Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Zdá se, že skončil trend mírného poklesu cen paliv, který trval od začátku února. Obrat ve vývoji je patrně odrazem zdražení ropy. Jenže cena ropy tvoří jen malou část cen, které vidíme u čerpacích stanic. Jak moc malou, si ukážeme na teoretickém příkladu zrušení daně z přidané hodnoty a spotřební daně.
Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Průměrná cena pohonných hmot vzrostla za poslední týden zhruba o 30 haléřů. Podle společnosti CCS stál 2. dubna na českých benzinkách litr Naturalu 95 v průměru 30,71 Kč, litr nafty 29,82 Kč.

Z každého litru pohonných hmot se platí daň z přidané hodnoty ve výši 21 % (počítáno z ceny bez DPH). U benzínu je to tedy teď 5,33 Kč, u nafty 5,18 Kč z každého litru. To ale není vše. Do státního rozpočtu zamíří kvůli spotřební dani za každý litr nafty 10,95 Kč, za litr benzínu dokonce 12,84 Kč.

Celkem tedy na těchto dvou daních z každého litru putuje 16,13 koruny do státního rozpočtu u nafty a 18,17 koruny u benzínu. To je výrazně víc než polovina celkové ceny.

Bez těchto daní by cena benzínu byla 12,54 koruny a nafty 13,69 Kč. To by se jezdilo, že? Přitom cena litru ropy je dnes lehce nad devíti korunami...

Co kdyby ropa byla zdarma?

Teď to zkusme obrátit. Co kdyby byla ropa zadarmo? Co kdyby i její zpracování a distribuce nestály nic a k tomu by nulové byly i další náklady na obsluhu čerpací stanice, skladování a firmy si nebraly žádný zisk? Jinými slovy – co kdyby byla cena určena pouze spotřební daní a daní z přidané hodnoty?

Cena by byla tvořena spotřební daní zvýšenou o DPH. Nafta by stála 13,25 koruny, benzín 15,54 Kč.

Autor je redaktor serveru Reflex.cz. Více podobných článků si můžete přečíst zde.

Minitest Peugeot 5008 1.6 PureTech GT-line: Kočkopes? Spíš něco za něco

Peugeot 5008 1.6 Pure Tech (minitest)

Sedm samostatných sedadel, obrovský kufr, vynikající variabilita a žádný pohon všech kol. Podle Francouzů SUV, podle nás benzínový minivan umně maskovaný za crossover.

dnes | Miro Mihálik
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 196 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků