Kolín vstoupil do automobilové historie

Včera v poledne se stala zelená louka nedaleko Ovčár u Kolína součástí světové automobilové produkce. Za účasti předsedy vlády Miloše Zemana, předsedy představenstva francouzského koncernu PSA Jean-Martina Folze a prezidenta japonské automobilky Toyota Fujio Cho vznikl první výkop pro novou továrnu na osobní automobily.
Kolín vstoupil do automobilové historie
Během krátké doby tu vznikne výrobní závod na produkci malých automobilů. Koncem roku 2005 vyjedou první vozidla a už v roce 2006 by mohla být naplněna maximální kapacita 300 000 vozů ročně.

Historie společné firmy Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) začala v roce 2000, kdy vznikla myšlenka na vzájemnou spolupráci francouzských a japonské automobilky. Rok na to začali jejich představitelé vyhledávat vhodné lokality a 8. ledna letošního roku došlo k podpisu a založení TPCA Czech. Náklady na stavbu výrobního závodu s rozlohou 120 ha dosáhnou 1,5 eur.

Francouzští a japonští technici připraví společnou platformu vozu kategorie A0, na které si každá ze tří značek postaví svůj vlastní automobil. Novinka nahradí Toyotu Yaris, Peugeot 106 a Citroën Saxo. Pohánět ji bude buď zážehový motor s objemem 1,0 l od Toyoty, anebo vznětový agregát 1,4 l z provenience Peugeotu. Miloš Zeman se během slavnostního aktu stále snažil přimět představitele obou partnerů k vyjádření, zda by nepostavili v areálu také motorárnu. Ani jednomu z prezidentů se do takové polemiky nechtělo, nicméně v nejbližší době s motorárnou počítat nelze. Stoprocentně ale do budoucna možnost stavby i výrobny motorů nevyloučili. Zatím se tedy budou agregáty dovážet převážně z Polska.
Nový vůz má posílit postavení obou výrobců v Evropě a zejména umožnit prodej vozů Toyota na starém kontinentě bez cla, které jinak na japonské výrobky EU uvaluje. Většina produkce by ovšem měla směřovat do zemí střední a východní Evropy. Postavení obou partnerů má být rovnocenné, ale o lecčem svědčí i vedoucí osobnosti nového závodu TPCA. Prezidentem se stal Japonec Masatake Enomoto a jeho zástupcem Francouz Jacques de Raismes. Řízení bude postaveno na výrobním systému Toyota (TPS) a v bezprostřední blízkosti automobilky se usídlí i někteří důležití dodavatelé. Zásobovat výrobu budou systémem just in time, tedy bez zbytečného skladování. Nová továrna dostane železniční vlečku, napojí se na dálnici D 11 a využije i kolínského přístavu na Labi.

Obě strany zdůrazňují rovnost při financování, řízení a vývoji. Přesto se ale můžeme domnívat, že Toyota dodá spíše technickou stránku vozu a vzhled bude dílem francouzských designérů. Hodně se hovoří také o ceně nového produktu. Měla by být stejná ve výši 8000 eur, ale v zákulisí se hovoří o tom, že vozy se značkou Toyota budou možná o něco dražší než ty se lvem nebo šipkami ve znaku.

Továrna zaměstná 3000 lidí a přiláká i dalších 2000 pracovních příležitostí u dodavatelů. Mnozí z nových zaměstnanců budou školeni přímo v Japonsku. Součástí výroby bude lisovna, svařovna, lakovna a montáž. TPCA má už k dispozici na počítači zpracovaný videopořad, který věrně zpodobňuje celý výrobní proces.

Stavba začne v září a do tří let se stane významným konkurentem nedaleké Škody Auto. Výrobce zdůrazňuje, že ve snaze o co nejnižší cenu nepůjde hlava nehlava cestou omezování výbavy a technické úrovně. Naopak chce malý automobil v protikladu k současným tendencím postavit jako plnohodnotný dopravní prostředek malé třídy. Zatím není rozhodnuto kdy a kde se třeba jen prototypy nových vozidel představí. Zástupci PSA i Toyoty se prohlašují za konkurenty a proto vyznávají vlastní obchodní politiku. Na konečnou podobu nových automobilů vzniklých na české půdě si budeme muset ještě chvíli počkat.
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků