Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Všechno lze vyčíslit: jeden mrtvý na silnici nás přijde na 18 a půl milionu korun. K této cifře došli odborníci ministerstva dopravy, Besipu a brněnského Centra dopravního výzkumu při sčítání všech nákladů za rok 2011.
Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Do této částky (přesně 18 572 290 Kč), kterou CDV nyní zveřejnilo, nebyly započteny jen bezprostřední škody na autech a vozovce. Ale také peníze, které by mrtvý „vyprodukoval“ po zbytek života ve prospěch společnosti ve svém dalším životě, daně, které by zaplatil a další položky.

Vyčíslování ztraceného lidského života je na první pohled cynické, nenahraditelné jsou ztráty citové či rodinné. Přesto statistiky zpracováváme a rádi využíváme a analyzujeme.

Jak uvádí Alena Daňková z CDV, finanční výdaje s sebou nesou i další účastníci dopravních nehod. Těžce raněný přišel naši společnost v roce 2011 na 4 783 202 korun, lehké zranění šlo jen lehce na půl milionu – 508 782 Kč. Nehoda, která se obešla bez zranění jen s hmotnými škodami, stála společnost v roce 2011 v průměru 226 676 Kč.

Do částek, které vyčíslují finanční náročnost nehod, se započítává například zdravotní péče, která je na jednu nehodu vyčíslena částkou 1 356 212 korun. Zásah hasičů vyjde v průměru na 71 410 korun, Policie ČR si „počítá“ velmi mírných 13 507 korun. Pojišťovny uhradí v jedné nehodě v průměru 352 337 Kč.

„Do statistik nejsou zahrnuty všechny případy, protože od roku 2009 platí ohlašovací povinnost u nehod se škodou na 100 000 korun, pokud nedojde ke zranění,“ říká Alena Daňková. „V takových případech odpadají náklady na policii a zásah dalších záchranářů.“

V roce 2011 zahynulo na českých silnicích 773 lidí (707 bezprostředně, 66 do 30 dnů po nehodě). Což dalo dohromady částku 14 miliard 356 milionů a 380 tisíc 170 korun.

Jako peníze, které jsme zaplatili v nákladech na záchranu, likvidaci havárie a také v penězích, které už nikdy nikdo nevydělá.

Téměř stejné peníze byly vyčísleny v případě nehod s těžkými zraněními. Ty vyšly v roce 2011 na 14,474 miliardy Kč. Celkově, i s lehkým i zraněními a nehodami bez zranění došlo Centrum dopravního výzkumu k částce 52 675 681 356 korun.

V roce 2012 byla bilance mrtvých účastníků silničních nehod o něco příznivější – 681. Bylo to nejméně od roku 1961. Pokud bychom použili stejné finanční vyčíslení jako pro rok 2011, ušetřili jsme my všichni 1,709 miliardy korun. Celkové společenské náklady na dopravní nehody v roce 2012 bude mít CDV později.

Foto: Profimedia.cz
 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků