Kombinovaná doprava loni posilovala

Model nákladní dopravy, kdy zboží většinu vzdálenosti urazí vlakem a na kamiony zbývá obvykle jen takzvaná první a poslední míle, je v Česku po průkopnických letech na vzestupu. A to navzdory všeobecnému útlumu v dopravě, který potvrzují ministerské statistiky.
Kombinovaná doprava loni posilovala

Jeden z lídrů trhu kombinované dopravy, společnost Bohemiakombi, loni zaznamenal růst tržeb o čtvrtinu. Počet vypravených vlaků se zvýšil o třicet procent, stejně tak přepravní výkon. Firma to přisuzuje především nově zavedené lince z Ostravy do Verony. 

„Tím se nám podařilo zásadním způsobem obohatit nabídku našich přepravních služeb,“ uvedl šéf společnosti Vladimír Fišer.

Zároveň ale upozornil, že každá nová linka znamená skokový růst nákladů. Firma totiž nakupuje u železničních dopravců celé vlaky, tržby od silničních dopravců ale naskakují postupně. Přesto se Bohemiakombi za loňský rok udrží v zisku, kterého poprvé dosáhla v roce 2010.

Rostoucí zájem o přepravu návěsů vlakem připisuje Fišer třem faktorům. Na evropských dálnicích se stále rozšiřuje mýtné, rostou jeho sazby a současně stoupá cena nafty. Především ale v Německu a Rakousku platí omezení čtyřiceti tun nákladu na kamion, v případě kombinované dopravy je to ale o čtyři tuny více. „To je velký motivační faktor,“ dodal Fišer.

Zatímco Bohemiakombi se zabývá hlavně návěsy a vnitrokontinentální dopravou, hlavní konkurent Metrans cílí hlavně na kontejnery a námořní přístavy. Firma sice loňská čísla nezveřejnila, ale podle hamburské centrály se loni dařilo zvyšovat tržní podíl. „A to přesto, že český import a export přes námořní přístavy klesal,“ stojí v prohlášení.

Díky zájmu zákazníků přitom konkurence v kombinované dopravě houstne, z Brna do Německa jezdí třeba nizozemská European Rail Shuttle. Oproti minulým rokům se proto firmy zdráhají poskytovat podrobná čísla, neboť se přetahují o nejlukrativnější linky. Jedna z nich vede do Duisburgu na Rýnu.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků