Kolik se v malých autech platí za pohodlné parkování? Občas až příliš

Prozkoumali jsme, kolik je třeba v malých autech připlatit za pomocníky usnadňující parkovací manévry. Tedy za zadní parkovací senzory, za parkovací kameru i samočinný parkovací asistent.

Existuje spousta řidičů, kteří si nejsou jisti, zda při parkovacích manévrech nepoškodí své či cizí auto, případně se prostě jen nechtějí při této činnosti nervovat. Pokud si tedy objednávají svůj nový vůz, obvykle v konfigurátorech zaškrtávají i položky, které s touto záležitostí bezprostředně souvisejí.

Sestavili jsme proto přehled 20 nejlevnějších aut na českém trhu, které si můžete pořídit se zadními parkovacími senzory. Cenu auta obvykle navyšují v rozmezí 5000 - 8000 Kč. Jsou ale i výjimky, které hodně vybočují. Směrem dolů například Ford Fiesta (3200 Kč) nebo Fiat Tipo (4000 Kč), směrem nahoru pak zejména vozy tuzemské automobilky. U fabie se připlácí 9200 Kč a u rapidu spaceback ještě o stokorunu více.

Kolik se dnes platí za vyhřívání sedadel a volantu? 4400 Kč, ale i 4x tolik

Kolik se dnes platí za vyhřívání sedadel a volantu? 4400 Kč, ale i 4x tolik

Někdy ale musíte, pokud na tomto prvku trváte, zaplatit ještě více. To proto, že se nedá koupit jinak než v balíčku se záležitostmi, které třeba vůbec nepotřebujete. V případě Nissanu Micra asi váhat nebudete, protože za 11.000 Kč dostanete nejen zmíněné senzory, ale i automatickou klimatizaci, a dokonce parkovací kameru. Jinak je to ale v případě Fiatu Punto, kde příslušný paket přijde na 17.000 Kč. K zadním parkovacím senzorům přitom dostanete také tempomat a elektrické ovládání pro zadní okénka.

Parkovací kamera i za 30.000 Kč

V další části průzkumu jsme zaměřili pozornost na ceny parkovacích kamer. Už i v této třídě, pokud sáhnete po vyšších výbavách, bývá někdy tato praktická věc v ceně. Zmínit můžeme například Toyotu Aygo za 236.900 Kč. Tento vůz je zajímavý i z toho hlediska, že dva jeho sourozenci, vyrábění na stejné lince u Kolína, se dají s parkovací kamerou pořídit vždy dráže a tento příplatek dosahuje u Peugeotu 108 částky 15.000 Kč a u Citroënu C1 dokonce 20.000 Kč. Je nutno ale férově dodat, že tyto sumy zahrnují u obou miniaut také multifunkční volant. A logicky samozřejmě též příslušný typ rádia s displejem.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Poměrně logicky na to jdou v Renaultu i jeho značce Dacia. Když už vám dají do auta rádio s velkým displejem, přidají k tomu také navigaci. V případě modelů rumunské značky to dohromady přijde na 18.500, například ve twingu pak na dvacet tisíc. Kromě kamery máte pak navíc prakticky u všech značek na autě také přední i zadní parkovací senzory.

Vůbec nejvyšší sumu za to, abyste mohli při couvání koukat na displej multimediálního systému místo do zpětných zrcátek, vyžaduje v kategorii levných aut do 330.000 Kč Citroën u modelu C3. Jde o třicet tisíc korun a náladu vám moc zřejmě nezlepší ani fakt, že součástí paketu je automatická klima. Částku 29.100 za kameru (a také zadní parkovací senzory) chce tuzemský Opel v modelu Corsa. Moc to nedává smysl, protože parkovací asistenční systém je o deset tisíc korun levnější. Tady je evidentní, že Opel chce vydělat na rádiu s multifunkčním displejem.

Na to, že by i lidé kupující si malá a nepříliš drahá auta mohli chtít do auta parkovací kameru, moc nemyslí ani v tuzemské Škodě. Například fabii si musíte v takovém případě pořídit ve "vysoké výbavě" Style a ještě připlatíte 7000 Kč. Auto bude mít cenovku 334.900 Kč. Za úplně stejné peníze přitom pořídíte i rapid spaceback, navíc se shodným motorem 1,0 TSI (70 kW). I když v nižším výbavovém stupni Ambition. Jde ale o cenu, v niž už je také započítán sedmitisícový příplatek za parkovací kameru.

2x5 ojetin značky Škoda. Po kterých v bazaru skočit a před kterými utéct?

2x5 ojetin značky Škoda. Po kterých v bazaru skočit a před kterými utéct?

A na kolik přijde parkovací asistent?

Zajímalo nás také, zda, a za jaký obnos, můžete v takovýchto malých a levných vozech svěřit parkování samočinnému asistentovi. Nejlevnější takto vybavené pětidveřové auto, které lze jako nové v Česku u dealerů oficiálně zastoupených značek získat, stojí podle našeho průzkumu 268.900 Kč. Jedná se Opel Corsa a kromě kamery získáte za 19.000 Kč i asistenční systém hlídající vozy ve slepém úhlu. 

Druhý nejlevnější samočinně parkující vůz je opět Opel. Tentokrát model Adam za 294.500 Kč. I on současně hlídá mrtvý úhel. Tento balíček je přitom o 4 400 Kč levnější než u corsy. Kdo nechce Opel, pochodí nejlevněji u Citroënu. A rovnou u poměrně prostorného modelu C4 Cactus. Cena 313.400 obsahuje příplatek i za balíček s parkovací kamerou, předními a zadními parkovacími senzory a také mlhovkami.

Nejmenší příplatky (13.400 a 13.700 Kč) jsme našli v ceníku modelů Volkswagen Polo a Ford Fiesta. Takto vybavená fiesta stojí přinejmenším 313.690 Kč a polo 334.300 Kč. Nejvyšší příplatek jsme naopak zaznamenali v ceníku Renault Clio - 37.000 Kč, který pak cenu vozu vyžene až a 353.900 Kč. Jde ovšem o součást poměrně velkého "balíku", kde je i automatická klimatizace, zatmavená okna či elektricky sklopná zrcátka.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků