Komunikace mezi auty je možná ve slepé uličce. Ford přišel na skulinu v systému

Na skulinu v komunikaci mezi automobily přišel americký Ford. Americká vládní agentura teď musí funkčnost přehodnotit.

Blíží se doba, kdy bude komunikace automobilů s okolím naprosto běžná věc. Tento nově vznikající ekosystém se rozděluje do několika základních kategorií. První a základní se jmenuje V2V (Vehicle-to-vehicle). Jde o síť, ve které si mezi sebou automobily „povídají“ - posílají si upozornění o možném nebezpečí na cestě či práci na silnici.

K dalším kategoriím se pak řadí například V2I (komunikace mezi automobily a infrastrukturou) nebo V2P (komunikace mezi automobily a chodci). Všechna možná spojení pak zastřešuje soudržné označení V2X (Vehicle-to-everything). Tato bezprostřední výměna informací funguje na principu rádiových vln, ale i WiFi.

Nejznámější nehoda Tesly odhaluje další fakta. Řidič si za svou smrt mohl sám

Nejznámější nehoda Tesly odhaluje další fakta. Řidič si za svou smrt mohl sám

Jednou z automobilek, která zkoumá komunikaci automobilů se svým okolím, je i Ford. Právě ten nyní přišel s informací, že systém komunikující s bezdrátovou komunikaci počítačových sítí WiFi by do V2X mohl házet vidle. Don Butler, zodpovědný člověk z vývojového centra automobilky, o tom informoval vládní agenturu FCC (Federal Communications Commission), která vývoj V2X tlačí kupředu.

V dokumentech vývojového oddělení mimo jiné stojí, že při testech měly systémy na WiFi takové zpoždění, že by už v rychlostech nad 40 km/h nedokázaly včas řidiče informovat před nebezpečím. Jeden ze základních pilířů této funkce by tak mohl být i jeho zkázou. Automobilka tak FCC doporučila funkčnost systému přehodnotit.

Už žádné spory mezi cyklisty a řidiči aut? Ford představuje bundu, která komunikuje

Už žádné spory mezi cyklisty a řidiči aut? Ford představuje bundu, která komunikuje

Agentura FCC vyčlenila část leteckých vln pro rozvoj budoucí komunikace mezi vozidly a inteligentní infrastrukturou už v roce 1999. Od té doby jsme se dostali až k používání v provozu. Toyota například prodává v Japonsku vozy vybavené V2X už od roku 2016.

Pokud by se ale pokračovalo na WiFi, mohlo by zpoždění způsobit i dopravní nehodu. Podle výpočtů musí systém propočítávat desetkrát za sekundu. Zpoždění ve vysokých rychlostech si tak nemůže dovolit.

Jak celá situace dopadne, není jasné. Komunikace mezi vozidly se u nás testuje od roku 2013. První testování proběhlo v rámci projektu BaSIC, který zadalo Ministerstvo dopravy. U nás se systému komunikace mezi vozidly říká C-ITS.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 136 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků