Komisní prodej ojetého vozu v autobazaru představuje riziko

Chybějící právní podklady a identifikace vlastníka ojetého vozidla nebo vymlouvání se autobazaru na neznalost skutečného stavu auta a na jeho historii, to jsou základní nedostatky, s nimiž se může zákazník setkat při zprostředkovatelském, neboli komisním prodeji. Na tato rizika upozorňuje společnost Auto AZ Consulting, která se zabývá prověřováním technického stavu ojetých vozidel před koupí.

„Tyto poznatky získáváme na základě vlastních zkušeností, kdy se zákazníkem vybíráme ojeté auto a on chce po nás radu, jestli ho koupit, či nikoliv,“ sdělil AutoRevue.cz Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting, který má za sebou desítky expertíz.

Při nákupu ojetiny v komisním prodeji je nutná řádně uzavřená zprostředkovatelská smlouva mezi autobazarem a vlastníkem vozidla, která opravňuje autobazar k prodeji automobilu za předem sjednaných podmínek. „Praxe je ovšem taková, že zhruba v osmi z deseti případů prodávající tyto podklady nemá v pořádku, nebo je nemá vůbec,“ upozornil Zich.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

Autobazar by měl mít ověřenou totožnost majitele prodávajícího vozu, ta ale v řadě případů chybí. „Při případné reklamaci kvůli později zjištěné závadě vozu může klienta nepříjemně překvapit skutečnost, že v kupní smlouvě je uvedena neexistující osoba. Řešili jsme případ, kdy bylo nutné podat na autobazar trestní oznámení pro podezření z podvodu, protože právě při pokusu o reklamaci nedokázal doložit identifikaci prodávajícího,“ pokračoval odborník na prověřování vozidel.

Běžným nešvarem jsou podle zástupce Auto AZ Consulting nedostatky zjištěné na místě prodeje, o nichž bazar údajně nevěděl. Mnoho kupujících si také vybírá ojetý automobil v bazarech autorizovaných prodejců s mylnou představou, že si takový autobazar nedovolí nabízet pochybná nebo manipulovaná vozidla. Tento chybný názor využívají individuální dovozci, kteří vozidlo s přetočeným tachometrem, falešnou servisní historií nebo po opravě většího rozsahu umístí do značkového autobazaru.

„Tam jsou totiž kupci méně ostražití než v klasickém bazaru. Z našich zkušeností ale vyplývá, že většina značkových autobazarů se nezdráhá nabízet taková vozidla, protože potřebují provize z prodeje těchto aut a za jejich případné vady přitom neručí,“ dodal Zich s tím, že při nákupu ojetiny doporučuje ověřit, zda se jedná o vozidlo v komisním prodeji, nebo ve vlastnictví autobazaru. Pokud jde o komisní prodej, je třeba zpozornět.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků