Komunisté budou sledovat všechna auta pomocí čipů. Povinně!

Vadí vám, že kamery čtou registrační čísla vašich aut? Komunistická Čína plánuje ještě něco většího a půjde o systém povinný pro všechna vozidla. Za čelní sklo jim chce „implantovat“ čipy RFID.

Taky se vám nelíbí, kolik kamer se za posledních deset až patnáct let objevilo na ulicích i podél silnic „v zájmu zvýšení bezpečnosti“? Může být ještě hůř. Komunistická Čína rozjíždí takzvaný národní plán elektronické identifikace automobilů, kterým dále rozšiřuje dosavadní způsob sledování svých občanů prostřednictvím videokamer a technologie rozpoznávání obličeje. Tvrdí to alespoň americký The Wall Street Journal s odvoláním na své čínské zdroje.

Dálniční známky mají skončit do roku 2019, nahradí je elektronické

Dálniční známky mají skončit do roku 2019, nahradí je elektronické

Připravovaný plán má být spuštěn už od 1. července a prozatím má být na bázi dobrovolnosti, možnost volby však za ním nehledejte. Už od ledna 2019 má být každý nově registrovaný automobil označkovaný radiofrekvenčním čipem RFID. Čína je už nyní největším automobilovým trhem na světě s ročním prodejem přes třicet milionů osobních aut, a tudíž má být rozšíření sledovacího systému poměrně rychlé.

Čip bude podle dostupné dokumentace umístěný za předním oknem a snímat ho má celá soustava senzorů umístěných podél tamních silnic. Systém je právě kvůli vybudování nutné infrastruktury dražší než dosud používané videokamery. Ministerstvo veřejné bezpečnosti a výzkumný institut ministerstva pro řízení dopravy, které tuto věc zavádí, nicméně slibují vyšší efektivitu rozpoznávání aut i ve špatném počasí, kdy například v mlze kamery vozidla sledovat neumí.

Blogger D-Fens spustil nový web věnující se obraně řidičů před šikanou

Blogger D-Fens spustil nový web věnující se obraně řidičů před šikanou

Státní úřady říkají, že čip má obsahovat pouze informace o registračním čísle a barvě karoserie automobilu, nicméně spousta lidí už nyní upozorňuje, že na RFID toho může být mnohem více, a to už nyní nebo později. „Je to jednoduše další nástroj určený k masovému sledování lidí,“ uvádí Maya Wang, která se ve Wall Streel Journalu zabývá čínským programem monitorování občanů. „Sledování aut i s důležitou informací o lokaci zkrátka potřebují přidat k řetězci dat, která mají už nyní,“ dodala.

Zmiňovaný mezinárodní deník publikovaný firmou Dow Jones & Company požádal o stanovisko i čínské státní úřady, které ale na výzvu nereagovaly. Místo toho podle dosud uvolněných informací chtějí „studovat dopravní zácpy, vylepšit situaci na silnicích a tím přispět ke snížení emisí“.

Systém RFID má být dále využíván při odhalování aut s falešným registračním číslem, jelikož Čína ve snaze snižovat koncentrace emisí ve městech zcela běžně omezuje vjezd vozidel podle jejich SPZ. A pochopitelně nechybí ani zmínka o podpoře domácího průmyslu, přesněji výroby čipů RFID.

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Uvedený celostátní sledovací systém nestartuje v červenci od nuly. Velmi podobné pilotní programy běží v několika čínských městech už od roku 2016. Kupříkladu město Wu-si hraničící se Šanghají nechalo už před dvěma lety namontovat čipy RFID ve všech nákladních aut, taxíků a prostředků veřejné dopravy. Obdobnou technologii testuje i Šen-čen ležící severně od Hong-Kongu, který ujišťuje, že „bezpečnost soukromí občanů bude zajištěna“, tomu však s ohledem na zcela běžné obchodování s citlivými daty řidičů či běžných občanů v Číně věří jen málokdo.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků