Koncept Galileo: Stíhačka na kolech čeká 60 let na dokončení. Dočká se?

V USA 50. a 60. let nebyly leteckým průmyslem a raketovým inženýrstvím inspirovány jen velké automobilky. V případě tohoto zajímavého konceptu stačily bývalému vojákovi pouze šikovné ruce, představivost a sklep.

Pokud jste o značce Galileo nikdy neslyšeli, nemusíte si dělat starosti. Asi jen málokdo totiž zná koncept z roku 1957, který byl pojmenován po jeho tvůrci. Vlastně ani nelze mluvit o značce či automobilce, jistý Joseph Galileo totiž vůz postavil pouze z vlastního nadšení pro tehdejší vlnu automobilového designu a celý projekt bez větších ambicí rozjel ve sklepení svého domu v San Franciscu.

Koncept Galileo se nyní objevil na prodej u nadšenců do zapomenutých amerických vozů Undiscovered Classics z Floridy. Cenovka takto kuriózního vozu bude určitě předmětem diskuzí, prodejce však k vozu alespoň přidává jeho osudový příběh, který nabízí nějakou tu zajímavost. Vzhled Galilea inspirovaný letectvím a rozmachem proudových stíhaček měl totiž přímou souvislost se zaměřením jeho autora.

Osobní vznášedlo vyrobili v USA již v 60. letech. Bylo to nepraktické fiasko

Osobní vznášedlo vyrobili v USA již v 60. letech. Bylo to nepraktické fiasko

Vývoj armádního letectva, respektive dříve leteckého sboru Spojených států amerických zažil Joseph Galileo na vlastní oči, neboť zde sloužil již od roku 1945. K nejnovější poválečné technice tak měl opravdu blízko, načež si nemohl nevšimnout, že designem tehdejších stíhaček se začínal silně inspirovat i automobilový průmysl USA. S tvůrčí myslí si tedy Galileo zamanul, že postaví vlastní koncept „silniční stíhačky“.

Bez větších plánů jakékoliv produkce se tak měl Galileo pustit do stavby konceptu ve sklepení svého domu. Jako základ pro svůj design využil rám starého Fordu z roku 1949, na něž umístil moderní karoserii vyrobenou kompletně z laminátu. Boční linie vozu připomínají trup letounu, přední žluté nárazníky se vysunovaly z otvorů na přídi, kdežto v zadní části byste možná zahlédli prvky Fordu Thunderbird.

Obojživelný nosorožec v armádě neuspěl. V 50. letech měl chránit Aljašku

Obojživelný nosorožec v armádě neuspěl. V 50. letech měl chránit Aljašku

Na konceptu nechybí dříve populární „ploutve“, zatímco dveře futuristického kupé se otevírají nahoru podobně jako u Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing. Bohužel, Galileo nikdy nestihl svůj koncept zcela dokončit a na karoserii vozu tak očividně chybí řada nejspíše chromovaných prvků, zadní svítilny a rovněž upravený interiér.

Pod kapotu byl originálně zasazen vidlicový osmiválec Rocket původem od Oldsmobilu, v dnešní době je ale designová studie bez pohonné jednotky. Prodejci z Undiscovered Classics tak určitě doufají, že nový majitel naváže na práci Josepha Galilea a auto vkusně dokončí. Přesný důvod nedokončení studie se už přitom nedozvíme, tvůrcovy myšlenky totiž zemřely společně s ním v roce 2010. Originální nákresy a poznámky Galilea by dokončení vozu určitě usnadnily, pokud tedy stále existují.

TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků