Kolik stojí auta v USA?

Myslíte si, že jsou ceny aut u nás vysoké? Bohužel máte pravdu, Američané jsou na tom zase lépe. Ale není to tak jednoduché, proč a o kolik jsou auta v USA levnější?
Kolik stojí auta v USA?

Není žádnou novinkou, že ceny automobilů jsou ve Spojených státech nižší, než v Evropě. Tento fakt se dá celkem chápat v případě, že se daný vůz vyrábí v USA a do Evropy se musí dovážet. To zvyšuje náklady a ty se musí promítnout do konečných cen.

Ovšem pro mnohé bude velmi překvapující, že i vozy, které se vyrábí v Evropě a putují lodí za oceán, stojí na americkém trhu méně. A nejsou to rozdíly v procentech, ale často v desítkách procent.

Připravili jsme pro vás malý přehled cen vybraných modelů, které jsou prodávány u nás i ve Spojených státech. Rozsáhlejší přehled nemá smysl dělat, protože už z naší krátké tabulky je zřejmé, že rozdíly jsou obrovské bez ohledu na výrobce.

Dalším faktem, který je třeba zohlednit, je, že za oceánem se vozy většinou prodávají s nejvyšším stupněm výbavy (byť stále je co přiobjednat). Ceny v ČR jsou uváděny za základní verzi daného modelu, tedy s daným motorem a nejnižším stupněm výbavy. Např. BMW jsou k nám dodávána s minimální únosnou výbavou a nekonečným seznamem jednotlivých příplatkových prvků. Ta samá auta míří na americký trh s výbavou zásadně vyšší, kterou lze doplnit jen o pár paketů špičkové výbavy (např. kůže, navigace apod.). Rozdíly ve výbavě mohou k zobrazovaným cenám v Evropě přidat klidně ještě další desítky procent.

Ptáte se, jak je možné, že automobilka prodává za oceánem tak lacino i když musí vozy převážet přes velkou louži? Samotná přeprava za oceán není příliš nákladná a v měřítku, jak se to děje u automobilek, vyjde převoz jednoho vozu do 10 000 Kč. Důvody jsou v zásadě dva. Prvním je, že ve Spojených státech buď neplatíte při koupi auta žádné, nebo ve srovnání s Evropou jen minimální daně a poplatky. Američané znají jen minimum nepřímých daní a např. DPH, která tvoří podstatnou část ceny nového vozu na Evropském trhu, ve většině států Unie neexistuje.

Druhým důvodem je odlišné konkurenční prostředí. Evropské vozy, ač jsou mnohdy považovány za luxusní a výjimečné, nemohou být ani za takových okolností prodávány za násobky cen srovnatelných amerických vozů. A tak automobilky musejí jít s cenou dolů. Pro ně prodeje za oceánem nebývají klíčové, a tak si mohou dovolit (čí spíše prostě musejí) snížit zisk na minimum a prodávat levněji.

Automobilky navíc za Atlantikem nabízejí i verze, které nejsou v Evropě vůbec k dostání. To se obvykle týká motorizací, většina malých čtyřválců by v USA byla k smíchu a motorizace, kterými nabídka určitého modelu na starém kontinentu vrcholí, je ve Státech vhodná leda jako základ. Např. VW Jetta si může americký zákazník koupit s pětiválcem o objemu 2,5 litru s výkonem 110 kW (150 k), VW Passat byl s velkým motorem 3,6 V6 v Americe nabízen již dlouho předtím, než byl v Evropě vůbec představen jako ultrasportovní model, BMW pro změnu prodává jen šestiválcové verze s jinými výkony a značením atp.

 
USA
ČR
Rozdíl
cena v USD
cena v Kč
Cena v Kč
Audi A4 2,0 TFSI
28 240
590 216
1 063 900
473 684
Audi A4 3,2 V6 FSI
35 540
742 786
1 209 300
466 514
Audi RS4
66 000
1 379 400
2 217 900
838 500
Audi A6 3,2 V6 FSI
41 950
876 755
1 418 400
541 645
Audi A6 4,2 V8
55 300
1 155 770
1 924 800
769 030
BMW 335i
38 700
808 830
1 180 200
371 370
BMW 530i
47 500
992 750
1 318 300
325 550
BMW 530xi
49 700
1 038 730
1 393 800
355 070
BMW 650i
73 900
1 544 510
2 316 500
771 990
BMW M5
82 500
1 724 250
2 654 900
930 650
BMW M6
98 600
2 060 740
3 292 600
1 231 860
Chrysler 300C HEMI
35 200
735 680
1 565 000
829 320
Mercedes C230
30 425
635 883
1 000 000
364 118
Mercedes C350
38 775
810 398
1 220 000
409 603
Mercedes E350
51 325
1 072 693
1 477 000
404 308
Mercedes S500
86 525
1 808 373
2 753 000
944 628
Mercedes ML350
43 455
908 210
1 475 000
566 791
Volkswagen Golf GTI
22 100
461 890
769 300
307 410
Volkswagen Jetta 2,0 TFSI
21 990
459 591
780 400
320 809
VW Passat 2,0 TFSI
23 960
500 764
901 100
400 336

Co říci závěrem? Pokud si dáte dost práce, koupíte si vůz za oceánem, necháte si ho dovézt k nám a přihlásíte ho, můžete ušetřit opravdu slušný balík českých korun. I když musíte počítat s tím, že si evropské clo a českou DPH řádně doplatíte, cenový rozdíl, který dosahuje i více než 50 % (!) to stále nevyváží. Jen pozor na odlišné homologace.

Při představě průměrného amerického platu, který se pohybuje okolo 60 000 Kč čistého měsíčně, je celé srovnání minimálně dobrou motivací ke zlepšení naší vlastní píle...

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků