Kolín vstoupil do automobilové historie

Včera v poledne se stala zelená louka nedaleko Ovčár u Kolína součástí světové automobilové produkce. Za účasti předsedy vlády Miloše Zemana, předsedy představenstva francouzského koncernu PSA Jean-Martina Folze a prezidenta japonské automobilky Toyota Fujio Cho vznikl první výkop pro novou továrnu na osobní automobily.
Kolín vstoupil do automobilové historie
Během krátké doby tu vznikne výrobní závod na produkci malých automobilů. Koncem roku 2005 vyjedou první vozidla a už v roce 2006 by mohla být naplněna maximální kapacita 300 000 vozů ročně.

Historie společné firmy Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) začala v roce 2000, kdy vznikla myšlenka na vzájemnou spolupráci francouzských a japonské automobilky. Rok na to začali jejich představitelé vyhledávat vhodné lokality a 8. ledna letošního roku došlo k podpisu a založení TPCA Czech. Náklady na stavbu výrobního závodu s rozlohou 120 ha dosáhnou 1,5 eur.

Francouzští a japonští technici připraví společnou platformu vozu kategorie A0, na které si každá ze tří značek postaví svůj vlastní automobil. Novinka nahradí Toyotu Yaris, Peugeot 106 a Citroën Saxo. Pohánět ji bude buď zážehový motor s objemem 1,0 l od Toyoty, anebo vznětový agregát 1,4 l z provenience Peugeotu. Miloš Zeman se během slavnostního aktu stále snažil přimět představitele obou partnerů k vyjádření, zda by nepostavili v areálu také motorárnu. Ani jednomu z prezidentů se do takové polemiky nechtělo, nicméně v nejbližší době s motorárnou počítat nelze. Stoprocentně ale do budoucna možnost stavby i výrobny motorů nevyloučili. Zatím se tedy budou agregáty dovážet převážně z Polska.
Nový vůz má posílit postavení obou výrobců v Evropě a zejména umožnit prodej vozů Toyota na starém kontinentě bez cla, které jinak na japonské výrobky EU uvaluje. Většina produkce by ovšem měla směřovat do zemí střední a východní Evropy. Postavení obou partnerů má být rovnocenné, ale o lecčem svědčí i vedoucí osobnosti nového závodu TPCA. Prezidentem se stal Japonec Masatake Enomoto a jeho zástupcem Francouz Jacques de Raismes. Řízení bude postaveno na výrobním systému Toyota (TPS) a v bezprostřední blízkosti automobilky se usídlí i někteří důležití dodavatelé. Zásobovat výrobu budou systémem just in time, tedy bez zbytečného skladování. Nová továrna dostane železniční vlečku, napojí se na dálnici D 11 a využije i kolínského přístavu na Labi.

Obě strany zdůrazňují rovnost při financování, řízení a vývoji. Přesto se ale můžeme domnívat, že Toyota dodá spíše technickou stránku vozu a vzhled bude dílem francouzských designérů. Hodně se hovoří také o ceně nového produktu. Měla by být stejná ve výši 8000 eur, ale v zákulisí se hovoří o tom, že vozy se značkou Toyota budou možná o něco dražší než ty se lvem nebo šipkami ve znaku.

Továrna zaměstná 3000 lidí a přiláká i dalších 2000 pracovních příležitostí u dodavatelů. Mnozí z nových zaměstnanců budou školeni přímo v Japonsku. Součástí výroby bude lisovna, svařovna, lakovna a montáž. TPCA má už k dispozici na počítači zpracovaný videopořad, který věrně zpodobňuje celý výrobní proces.

Stavba začne v září a do tří let se stane významným konkurentem nedaleké Škody Auto. Výrobce zdůrazňuje, že ve snaze o co nejnižší cenu nepůjde hlava nehlava cestou omezování výbavy a technické úrovně. Naopak chce malý automobil v protikladu k současným tendencím postavit jako plnohodnotný dopravní prostředek malé třídy. Zatím není rozhodnuto kdy a kde se třeba jen prototypy nových vozidel představí. Zástupci PSA i Toyoty se prohlašují za konkurenty a proto vyznávají vlastní obchodní politiku. Na konečnou podobu nových automobilů vzniklých na české půdě si budeme muset ještě chvíli počkat.
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků