Kolik kabelů se skrývá v obyčejném SUV z Česka? Nahlédněte pod pokličku

Dnešní automobily jsou doslova přeplněné nejrůznější elektronikou a tedy zcela prošpikované kabelovými svazky. Kolik kabeláže se může skrývat v jednom normálním SUV?

Jako tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Takto Seat popisuje elektrickou síť SUV Ateca, kterou názorně ukazuje na zveřejněných ilustracích. Zajímavě tedy připomíná, kolik kabeláže se v dnešních vozech vlastně nachází. A to mluvíme o vcelku běžném SUV, například v dnešní hi-tech limuzínách od Audi, BMW či Mercedesu je elektrická síť ještě složitější.

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Seat Ateca, který se vyrábí společně se Škodou Karoq v Kvasinách, je tedy prošpikován komplexně uspořádanými kabely o délce více než 2,2 kilometru – délka porovnatelná třeba s rozjezdovou dráhou na letišti. Celá síť se přitom skládá z více než 1350 kabelů, přičemž většina je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří svazky o tloušťce více než 4 centimetry.

Veškeré kabely Atecy pak mají dohromady hmotnost přibližně 42 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro Manonelles, inženýr technického centra Seat. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

Seat si hrál s elektřinou už v roce 1992. Elektrické Toledo mělo jenom 20 koní!

Seat si hrál s elektřinou už v roce 1992. Elektrické Toledo mělo jenom 20 koní!

Do sítě je nakonec nutné připočíst až 100 senzorů a řídicích jednotek. Ve výsledku pak stráví tým 20 inženýrů asi tři roky vývojem, než u zcela nového auta definuje vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. A vše musí dávat smysl v konečném designu vozidla.

„Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ dodal Manonelles.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků