Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Všechno lze vyčíslit: jeden mrtvý na silnici nás přijde na 18 a půl milionu korun. K této cifře došli odborníci ministerstva dopravy, Besipu a brněnského Centra dopravního výzkumu při sčítání všech nákladů za rok 2011.
Kolik stojí mrtvý z dopravní nehody?

Do této částky (přesně 18 572 290 Kč), kterou CDV nyní zveřejnilo, nebyly započteny jen bezprostřední škody na autech a vozovce. Ale také peníze, které by mrtvý „vyprodukoval“ po zbytek života ve prospěch společnosti ve svém dalším životě, daně, které by zaplatil a další položky.

Vyčíslování ztraceného lidského života je na první pohled cynické, nenahraditelné jsou ztráty citové či rodinné. Přesto statistiky zpracováváme a rádi využíváme a analyzujeme.

Jak uvádí Alena Daňková z CDV, finanční výdaje s sebou nesou i další účastníci dopravních nehod. Těžce raněný přišel naši společnost v roce 2011 na 4 783 202 korun, lehké zranění šlo jen lehce na půl milionu – 508 782 Kč. Nehoda, která se obešla bez zranění jen s hmotnými škodami, stála společnost v roce 2011 v průměru 226 676 Kč.

Do částek, které vyčíslují finanční náročnost nehod, se započítává například zdravotní péče, která je na jednu nehodu vyčíslena částkou 1 356 212 korun. Zásah hasičů vyjde v průměru na 71 410 korun, Policie ČR si „počítá“ velmi mírných 13 507 korun. Pojišťovny uhradí v jedné nehodě v průměru 352 337 Kč.

„Do statistik nejsou zahrnuty všechny případy, protože od roku 2009 platí ohlašovací povinnost u nehod se škodou na 100 000 korun, pokud nedojde ke zranění,“ říká Alena Daňková. „V takových případech odpadají náklady na policii a zásah dalších záchranářů.“

V roce 2011 zahynulo na českých silnicích 773 lidí (707 bezprostředně, 66 do 30 dnů po nehodě). Což dalo dohromady částku 14 miliard 356 milionů a 380 tisíc 170 korun.

Jako peníze, které jsme zaplatili v nákladech na záchranu, likvidaci havárie a také v penězích, které už nikdy nikdo nevydělá.

Téměř stejné peníze byly vyčísleny v případě nehod s těžkými zraněními. Ty vyšly v roce 2011 na 14,474 miliardy Kč. Celkově, i s lehkým i zraněními a nehodami bez zranění došlo Centrum dopravního výzkumu k částce 52 675 681 356 korun.

V roce 2012 byla bilance mrtvých účastníků silničních nehod o něco příznivější – 681. Bylo to nejméně od roku 1961. Pokud bychom použili stejné finanční vyčíslení jako pro rok 2011, ušetřili jsme my všichni 1,709 miliardy korun. Celkové společenské náklady na dopravní nehody v roce 2012 bude mít CDV později.

Foto: Profimedia.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků