Podobnou vizi budoucnosti sdílené dopravy jsme viděli už nesčetněkrát. Svůj pokrok a myšlenky ve vývoji teď ukazuje konceptem Vector i koncern Jaguar Land Rover.
Taky Jaguar Land Rover (JLR) si hraje s představou budoucnosti, ve které budou součástí silniční dopravy autonomně řízené moduly pro přepravu cestujících. Takovým chytrým mikrobusem je nyní i koncept Vector, na jehož základě chce koncern své poznatky z oblasti autonomního řízení a sdílné dopravy testovat.
Vector překvapivě nevypadá kdovíjak futuristicky, čímž vlastně poukazuje, že výše zmíněná budoucnost nemusí být zase tak daleko. Ve větším měřítku pak naznačuje pouhé využití platformy, na které autonomní a samozřejmě plně elektrický modul stojí. Dvě další designové varianty pro různé využití ukazuje JLR v galerii.
Konceptu stále nechybí volant pro řidiče, nicméně vyhlídkou je samozřejmě plně autonomní jízda. Využití své platformy vidí JLR jak v projektech sdílené dopravy, tak systémech městské veřejné dopravy nebo v komerční užitkové oblasti. Až vám za pár let dopraví balík domů autonomní dodávka bez řidiče, nedivte se.
Nic konkrétního k technice Vectoru koncern neuvádí. Pouze zmiňuje spolupráci na projektu s nejchytřejšími vývojáři, inženýry v akademické sféře a vedoucími firmami v digitálních službách. Cílem tak bude přivést na svět propojený a integrovaný systém mobility, což je podle společnosti hlavní stavební kámen hnutí Destination Zero – tedy dopravy s nulovými emisemi a bez dopravních nehod.
JLR nyní jedná s úřady anglického hrabství West Midlands a města Coventry v rámci možného testování projektu Vector přímo v reálném provozu od konce roku 2021.