Kompaktní test Citroënu C3 1.4i: bublina do města

Citroën C3 je typické městské vozítko. Jeho kompaktní rozměry a nekonvenční tvar karoserie ho předurčují k tomu, aby se stal miláčkem žen. Francouzskou bublinu jsme otestovali s benzínovým motorem 1.4i (55 kW/75 k). Zároveň si tento model blíže představíme.
Kompaktní test Citroënu C3 1.4i: bublina do města

Auto, které je "IN"

Krása bývala vždy výsadou žen a už od pradávna se o ni ženské pokolení velmi zajímalo. Postupem doby ji, právě díky ženám, začali vnímat také muži. V dnešní době to došlo tak daleko, že sledujeme, co má kdo na sobě – tedy jak se obléká, čteme různé časopisy, abychom byli jak se říká „IN“ a jdeme prostě s dobou. Nezanedbatelnou položkou v módě je i barva a tvary a právě ty se každým rokem mění.

Tip: Přečtěte si nedávný test C3 s motorem 1,6 l a první jízdní dojmy při představení vozu.

To, co se odehrává v módním průmyslu, bychom mohli klidně aplikovat i na ten automobilový. Je totiž jasné, že právě módní styl se nemalou měrou promítá na automobilech. I zde je zřejmý neustálý postup k něčemu lepšímu a modernějšímu, ale na druhou stranu se do něj (stejně jako v módě)  promítají prvky z dob dávno minulých. Je pravda, že každý člověk má jiný vkus, ale automobilky by se měly snažit, zasáhnout svým výrobkem co nejširší počet potencionálních kupců. V některých případech se jim to daří a v některých samozřejmě ne. Pokud bychom se zaměřili na automobilku Citroën, musíme konstatovat, že té se prostě daří jít s dobou (alespoň v posledních letech).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
C3 vyniká netradičním tvarem, jenž v mnohém připomíná bublinu. Líbit se bude asi hlavně ženám 

No řekněte sami, komu by se nelíbila nejmenší novinka Citroën C3? Právě ten v sobě totiž spojuje módní prvky - částečně převzaté z populární “kachny“, která debutovala před několika desítkami let. Už na první pohled si ji zamilují především ženy, ale myslíme si, že ani muže nenechá chladnými. Je to prostě už od pohledu roztomilé kulaté autíčko. Ano kulaté, protože když se něj zadíváte, zjistíte, že pokud bychom dokreslili jeho obrys až do konce, vznikl by nám kruh, ze kterého celá karoserie vychází. Celý tvar auta je krásně zaoblený a na silnici ho ihned poznáte.

Prcek, ale prostorný 

S rozměry 3850 mm na délku, 1667 mm na šířku a 1519 mm na výšku sice nepůsobí jako žádný obr, ale pokud ho například postavíte vedle starého dobrého Favorita, zjistíte, že skoro do všech stran jej předčí několika centimetry. Vnitřní prostor je ve srovnání s konkurencí na přijatelné úrovni, v některých číslech ji dokonce i předčí. Musíme také říci, že ať už s C3 pojedete po městě, kde se cítí jako ryba ve vodě, anebo po dálnici, vždy vás něčím příjemným překvapí. Ve městě to bude především dokonalou a lehkou ovladatelností, na dálnici potom dobrým držením směru a příjemnou spotřebou. Ačkoli je stavba karoserie oproti konkurenci poněkud vyšší, nebudete mít problémy ani s bočním větrem. Všechny modely mají také elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem. Bohužel u něho nepocítíte skoro žádné slábnutí při rychlejší jízdě, a to by mohlo leckdy vadit.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Motorová paleta zahrnuje tři vznětové a dva zážehové agregáty , interiér je laděn do modra

Pohonné jednotky

Na co si zvyknete okamžitě, je živost a lehkost s jakou “cétrojka“ jede a s jakou se ovládá. Záleží samozřejmě na zvoleném motoru, ale pokud se budeme bavit o zaměření tohoto vozu, pak ho určitě každý ocení. V nabídce můžete vybírat hned z několika motorových variant. Ať už se jedná o základní jedenáctistovku s výkonem 44 kW/61 koní, jednačtyřku v několika výkonových variantách, anebo motor s objemem 1.6 litru (81 kW/110 k). Pokud jsme zmiňovali několik výkonových variant u objemu 1.4, měli jsme tím na mysli výkon 55 kW/75 k, 50 KW/70 k a 66 kW/90 k, přičemž u posledních dvou jmenovaných se jedná o vznětové turbodiesely HDI. Nejzajímavějším počinem bude asi v tomto případě jeden ze zmiňovaných dieselů, který by si v průměru měl říci o čtyři litry nafty na 100 kilometrů. My jsme vyzkoušeli jednačtyřku v benzínovém provedení s manuální pětistupňovou převodovkou. U Citroënu C3 je možné zvolit i automatickou sekvenčním převodovku. U motoru 1.6 pak elektronickou SensoDrive.

Převodové ústrojí včetně podvozku je dobře dimenzováno a do vozu nepřenáší přílišné rázy z nekvalitních vozovek. Zmiňovaný motor dává této “bublině“ dobrou dynamiku a 55 kW/75 koní je určitě dostatečný výkon. Co se týká ostatních údajů tohoto motoru (především o zrychlení a spotřebě), ty jako by přesně kopírovaly hodnoty uvedené v prospektu. Maximální rychlost 170 km/hod a průměrná spotřeba okolo šesti litrů na sto kilometrů. Automobil zrychloval už od velmi nízkých otáček a s ochotou se nechal vytáčet. S rostoucí rychlostí, ale musíte počítat i se zvyšující se hladinou aerodynamického hluku v kabině.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor se pochlubí objemem 305 litrů. Pomocí přídavné přepážky ho lze rozdělit

Využijte vnitřní prostor

Zavazadlový prostor má objem 305 litrů a lze ho za pomoci přídavné přepážky (Moduboard – pouze ve výbavě Exclusive) rozdělovat na určité části. Je dost hluboký, a to zapříčiňuje dost vysokou nakládací hranu. Díky Moduboardu lze tuto nakládací hranu zcela odstranit a vytvořit tak dno o několik centimetrů vyšší (pod touto deskou zůstává prostor i nadále). Ke zvětšení prostoru pro zavazadla nebo delší předměty přispívají i standardně dělená zadní sedadla (pouze opěradla – lavice nedělená) se třemi opěrkami hlavy.

Se zvyšujícím se stupněm výbavy (dnes je rozdělena již do čtyř stupňů) roste i počet odkládacích prostorů. Již ve verzi označené jako X, najdeme dvě zavírací schránky před spolujezdcem, možnost odložit si nádobky s nápoji a odkládací kapsy v předních a zadních dveřích. Dostatkem těchto prostor je ostatně Citröen pověstný. Ve vyšších stupních výbavy jsou to potom i odkládací stolečky před zadními sedadly a zásuvky pod předními sedáky. Výškově i podélně stavitelný volant je samozřejmostí u všech verzí, jakožto i výškově stavitelné sedadlo řidiče, dva airbagy a centrální zamykání.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Mnozí řidiči si budou těžko zvykat na digitální rychloměr a spínače elektrických oken umístěné v blízkosti řadicí páky 

Modrá je dobrá

Na co si někteří budou muset zvyknout, je digitální tachometr a celkové uspořádání přístrojů (ukazatelů). Všechny důležité kontrolky jsou soustředěny do spodní lišty, ze které vychází půlkruh s displejem zobrazující čísla tachometru a počet ujetých kilometrů. Po každé straně je potom několik diod, které zobrazují zahřátí motoru a množství paliva v nádrži. Toto všechno je zastřešeno půlkulatým otáčkoměrem, na který zbývá jen malá štěrbina a malá ručička, která je velmi špatně viditelná. Dostatečně to ale vynahradí výhled z vozu, a to především díky vyššímu posezu a bohatému prosklení.

Pastvou pro oči je nejen barevné sladění (občas vrzajícího) interiéru s barvou karoserie. V našem případě se světle modrou barvou, dokonale ladily i skoro všechny plasty taktéž ve světle modrém odstínu a do modra vybarvená sedadla. To se bude líbit nejspíš především ženám, pro které automobilka snad přímo tento automobil stvořila. Nejen dámy si však budou muset přivyknout na spínače elektricky ovládaných oken, které se tradičně u Citröenu nacházejí vedle řadící páky (s tou se příjemně a hlavně lehce řadí).

Cena: od tři stovek do sedmi

Na závěr bychom neměli zapomenout ani na cenu, jejíž rozpětí je velmi široké a to v závislosti na zvolené výbavě a motoru. V posledních dnech se C3 dala pořídit za necelých 290 000 korun. To především díky speciální akci. Jinak vás nejmenší Citroën přijde v základní verzi na 299 900 Kč (nabídka je obohacena i o verzi Pack, která nabízí výbavu v hodnotě 30 tisíc korun zdarma). Málo kdo však dá za vůz této třídy magickou sumu 700 tisíc korun, na kterou se můžete dostat po koupi verze Exclusive s motorem 1.6 a převodovkou SensoDrive (základ 520 900 Kč), doplněnou o všemožnou výbavu.

Parametry:

  • Rozměry: 3850 x 1667 x 1519 mm
  • Rozvor: 2460 mm
  • Hmotnost: 1035 kg
  • Zavazadlový prostor: 305 l
  • Palivová nádrž: 50 l
  • Motor: 1,4 l, 55 kW
  • Maximální rychlost: 170 km/h
  • Zrychlení z nuly na 100 km/h: 12,4 s
  • Spotřeba: 8,2/5,0/6,2 l/100 km (město, mimo město, kombinovaná)
  • Základní cena: 388 900 Kč (výbava SX), 360 400 Kč (výbava Desire)

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků