovským modelem však Scirocco jezdilo daleko lépe. Jediným výraznějším zklamáním byl interiér, který byl tak na půli cesty mezi pátou a šestou generací VW Golf a do koncepčního pojetí měl opravdu daleko.
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross