Kolik kabelů se skrývá v obyčejném SUV z Česka? Nahlédněte pod pokličku

Dnešní automobily jsou doslova přeplněné nejrůznější elektronikou a tedy zcela prošpikované kabelovými svazky. Kolik kabeláže se může skrývat v jednom normálním SUV?

Jako tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Takto Seat popisuje elektrickou síť SUV Ateca, kterou názorně ukazuje na zveřejněných ilustracích. Zajímavě tedy připomíná, kolik kabeláže se v dnešních vozech vlastně nachází. A to mluvíme o vcelku běžném SUV, například v dnešní hi-tech limuzínách od Audi, BMW či Mercedesu je elektrická síť ještě složitější.

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Seat Ateca, který se vyrábí společně se Škodou Karoq v Kvasinách, je tedy prošpikován komplexně uspořádanými kabely o délce více než 2,2 kilometru – délka porovnatelná třeba s rozjezdovou dráhou na letišti. Celá síť se přitom skládá z více než 1350 kabelů, přičemž většina je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří svazky o tloušťce více než 4 centimetry.

Veškeré kabely Atecy pak mají dohromady hmotnost přibližně 42 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro Manonelles, inženýr technického centra Seat. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

Seat si hrál s elektřinou už v roce 1992. Elektrické Toledo mělo jenom 20 koní!

Seat si hrál s elektřinou už v roce 1992. Elektrické Toledo mělo jenom 20 koní!

Do sítě je nakonec nutné připočíst až 100 senzorů a řídicích jednotek. Ve výsledku pak stráví tým 20 inženýrů asi tři roky vývojem, než u zcela nového auta definuje vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. A vše musí dávat smysl v konečném designu vozidla.

„Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ dodal Manonelles.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 104 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 77 příspěvků