Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Nejsem technofob. Rád se obklopuji nejnovější elektronikou, ohledně počítačů zřídkakdy potřebuji radu „známého, který tomu rozumí“ a nepatřím k těm novinářům, kteří v každém testovacím autě okamžitě po usednutí vypínají stop-start, stabilizaci i samočinný režim klimatizace. Já technice věřím. Ale nikdy nepoužívám v autě tempomat.

Zařízení udržující konstantní rychlost jízdy mi neumožňuje reagovat jemným modulováním rychlosti na aktuální situaci v dopravním proudu a svým nepatrným dílem tak přispívat k větší plynulosti provozu. Vždycky jsem také měl pocit, že při jízdě na tempomat nepozorovaně propadám letargii a při nejlepší vůli nevěnuji řízení tolik pozornosti jako bez něj.

Moje averze k tempomatu teď dostala vědecký základ. Univerzita z francouzského Štrasburku ve výzkumu pro společnost Vinci Autoroutes zjistila, že používání tempomatu vede ke poklesu pozornosti. Pokud náhle nastane nutnost brzdit, reakční doba řidiče jedoucího na tempomat je asi o sekundu delší. Jak upozorňuje německý Auto Bild, který o výsledcích studie informoval, při rychlosti 130 km/h urazí auto za sekundu čtyřicet metrů, které mohou v kritické situaci zatraceně chybět.

Tempomat z nás podle citovaného výzkumu dělá řidiče nejen méně pozorné, ale také línější. S tempomatem kašleme na korekce směru jízdy, při předjíždění v pruzích najíždíme příliš blízko k autu vpředu a zařazujeme se před něj příliš brzy. A jsme otupělejší.

Stejný efekt, byť v mírnější formě, je patrný rovněž u omezovačů rychlosti. Ty jsou v některých autech (mj. Mercedes, Citroen, Ford) k dispozici jako doplňková funkce tempomatu.

Autoři studie doporučují zejména při delších cestách méně spoléhat na asistenční systémy a raději si dopřát častější přestávky. V úsecích s dopravním omezením by podle nich měl tempomat zůstat vypnutý vždy.

Jasně, výzkumy všeho druhu je třeba brát s rezervou. Zvlášť když nevíme, s jakým cílem byly ve skutečnosti zadány. Ale můžu něco navrhnout?

Zkuste týden jezdit bez tempomatu.

Možná nepocítíte žádný posun k lepšímu a zase se k jeho používání vrátíte. Já však myslím, že to neuděláte. Podle mě zjistíte, že najednou máte mnohem podrobnější přehled o dění okolo sebe. Že pružněji a s větší empatií reagujete na chování ostatních řidičů. Že se náhle nevrháte do příliš malé mezery v levém pruhu jen proto, abyste nemuseli brzdit. Že lidem okolo sebe situaci usnadňujete, místo abyste je nutili přizpůsobit se vám. Zkrátka že se stáváte lepším řidičem.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků