Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Zdá se, že skončil trend mírného poklesu cen paliv, který trval od začátku února. Obrat ve vývoji je patrně odrazem zdražení ropy. Jenže cena ropy tvoří jen malou část cen, které vidíme u čerpacích stanic. Jak moc malou, si ukážeme na teoretickém příkladu zrušení daně z přidané hodnoty a spotřební daně.
Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Průměrná cena pohonných hmot vzrostla za poslední týden zhruba o 30 haléřů. Podle společnosti CCS stál 2. dubna na českých benzinkách litr Naturalu 95 v průměru 30,71 Kč, litr nafty 29,82 Kč.

Z každého litru pohonných hmot se platí daň z přidané hodnoty ve výši 21 % (počítáno z ceny bez DPH). U benzínu je to tedy teď 5,33 Kč, u nafty 5,18 Kč z každého litru. To ale není vše. Do státního rozpočtu zamíří kvůli spotřební dani za každý litr nafty 10,95 Kč, za litr benzínu dokonce 12,84 Kč.

Celkem tedy na těchto dvou daních z každého litru putuje 16,13 koruny do státního rozpočtu u nafty a 18,17 koruny u benzínu. To je výrazně víc než polovina celkové ceny.

Bez těchto daní by cena benzínu byla 12,54 koruny a nafty 13,69 Kč. To by se jezdilo, že? Přitom cena litru ropy je dnes lehce nad devíti korunami...

Co kdyby ropa byla zdarma?

Teď to zkusme obrátit. Co kdyby byla ropa zadarmo? Co kdyby i její zpracování a distribuce nestály nic a k tomu by nulové byly i další náklady na obsluhu čerpací stanice, skladování a firmy si nebraly žádný zisk? Jinými slovy – co kdyby byla cena určena pouze spotřební daní a daní z přidané hodnoty?

Cena by byla tvořena spotřební daní zvýšenou o DPH. Nafta by stála 13,25 koruny, benzín 15,54 Kč.

Autor je redaktor serveru Reflex.cz. Více podobných článků si můžete přečíst zde.

Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

včera | Vladimír Kadera | 83 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 82 příspěvků
TEST Hyundai i20 1.0 T-GDI DCT: Když chcete prostě jen auto

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Hyundai se v segmentu B rozhodně nemá za co stydět. Nabízí dobře vybavený model se spoustou zajímavých funkcí. Má ale něco navíc?

7.  2.  2019 | David Rusol | 97 příspěvků