Koncept Galileo: Stíhačka na kolech čeká 60 let na dokončení. Dočká se?

V USA 50. a 60. let nebyly leteckým průmyslem a raketovým inženýrstvím inspirovány jen velké automobilky. V případě tohoto zajímavého konceptu stačily bývalému vojákovi pouze šikovné ruce, představivost a sklep.

Pokud jste o značce Galileo nikdy neslyšeli, nemusíte si dělat starosti. Asi jen málokdo totiž zná koncept z roku 1957, který byl pojmenován po jeho tvůrci. Vlastně ani nelze mluvit o značce či automobilce, jistý Joseph Galileo totiž vůz postavil pouze z vlastního nadšení pro tehdejší vlnu automobilového designu a celý projekt bez větších ambicí rozjel ve sklepení svého domu v San Franciscu.

Koncept Galileo se nyní objevil na prodej u nadšenců do zapomenutých amerických vozů Undiscovered Classics z Floridy. Cenovka takto kuriózního vozu bude určitě předmětem diskuzí, prodejce však k vozu alespoň přidává jeho osudový příběh, který nabízí nějakou tu zajímavost. Vzhled Galilea inspirovaný letectvím a rozmachem proudových stíhaček měl totiž přímou souvislost se zaměřením jeho autora.

Osobní vznášedlo vyrobili v USA již v 60. letech. Bylo to nepraktické fiasko

Osobní vznášedlo vyrobili v USA již v 60. letech. Bylo to nepraktické fiasko

Vývoj armádního letectva, respektive dříve leteckého sboru Spojených států amerických zažil Joseph Galileo na vlastní oči, neboť zde sloužil již od roku 1945. K nejnovější poválečné technice tak měl opravdu blízko, načež si nemohl nevšimnout, že designem tehdejších stíhaček se začínal silně inspirovat i automobilový průmysl USA. S tvůrčí myslí si tedy Galileo zamanul, že postaví vlastní koncept „silniční stíhačky“.

Bez větších plánů jakékoliv produkce se tak měl Galileo pustit do stavby konceptu ve sklepení svého domu. Jako základ pro svůj design využil rám starého Fordu z roku 1949, na něž umístil moderní karoserii vyrobenou kompletně z laminátu. Boční linie vozu připomínají trup letounu, přední žluté nárazníky se vysunovaly z otvorů na přídi, kdežto v zadní části byste možná zahlédli prvky Fordu Thunderbird.

Obojživelný nosorožec v armádě neuspěl. V 50. letech měl chránit Aljašku

Obojživelný nosorožec v armádě neuspěl. V 50. letech měl chránit Aljašku

Na konceptu nechybí dříve populární „ploutve“, zatímco dveře futuristického kupé se otevírají nahoru podobně jako u Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing. Bohužel, Galileo nikdy nestihl svůj koncept zcela dokončit a na karoserii vozu tak očividně chybí řada nejspíše chromovaných prvků, zadní svítilny a rovněž upravený interiér.

Pod kapotu byl originálně zasazen vidlicový osmiválec Rocket původem od Oldsmobilu, v dnešní době je ale designová studie bez pohonné jednotky. Prodejci z Undiscovered Classics tak určitě doufají, že nový majitel naváže na práci Josepha Galilea a auto vkusně dokončí. Přesný důvod nedokončení studie se už přitom nedozvíme, tvůrcovy myšlenky totiž zemřely společně s ním v roce 2010. Originální nákresy a poznámky Galilea by dokončení vozu určitě usnadnily, pokud tedy stále existují.

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

včera | Jan Mička | 16 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků