Trh legendárních japonských klasik blázní. Sériové kousky Supry MkIV mohou stát nepředstavitelný ranec.
Není pochyb, že si konkrétně čtvrtá generace Toyoty Supra drží mezi automobilovými fanoušky kultovní status. Těsná souvislost popularizace modelu s filmovou sérií Rychle a zběsile je na místě. Zatímco u oranžové Supry Paula Walkera přímo z filmu byste sběratelskou hodnotu jaksi očekávali (jeden z kusů padl za v přepočtu 11,8 milionu korun), pořádně vysoko míří v poslední době i čistě sériové exempláře.
První příklad nemusíme hledat daleko. Jedna Supra MkIV v té nejžádanější specifikaci je na prodej rovněž u nás v Česku. Prodejce z Olomučan žádá za kousek z roku 1994 s třílitrovou twin-turbo motorizací 2JZ-GTE (243 kW/330 k), manuální převodovkou a najetými 73.500 km slušných 2,4 milionu korun. A to nemluvíme o zcela originálním kousku s továrním lakem a koly (původní disky nicméně majitel přidá).
Tato cena však není nic oproti jistému prodejci v zámoří. Diamond Motor Works z Chicaga vypisuje na prodej exemplář Supry z roku 1993 s najetými pouze 15.511 km, s Targa střechou, v původním šedém laku a ve specifikaci bez tradičního zadního křídla. I zde najdete žádaný řadový šestiválec 2JZ-GTE, v americké verzi naladěný na 239 kW (324 koní) a spojený s manuální skříní.
Jan Mička, Richard Herbich
S ohledem na bezvadný sériový stav, minimální nájezd a motorizaci si nicméně tento prodejce žádá za Supru tučných 299.800 dolarů, tedy v přepočtu asi 6,6 milionu korun. Pro představu, to je v česku cenovka nového Porsche 911 Turbo S (5.961.000 Kč), kterému ještě navěsíte příplatky v hodnotě cca 600.000 Kč.
Uvidí se, zda bude někdo ochotný za Supru MkIV zaplatit takové peníze. Letos v červenci se nicméně vydražil v USA další perfektně sériový exemplář za 201.000 dolarů (asi 4,4 milionu korun). Otázkou tedy zůstává, zda se cenový strop legendárního japonského kupé ještě posune. V každém případě má ale Diamond Motor Works k prodeji opravdu špičkový kus, který by i samotná Toyota mohla nasadit do svého muzea.