Na skulinu v komunikaci mezi automobily přišel americký Ford. Americká vládní agentura teď musí funkčnost přehodnotit.
Blíží se doba, kdy bude komunikace automobilů s okolím naprosto běžná věc. Tento nově vznikající ekosystém se rozděluje do několika základních kategorií. První a základní se jmenuje V2V (Vehicle-to-vehicle). Jde o síť, ve které si mezi sebou automobily „povídají“ - posílají si upozornění o možném nebezpečí na cestě či práci na silnici.
K dalším kategoriím se pak řadí například V2I (komunikace mezi automobily a infrastrukturou) nebo V2P (komunikace mezi automobily a chodci). Všechna možná spojení pak zastřešuje soudržné označení V2X (Vehicle-to-everything). Tato bezprostřední výměna informací funguje na principu rádiových vln, ale i WiFi.
Jednou z automobilek, která zkoumá komunikaci automobilů se svým okolím, je i Ford. Právě ten nyní přišel s informací, že systém komunikující s bezdrátovou komunikaci počítačových sítí WiFi by do V2X mohl házet vidle. Don Butler, zodpovědný člověk z vývojového centra automobilky, o tom informoval vládní agenturu FCC (Federal Communications Commission), která vývoj V2X tlačí kupředu.
V dokumentech vývojového oddělení mimo jiné stojí, že při testech měly systémy na WiFi takové zpoždění, že by už v rychlostech nad 40 km/h nedokázaly včas řidiče informovat před nebezpečím. Jeden ze základních pilířů této funkce by tak mohl být i jeho zkázou. Automobilka tak FCC doporučila funkčnost systému přehodnotit.
Agentura FCC vyčlenila část leteckých vln pro rozvoj budoucí komunikace mezi vozidly a inteligentní infrastrukturou už v roce 1999. Od té doby jsme se dostali až k používání v provozu. Toyota například prodává v Japonsku vozy vybavené V2X už od roku 2016.
Pokud by se ale pokračovalo na WiFi, mohlo by zpoždění způsobit i dopravní nehodu. Podle výpočtů musí systém propočítávat desetkrát za sekundu. Zpoždění ve vysokých rychlostech si tak nemůže dovolit.
Jak celá situace dopadne, není jasné. Komunikace mezi vozidly se u nás testuje od roku 2013. První testování proběhlo v rámci projektu BaSIC, který zadalo Ministerstvo dopravy. U nás se systému komunikace mezi vozidly říká C-ITS.