Komentář: Telefonování za volantem způsobuje nehody! Nebo je to jinak?

st  |  23. 08. 2013 15:20

Asi tak nějak. Docela mě pobavilo jedno demagogické video, kde nejprve člověk projede danou trať bez telefonu a podruhé s telefonem v ruce. Samozřejmě pomaleji a nakonec to projíždí a musí plnit matematické úkoly a světe div se, shodil pár kuželů...
Podle mě pokud je telefonování nebezpečné, tak by se mělo zakázat vůbec mluvit za jízdy
Naopak si myslím, že telefonování pomáhá bezpečnosti tím, že si člověk může s někým popovídat.
Osobně mi přijde, že si někteří lidé z bezpečnosti zvláště pak v silničním provozu udělali moc dobrou živnost.

Odpovědět  |   | 
reven_21  |  23. 08. 2013 20:24

Tam jde oto že když ti někdo volá, tak si nemusí chtít popovídat... Ale potřebuje vyřešit nějaký složity pracovní problem... nebo něco jinyho co z velké části zaměstnává mysl

Odpovědět  |   | 
Zíbo  |  23. 08. 2013 21:16

jo ale ty voláš na sexy linku a to je horší kdy si u jízdy honíš toho tvojeho malího chcípáka

Odpovědět  |   | 
ACE  |  24. 08. 2013 08:35

Asi jsi jeden z mála, kterého zde zajímá cizí mužské přirození a co s ním kdo dělá. Nás ostatní kromě aut zajímají spíš holky

Odpovědět  |   | 
Zíbo  |  25. 08. 2013 01:28

ty by sis ho bmskal i kdyby ti zavolal miky maus ty bukvice,tak nekecej že tě zajímaj holky

Odpovědět  |   | 
Zíbo  |  25. 08. 2013 01:28

mrskal :D

Odpovědět  |   | 
ACE  |  25. 08. 2013 18:11

Zaplať bůh že bude září a pomažeš zase pěkně do školičky.

Odpovědět  |   | 
twistedTSD  |  24. 08. 2013 13:23

Když na mě někdo při řízení mluví, taky mi to vadí (a co teprve, když kecá do řízení, to jsem nepříčetný)...A nejlepší je má matka, která vždy tak nadšeně povídá a gestikuluje, že zapomíná držet volant.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  24. 08. 2013 23:39

A proto dřív bývala ve všech služebních vozidlech (autobusy, náklaďáky, taxi) vylepena cedulka: "Nemluvte za jízdy s řidičem!"

Odpovědět  |   | 
Silniční pirát  |  23. 08. 2013 15:21

Svatá pravda....

Odpovědět  |   | 
Kevil  |  23. 08. 2013 15:48

Vždycky mě udivuje, že někdo jede v autě za 0,5 mega a nemá na to, aby si koupil hands free či "šneka" do ucha za pár kaček. V nových autech je hands free přes bluetooth už většinou dodáváno.

Telefonování a poslouchání rádia během řízení jednoznačně odvádí pozornost řidiče. Mám to vyzkoušené na sobě, poslech rádia odvádí cca 15-20% pozornosti. Pokud jedu rychle (160), mám v autě klid.

Odpovědět  |   | 
OVCHACHAR  |  23. 08. 2013 16:10

To jednoduché... co kdyby vedle něj seděla manželka zrovna když volá milenka...

Odpovědět  |   | 
Kevil  |  23. 08. 2013 16:14

To je jednoduché, dáš si ji pod přezdívkou do seznamu a nevezmeš hovor

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 10:48

Třeba pod přezdívkou: "Miláček"

Odpovědět  |   | 
tothee  |  24. 08. 2013 05:52

takže v rámci bezpečnosti vypnete radio :D dobrá úvaha.. co v rámci bezpečnosti jet třeba předpisově? :D

Odpovědět  |   | 
Lukáš  |  24. 08. 2013 11:10

Předpisově můžete jet, to se vždy hodí, ale nevyvrací to fakt, že jakákoliv jiná činnost než řízení odvádí pozornost. Nevím jak u žen, no u mě to funguje značně. Handsfre nehandsfree. Pamatuji si, když jsem jezdil bez handsfree a telefony jsem musel svému zaměstnavateli zvedat, po hovoru jsem si uvědomoval, že poslední kilometry přejeté během trvání hovoru mi nějak vymizeli z hlavy. Samozřejmě, přejel jsem je tak nějak automaticky a bez nehod, ale právě ta automatizace a absence krátkodobé paměti mě dosti zarážela. Proto bez handsfree už radši zastavit, a vlastně pokud to lze, tak raději pro telefonování zastavit vždy.

Odpovědět  |   | 
honza  |  24. 08. 2013 13:43

souhlasim, akorat s tou hudbou je to myslim malinko slozitejsi. nejvetsi vliv poslouchani hudby, je asi omezeni/vyrazeni smyslu sluchu, ktery ale pri rizeni vyuzivame pramalo. hudbu take vnimame myslim dost podprahove a nezamestnava tu cast naseho mozku, kterou potrebujeme pro rozhodovani a pozornost pri rizeni... navic je zde i fakt, ze hudba muze leckomu pomahat navodit lepsi psychicky stav a tim padem muze podporovat jeho lepsi dusevni vykon ;) ja sam za sebe muzu rict, ze dobre naladen hudbou, na kterou mam zrovna chut, jsem casto klidnejsi a tolerantnejsi ridic a to je myslim v normalnim provozu nemaly prinos ;)

samozrejme kdybych poslouchal nejake ceske shit radio, kterych je plny eter, byl by ze me nejspis zemindrakovany, agresivni a omezeny krypl, kterych je u nas na silnicich stale vic nez dost ;)

Odpovědět  |   | 
Lee  |  25. 08. 2013 18:43

Hudba či rádio obecně může při nudné cestě na dálnici, navíc třeba v noci, pomáhat aby člověk neusínal - samozřejmě to nesmí být Enya nebo něco podobně uspávajícího
Naopak v situacích, kdy je vyžadována pozornost - křižovatky, hustý městský provoz, zatáčkovitá neznámá silnice, je spíše na obtíž.

Odpovědět  |   | 
tothee  |  24. 08. 2013 21:01

já zase samozřejmě nevyvracím, že to neodpoutává pozornost, jen mi přišlo ironické, že raději vypne radio než sníží rychlost :) takové úsměvné mi to přišlo :)

Odpovědět  |   | 
DrFreeze  |  26. 08. 2013 09:56

Ono je to vidět podle mě spíš u násobně dražších aut... Mám podezření, že spousta zbohatlíků nemá páru o tom, že mají ve výbavě BT HF, popř. vůbec neví co to BT je. Pokud ano, neví jak to nastavit/spárovat, popř. jsou prostě líní.

Většinou má ta herka automat, tak prostě vezmou foun do ruky, no A šneka do ucha? Taky moc námahy, resp. dělat ze sebe Borga je pro socky...

Odpovědět  |   | 
Jarda  |  23. 08. 2013 15:57

Na cestach za volentem se vyskytuji desitky let po Evrope (i kdyz to enrika, jaky sjem ridic). A asi jako kazdy chlap, delam jednu vec. OK, okrajove posloucham radio - ale kdyz jde do tuheho, usi vypinam.
Sam vim, jak to rozptyluje, kdyz resim nejakou krkolomnou krizovatku, kde se kolona posouva pomalounku vpred, chodci si to zkracuji pomezi auta, cyklisti, skutristi i motorkari se motaji pomezi a navic mne zena vyzpovidava, coze jsem to delal vcera vecer a s kym, nebo proc nechci do loznice novy lustr, ktery je tak krasny.

A telefon je detto to same - na druhe strane si malokdy uvedomuji, ze nemuzete venovat hovoru 100% pozornost - chteji data, terminy, ... nebo hrnou fakta: 'tak ja vam to prectu, zapiste si ty cisla, jo?' a uz to vali ...
Normalne clovek spomali, pribrzdi, zastavi. Ale kolikrat jsem zazil, ze nebyt toho, ze jsem na zelenou flekoval, vlitne do mne manazirek s mobilem u ucha - samozrejme ze jel na cervenou. A hezky svizne.

A mimochodem - takoveto studie (jak to bylo prezentovano) je typicky styl dokazovani ala 'Mythbuster'.
Nebo statisticke dokazovani poctu vylitych sklenek v hospode v zavislosti od smeru vetru v parku o 100km dal.
(proste okurkova sezona)
:)

Odpovědět  |   | 
asdf  |  23. 08. 2013 16:14

je to tak.

Odpovědět  |   | 
Jan Čapek  |  23. 08. 2013 16:17

Já bych zkusil jiný "výzkum":

Změřit napjatost nervů účastníků silničního provozu okolo vozidla s řidičem, který se plně soustředí na řízení, příp. za jízdy telefonuje (bez možnosti vizuálního kontaktu se samotným řidičem)..

Odpovědět  |   | 
pavel  |  24. 08. 2013 19:20

Presne tak. nehoda se nestane protoze ostatni netelefonuji ale troubi

Odpovědět  |   | 
Nigfire  |  23. 08. 2013 17:08

Minimálně v autech s automatickou převodovkou by mělo být telefonování bez HF povolené, jelikož je tam pravá ruka úplně zbytečná.

Odpovědět  |   | 
Tomáš  |  23. 08. 2013 23:33

Vy umíte provést rychlý manévr volantem jednou rukou? Třeba se když 20 m před vámi objeví nečekaná překážka? Pane jo!

Odpovědět  |   | 
jbenes  |  24. 08. 2013 00:41

ano. dokaze. bohuzel ne takovy, jaky by byl treba

Odpovědět  |   | 
Nigfire  |  24. 08. 2013 09:01

Jistě že dokážu. Stejně jako dupnout po brzdách. Problém je podle mě v rozptýlení "mysli" kdy jsou reakce pomalejší, jenže to se koná i při hovoru přes HF, takže v tom nevidím rozdíl.
U manuálu se s telefonem u ucha jezdí blbě, protože člověk musí řadit atd... ale u automatu nevím co s pravačkou dělat.

Odpovědět  |   | 

Ano, při rychlosti 90 km/s, reakční době 1s uděláte manévr, ale to už jste v překážce... Navíc dupnutí na brzdu není manévr volantem, co když budete na dálnici, před vámi volno, za vámi nalepená kolona (jako sry, ale vážně, 90 na dálnici? ;) a před auto vám vběhne srna, to taky dupnete na brzdu?

Nokia 3310 -> Siemens A55 -> Sony Ericsson T630 -> Nokia 5110 -> Sony Ericsson K750 -> Nokia 6131 -> Sony Ericsson G700 -> Nokia C6-01 -> Sony Xperia L -> Asus ZenFone 2 Laser ZE500KL

Odpovědět  |   | 
Nigfire  |  24. 08. 2013 12:46

Zaprvé nikdo se tu o tvojí 90tce nebavil.
Zadruhé na dálnici když ti před auto vyskočí srna tak neuděláš vůbec nic (obzvlášť v noci) a je úplně jedno jestli držíš telefon nebo ne, můžeš se pokusit uhnout, ale to jde i jednou rukou.
Zatřetí běžný úhybný manévr nebo reakce na přede mnou brzdící auto je stejná jak s telefonem u ucha tak s HF. Reakční doba je stejně mizerná.

Odpovědět  |   | 
honza  |  24. 08. 2013 13:48

a nechces jit tuhle jednorukou techniku ucit na nejakou vyssi ridicskou skolu? nebo to treba nahrat a dat na youtube? udelal bys uzitecnou vec pro cely svet, naucil bys nas vsechny, jak sofistikovane ovladat vozidlo. ja fakt zavidim vsem tem dvanactihodinovejm jednoruckarum jejich dovednosti

Odpovědět  |   | 
Whill  |  24. 08. 2013 21:38

Méně takových "dokážu to nebo ono" a hned bude na silnicích bezpečněji. Většina chvástalů této kategorie totiž nakonec v té krizové situaci nedokáže vůbec nic, leda se tak dobře vysekat. Obecně na našich cestách chybí více pokory, která by měla umět pojmout i to, že se dnes díky masovému automobilismu na silnicích pohybují řidiči různých schopností a zkušeností. Howgh.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 10:47

Ještě že člověku nerostou tři ruce. To by se tady někteří rozčilovali, že viděli řidiče jak řídí jen dvěma a třetí se drbal......kdekoli. A je jasné, že dvěma rukama nikdy nezvládnete manévr tak, jako všemi třemi.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  23. 08. 2013 18:30

Průměrně dvakrát do týdne se setkám v provozu s telefonujícím řidičem, který vytváří okamžitým způsobem jízdy nebezpečné situace.
Proč ? Vždyť hands free se dá pořídit za pár stokorun .
Asi proto, že jsme národ arogantů a také protože dřív vyhraju milión, než potkám policistu u silnice.

Odpovědět  |   | 

Existuje tu jeden mýtus - že telefonovanie pomocou hands-free sady je bezpečnejšie ako keď telefón držím v ruke. Alebo sa to dá povedať aj opačne - s telefónom v ruke je to nebezpečnejšie ako s HF sadou. Ale o tom telefonovanie počas jazdy vôbec NEJDE.
Je to o tom, že človek musí robiť 2 veci súčasne - telefonovať a šoférovať vozidlo.
Vplyv na bezpečnosť má podľa mňa skúsenosti vodiča. Kto jazdí veľa a často, nemá s telefonovaním problém. Sviatoční vodiči by však telefonovať nemali vôbec - ani s HF sadou.
Skúsení vodiči používajú tzv. automatického pilota. Jednoducho vnímajú premávku automaticky a pritom sú schopní rozmýšľať, počúvať hovorený text alebo sa rozprávať so spolujazdcom. Dovolím si tvrdiť, že jazda "s automatickým pilotom" je najbezpečnejšia. Podmienkou je, aby však vodič nebol príliš unavený. Prílišné sústredenie na jazdu sa mi už párkrát nevyplatilo.
Uvediem podobný príklad. Na škole som sa učil strojopis. A tam sa na konci písomky vždy spočítal počet chýb. Žiak musel mať minimálne 200 úderov za minútu. Ak som sa na písanie sústredil, tak som mal v texte kopec chýb. Ak som počas písania myslel na to, čo budem robiť popoludní alebo na hocičo iné mimo písania, a nechal som mozog a hlavu fungovať úplne automaticky, text bol vždy bez chyby. Pritom sme písali na mechanických písacích strojoch.
Medzi telefonovaním a rozhovorom so spolujazdcom nie je z hľadiska sústredenia žiadny rozdiel.
Mne osobne robí pri telefonovaní počas jazdy najväčší problém tretia činnosť, ktorú musím robiť - sledovať, či náhodou niekde nie sú policajti .

Odpovědět  |   | 
palo  |  24. 08. 2013 06:16

automatika funguje iba u dobre naucenych situaciach - teba bezny provoz. akonahle nastane nestandardna situacia, treba ju riesit vedome. ak popri tom este telefonujes alebo robis dalsie veci, tvoja reakcna doba sa predlzuje, bez ohladu na to co si ty myslis.

Odpovědět  |   | 

Čo je to neštandardná situácia? Semafory? Odstavené auto na kraji cesty? Ako často sa stretávaš s neštandardnou situáciou?
95 % jazdy je viac-menej to isté. Výnimkou ja jazda vo veľkom a cudzom meste. Vtedy vypínam aj rádio, aby som sa sústredil na jazdu. Ale ako často sa priemerný vodič dostane do veľkého a neznámeho mesta?

Odpovědět  |   | 
bubu  |  24. 08. 2013 09:45

Ano, 95 % je to iste. Automaticky, bez rozmyslania. V jednej ruke telefon, v druhej cigareta. Ziadne sustredenie na jazdu, idem po pamati, ved to tam poznam. A zrazu drobna zmena dopravneho znacenia, a prask! V lepsom pripade len tuk.

Odpovědět  |   | 

A teď řekni, co je ten zkušený řidič? Podle profesionálního řidiče s 10 milionáma km na řidičáku je zkušený tak od pěti, podle člověka, dojíždějícího denně do práce s milionem je přeborníkem tak od 100.000 km, podle mladého floutka, co najezdil sotva tisíc km je on dokonalý řidič od doby, co ho inspektor při zkouše přestal buzerovat za každou blbost...

Co tím chci říci? U každého je to jinak, nejen toto myšlenkové vnímání titulu "zkušený řidič" ale i skutečnost, někdo na to má, a skutečně i po té autoškole může řídit lépe než soused, co má tu svoji 120 od dvaceti, kdy si užil dva roky v pořadníku a má v ní už páty motor, čtvrtou převodovku a padesátý výfuk, pak tady jsou lidi, kterým by nepomohlo ani každý den vytáhnout auto do ulic na několik hodin...

Ne vždy jsou zkušenosti vše...

Nokia 3310 -> Siemens A55 -> Sony Ericsson T630 -> Nokia 5110 -> Sony Ericsson K750 -> Nokia 6131 -> Sony Ericsson G700 -> Nokia C6-01 -> Sony Xperia L -> Asus ZenFone 2 Laser ZE500KL

Odpovědět  |   | 
kolemjdoucí  |  24. 08. 2013 18:12

Zkušenost ale přeci jen trochu paušalizovat lze. Je to ten, kdo jezdí alespoň poslední dva, tři roky pravidelně dvakrát, třikrát do týdne (a výjimečně si dá pauzu max na dva týdny) a najezdil za poslední rok kolem 20 tis. km. Takový řidič je už zkušený. Netvrdím, že bude dokonale vyježděný, ale zkušený už ano.

Jinak tohle je celkem slušně ověřená zkušenost u mnoha lidí, se kterými jsem kdy o řízení mluvil. Nejdříve po dvou letech pravidelného ježdění a najetých pár desítek tisíc km si byli na silnici skutečně jisti - ne nutně v každé situaci, ale prostě si zautomatizovali většinu věcí, se kterými se člověk na silnicích potká. Není nezbytně nutné mít najeto milion km, ale těch 50 tisíc km je fakt základ. Ono to totiž platí u všech činností, že zkušenost získává člověk teprve, když tu činnost vykonává pravidelně tisíc hodin a více - platí to o řemeslech, platí to o duševních povoláních (jako lékař, architekt, redaktor...), platí to zkrátka všude. A těch 50 tisíc km je skutečně zhruba tisíc hodin, protože pokud člověk jezdí pravidelně město i meziměsto, tak zjistí, že má za volantem průměr kolem 50 km/h - sice po dálnici to valí 130, ale ve městech zácpy, křižovatky, pomalejší provoz...

Jen pro srovnání - těch tisíc hodin znamená u běžného zaměstnání zhruba šest měsíců. Asi každý, kdo vystřídal pár zaměstnání a v každém byl pár let, tak mi dá za pravdu, že se mu ta práce opravdu "dostala pod kůži" až zhruba po tom půlroce. Kdo střídá zaměstnavatele po pár měsících, ten to stejně nepochopí.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  25. 08. 2013 04:40

"Medzi telefonovaním a rozhovorom so spolujazdcom nie je z hľadiska sústredenia žiadny rozdiel."

Ale ano, je.
Při telefonování s telefonem v ruce děláte kromě mluvení ještě další věc - držíte telefon. Tím máte výrazně omezenu reakční rychlost u všech úkonů, kde může být potřeba 2 rukou - blinkry, světla, řazení, občas i zatáčení.

Nemluvě o smartphonech u kterých je (narozdíl od klasických telefonu) potřeba se i kvůli hloupému přijetí hovoru vždy podivat na displej.

Odpovědět  |   | 
blady  |  23. 08. 2013 21:21

Chtěl jsem se kouknout na tu studii, na kterou se odkazujete, ale není veřejně přístupná ( jen za peníze, či přes univerzitu). Nejsem si tedy jist, jestli zohlednili provoz po té 21 (referenční hodině). Provoz po 21 hodině asi nebude tak hustý, jako při špičce. Navíc pokud jsem pochopil, tak se bavíme o crashes per bilion highway miles traveled (nehodách na miliardu ujetých mil na DÁLNICÍCH). Kdo zná americké dálnice, může potvrdit, že při nižších stupních zátěže můžete u řízení bez problému pospávat. Tak nevím, jestli je to úplně studie aplikovatelná na provoz na českých cestách a českých městech.

Odpovědět  |   | 

http://bit.ly/14B64EU...

Možná jste se díval jinam

Nokia 3310 -> Siemens A55 -> Sony Ericsson T630 -> Nokia 5110 -> Sony Ericsson K750 -> Nokia 6131 -> Sony Ericsson G700 -> Nokia C6-01 -> Sony Xperia L -> Asus ZenFone 2 Laser ZE500KL

Odpovědět  |   | 
janek  |  23. 08. 2013 22:46

Jezdím se záchrankou a vypozoroval jsem toto: Kdo se při průjezdu záchranky chová nestandardně, např. nezpomalí, neuhne, naopak ještě začne předjíždět a to pokud možno bez blinkru, apod. má v 99% u ucha telefon.

Odpovědět  |   | 
Krabat  |  24. 08. 2013 07:07

No tak já mám teda opačnou zkušenost a tomu, co píšete, se mi nechce moc věřit. 99% řidičů, co za jízdy telefonují, jedou pomalu a brzdí provoz. Strašně mě to vytáčí. Dojedu troubu, co jede mimo město 60-70km/h a pak si všimnu, že telefonuje. Ve městě pak jezdí hluboko pod povolený limit. Myslím si tak, že člověk, který při řízení telefonuje, nějak podvědomě zpomalí, protože nechce riskovat. Je to tak častý jev, že mě překvapuje, jestli si toho ještě nikdo jiný nevšiml. Tím netvrdím, že zpomalení jízdy při telefonování přispívá bezpečnosti. Naopak! Vytváří to nebezpečné situace tím, že ostatní musí předjíždět.

Odpovědět  |   | 
Krabat  |  24. 08. 2013 07:09

Ještě dodám, že zbytek toho, co píšete beru - lidi co telefonují, jsou úplně mimo a nevšimnou si, co se kolem nich děje. Ale normální rychlá jízda nebo předjíždění, to teda ne. To jsem viděl možná tak jednou a to byl sebevrah, který valil 140km/h a vyloženě riskoval.

Odpovědět  |   | 
janek  |  24. 08. 2013 18:30

Já také nepíši nic o tom, jestli jedou pomalu či rychle, ale že reagují pomalu nebo doslova blbě. Někdy je potřeba uhnout na stranu, zpomalit či zastavit vozidlo, aby mohla záchranka bezpečně a plynule předjet. A ne začít ještě předjíždět vozidla která dělají záchrance místo, protože pro samé telefonování nemají čas sledovat co se kolem nich děje. Natož to konzultovat se zpětným zrcátkem.

Odpovědět  |   | 
Yarda  |  24. 08. 2013 08:55

To je pochopitelné - jednou rukou se přidržuje volantu, druhou má připlácnutý mobil na blatouchu a třetí ruka, kterou by dal blinkr mu chybí - sám jsem takového de Menta viděl.

Odpovědět  |   | 
MOJE JMÉNO  |  24. 08. 2013 05:25

Měl bych lepší tip na to co zakázat za volantem. Pracovat s otevřeným ohněm za jízdy považuji za několikanásobně nebezpečnější, než volání přes handsfree. A taková čudící cigareta zapadlá mezi nohy... To je teprve paráda...

Odpovědět  |   | 
tothee  |  24. 08. 2013 05:56

s tim souhlasim, taky mě to vždycky naštve, když si propálim kalhoty :))

Odpovědět  |   | 
palo  |  24. 08. 2013 06:00

pouzivanie reci je narocne a zabera velku cast kapacity mozgu, ktoremu potom dlhsie trva spracovat novu necakanu situaciu.
a uz vobec nehovoriac o tom ked v ruke drzis telefon, alebo kavu.
vodici pocas pretekov tiez cez vysielacku nepreberaju vcerajsi futbalovy zapas.

ale ako to vysvetlit nizkointeligentnym arogantnym chlapom za volantom...

Odpovědět  |   | 
Spacer  |  24. 08. 2013 06:15

Presne tak. Na to, aby som pochopil, že je telefonovanie za volantom nebezpečné, lebo odvádza pozornosť, nepotrebujem siahodlhú vedeckú prácu zaplatenú tel. operátormi. A áno aj rozprávanie sa so šoférom je napr. v autobuse zakázané.

Odpovědět  |   | 
Tom  |  24. 08. 2013 06:56

Tak jasneze telefonovani rozptyluje i s HF, protoze to vetsinou neni nezavazne tlachani, ale neco se vetsinou resi. To proc nekoho obtezuje poridit si HF nebo dokonce ji pouzivat kdy ji ma ( velka spousta " lepsich" aut ktera ji urcite maji, ale ridic/ka telefon u ucha) moc nechapu. Nehlede na krkolomne situace, kdyz clovek lovi telefon z kapsy nebo kabelky.
Nicmene jak uz nekdo psal jeste horsi mi prijde huleni ( cigaret ) vyndat, pripalit, odklepavat, tipnout... To je tolik situaci kdy muze cigo nekam zapadnout. Nehlede na to, ze nesnasim vajgly letici z oken.
Ale co si budeme povidat, ono i takove piti.
Nedavno jsem jel po D1 odsroubuju plnou PET vody a vicko mi upadlo pod pedaly.
No tak jsem jel az na nejblizsi pumpu s plnou flaskou v ruce. Nic moc ....

Odpovědět  |   | 
kolemjdoucí  |  24. 08. 2013 18:16

S pitím je to dobrá poznámka. Taky raději jedu s někým, komu mohu případně tu flašku strčit do ruky a sám si ji neotvírat. Když jedu sám, tak si raději kupuju flašky s "pítkem" - třeba ty různé Aqua Sport 0,75 l atd. Je to sice dražší, ale mám jistotu, že se nemusím soustředit na víčko, v případě problému ji prostě odhodím na vedlejší sedadlo atd.

Odpovědět  |   | 
Libb  |  24. 08. 2013 07:27

Píšete: Co když v potenciálně riskantní situaci mozek prostě automaticky realokuje svoji výpočetní kapacitu od hovoru k řízení?
A já se ptám: není problém právě v tom, že mozek nemá dostatečnou kapacitu k tomu, aby vyhodnotil, že je situace kritická? Jinými slovy, i kdybyste měl pravdu, že v případě kritické situace se mozek přepne, on taky musí být schopen takovou situaci detekovat!

Odpovědět  |   | 
rmrf  |  24. 08. 2013 08:10

Jel jsem na kole po hlavní a řidič v protisměru odbočoval doleva a kvůli tomu, že telefonoval, mě přehlédl a skončilo to tím, že mě srazil.
Kdybych mohl, tak mu ten telefon rozbiju o jeho hlavu.

Odpovědět  |   | 
ericho33  |  24. 08. 2013 08:38

To, že telefonoval ešte neznamená, že ťa zrazil kvôli tomu... Bol som svedkom niekoľkých kolíznych situácií, kedy si vodič cyklistu jednoducho nevšimol. A telefonovanie s tým nemalo nič spoločné. Len obyčajná nepozornosť... Ja by som naopak zakázal cyklistom vjazd na cesty bez reflexných prvkov.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  25. 08. 2013 04:07

Neznamená. Ale je to několikanásobně pravděpodobnější.

Odpovědět  |   | 
Yarda  |  24. 08. 2013 08:15

IMHO by si řidiči měli za jízdy sami zakázat cokoliv, co jakýmkoliv způsobem odvádí jejich pozornost od řízení - včetně mobilování , i přes hands free. Že jim to tisíckrát prošlo ještě neznamená, že jim to po tisíci první projde zase.

Odpovědět  |   | 
traveller  |  24. 08. 2013 08:30

Vyzkum u amiku, kteri jezdi s automatem, je pro nase podminky irelevantni. Kazdemu musi byt jasne, ze kdyz nekdo vola adrzi v ruce mt, tak asi mene pozornosti venuje rizeni.

Odpovědět  |   | 
ericho33  |  24. 08. 2013 09:05

Keď sa stane dopravná nehoda, väčšinou sa ako za príčinu do spisu uvedie "Vodič nevenoval dostatočnú pozornosť riadeniu motorového vozidla". Čo to ale znamená...??? Telefonoval? Počúval rádio? Fajčil? Pil vodu? Jedol? Počúval otravnú manželku na sedadle spolujazdca? Narcisticky sa pozoroval v spätnom zrkadle? Čistil palubnú dosku? Nevedel sa vynadívať na veniec volantu svojho nového tátoša? Kochal sa okolitou prírodou? Obzrel za sexi ženskou v minisukni? Či si len ožíval orál od milenky...??? Všetko toto odvádza pozornosť od riadenia motorového vozidla, rovnako ako ďalší milión možných aktivít, ako napríklad ísť v obci 51 km/h, mimo obce 91 km/h, či na diaľnici 131 km/h... Ide o zodpovednosť vodiča voči svojmu okoliu. O nič iné.

Odpovědět  |   | 
Rex  |  24. 08. 2013 10:15

Domnívám se, že ještě nebezpečnější je kouření za jízdy. Místo telefonu drží řidič cigaretu, zapalovač, manipuluje s otevřeným ohněm a nedej bože, když žhavý nedopalek spadne do citlivých míst.... O havariích z těchto důvodů se mluvilo i psalo, ale zákon to jaksi toleruje.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 11:29

A proč má zákon vyjmenovávat každý jednotliváý detail, kdež to může a je shrnuto pod : b) věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích,
?

Odpovědět  |   | 
Dan  |  24. 08. 2013 10:39

Jsem přesvědčený, že nejvíc odvádí pozornost od řízení rozčílená manženka na sedadle spolujezdce a zlobící děti na zadních sedadlech.
Ale na takovém zákazu se nedá nijak vydělat - žádná hands-free, ani jiná sada pro řešení situace se nedá povinně prodávat. Proto takový zákaz nikdy mít nebudem.
:o)

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 10:44

Zaveďme povinnou výbavu do auta pro děti a manželky. Helmu na hlavu, která utlumí 99% zvuků. Tuto helmu doporučuje výrovbní firma i pro domácí použití

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 10:42

Už dlouho je mně smutno, když vidím, jak se z lidí stávají ovce, které bezmyšlenkovitě přebírají názory médií a vítají každé omezení, represi, jsouc přesvědčeni, že je to pro jejich bezpečnost a dobro. Už když byl vyhlášen zákaz používání mobilů za jízdy jsem byl přesvědčen, že daleko více, než to, že něco držíte v ruce (mobil, bageta, láhev s vodou na napití atd.), vám odpoutává pozornost komunikace. A v tom případě je jedno, jestli je to hovor z toho mobilu (tudíž handsfree nic neřeší), nebo manželka vedle na sedadle, která vám něco vyčítá nebo stále o něco škemrající děti na zadním sedadle. A k tomu jsem nepotřeboval žádné univerzitní vzdělání. Prostě to je logika + několik set tisíc km za volantem.
Podobných věcí bychom našli více. Namátkou povinnost denního svícení. Dodnes jsem nepochopil to, že na silnici mohou řidiči, kteří mají problém ve dne s viditelností neosvětleného auta. Jak asi pak vidí za dne neosvětlené cyklisty nebo chodce?
Je to jako by se skupina lidí domluvila, že špatně vidí na písmenka v novinách a ludíž by vznikl zákon, přikazující vydavatelům písmena zvětšit, místo toho, aby si dotyčná skupina lidí zašla k očnímu lékaři a nechala si vystavit recept na příslušné brýle.
Dále třeba povinný pás pro řidiče. V kolika případech se asi stalo, že svým nepřipoutáním řidič způsobil úraz někomu jinému? A má mít nebo nemá mít člověk právo potencionálně ohrozit svůj život? Mají mít horolezci, motokrosaři, lyžaři a další právo ohrozit svůj život nebo zdraví jen proto, že dělají v podstatě zbatečnou činnost, která slouží k jejich zábavě? Já myslím, že by každý z nás toto právo měl mít a to se včemi důsledky, které z toho vyplývají.
A ještě k tomu nepřipoutanému řidiči. Někdo argumentuje, že když svojí vinou narazí do mého auta a já budu nepřipoutaný, tak dostane vyšší trest, než kdybych byl připoután a měl možná menší újmu na zdraví. To je pravda. Úplně stejně, jako kdyby vás napadl někdo, kdo ovládá bojové umění, způsobil vám těžké zranění a jeho právní zástupce by argumentoval, že je to částečně vače vina, protože kdybyste ovládali také bojové umění, tak byste se mohli účiněji bránit a k tak vážnému zranění by třeba nedošlo. Což je také pravda, že?

Odpovědět  |   | 
ericho33  |  24. 08. 2013 11:25

"Já myslím, že by každý z nás toto právo měl mít a to se včemi důsledky, které z toho vyplývají." Právo tu nikto neberie... Dôsledok je ale pokuta od polície, nemožnosť uplatnenie nároku na úrazové poistenie atď... Ak má niekto záujem to riskovať, nech sa páči. Horolezci, motorkári, lyžiari sa rovnako snažia eliminovať riziko úrazu bezpečnostnými a ochrannými prvkami.
P.S.1 O poletujúcich telách v aute, ktoré zabíjali pripútaných spolujazdcov, bolo popísané už mnoho. Stačí trošku poštudovať.
P.S.2 A ľudí, čo nepripútajú svoje dieťa do sedačky, by som rovno zatváral!

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 12:04

Ale já právě nevidím důvod pokutovat židiče za to, že nemá pás a zároveň nepokutovat mnoho jiných, kteří vědomě svůj život a zdraví jen proto, že je to baví.
Ano.. Ti horolezci, motorkáři se snaží, to máte pravdu, ale dobrovolně. Tedy kromě motorkឧ, protože i ty mají kupodivu povinnost mít přilbu na hlavě.
O poletujících tělech v autě jste možná četl a o padajících horolozcích nebo zmrzlých horolezcích jste nic nečetl? Co úrazy na sjezdovkách? Taky nečetl? A toto vzniká jen a jen ze zábavy jedince. Neměli bychom to tedy zakázat? Ušetříme životy i zdraví mnoha lidem, ne?
Détě v sedačce je něco jiného. Na bezpečí dětí je třeba dbát do doby, než jsou plnoletí a mají vlastní rozum.

Odpovědět  |   | 
ericho33  |  24. 08. 2013 13:10

Už len jazdiť v aute, je rovnako nebezpečné, ako horolezectvo, či lyžovanie. Ak si horolezec, či lyžiar nedá prilbu, neohrozuje tým svoje okolie, kdežto nepripútaný človek v aute, rozhodne áno.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 13:16

Můžeš dát odkaz na statistiku, kde je uvedeno, kolik nepřipotaných řidičů po nehodě vylétlo ven a zabili nebo zranili někoho jiného?
Děkuji

Odpovědět  |   | 
ericho33  |  24. 08. 2013 14:30

K takej štatistike som sa nedostal, no každému normálne uvažujúcemu človeku dôjde, že nepripútané telo môže nie len mimo auta, ale aj priamo v ňom, narobiť pri nehode poriadnu paseku. Ja ako vodič, by som nezniesol, aby bol niekto v aute nepripútaný a tým ohrozoval nie len mňa, ale aj zvyšok spolucestujúcich.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 15:19

Já o voze a ty o koze. Běžná "stádní" strategie.....

Takže ještě jednou...máš odkaz na nějakou statistiku, kde je psáno, že nepřipoutaný řidič při nehodě vylétnul přes volant, příp. airbag oknem ven a tam někoho zabil nebo zranil?
Píšu o řidiči a pro tvoji radost pojede v autě sám.

A prosím tě jestli nemáš k tomuto něco, tak nějaké řeči kolem a okolo si klidně odpusť.

Odpovědět  |   | 
ericho33  |  24. 08. 2013 15:53

Keby si poriadne čítal to, čo som napísal, tak by si vedel, že takú štatistiku nemám a tie reči okolo by si si odpustil aj ty.
P.S. Až ti airbag rozfláka xicht, snáď to nebude bolieť a poisťovňa sa bude len smiať
"A přitom taková blbost, co?"

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 06:18

Takže statistiku nemáš a jen vaříš z vody.......

Ale ty pořád nechápeš, že chci aby to byla jen a jen moje věc, jestli si nechám od airbagu rozflákat ksicht, jestli spadnu při horolezení ze skály nebo se zraním nebo zabiju při nějakém adrenalinovém sportu. Pořád nechápeš, že já netvrdím, že se nebudu chránit, brát si pás nebo helmu, ale chci aby to byla moje dobrovolná věc a ne abych byl pokutován za to, že se nnechráním
Ještě jinak, abys to pochopil. Mně je naprosto jedno, jestli si lidé budou brát do auta helmy, protože to při nehodě ochrání hlavy. Ale rozhodně si nepřeji, aby to bylo nařízené a to pod hrozbou pokuty.

Odpovědět  |   | 
palo  |  26. 08. 2013 07:53

ty zas nechapes, ze nie kazdy je dostatocne inteligentny aby sa dokazal spravne rozhodnut. preto v urcitych veciach za neho musi rozhodovat niekto iny, pretoze ked sa nieco stane, bude nad nasledkami vyplakavat, ale uz bude neskoro.
a ak myslis ze treba nechat slabsich zahynut, treba si uvedomit ze aj kohuti na vrchu smetiska maju slabe stranky. akby sa mal kazdy obrnit proti vsetkym nastraham sam, nemoze sa tolko specializovat (skratka neurochirurg by miesto operovania mozgov trenoval takticku strelbu) a uzka specializacia je kluc k pokroku. preto je tu policia aby drzala ako taky poriadok aby chirurg mohol operovat a podobne

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 08:34

No tak tímto příspěvkem jako bys říkal, že jsi pro zákaz nebo omezení prakticky všech, co ohrožuje zdraví nebo život člověka a to právě proto, že každý není dostatečně inteligentní, aby se dokázal správně rozhodnout......
A právě proto vítáš kterékoliv restrikce.
Kdežto já ne. I když to bude stát život nebo zdraví toho dotyčného jedince.
A prostě v tom se asi neshodneme.

Odpovědět  |   | 
palo  |  26. 08. 2013 08:48

no ved sa aj nebezpecne veci obmedzuju. nemozes si v potravinach kupit ani samopal, ani semtex, ani obohateny uran. na vsetky nebezpecnejsie veci potrebujes licenciu, akurat ta na auto je priliz lahka ziskat.
ja zakony nepotrebujem, nepatrim medzi blbcov ani chrapunov, ale akceptujem ich ako nutne zlo aby ludi z opacneho spektra ako tak drzali na uzde.
pasy su pomerne sporne, ale vzhladom na naturu ludi v postkomunistickych krajinach si nechcem predstavit akoby dopadlo napr zrusenie rychlostnych obmedzeni v obciach

Odpovědět  |   | 
RomanL  |  26. 08. 2013 08:42

Ano, protože ne každý je dostatečně inteligentní, tak někteří inteligenti kdysi (vlastně docela nedávno) vydali zákony o tom, že někteří jiní lidé nebo rasy jsou podřadné a nemají ani právo na život. No a zákony je přece vždycky potřeba dodržovat, že?
Ano, takhle to nakonec vždycky dopadá, pokud za sebe necháte rozhodovat "inteligenty".
Aha, vlastně za vás ne, to je jenom pro ty ostatní že? Vy se určitě mezi ty nedostatečně inteligentní sám nepočítáte, co? A kdyby to jeden lidský život zachránit mělo!
Jste naprostý hlupák, pane, říkám vám to otevřeně!

Odpovědět  |   | 
palo  |  26. 08. 2013 08:50

nech je ti nepochopenie mojich prispevkov odpustene

Odpovědět  |   | 
alfah4ns  |  25. 08. 2013 23:26

Při čelním nárazu tě bez pásu (při)zabije airbag (to bude ale pořád tvůj problém), při bočním tě to ale katapultuje na spolujezdce. No a pokud se dostaneš na střechu, tak si nejprve zlomíš vaz a pak budeš lítat po celém interiéru, přes rozbitá okna se mohou části těla dostat ven, kde je to taky jasné.

Ale jinak nikoho neohrožuješ :)

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 08:38

Takže když pojedu sám, tak by to měla být opravdu moje věc. Na tom se asi shodneme, ne?
No a tak jako se ven mohou dostat části mého těla přes rozbitá okna a někoho ohrozit (ha, ha ha), tak je pravděpodobnější, že t toho okénka vylétne mobil, taška, GPS, PETka s vodou aTD. a zraní jiné účastníky. Tak nebylo by nejlépe zakázat v autě cokoliv, co není pevně připoutáno?

Odpovědět  |   | 
alfah4ns  |  27. 08. 2013 20:59

Když pojedeš sám, tak sice chudáci příslušníci záchranných složek budou mít více práce se sbíráním ostatků, ale nikoho samozřejmě na životě neohrozíš.

S věcmi povalujícími se v autě máš pravdu a mnozí si to bohužel neuvědomí. Telefon tě sice v autě nezabije, ale některá těžší zavazadla skutečně mohou způsobit vážná zranění.

Odpovědět  |   | 
alfah4ns  |  27. 08. 2013 21:13

Jinak s těmi částmi těla skrz okno je to spíše také tvůj problém, prostě tě to jen trochu potrhá, pokud se tak náhodou stane, byl to jen dodatek, myslím, že to z příspěvku bylo jasné.

Pás si dávám, protože už při nárazu v rychlosti 30 km/h se nemáš šanci udržet v sedačce a lidí, kteří by ŘP ani neměli vlastnit a dokážou ohrozit ostatní, potkávám opravdu hodně. Při takové četnosti si říkám, že snad i na mne jednou dojde a někdo mi před to auto vletí. Pás může být mnohdy o "rozdýcháš to" vs "už těžko". Ale jinak si dělej jak myslíš, pokud jsi v autě sám.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  25. 08. 2013 00:24

Pokud budu vycházet z toho, že každé vozidlo jedoucí rychlostí vyšší než 30 km/h je svému okolí nebezpečné, a zároveň z toho, že jej řídí tvor chybující, musím Vaše tvrzení rozporovat.

Pokud řidič udělá chybu, která způsobí nabourání jiného vozidla, pak v případě, že to nabourané vozidlo bylo technicky v pořádku a všichni cestující v něm se chovali předpisově (zapnuté pásy), potom trestem pro chybujícího bude odebrání řidičského průkazu a nutnost uhradit poškozenému vzniklou škodu. Jestliže však cestující/řidič nabouraného vozidla "vezme svůj život do svých rukou" (pojede bez pásů), potom trestem pro chybujícího bude trest za zabití(ublížení na zdraví) a vědomí, že svojí chybou nechtěně druhému přivodil něco ošklivého.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 06:24

A jestliže místo toho nepřipoutaného řidiče tam pojede někdo na motorce, na kole nebo půjde pěšky, pak dostanete trest za zabití. Ano, přesně tak to je.
Jediné co si můžete přát je to, abyste při případné zaviněné nehodě narazil do tanku.
Jinak si to odnesete se všemi důsledky. A že byste všemi deseti bral toho nepřipouatného řidiče v autě místo toho cyklisty, kterého jste při nehodě zabil? Ano, to zůstane jen vaším přáním.
I když jak tady sleduji některé názory, tak se může stát, že některý právní zástupce získá svědka, který potvrdí, že slyšel, jak manželka říkala tomu zabitému cyklistovi, aby jel autem. On to odmítl a tím se vlastně podílí na svém úmrtí. Kdyby jel autem, tak by to přeci mohlo dopadnout jinak. To je přeci pravda, že?

Odpovědět  |   | 
palo  |  24. 08. 2013 16:21

smrtelne zranenie hlavy moze nastat uz pri naraze 30km/h. vacsina tychto machrov co maju neustale nutkanie porusovat zakony nemaju ani zakladne znalosti fungovania sveta, ich rozhodovanie potom z principu nemoze byt spravne.
ak sa zranis tazsie ako s by si sa s pouzitim dostupnych ochrannych prostriedkov, kto myslis ze zaplati tvoje predlzene liecenie? no my vsetci ostatni, cez povinne zdravotne poistenie.
ak si na verejnych komunikaciach, musis dodrziavat obecne pravidla.
ak chces absolutnu osobnu slobodu na cestach, kup si velky pozemok, postav si tam cesty a tam si jazdi ako ti chuti a kolko ti chuti.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 06:25

Tak já to celou dobu chápu tak, že se tady nebavíme o tom, jestli dodržovat nebo nedodržovat dané předpisy, ale o tom, jestli nějaké předpisy nejsou zbytečné nebo špatné a neměly by se případně změnit.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  25. 08. 2013 04:27

Píšete "daleko více, než to, že něco držíte v ruce, vám odpoutává pozornost komunikace". Tím přiznáváte, že samotné držení něčeho v ruce také odpoutává pozornost. Při telefonování s mobilem u ucha se jedná o kombinaci držení něčeho v ruce a komunikace. Proto je to nebezpečnější.

Pás pro řidiče: pokud si svým nepřipoutáním způsobíte těžké zranění, je drahá i Vaše léčba. A tu zaplatí společnost. Proto je v zájmu společnosti donutit Vás k tomu, abyste si pás zapnul, když už Vám nedochází samotnému, že až v zimě chytnete smyk na ledu, který jste nečekal a narazíte do překážky, zramujete se.

Navíc je třeba pamatovat i na případy, kdy, ač třeba nehodu způsobíte vy - nepřipoutaný, který si způsobí těžké zranění, učastní se jí i další osoby (např. někdo do koho narazíte, protože jste mu nedal přednost). Tito lidé jsou pak (jen kvůli Vaší hlouposti - nepřivázání se) nuceni potýkat se s oním zážitkem nehody, u které bylo způsobeno těžké zranění, nemluvě o povinnosti poskytovat Vám první pomoc, přičemž ani jedna z těchto věcí pravděpodobně nebude velmi příjemná.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  27. 08. 2013 08:13

" pokud si svým nepřipoutáním způsobíte těžké zranění, je drahá i Vaše léčba. A tu zaplatí společnost."
.
Ano,l je to stejné jako u jakéhokoliv sportu nebo i jiné činnosti. A co kdyby společnost nutila občany k zákazu sportu a tím snížení úrazů a úmrtí? Také by jste souhlasil? Bezpečnost nade vše, ne? A ta úspora ve zdravotnictví......

A o té první pomoci a "zážitcích" z ní platí opět třeba i na sjezdovce, když se někdo rozbije o strom.
Vy tomu nerozumíte nebo nechcete rozumět? Vy jste přesně ten člen stáda, který je krásně zmanipulován médii, tam, kde vás chtěli mít. Vidítze jen to, co chcete a nedokážete porovnávat podobné věci. Ideální občan každého režimu. Gratuluji

Odpovědět  |   | 
Jimmy  |  24. 08. 2013 10:57

Zase tady v diskuzi pletete jablka s hruškama... to že to od sebe nerozlišuje zákon, to už je klasika..
Ale proboha, každej kdo má nějakou základní soudnost tak ví, jestli ten telefon vzít nebo ne. Ano když je to obchodní manažer a někdo mu volá do auta aby dořešil problém, zapisoval si čísla tak to při jízdě fakt půjde těžko. Ale když mi volá kamoš a chce vedět jestli už jsem třeba na cestě atd. tak to mi fakt nenaruší řízení vůbec. A taky nejsem blbej a nebudu zvedat telefon ve frekventovaným místě kde to jezdí z 6 směrů přeci.... vždy je to všechno o okolnostech ale na to se kašle.

Odpovědět  |   | 

1) Uvedená čísla umožňují dezinterpretaci
2) nekteré závěry byly ihned zpochybněny
3) autor studie se chystá pracovat u nadnárodní korporace

A teď vázne - studie je blbost. U nehod pod 21 hodině zřejmě neprovedli korekci na minimalni provoz. Kazdemu je jasné,ze reakční doba řidiče musí být delší. A pokud někdo na dálnici kvůli telefonu výrazne zpomalí, vytváří okolo sebe další potenciálně nebezpečné situace.

Ultimate Frisbee is the best game - no referee - no problem => just play

Odpovědět  |   | 
kecyvkleci  |  24. 08. 2013 12:40

Jsou to jen kecy, telefonování není problém, v jiných zemích se telefonuje ostošest a nehodovost menší, než v ČR. to jen vyspělá EU svou touhou všechno regulovat vše kurví, všude desetitisíce značek, nesmyslné kruháče, řidiči jak ovce a a v případě nestandardní situace na silnici bouračka, protože řidič na danou situaci neměl manuál z Bruselu. No ale pokud by to mělo zachránit jen jeden lidský život.... zrušme auta úplně!!

Odpovědět  |   | 
Keni  |  24. 08. 2013 12:54

Patrim mezi piraty, co telefonovani za volantem neresi, jen si davaji bacha. Uznavam, ze jakakoliv cinnost podvadi pozorost ridice, a tim padem i poslech radia. Zkuste zavrit ridice do auta, sebrat mu telefon, radio a nechat ho ridit nejakych 1000km. To bude hrozna jizda.
Nedavno jsem se po puldennim jezdeni vracel v noci z Berlina. U Usti jsem byl dosti KO. Nejak nahodou zavolal pritelkyne a kecali jsem spolu az k Roudnici (v buse mame spatne radio). Pefektne me to probralo a zbytek jsem dojel uplne v pohode.
V zakone je jasne definovano, ze ridic se musi venovat provozu. Pokud telefonuje a je vse OK, kde je problem? Pokud telefonuje, slamoluje po silnici, nedava prednost, blinkr apod, tak jsem po poradny flastr. Ale na to staci zakony stare nekolik desitek let a jen kvalitni policisty v ulicich. Zadne kamery, zadne tupe mestaky apod. Tim se usetri nekolik miliard a ty se mohou na cinnost statni policie pridat.

Odpovědět  |   | 
Gouda  |  24. 08. 2013 14:23

Zmíněná studie je naprosto bezcenná. Nemá žádnou výpovědní hodnotu. Ovšem pokud vím, bylo provedeno mnoho studií potvrzujících obecný fakt, že provádění druhé (klidně silně automatizované) činnosti vedle nějaké primární snahy silně ovlivňuje reakční dobu. Telefonování při řízení motorového vozidla je jenom jeden konkrétní příklad takové situace a neexistuje jediný důvod myslet si, že by se měla od všech ostatních analogických situací jakkoliv lišit.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  24. 08. 2013 15:21

Takže souhlasíte s tím, že podstatné je samo telefonování (komunikace) a ne to jestli něco držím v ruce? Tím myslím, jestli souhlasíte s tím, že není až tak velký rozdíl mezi držením vypnutého mobilu u ucha, drbáním se vzadu na hlavě nebo třeba držením housky s máslem

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  25. 08. 2013 01:24

Určitě lze souhlasit s tím, že držení telefonu v ruce je stejně nebezpečné jako šťourání se v nose a rozhodně méně nebezpečné než smrkání do kapesníku.
Zákonodárci velké části světa pouze reagovali na fakt, že telefonování za jízdy je velice častým (dobrovolným) nevěnování se řízení a až příliš mnoho stařenek na přechodech bylo sraženo někým, kdo držel mobilní telefon v ruce (tedy buď mačkal tlačítka a díval se na displej, nebo vedl hovor).
Vypíchnutí tohoto bodu jako speciálního případu (který beztak spadá i pod obecné nevěnování se řízení) bylo způsobeno snadnými politickými body (chodci na přechodech jsou velice často i voliči) a také tím, že je to, stejně jako rychlost či rozestupy mezi vozidly, velice snadno měřitelná veličina (vhodná k udělování preventivních pokut).

Odpovědět  |   | 
Honzajs  |  24. 08. 2013 19:06

No jo, výzkumy...... jenže vyprávějte to mojí kolegyni v práci, které se zabil manžel tak, že telefonoval a přehlídl auto zleva, tzn. z té strany, na které měl ruku s mobilem.....

Odpovědět  |   | 
Starý Bobr  |  24. 08. 2013 20:12

Srovnejte si činnosti, které za volantem děláte:
1. Telefonování bez hands free sady: Držíte telefon v ruce, ale díváte se před sebe a sleujete provoz.
2. Ladění rádia: U vozů s rozumnou ergonomií (kompletní ovládání pod volantem nebo na volantu a displayem v horní části přístrojové desky těsně pod dolní hranou čelního skla) je to bez problémů, na displej stačí krátký pohled, periferním viděním stačíte sledovat silnici.
Vozy VW, Škoda a podobné - displej u řadicí páky, ovládání tlačítky na panelu rádia - ladění rádia je mnohem nebezpečnější než telefonování.
3. GPS. Podobně jako u rádia. GPS na držáku na čelním skle, nebo těsně pod hranou čelního skla (Nové Volvo, Audi, Renault atd) - bez problémů.
Vozy s GPS umístěnou na středním tunelu - ještě nebezpečnější než ladění rádia.

Rada pro dopravní experty a poslance: Když je zakázáno telefonování bez hands free sady, zakažte i používání rádia a vestavěné navigace u vozů, které nemají displej v zorném poli řidiče a k ovládání používají tlačítka na panelu, nebo dotykovou obrazovku.

Odpovědět  |   | 
qwertyuiop  |  24. 08. 2013 20:28

VW maji v zornem poli Maxidot, tam se zobrazuji navigacni pokyny, telefon, naladena stanice radia a dalsi udaje, neni nutne koukat na dotykac nad radici pakou.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  25. 08. 2013 00:44

Pokud si dobře pamatuji, tak většina GPS navigací má při spuštění varování, že se nesmí ovládat za jízdy a zároveň mají většinu funkcí za jízdy zakázanou (v defaultním nastavení).

Odpovědět  |   | 
jaro  |  24. 08. 2013 20:12

Samozrejme, ze to je blbost, ziadny normalny clovek nebude drzat telefon pri uchu a letiet po ceste 200km/h, ked pride nejaky hovor, tak bud ide pomaly, opatrne alebo to odstavi niekam na krajnicu. Je fakt, ked musi clovek drzat telefon pri uchu, tak jedna ruka chyba pri riadeni, teda pokial nema clovek automat. Ale radit rychlosti moze aj spolujazdec ak je dostupny a zvecsa sa pri telefonovani v aute hovor zbytocne nepredlzuje, iba sa povie co treba a polozi. Kazdopadne handsfree je super vec.

Odpovědět  |   | 
Tomáš Janovský  |  24. 08. 2013 22:09

S posledním odstavcem souhlasím, ale na otázku, jestli znám někoho, kdo boural, protože řídil, odpovím ANO!
Prostě věřím jen statistice, kterou si zfalšuju sám.
A ještě jedna věc, osobně jsem přesvědčen, že nejenom telefonování může vést k rozptýlení řidiče, jsou i jiní adepti, jako například jídlo, kouření, dítě, pes a pod.

Odpovědět  |   | 
Tomáš Janovský  |  24. 08. 2013 22:10

Sorry vypadl mi kus textu. Melo tam byt, protože řídil s mobilem u ucha....

Odpovědět  |   | 
Dan  |  24. 08. 2013 22:38

V rámci programu pro očištění populace od dementních genů bych povolil telefonování za jízdy, rozdával bych auto-televize zdarma a fastfoody by naúčtovaly jídlo státu, když by zákazník slíbil, že ten burger s hranolkama celý sežere za jízdy :).

Během pěti let by se všichni kreténi vyzabíjeli na silnicích a dlouhodobé ztráty na životech normálních lidí by byly mnohem menší.

Jinak je vůbec perfektní uvažovat nad tím jestli telefon u ucha ovlivňuje nebo neovlivňuje kvalitu řízení, rychlost a možnost reakce řidiče. Co bude v dalším díle? Navrhuji článek o tom jestli těžký pracovní úraz zaměstnance na směně ovlivňuje nebo neovlivňuje jeho schopnost pracovat... Vždyť, když třeba zaměstnanci lis vezme nohy, ale on obsluhuje stroj pouze rukama v sedě, tak to logicky nemůže kvalitu a schopnost práce nijak ovlivnit, ne?

Odpovědět  |   | 
palo  |  25. 08. 2013 13:54

"troska" je problem s tym ze blazni na cestach so sebou beru na druhy svet aj nevinnych. inak by som suhlasil

Odpovědět  |   | 
iztkjt  |  25. 08. 2013 16:36

Problém který se opomíná protože nemá řešení je, že nehody při telefonovní způsobuje nepozornost a ne faktické držení telefonu v ruce. To že se telefon přestěhuje od ucha na handsfree sadu čístečně řeší problém možná u někoho chromého. Ostatní lidi maji problém se soustředěním protože se změří na hovor a přestanou sledovat okolí. Jen že zakažte lidem mluvit v autě ... .

Odpovědět  |   | 
edi  |  26. 08. 2013 02:34

"Ale... opravdu? Jak to víme? Odkud? Dopravní psychologové, policisté a další experti – i „experti“ – nám recitovali mantru o riskantnosti telefonování za volantem tak dlouho, až jsme ji všichni přijali za svou."

Co su toto za vlastne uvahy autora? Prakticke testy na nahodne vybratych subjektoch preukazali, ze telefonujuci vodic mal dlhsi reakcny cas. Navyse telefon prilozeny k uchu zaclanal vyhlad. Aj pri pouziti hands free bol reakcny cas dlhsi ako pri netelefonujucom vodicovi. Po nahodne vybratych vodicoch boli testovany pretekar WRC a F2, ich reakcne casy boli tiez ovlivnene telefonovanim. Bolo to odvisielane v relacii Da Vinci alebo Galileo.

Odpovědět  |   | 
oko  |  26. 08. 2013 07:34

Na této diskuzi je vidět, že si stejně každý z jakéhokoli článku vybere jen to svoje a svůj náhled na tento útržek bude propagovat ze všech sil. Jsem dlouholetý řidič, nedodržuji předpisy tam, kde to není nezbytně nutné, ale respektuji vymoženosti techniky, které nám můžou zachránit život při činnostech provázejících řízení automobilu. Nezapnu si pásy, když se přesouvám na jedničku okolo garáže, ale mezi tou smečkou na našich silnicích jsem za ně rád. Světla asi nejsou důležitá na prázdném parkovišti za slunného dne, ale v přítmí a nebo s maskovací barvou karosérie splní svůj informační charakter. Stejně tak je to i s telefonováním, kouřením, jídlem, rychlostí, blinkry apod. Můžete si prezentovat třeba sto analýz a přesto vám říkám, že vždy je to odvislé od člověka a jeho schopností. To co pro někoho je okraj srázu, je pro jiného pohodová záležitost. To ale stejně tak není fixní a může se časem a rozpoložením měnit. Takže navrhuji dost přetlačování se argumenty a zkuste se zamyslet každý nad sebou samým a svými schopnostmi. Důležité je ale být upřímný a nedělat ze sebe supermana.

Odpovědět  |   | 
edi  |  26. 08. 2013 14:21

"Můžete si prezentovat třeba sto analýz a přesto vám říkám, že vždy je to odvislé od člověka a jeho schopností."

V tom teste co som spominal, to bolo jasne zdokumentovane, vodic mal kratsi reakcny cas, ked nebol rozptylovany napr. telefonom. Neporovnavali tam casy vodicov medzi sebou, ale casy vodicov pri jednotlivych situaciach. Teda schopnosti jedinca v zavislosti k odputaniu jeho pozornosti. Kazda situacia bola opakovana viac krat aby sa predislo nahodnemu faktoru.

Odpovědět  |   | 
O.H.  |  26. 08. 2013 07:49

Pokud máš automatickou převodovku tak se dá volat v pohodě, proto v USA mají zákaz telefonování jenom řidiči sanitek, školních autobusů, apod. kteří musí věnovat řízení více pozornosti. V Česku občas vídím zajímavé situace, které předvádějí borci/borkyně když potřebují současně řadit a zároveň držet mobil na uchu...

Odpovědět  |   | 
Ruda  |  26. 08. 2013 07:52

Největší pozornost při řízení je potřeba dávat v hustším provozu a ten bývá zpravidla ve městech. Hledat korelaci mezi zvýšením nehodovosti při změnách stanice a zvýšenou volací dobou je potom prakticky zbytečné. Udržet auto na silnici mezi dvěma čárami (neříkám kterými) během hovoru na prázdné okresní silnici není až náročné, reagovat přitom na neustále se měnící situaci ve městě, zvýšenou blízkost aut, atd. to už problémy činí. Někteří řidiči nejsou schopni reagovat na městský provoz za své běžné pozornosti, natož s rozptýlenou koncentrací se zapnutým telefonem.

Odpovědět  |   | 
Pjotr  |  26. 08. 2013 09:09

Jasně že nic není černobílé a všichni řidiči to tuší : cokoli děláte u řízení navíc, tak znamená menší soustředění a vyšší nebezpečí že navyřeším novou situaci v provozu. To platí zejména pro pány, dámy dovedou dělat víc věcí najednou. Takže i telefonování zhoršuje soustředění na řízení, ale ruku na srdce, když se bavíš se spolujezdcem (a soustředíš se na myšlenku : technický problém, hádka, hcceš jí sbalit, ...) tak to není velký rozdíl.
PS : já se snažím v autě netelefonovat.

Odpovědět  |   | 
Nikolas  |  26. 08. 2013 09:39

Pracky na volant, kecale. Že cokoli jiného v ruce než volant v autě zvyšuje riziko průseru, může zpochybňovat jen pubescent, co seděl v tátově autě jednou na polňačce.

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 10:29

Průser je řadící páka mimo volantu, že?

Není nad to si něco zjednodušit, že?

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 10:29

Průser je řadící páka mimo volantu, že?

Není nad to si něco zjednodušit, že?

Odpovědět  |   | 
Petr Pecháček  |  26. 08. 2013 10:06

Nad čím diskutovat? Už cca 2 roky nazpátek proběhl tuším na Discovery Science test na trenažeru, kdy v nečekaných chvílích testovaný řidič musel zvedat telefony a odpovídat na nečekané dotazy, které jej co nejvíce odtahovaly od dění na silnici (i zdánlivě primitivní typu "kde jsi byl včera ve tři", který mozek setsakramentsky zaměstná). A výsledek? Pár přehlédnutých značek, horší reakce a jestli se pamatuju, buď i přímo přehlédnutá dopravní nehoda nebo její špatné "vyhodnocení" (ve smyslu, jestli účastník nepotřebuje poskytnout první pomoc).

Odpovědět  |   | 
Jirka  |  26. 08. 2013 10:27

A zase jde o to, jestli musel nebo mohl ten telefon zvednout

Odpovědět  |   | 
Michal  |  27. 08. 2013 14:59

Já bych místo telefonování spíš zakázal, aby řidiči někdo kecal do řízení. To je mnohem nebezpečnější.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

včera | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků

Nejčtenější články

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, kter…

Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.

13.  11.  2019 | | 246 N/A
Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giug…

Vměšování politiků do automobilového průmyslu či aut obecně není žádný moderní vynález Bruselu, ale vcelku běžná věc doprovázející tyto dopravní prostředky prakticky od jejich počátků. Neznáme však mnoho případů, kdy by konkrétní politik přímo ovlivnil design vozu tak, jako to na počátku 90. let zvládl předseda české vlády.

28.  10.  2019 | | 22 N/A
James May si koupil nové auto. Pod plachtou Ferrari však supersport nenajdete

James May si koupil nové auto. Pod plachtou…

James May umí překvapit a moderovat. V novém videu se o obou těchto věcech velmi mile přesvědčíte.

4.  11.  2019 | | 32 N/A
Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní modely. Jsou levné a s bohatou výbavou

Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní mod…

Pokud hledíte po některém z benzinových modelů Toyoty, na konec roku teď české zastoupení uvádí výhodnou limitovanou edici výbav Prestige pro hned několik svých vozů.

8.  11.  2019 | | 243 N/A
Nová Škoda Octavia oficiálně: Už jsme v ní seděli! Superb může blednout závistí

Nová Škoda Octavia oficiálně: Už jsme v ní …

Dámy a pánové, nová Škoda Octavia je oficiálně na světě! Prohlédli jsme si ji s předstihem a tohle jsou naše první dojmy. Je tak jiná, že vedle ní Superb může vypadat jako chudší příbuzný.

11.  11.  2019 | | 265 N/A