Kolik stojí vývoj pořádného elektroauta? Dost na to, aby to vzdal i nejbohatší Brit

Vývoj elektromobilu se vzhledem k dostupnosti většiny technologií může zdát jako hračka. Bohužel tomu tak není, na což narazil i nejbohatší Brit.

Možná si ještě pamatujete, jak se James Dyson chystal prorazit do světa aut se svým vlastním elektromobilem. S výrobky společnosti Dyson jste se v automobilovém průmyslu předtím ještě nesetkali. Pokud ale disponujete dostatečným kapitálem, dost možná máte některý z produktů Dyson doma.

Elektroauta bude vyrábět i producent vysavačů. Dyson už staví automobilku

Elektroauta bude vyrábět i producent vysavačů. Dyson už staví automobilku

Sir James Dyson totiž vyrábí luxusní domácí spotřebiče s někdy až uměleckým designem a samozřejmě i odpovídající vysokou cenovkou. V roce 2017 se v Dysonu rozhodli, že postaví vlastní elektromobil. Vše začalo docela dobře. Do čela vývoje se dosadil bývalý šéf značky Infiniti Roland Krueger a první vozy se na trhu měly objevit v příštím roce.

Zlom přišel na podzim minulého roku, kdy Dyson uvedl, že se jeho firmě sice podařilo vyrobit skvělý elektromobil, ale bohužel se vše nepodařilo optimalizovat tak, aby byl výsledný produkt ekonomicky výhodný. V Dysonu se tak vše vrátilo do starých kolejí a po touze po vlastním elektromobilu zůstal pouze prototyp a velká finanční díra.

Tesle ubyla konkurence. Britský výrobce vysavačů ukončil vývoj elektromobilu

Tesle ubyla konkurence. Britský výrobce vysavačů ukončil vývoj elektromobilu

Původně bylo v plánu investovat do vývoje a výroby elektromobilu 3,2 miliardy liber. Částka zahrnovala i stavbu nové továrny v Singapuru. V jaké fázi se čerpání rozpočtu zastavilo, není známo, nejbohatší Brit ale řekl, kolik do vozu nasypal z vlastní kapsy. Britskému médiu Sunday Times sdělil, že ho vývoj elektromobilu stál v přepočtu 15,3 miliardy korun.

Částka vysavačového magnáta sice bolí, ale vzhledem k jeho majetku, který se v přepočtu odhaduje na 570 miliard korun, ho investice nesrazila na kolena. V byznysu ošlehaných rukách mu zůstal prototyp zvaný N526, pět metrů dlouhé SUV s hmotností 2,6 tuny. Na jedno nabití má vůz urazit vzdálenost až 1000 kilometrů.

Tesla

Tesla Motors je společnost z kalifornského Silicon Valley, která se specializuje výhradně na výrobu elektromobilů.

Kromě vlastních modelů Tesla spolupracuje na vývoji automobilů s elektrickým pohonem také s jinými automobilkami a firmami.

Tesla Model S • Tesla Model 3 • Tesla Model X • Tesla Model Y • Tesla Cybertruck

TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 60 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků
První jízda s ostrým Fordem Puma ST: Už jsme si potykali, zanechal hluboký dojem

Ford Puma ST

Český Ford přivezl prvních pár kousků ostrého modelu Puma ST. Měli jsme možnost se s jedním z nich projet a nyní se podělíme o první dojmy.

16.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 52 příspěvků