Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Zdá se, že skončil trend mírného poklesu cen paliv, který trval od začátku února. Obrat ve vývoji je patrně odrazem zdražení ropy. Jenže cena ropy tvoří jen malou část cen, které vidíme u čerpacích stanic. Jak moc malou, si ukážeme na teoretickém příkladu zrušení daně z přidané hodnoty a spotřební daně.
Kolik by stály benzin a nafta, kdybychom z nich neplatili daně? Budete se divit...

Průměrná cena pohonných hmot vzrostla za poslední týden zhruba o 30 haléřů. Podle společnosti CCS stál 2. dubna na českých benzinkách litr Naturalu 95 v průměru 30,71 Kč, litr nafty 29,82 Kč.

Z každého litru pohonných hmot se platí daň z přidané hodnoty ve výši 21 % (počítáno z ceny bez DPH). U benzínu je to tedy teď 5,33 Kč, u nafty 5,18 Kč z každého litru. To ale není vše. Do státního rozpočtu zamíří kvůli spotřební dani za každý litr nafty 10,95 Kč, za litr benzínu dokonce 12,84 Kč.

Celkem tedy na těchto dvou daních z každého litru putuje 16,13 koruny do státního rozpočtu u nafty a 18,17 koruny u benzínu. To je výrazně víc než polovina celkové ceny.

Bez těchto daní by cena benzínu byla 12,54 koruny a nafty 13,69 Kč. To by se jezdilo, že? Přitom cena litru ropy je dnes lehce nad devíti korunami...

Co kdyby ropa byla zdarma?

Teď to zkusme obrátit. Co kdyby byla ropa zadarmo? Co kdyby i její zpracování a distribuce nestály nic a k tomu by nulové byly i další náklady na obsluhu čerpací stanice, skladování a firmy si nebraly žádný zisk? Jinými slovy – co kdyby byla cena určena pouze spotřební daní a daní z přidané hodnoty?

Cena by byla tvořena spotřební daní zvýšenou o DPH. Nafta by stála 13,25 koruny, benzín 15,54 Kč.

Autor je redaktor serveru Reflex.cz. Více podobných článků si můžete přečíst zde.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků