Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Zdá se, že skončil trend mírného poklesu cen paliv, který trval od začátku února. Obrat ve vývoji je patrně odrazem zdražení ropy. Jenže cena ropy tvoří jen malou část cen, které vidíme u čerpacích stanic. Jak moc malou, si ukážeme na teoretickém příkladu zrušení daně z přidané hodnoty a spotřební daně.
Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Průměrná cena pohonných hmot vzrostla za poslední týden zhruba o 30 haléřů. Podle společnosti CCS stál 2. dubna na českých benzinkách litr Naturalu 95 v průměru 30,71 Kč, litr nafty 29,82 Kč.

Z každého litru pohonných hmot se platí daň z přidané hodnoty ve výši 21 % (počítáno z ceny bez DPH). U benzínu je to tedy teď 5,33 Kč, u nafty 5,18 Kč z každého litru. To ale není vše. Do státního rozpočtu zamíří kvůli spotřební dani za každý litr nafty 10,95 Kč, za litr benzínu dokonce 12,84 Kč.

Celkem tedy na těchto dvou daních z každého litru putuje 16,13 koruny do státního rozpočtu u nafty a 18,17 koruny u benzínu. To je výrazně víc než polovina celkové ceny.

Bez těchto daní by cena benzínu byla 12,54 koruny a nafty 13,69 Kč. To by se jezdilo, že? Přitom cena litru ropy je dnes lehce nad devíti korunami...

Co kdyby ropa byla zdarma?

Teď to zkusme obrátit. Co kdyby byla ropa zadarmo? Co kdyby i její zpracování a distribuce nestály nic a k tomu by nulové byly i další náklady na obsluhu čerpací stanice, skladování a firmy si nebraly žádný zisk? Jinými slovy – co kdyby byla cena určena pouze spotřební daní a daní z přidané hodnoty?

Cena by byla tvořena spotřební daní zvýšenou o DPH. Nafta by stála 13,25 koruny, benzín 15,54 Kč.

Autor je redaktor serveru Reflex.cz. Více podobných článků si můžete přečíst zde.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 140 příspěvků