Komunisté budou sledovat všechna auta pomocí čipů. Povinně!

Vadí vám, že kamery čtou registrační čísla vašich aut? Komunistická Čína plánuje ještě něco většího a půjde o systém povinný pro všechna vozidla. Za čelní sklo jim chce „implantovat“ čipy RFID.

Taky se vám nelíbí, kolik kamer se za posledních deset až patnáct let objevilo na ulicích i podél silnic „v zájmu zvýšení bezpečnosti“? Může být ještě hůř. Komunistická Čína rozjíždí takzvaný národní plán elektronické identifikace automobilů, kterým dále rozšiřuje dosavadní způsob sledování svých občanů prostřednictvím videokamer a technologie rozpoznávání obličeje. Tvrdí to alespoň americký The Wall Street Journal s odvoláním na své čínské zdroje.

Dálniční známky mají skončit do roku 2019, nahradí je elektronické

Dálniční známky mají skončit do roku 2019, nahradí je elektronické

Připravovaný plán má být spuštěn už od 1. července a prozatím má být na bázi dobrovolnosti, možnost volby však za ním nehledejte. Už od ledna 2019 má být každý nově registrovaný automobil označkovaný radiofrekvenčním čipem RFID. Čína je už nyní největším automobilovým trhem na světě s ročním prodejem přes třicet milionů osobních aut, a tudíž má být rozšíření sledovacího systému poměrně rychlé.

Čip bude podle dostupné dokumentace umístěný za předním oknem a snímat ho má celá soustava senzorů umístěných podél tamních silnic. Systém je právě kvůli vybudování nutné infrastruktury dražší než dosud používané videokamery. Ministerstvo veřejné bezpečnosti a výzkumný institut ministerstva pro řízení dopravy, které tuto věc zavádí, nicméně slibují vyšší efektivitu rozpoznávání aut i ve špatném počasí, kdy například v mlze kamery vozidla sledovat neumí.

Blogger D-Fens spustil nový web věnující se obraně řidičů před šikanou

Blogger D-Fens spustil nový web věnující se obraně řidičů před šikanou

Státní úřady říkají, že čip má obsahovat pouze informace o registračním čísle a barvě karoserie automobilu, nicméně spousta lidí už nyní upozorňuje, že na RFID toho může být mnohem více, a to už nyní nebo později. „Je to jednoduše další nástroj určený k masovému sledování lidí,“ uvádí Maya Wang, která se ve Wall Streel Journalu zabývá čínským programem monitorování občanů. „Sledování aut i s důležitou informací o lokaci zkrátka potřebují přidat k řetězci dat, která mají už nyní,“ dodala.

Zmiňovaný mezinárodní deník publikovaný firmou Dow Jones & Company požádal o stanovisko i čínské státní úřady, které ale na výzvu nereagovaly. Místo toho podle dosud uvolněných informací chtějí „studovat dopravní zácpy, vylepšit situaci na silnicích a tím přispět ke snížení emisí“.

Systém RFID má být dále využíván při odhalování aut s falešným registračním číslem, jelikož Čína ve snaze snižovat koncentrace emisí ve městech zcela běžně omezuje vjezd vozidel podle jejich SPZ. A pochopitelně nechybí ani zmínka o podpoře domácího průmyslu, přesněji výroby čipů RFID.

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Čínská kopie Lamborghini Urus vyfocena v reálu. Nevypadá špatně!

Uvedený celostátní sledovací systém nestartuje v červenci od nuly. Velmi podobné pilotní programy běží v několika čínských městech už od roku 2016. Kupříkladu město Wu-si hraničící se Šanghají nechalo už před dvěma lety namontovat čipy RFID ve všech nákladních aut, taxíků a prostředků veřejné dopravy. Obdobnou technologii testuje i Šen-čen ležící severně od Hong-Kongu, který ujišťuje, že „bezpečnost soukromí občanů bude zajištěna“, tomu však s ohledem na zcela běžné obchodování s citlivými daty řidičů či běžných občanů v Číně věří jen málokdo.

 

Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST VW Touareg 3.0 TSI Black Style: Když nafta nevoní a spotřeba nevadí

Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion

Od uvedení nové generace Volkswagenu Touareg na český trh uběhl už více než rok. Benzinový motor je v nabídce osamocen, výkonem se však řadí k nejlepším. Stojí za zvážení, nebo je lepší zůstat u obligátního turbodieselu?

8.  8.  2019 | Jan Mička | 51 příspěvků