Koncepty versus reálná auta. Jak moc nakonec zasáhli cifršpióni?

Futuristické tvary, kosmické technologie a ujištění, že produkční verze bude vypadat prakticky stejně. Taková bývá realita po odhalení drtivé většiny koncepčních vozů. Není to ale pravidlem. Pojďme se s námi podívat na výběr konceptů posledního desetiletí, které to do sériové podoby skutečně dotáhly.

Automobilový koncept je terminus technicus používaný pro označování designové či technologické studie ze světa automobilismu, mající za úkol prezentovat nejnovější trendy v oblasti technologie nebo designu. V drtivé většině případů jde o snahu automobilky přitáhnout ke značce co nejvíce pozornosti, přičemž mnohdy je už na první pohled evidentní, že vystavovaný projekt se do sériové výroby dostat nemůže. Nejčastěji za vším stojí náklady, jelikož automobilové koncepty jsou často vyrobeny z dražších a méně tradičních materiálů. Pokud se jedná čistě o designová cvičení, jsou většinou neúplná, takzvaně jen na oko, technologické studie mají šanci výrazně vyšší.

Pakliže výrobce rozhodne o jejich sériové výrobě, produkční automobil mívá často se studií pramálo společného. Někdy se však očekávání naplní. Vybrali jsme dvojice aut, které jsou typickými zástupci obou zmíněných trendů:

Alfa Romeo 4C

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Projekt kompaktního supersportu byl představen na 81. ženevském autosalonu v roce 2011. Automobilka se při jeho uvedení oháněla hmotností okolo 850 kilogramů, což ve spojení se zamýšleným 200koňovým čtyřválcovým motorem 1,75 TBi znamenalo poměr 4kg na koně. Realita je koncepčnímu vozu blízká, jako u málokterého sériového vozu. Mírný nárůst pohotovostní hmotnosti na 895 kg zapříčinil, že použitý motor byl naladěn na finálních 240 koní, což se rovná poměru 3,75 kilogramu na koně, akceleraci z 0 na 100 za 4,5 sekundy a maximální rychlosti 258 km/h. Produkční auto bylo hotovo během dvou let, což je mimořádně krátká doba. Alfa Romeo 4C měla původně ohromovat také cenovkou, ovšem původně ohlášená cena cca 1,5 milionu korun za standardní vybavení se postupem času vyšplhala až na 1,8 milionu.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků