Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Počty těch, kteří nedorazí do cíle své cesty, jsou rok od roku nižší. Zejména zpravodajská média přesto pěstují ve svých čtenářích a divácích dojem, že situace na českých silnicích je stále bezútěšnější.
Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Za prvních devět měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích 436 lidí. To je vůbec nejméně od roku 1970. Že se vám to nezdá? Ani se vám nedivím.

Pokud člověk jezdí jen občas nebo po malém území a obrázek si dělá převážně ze sdělovacích prostředků, musí žít v domnění, že české silnice jsou arénou brutality a neurvalosti, v níž se každá jízda stává bojem o holý život.

Netvrdím, že na současném stavu není co zlepšovat. To ale není tématem mého zamyšlení. Dnes chci pouze upozornit na rozpor mezi mediálním obrazem našich silnic a realitou. 

Skutečnost je taková, že počty obětí dopravních nehod klesají už celé jedno desetiletí.

Od roku 2003, který se 1447 mrtvými představoval smutný vrchol křivky, jsme se dostali až na loňských 681. Pokles je prakticky lineární s jedinou výjimkou – rok po zavedení bodového systému, který měl slovy tehdejšího ministra Šimonovského „ochránit slušné řidiče před těmi neslušnými“ a dostat ze silnic nejhorší piráty, počet obětí nehod meziročně vzrostl.

Klepněte pro větší obrázek

To ale může být statistická nahodilost, stejně jako rychlejší pokles v roce zavedení bodového systému (ten platí od července 2006). Je očividné, že v delším horizontu klesají počty mrtvých stejně rychle po zavedení bodového systému jako před ním.

Pravdu nejspíše mají ti, kdo setrvalý pokles připisují zlepšující se aktivní i pasivní bezpečnosti aut. Tomuto vysvětlení nahrává i vývoj v 27 zemích EU. Přestože mezi nimi existují obrovské rozdíly ve stáří vozového parku, kvalitě silniční sítě, hustotě provozu i kultuře, v součtu to dává velmi podobné výsledky.

V letech 2001 až 2011 (novější údaje nejsou k dispozici) se počet obětí nehod v EU snížil z 53 342 na 30 300, tedy o 43 %, Česká republika vykazuje za stejné období zlepšení dokonce o 46 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Srovnání trendu v ČR a v EU za deset let

To je přece vynikající zpráva! Přesto většině velkých novin a zpravodajských webů nestojí za zmínku. A pokud přece, pak v podobě krátké noticky, která je za chvíli bez povšimnutí vytlačena aktuálnějším obsahem.

Srovnejte to s mediální hysterií okolo takzvaných pirátů silnic a s obsesivní potřebou zpravodajských webů detailně referovat o každé vážnější nehodě, do které byl nějak zapojen nejlépe mladý řidič v „luxusním BMW“ (Audi, Mercedesu, Škodě... někdy mám pocit, že pro editory černých kronik jsou všechna auta luxusní).

Zpráva o rekordně nízkém počtu mrtvých se nehodí do krámu nikomu. Nehodí se médiím, protože dobré zprávy jak známo neprodávají. Nehodí se policii, která při pozitivním trendu nemůže věrohodně žádat od politiků více zdrojů na svoji činnost. A už vůbec se nehodí politikům, kteří rádi zneužívají bezpečnost provozu jako záminku k utahování šroubů, zavádění dalších povinností pro řidiče a zakládání nových penězovodů.

Pokud vás tedy při sledování zpráv zase někdy přepadne pocit, že na českých silnicích to vypadá nějak takto, opakujte si nahlas: 

Statisticky vzato nebylo ježdění autem nikdy bezpečnější než dnes.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků