Koncepty versus reálná auta. Jak moc nakonec zasáhli cifršpióni?

Futuristické tvary, kosmické technologie a ujištění, že produkční verze bude vypadat prakticky stejně. Taková bývá realita po odhalení drtivé většiny koncepčních vozů. Není to ale pravidlem. Pojďme se s námi podívat na výběr konceptů posledního desetiletí, které to do sériové podoby skutečně dotáhly.

Automobilový koncept je terminus technicus používaný pro označování designové či technologické studie ze světa automobilismu, mající za úkol prezentovat nejnovější trendy v oblasti technologie nebo designu. V drtivé většině případů jde o snahu automobilky přitáhnout ke značce co nejvíce pozornosti, přičemž mnohdy je už na první pohled evidentní, že vystavovaný projekt se do sériové výroby dostat nemůže. Nejčastěji za vším stojí náklady, jelikož automobilové koncepty jsou často vyrobeny z dražších a méně tradičních materiálů. Pokud se jedná čistě o designová cvičení, jsou většinou neúplná, takzvaně jen na oko, technologické studie mají šanci výrazně vyšší.

Pakliže výrobce rozhodne o jejich sériové výrobě, produkční automobil mívá často se studií pramálo společného. Někdy se však očekávání naplní. Vybrali jsme dvojice aut, které jsou typickými zástupci obou zmíněných trendů:

Alfa Romeo 4C

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Projekt kompaktního supersportu byl představen na 81. ženevském autosalonu v roce 2011. Automobilka se při jeho uvedení oháněla hmotností okolo 850 kilogramů, což ve spojení se zamýšleným 200koňovým čtyřválcovým motorem 1,75 TBi znamenalo poměr 4kg na koně. Realita je koncepčnímu vozu blízká, jako u málokterého sériového vozu. Mírný nárůst pohotovostní hmotnosti na 895 kg zapříčinil, že použitý motor byl naladěn na finálních 240 koní, což se rovná poměru 3,75 kilogramu na koně, akceleraci z 0 na 100 za 4,5 sekundy a maximální rychlosti 258 km/h. Produkční auto bylo hotovo během dvou let, což je mimořádně krátká doba. Alfa Romeo 4C měla původně ohromovat také cenovkou, ovšem původně ohlášená cena cca 1,5 milionu korun za standardní vybavení se postupem času vyšplhala až na 1,8 milionu.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků