Kolik kabelů se skrývá v obyčejném SUV z Česka? Nahlédněte pod pokličku

Dnešní automobily jsou doslova přeplněné nejrůznější elektronikou a tedy zcela prošpikované kabelovými svazky. Kolik kabeláže se může skrývat v jednom normálním SUV?

Jako tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Takto Seat popisuje elektrickou síť SUV Ateca, kterou názorně ukazuje na zveřejněných ilustracích. Zajímavě tedy připomíná, kolik kabeláže se v dnešních vozech vlastně nachází. A to mluvíme o vcelku běžném SUV, například v dnešní hi-tech limuzínách od Audi, BMW či Mercedesu je elektrická síť ještě složitější.

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Seat Ateca, který se vyrábí společně se Škodou Karoq v Kvasinách, je tedy prošpikován komplexně uspořádanými kabely o délce více než 2,2 kilometru – délka porovnatelná třeba s rozjezdovou dráhou na letišti. Celá síť se přitom skládá z více než 1350 kabelů, přičemž většina je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří svazky o tloušťce více než 4 centimetry.

Veškeré kabely Atecy pak mají dohromady hmotnost přibližně 42 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro Manonelles, inženýr technického centra Seat. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

Seat si hrál s elektřinou už v roce 1992. Elektrické Toledo mělo jenom 20 koní!

Seat si hrál s elektřinou už v roce 1992. Elektrické Toledo mělo jenom 20 koní!

Do sítě je nakonec nutné připočíst až 100 senzorů a řídicích jednotek. Ve výsledku pak stráví tým 20 inženýrů asi tři roky vývojem, než u zcela nového auta definuje vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. A vše musí dávat smysl v konečném designu vozidla.

„Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ dodal Manonelles.

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

Opel Corsa 1.2 Turbo GS Line

Na novém Opelu Corsa se hodně makalo. Výsledek je jedním slovem super, ale v určitých případech se dá snadno zaměnit.

25.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 27 příspěvků
Poprvé za volantem nového Hyundaie i10 1.2 MPi: Když se chce, všechno jde!

Hyundai i10 1.2 MPi

Hyundai představil třetí generaci nejmenšího modelu i10. Nabízí ji s dvěma zážehovými motory a manuální či robotizovanou převodovkou. Kromě designu chce lákat i racionálním zaměřením a stále příznivou cenou.

23.  1.  2020 | Svět motorů | 15 příspěvků
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

21.  1.  2020 | Jan Mička | 76 příspěvků