Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Nejspokojenější mohou být při pohledu do účetnictví akcionáři prémiových značek; Evropa je pro řadu výrobců ztrátovým teritoriem.
Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce
Seznam kapitol
  1. Prémiové značky vynesou nejvíc
  2. Světový žebříček, neradostná situace v Evropě

Jak výdělečný je automobilový byznys – to je téma, které si velké automobilky nechávají spíše pro sebe, ale na druhé straně se mu nevyhýbají například odbory ve velkých koncernech. Zisk z jednoho vozu je totiž silným trumfem odborů při jednáních o mzdách. Německý týdeník Focus se pokusil nalézt letošní krále zisku mezi výrobci automobilů.

Jestli auta budou přinášet i nadále automobilkám (i když asi ne všem) tučné zisky, to záleží třeba i na tom, kolik lidí se bude podílet na produkci jednoho vozu. Současný tlak na výrobní náklady tlačí tyto zisky v mnoha případech enormně dolů. Přesto ne všichni jsou nešťastní.

Kolik vlastně vydělávají například Volkswagen, Porsche, Audi, BMW, nebo Toyota na jednom autě?

Porsche: 430 000 korun na kusu, Toyota 46 700 Kč

Podle profesora Ferdinanda Dudenhöffera z katedry automobilového průmyslu Univerzity Duisburg-Eseen se dobrý hospodář nikdy nevzdá zisku, ale určitě všech vedlejších a zatěžujících finančních nákladů a činností. Odborníci spočítali vývoj tržeb u jednotlivých výrobců automobilů za první půlrok 2013. Zaměřili se na zisk z jednoho vozu před zdaněním a započtením úroků (EBIT).

„Nebrali jsme v úvahu další aktivity firem jako například BMW nebo Toyota, které nesouvisejí přímo s výrobou automobilů,“ říká profesor Dudenhöffer.

Nejlépe si v žebříčku vedou prémiové značky, tedy výrobci velmi drahých a dražších typů, kam lze počítat Porsche, Ferrari, Maserati, Audi, BMW a Mercedes-Smart.

Pořadí v zisku na jeden vyrobený kus vypadá v prvním pololetí 2013 následovně:

1. Porsche 16 590 eur (přibližně 430 000 Kč)
2. Ferrari, Maserati 15 000 eur (přibližně 387 000 Kč)
3. Audi 3821 eur (přibližně 99 000 Kč)
4. BMW 3495 eur (přibližně 90 000 Kč)
5. Mercedes-Smart 2012 eur (přibližně 52 000 Kč)

Z dostupných údajů vyplývá, že marže se nezměnily z uvedené pětice pouze u Audi (zůstaly na stejné částce jako v roce 2012). V případě BMW poklesl zisk na jeden vůz o 637 eur, Mercedes-Smart si z loňského výsledku odepsal dokonce 1011 eur.

Zisky klesají i Ferrari, Maserati a dalším luxusním značkám jako Mini (patřící do skupiny BMW). Výjimkou není ani Rolls-Royce.

Škodě Auto loni klesl zisk, přesto vydělala přes 15 miliard

Škodě Auto loni klesl zisk, přesto vydělala přes 15 miliard

Prémiovým automobilkám obecně pomáhá k vysokým maržím nejen síla značky, ale také skutečnost, že jejich zákazníci často objednávají auta s rozsáhlou příplatkovou výbavou. Tématu výbavy na přání u prémiových značek jsme se krátce dotkli například ve srovnávacím testu Audi R8 vs. Porsche 911.

Z velkých automobilek je co do zisku z jednoho kusu na špici japonská Toyota. Ta si z jednoho vyrobeného auta připíše k dobru před zdaněním 1801 eur (asi 46 700 Kč). Je to sice devětkrát méně než u Porsche, ale jihokorejský Hyundai je s 1027 eury o více než 800 eur níž.  

Žebříček světových značek najdete na následující straně:

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Prémiové značky vynesou nejvíc
  2. Světový žebříček, neradostná situace v Evropě
Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

dnes | Radek Pecák | 7 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 28 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků