Blíží se doba, kdy bude komunikace automobilů se svým okolím naprosto běžná věc. Tento nově vznikající ekosystém se rozděluje do několika základních kategorií. První a základní se jmenuje V2V (Vehicle-to-vehicle). Jde o síť, ve které si mezi sebou automobily „povídají“ - posílají si upozornění o možném nebezpečí na cestě či práci na silnici.

Blíží se doba, kdy bude komunikace automobilů se svým okolím naprosto běžná věc. Tento nově vznikající ekosystém se rozděluje do několika základních kategorií. První a základní se jmenuje V2V (Vehicle-to-vehicle). Jde o síť, ve které si mezi sebou automobily „povídají“ - posílají si upozornění o možném nebezpečí na cestě či práci na silnici.

K dalším kategoriím se pak řadí například V2I (komunikace mezi automobily a infrastrukturou) nebo V2P (komunikace mezi automobily a chodci). Všechny možná spojení pak zastřešuje soudržné označení V2X (Vehicle-to-everything). Tato bezprostřední výměna informací funguje na principu rádiových vln, ale i WiFi.

K dalším kategoriím se pak řadí například V2I (komunikace mezi automobily a infrastrukturou) nebo V2P (komunikace mezi automobily a chodci). Všechny možná spojení pak zastřešuje soudržné označení V2X (Vehicle-to-everything). Tato bezprostřední výměna informací funguje na principu rádiových vln, ale i WiFi.

Jednou z automobilek, která zkoumá komunikaci automobilů se svým okolím, je i  americký Ford . Právě ten nyní přišel s informací, že systém komunikující s bezdrátovou komunikaci počítačových sítí WiFi by do V2X mohl házet vidle. Don Butler, zodpovědný člověk z vývojového centra automobilky, o tom informoval vládní agenturu FCC (Federal Communications Commission), která vývoj V2X tlačí kupředu.

Jednou z automobilek, která zkoumá komunikaci automobilů se svým okolím, je i americký Ford. Právě ten nyní přišel s informací, že systém komunikující s bezdrátovou komunikaci počítačových sítí WiFi by do V2X mohl házet vidle. Don Butler, zodpovědný člověk z vývojového centra automobilky, o tom informoval vládní agenturu FCC (Federal Communications Commission), která vývoj V2X tlačí kupředu.

V dokumentech vývojového oddělení mimo jiné stojí, že při testech měly systémy na WiFi takové zpoždění, že by už v rychlostech nad 40 km/h nedokázaly včas řidiče informovat před nebezpečím. Jeden ze základních pilířů této funkce by tak mohl být i jeho zkázou. Automobilka tak FCC doporučila funkčnost systému přehodnotit.

V dokumentech vývojového oddělení mimo jiné stojí, že při testech měly systémy na WiFi takové zpoždění, že by už v rychlostech nad 40 km/h nedokázaly včas řidiče informovat před nebezpečím. Jeden ze základních pilířů této funkce by tak mohl být i jeho zkázou. Automobilka tak FCC doporučila funkčnost systému přehodnotit.

Agentura FCC vyčlenila část leteckých vln pro rozvoj budoucí komunikace mezi vozidly a inteligentní infrastrukturou už v roce 1999. Od té doby jsme se dostali až k používání v provozu.  Toyota  například prodává v Japonsku vozy vybavené V2X už od roku 2016.

Agentura FCC vyčlenila část leteckých vln pro rozvoj budoucí komunikace mezi vozidly a inteligentní infrastrukturou už v roce 1999. Od té doby jsme se dostali až k používání v provozu. Toyota například prodává v Japonsku vozy vybavené V2X už od roku 2016.

Pokud by se ale pokračovalo na WiFi, mohlo by zpoždění způsobit i dopravní nehodu. Podle výpočtů musí systém propočítávat desetkrát za sekundu. Zpoždění ve vysokých rychlostech si tak nemůže dovolit. Jak celá situace dopadne zatím není jasné. Zdroj: itbusiness.ca

Pokud by se ale pokračovalo na WiFi, mohlo by zpoždění způsobit i dopravní nehodu. Podle výpočtů musí systém propočítávat desetkrát za sekundu. Zpoždění ve vysokých rychlostech si tak nemůže dovolit. Jak celá situace dopadne zatím není jasné. | Zdroj: itbusiness.ca

Komunikace mezi vozidly se u nás testuje od roku 2013. První testování proběhlo v rámci projektu BaSIC, který zadalo Ministerstvo dopravy. U nás se systému komunikace mezi vozidly říká C-ITS.

Komunikace mezi vozidly se u nás testuje od roku 2013. První testování proběhlo v rámci projektu BaSIC, který zadalo Ministerstvo dopravy. U nás se systému komunikace mezi vozidly říká C-ITS.

K dalším kategoriím se pak řadí například V2I (komunikace mezi automobily a infrastrukturou) nebo V2P (komunikace mezi automobily a chodci). Všechny možná spojení pak zastřešuje soudržné označení V2X (Vehicle-to-everything). Tato bezprostřední výměna informací funguje na principu rádiových vln, ale i WiFi.
Jednou z automobilek, která zkoumá komunikaci automobilů se svým okolím, je i  americký Ford . Právě ten nyní přišel s informací, že systém komunikující s bezdrátovou komunikaci počítačových sítí WiFi by do V2X mohl házet vidle. Don Butler, zodpovědný člověk z vývojového centra automobilky, o tom informoval vládní agenturu FCC (Federal Communications Commission), která vývoj V2X tlačí kupředu.
V dokumentech vývojového oddělení mimo jiné stojí, že při testech měly systémy na WiFi takové zpoždění, že by už v rychlostech nad 40 km/h nedokázaly včas řidiče informovat před nebezpečím. Jeden ze základních pilířů této funkce by tak mohl být i jeho zkázou. Automobilka tak FCC doporučila funkčnost systému přehodnotit.
Agentura FCC vyčlenila část leteckých vln pro rozvoj budoucí komunikace mezi vozidly a inteligentní infrastrukturou už v roce 1999. Od té doby jsme se dostali až k používání v provozu.  Toyota  například prodává v Japonsku vozy vybavené V2X už od roku 2016.
7
Fotogalerie

Komunikace mezi auty je možná ve slepé uličce. Ford přišel na skulinu v systému

Na skulinu v komunikaci mezi automobily přišel americký Ford. Americká vládní agentura teď musí funkčnost přehodnotit.

Blíží se doba, kdy bude komunikace automobilů s okolím naprosto běžná věc. Tento nově vznikající ekosystém se rozděluje do několika základních kategorií. První a základní se jmenuje V2V (Vehicle-to-vehicle). Jde o síť, ve které si mezi sebou automobily „povídají“ - posílají si upozornění o možném nebezpečí na cestě či práci na silnici.

K dalším kategoriím se pak řadí například V2I (komunikace mezi automobily a infrastrukturou) nebo V2P (komunikace mezi automobily a chodci). Všechna možná spojení pak zastřešuje soudržné označení V2X (Vehicle-to-everything). Tato bezprostřední výměna informací funguje na principu rádiových vln, ale i WiFi.

Jednou z automobilek, která zkoumá komunikaci automobilů se svým okolím, je i Ford. Právě ten nyní přišel s informací, že systém komunikující s bezdrátovou komunikaci počítačových sítí WiFi by do V2X mohl házet vidle. Don Butler, zodpovědný člověk z vývojového centra automobilky, o tom informoval vládní agenturu FCC (Federal Communications Commission), která vývoj V2X tlačí kupředu.

V dokumentech vývojového oddělení mimo jiné stojí, že při testech měly systémy na WiFi takové zpoždění, že by už v rychlostech nad 40 km/h nedokázaly včas řidiče informovat před nebezpečím. Jeden ze základních pilířů této funkce by tak mohl být i jeho zkázou. Automobilka tak FCC doporučila funkčnost systému přehodnotit.

Agentura FCC vyčlenila část leteckých vln pro rozvoj budoucí komunikace mezi vozidly a inteligentní infrastrukturou už v roce 1999. Od té doby jsme se dostali až k používání v provozu. Toyota například prodává v Japonsku vozy vybavené V2X už od roku 2016.

Pokud by se ale pokračovalo na WiFi, mohlo by zpoždění způsobit i dopravní nehodu. Podle výpočtů musí systém propočítávat desetkrát za sekundu. Zpoždění ve vysokých rychlostech si tak nemůže dovolit.

Jak celá situace dopadne, není jasné. Komunikace mezi vozidly se u nás testuje od roku 2013. První testování proběhlo v rámci projektu BaSIC, který zadalo Ministerstvo dopravy. U nás se systému komunikace mezi vozidly říká C-ITS.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud