Myslíte si, že jsou ceny aut u nás vysoké? Bohužel máte pravdu, Američané jsou na tom zase lépe. Ale není to tak jednoduché, proč a o kolik jsou auta v USA levnější?
Není žádnou novinkou, že ceny automobilů jsou ve Spojených státech nižší, než v Evropě. Tento fakt se dá celkem chápat v případě, že se daný vůz vyrábí v USA a do Evropy se musí dovážet. To zvyšuje náklady a ty se musí promítnout do konečných cen.
Ovšem pro mnohé bude velmi překvapující, že i vozy, které se vyrábí v Evropě a putují lodí za oceán, stojí na americkém trhu méně. A nejsou to rozdíly v procentech, ale často v desítkách procent.
Připravili jsme pro vás malý přehled cen vybraných modelů, které jsou prodávány u nás i ve Spojených státech. Rozsáhlejší přehled nemá smysl dělat, protože už z naší krátké tabulky je zřejmé, že rozdíly jsou obrovské bez ohledu na výrobce.
Dalším faktem, který je třeba zohlednit, je, že za oceánem se vozy většinou prodávají s nejvyšším stupněm výbavy (byť stále je co přiobjednat). Ceny v ČR jsou uváděny za základní verzi daného modelu, tedy s daným motorem a nejnižším stupněm výbavy. Např. BMW jsou k nám dodávána s minimální únosnou výbavou a nekonečným seznamem jednotlivých příplatkových prvků. Ta samá auta míří na americký trh s výbavou zásadně vyšší, kterou lze doplnit jen o pár paketů špičkové výbavy (např. kůže, navigace apod.). Rozdíly ve výbavě mohou k zobrazovaným cenám v Evropě přidat klidně ještě další desítky procent.
Ptáte se, jak je možné, že automobilka prodává za oceánem tak lacino i když musí vozy převážet přes velkou louži? Samotná přeprava za oceán není příliš nákladná a v měřítku, jak se to děje u automobilek, vyjde převoz jednoho vozu do 10 000 Kč. Důvody jsou v zásadě dva. Prvním je, že ve Spojených státech buď neplatíte při koupi auta žádné, nebo ve srovnání s Evropou jen minimální daně a poplatky. Američané znají jen minimum nepřímých daní a např. DPH, která tvoří podstatnou část ceny nového vozu na Evropském trhu, ve většině států Unie neexistuje.
Druhým důvodem je odlišné konkurenční prostředí. Evropské vozy, ač jsou mnohdy považovány za luxusní a výjimečné, nemohou být ani za takových okolností prodávány za násobky cen srovnatelných amerických vozů. A tak automobilky musejí jít s cenou dolů. Pro ně prodeje za oceánem nebývají klíčové, a tak si mohou dovolit (čí spíše prostě musejí) snížit zisk na minimum a prodávat levněji.
Automobilky navíc za Atlantikem nabízejí i verze, které nejsou v Evropě vůbec k dostání. To se obvykle týká motorizací, většina malých čtyřválců by v USA byla k smíchu a motorizace, kterými nabídka určitého modelu na starém kontinentu vrcholí, je ve Státech vhodná leda jako základ. Např. VW Jetta si může americký zákazník koupit s pětiválcem o objemu 2,5 litru s výkonem 110 kW (150 k), VW Passat byl s velkým motorem 3,6 V6 v Americe nabízen již dlouho předtím, než byl v Evropě vůbec představen jako ultrasportovní model, BMW pro změnu prodává jen šestiválcové verze s jinými výkony a značením atp.
|
USA
|
ČR
|
Rozdíl
|
cena v USD
|
cena v Kč
|
Cena v Kč
|
Audi A4 2,0 TFSI
|
28 240
|
590 216
|
1 063 900
|
473 684
|
Audi A4 3,2 V6 FSI
|
35 540
|
742 786
|
1 209 300
|
466 514
|
Audi RS4
|
66 000
|
1 379 400
|
2 217 900
|
838 500
|
Audi A6 3,2 V6 FSI
|
41 950
|
876 755
|
1 418 400
|
541 645
|
Audi A6 4,2 V8
|
55 300
|
1 155 770
|
1 924 800
|
769 030
|
BMW 335i
|
38 700
|
808 830
|
1 180 200
|
371 370
|
BMW 530i
|
47 500
|
992 750
|
1 318 300
|
325 550
|
BMW 530xi
|
49 700
|
1 038 730
|
1 393 800
|
355 070
|
BMW 650i
|
73 900
|
1 544 510
|
2 316 500
|
771 990
|
BMW M5
|
82 500
|
1 724 250
|
2 654 900
|
930 650
|
BMW M6
|
98 600
|
2 060 740
|
3 292 600
|
1 231 860
|
Chrysler 300C HEMI
|
35 200
|
735 680
|
1 565 000
|
829 320
|
Mercedes C230
|
30 425
|
635 883
|
1 000 000
|
364 118
|
Mercedes C350
|
38 775
|
810 398
|
1 220 000
|
409 603
|
Mercedes E350
|
51 325
|
1 072 693
|
1 477 000
|
404 308
|
Mercedes S500
|
86 525
|
1 808 373
|
2 753 000
|
944 628
|
Mercedes ML350
|
43 455
|
908 210
|
1 475 000
|
566 791
|
Volkswagen Golf GTI
|
22 100
|
461 890
|
769 300
|
307 410
|
Volkswagen Jetta 2,0 TFSI
|
21 990
|
459 591
|
780 400
|
320 809
|
VW Passat 2,0 TFSI
|
23 960
|
500 764
|
901 100
|
400 336
|
Co říci závěrem? Pokud si dáte dost práce, koupíte si vůz za oceánem, necháte si ho dovézt k nám a přihlásíte ho, můžete ušetřit opravdu slušný balík českých korun. I když musíte počítat s tím, že si evropské clo a českou DPH řádně doplatíte, cenový rozdíl, který dosahuje i více než 50 % (!) to stále nevyváží. Jen pozor na odlišné homologace.