Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Komentář: Tempomat z nás dělá horší řidiče, je to vědecky potvrzeno

Nejsem technofob. Rád se obklopuji nejnovější elektronikou, ohledně počítačů zřídkakdy potřebuji radu „známého, který tomu rozumí“ a nepatřím k těm novinářům, kteří v každém testovacím autě okamžitě po usednutí vypínají stop-start, stabilizaci i samočinný režim klimatizace. Já technice věřím. Ale nikdy nepoužívám v autě tempomat.

Zařízení udržující konstantní rychlost jízdy mi neumožňuje reagovat jemným modulováním rychlosti na aktuální situaci v dopravním proudu a svým nepatrným dílem tak přispívat k větší plynulosti provozu. Vždycky jsem také měl pocit, že při jízdě na tempomat nepozorovaně propadám letargii a při nejlepší vůli nevěnuji řízení tolik pozornosti jako bez něj.

Moje averze k tempomatu teď dostala vědecký základ. Univerzita z francouzského Štrasburku ve výzkumu pro společnost Vinci Autoroutes zjistila, že používání tempomatu vede ke poklesu pozornosti. Pokud náhle nastane nutnost brzdit, reakční doba řidiče jedoucího na tempomat je asi o sekundu delší. Jak upozorňuje německý Auto Bild, který o výsledcích studie informoval, při rychlosti 130 km/h urazí auto za sekundu čtyřicet metrů, které mohou v kritické situaci zatraceně chybět.

Tempomat z nás podle citovaného výzkumu dělá řidiče nejen méně pozorné, ale také línější. S tempomatem kašleme na korekce směru jízdy, při předjíždění v pruzích najíždíme příliš blízko k autu vpředu a zařazujeme se před něj příliš brzy. A jsme otupělejší.

Stejný efekt, byť v mírnější formě, je patrný rovněž u omezovačů rychlosti. Ty jsou v některých autech (mj. Mercedes, Citroen, Ford) k dispozici jako doplňková funkce tempomatu.

Autoři studie doporučují zejména při delších cestách méně spoléhat na asistenční systémy a raději si dopřát častější přestávky. V úsecích s dopravním omezením by podle nich měl tempomat zůstat vypnutý vždy.

Jasně, výzkumy všeho druhu je třeba brát s rezervou. Zvlášť když nevíme, s jakým cílem byly ve skutečnosti zadány. Ale můžu něco navrhnout?

Zkuste týden jezdit bez tempomatu.

Možná nepocítíte žádný posun k lepšímu a zase se k jeho používání vrátíte. Já však myslím, že to neuděláte. Podle mě zjistíte, že najednou máte mnohem podrobnější přehled o dění okolo sebe. Že pružněji a s větší empatií reagujete na chování ostatních řidičů. Že se náhle nevrháte do příliš malé mezery v levém pruhu jen proto, abyste nemuseli brzdit. Že lidem okolo sebe situaci usnadňujete, místo abyste je nutili přizpůsobit se vám. Zkrátka že se stáváte lepším řidičem.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 41 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 93 příspěvků