Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Nejspokojenější mohou být při pohledu do účetnictví akcionáři prémiových značek; Evropa je pro řadu výrobců ztrátovým teritoriem.
Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce
Seznam kapitol
  1. Prémiové značky vynesou nejvíc
  2. Světový žebříček, neradostná situace v Evropě

Jak výdělečný je automobilový byznys – to je téma, které si velké automobilky nechávají spíše pro sebe, ale na druhé straně se mu nevyhýbají například odbory ve velkých koncernech. Zisk z jednoho vozu je totiž silným trumfem odborů při jednáních o mzdách. Německý týdeník Focus se pokusil nalézt letošní krále zisku mezi výrobci automobilů.

Jestli auta budou přinášet i nadále automobilkám (i když asi ne všem) tučné zisky, to záleží třeba i na tom, kolik lidí se bude podílet na produkci jednoho vozu. Současný tlak na výrobní náklady tlačí tyto zisky v mnoha případech enormně dolů. Přesto ne všichni jsou nešťastní.

Kolik vlastně vydělávají například Volkswagen, Porsche, Audi, BMW, nebo Toyota na jednom autě?

Porsche: 430 000 korun na kusu, Toyota 46 700 Kč

Podle profesora Ferdinanda Dudenhöffera z katedry automobilového průmyslu Univerzity Duisburg-Eseen se dobrý hospodář nikdy nevzdá zisku, ale určitě všech vedlejších a zatěžujících finančních nákladů a činností. Odborníci spočítali vývoj tržeb u jednotlivých výrobců automobilů za první půlrok 2013. Zaměřili se na zisk z jednoho vozu před zdaněním a započtením úroků (EBIT).

„Nebrali jsme v úvahu další aktivity firem jako například BMW nebo Toyota, které nesouvisejí přímo s výrobou automobilů,“ říká profesor Dudenhöffer.

Nejlépe si v žebříčku vedou prémiové značky, tedy výrobci velmi drahých a dražších typů, kam lze počítat Porsche, Ferrari, Maserati, Audi, BMW a Mercedes-Smart.

Pořadí v zisku na jeden vyrobený kus vypadá v prvním pololetí 2013 následovně:

1. Porsche 16 590 eur (přibližně 430 000 Kč)
2. Ferrari, Maserati 15 000 eur (přibližně 387 000 Kč)
3. Audi 3821 eur (přibližně 99 000 Kč)
4. BMW 3495 eur (přibližně 90 000 Kč)
5. Mercedes-Smart 2012 eur (přibližně 52 000 Kč)

Z dostupných údajů vyplývá, že marže se nezměnily z uvedené pětice pouze u Audi (zůstaly na stejné částce jako v roce 2012). V případě BMW poklesl zisk na jeden vůz o 637 eur, Mercedes-Smart si z loňského výsledku odepsal dokonce 1011 eur.

Zisky klesají i Ferrari, Maserati a dalším luxusním značkám jako Mini (patřící do skupiny BMW). Výjimkou není ani Rolls-Royce.

Škodě Auto loni klesl zisk, přesto vydělala přes 15 miliard

Škodě Auto loni klesl zisk, přesto vydělala přes 15 miliard

Prémiovým automobilkám obecně pomáhá k vysokým maržím nejen síla značky, ale také skutečnost, že jejich zákazníci často objednávají auta s rozsáhlou příplatkovou výbavou. Tématu výbavy na přání u prémiových značek jsme se krátce dotkli například ve srovnávacím testu Audi R8 vs. Porsche 911.

Z velkých automobilek je co do zisku z jednoho kusu na špici japonská Toyota. Ta si z jednoho vyrobeného auta připíše k dobru před zdaněním 1801 eur (asi 46 700 Kč). Je to sice devětkrát méně než u Porsche, ale jihokorejský Hyundai je s 1027 eury o více než 800 eur níž.  

Žebříček světových značek najdete na následující straně:

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Prémiové značky vynesou nejvíc
  2. Světový žebříček, neradostná situace v Evropě
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 13 příspěvků