Komisní prodej ojetého vozu v autobazaru představuje riziko

Chybějící právní podklady a identifikace vlastníka ojetého vozidla nebo vymlouvání se autobazaru na neznalost skutečného stavu auta a na jeho historii, to jsou základní nedostatky, s nimiž se může zákazník setkat při zprostředkovatelském, neboli komisním prodeji. Na tato rizika upozorňuje společnost Auto AZ Consulting, která se zabývá prověřováním technického stavu ojetých vozidel před koupí.

„Tyto poznatky získáváme na základě vlastních zkušeností, kdy se zákazníkem vybíráme ojeté auto a on chce po nás radu, jestli ho koupit, či nikoliv,“ sdělil AutoRevue.cz Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting, který má za sebou desítky expertíz.

Při nákupu ojetiny v komisním prodeji je nutná řádně uzavřená zprostředkovatelská smlouva mezi autobazarem a vlastníkem vozidla, která opravňuje autobazar k prodeji automobilu za předem sjednaných podmínek. „Praxe je ovšem taková, že zhruba v osmi z deseti případů prodávající tyto podklady nemá v pořádku, nebo je nemá vůbec,“ upozornil Zich.

Komisni prodej.jpg
Ilustrační foto

Autobazar by měl mít ověřenou totožnost majitele prodávajícího vozu, ta ale v řadě případů chybí. „Při případné reklamaci kvůli později zjištěné závadě vozu může klienta nepříjemně překvapit skutečnost, že v kupní smlouvě je uvedena neexistující osoba. Řešili jsme případ, kdy bylo nutné podat na autobazar trestní oznámení pro podezření z podvodu, protože právě při pokusu o reklamaci nedokázal doložit identifikaci prodávajícího,“ pokračoval odborník na prověřování vozidel.

Běžným nešvarem jsou podle zástupce Auto AZ Consulting nedostatky zjištěné na místě prodeje, o nichž bazar údajně nevěděl. Mnoho kupujících si také vybírá ojetý automobil v bazarech autorizovaných prodejců s mylnou představou, že si takový autobazar nedovolí nabízet pochybná nebo manipulovaná vozidla. Tento chybný názor využívají individuální dovozci, kteří vozidlo s přetočeným tachometrem, falešnou servisní historií nebo po opravě většího rozsahu umístí do značkového autobazaru.

„Tam jsou totiž kupci méně ostražití než v klasickém bazaru. Z našich zkušeností ale vyplývá, že většina značkových autobazarů se nezdráhá nabízet taková vozidla, protože potřebují provize z prodeje těchto aut a za jejich případné vady přitom neručí,“ dodal Zich s tím, že při nákupu ojetiny doporučuje ověřit, zda se jedná o vozidlo v komisním prodeji, nebo ve vlastnictví autobazaru. Pokud jde o komisní prodej, je třeba zpozornět.

Doporučujeme

Články odjinud