Koncepty versus reálná auta. Jak moc nakonec zasáhli cifršpióni?

Futuristické tvary, kosmické technologie a ujištění, že produkční verze bude vypadat prakticky stejně. Taková bývá realita po odhalení drtivé většiny koncepčních vozů. Není to ale pravidlem. Pojďme se s námi podívat na výběr konceptů posledního desetiletí, které to do sériové podoby skutečně dotáhly.

Automobilový koncept je terminus technicus používaný pro označování designové či technologické studie ze světa automobilismu, mající za úkol prezentovat nejnovější trendy v oblasti technologie nebo designu. V drtivé většině případů jde o snahu automobilky přitáhnout ke značce co nejvíce pozornosti, přičemž mnohdy je už na první pohled evidentní, že vystavovaný projekt se do sériové výroby dostat nemůže. Nejčastěji za vším stojí náklady, jelikož automobilové koncepty jsou často vyrobeny z dražších a méně tradičních materiálů. Pokud se jedná čistě o designová cvičení, jsou většinou neúplná, takzvaně jen na oko, technologické studie mají šanci výrazně vyšší.

Pakliže výrobce rozhodne o jejich sériové výrobě, produkční automobil mívá často se studií pramálo společného. Někdy se však očekávání naplní. Vybrali jsme dvojice aut, které jsou typickými zástupci obou zmíněných trendů:

Alfa Romeo 4C

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Projekt kompaktního supersportu byl představen na 81. ženevském autosalonu v roce 2011. Automobilka se při jeho uvedení oháněla hmotností okolo 850 kilogramů, což ve spojení se zamýšleným 200koňovým čtyřválcovým motorem 1,75 TBi znamenalo poměr 4kg na koně. Realita je koncepčnímu vozu blízká, jako u málokterého sériového vozu. Mírný nárůst pohotovostní hmotnosti na 895 kg zapříčinil, že použitý motor byl naladěn na finálních 240 koní, což se rovná poměru 3,75 kilogramu na koně, akceleraci z 0 na 100 za 4,5 sekundy a maximální rychlosti 258 km/h. Produkční auto bylo hotovo během dvou let, což je mimořádně krátká doba. Alfa Romeo 4C měla původně ohromovat také cenovkou, ovšem původně ohlášená cena cca 1,5 milionu korun za standardní vybavení se postupem času vyšplhala až na 1,8 milionu.

bazar

Alfa Romeo Giulietta 2
Rok výroby: 2010
Stav: 170 116 km
Cena: 200 000 Kč
Alfa Romeo 156 1,9
Rok výroby: 2002
Stav: 210 480 km
Cena: 40 000 Kč
Alfa Romeo 159 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 148 020 km
Cena: 136 000 Kč
Alfa Romeo Giulietta 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 26 372 km
Cena: 260 000 Kč
Alfa Romeo 166 2,4
Rok výroby: 1999
Stav: 196 521 km
Cena: 23 000 Kč
Alfa Romeo Giulietta 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 110 061 km
Cena: 216 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků