Kolik aut se loni prodalo v Evropě? Diesel upadá, elektromobily na vzestupu

V roce 2018 našly útočiště v garážích nových majitelů opět miliony aut. Misky vah preferovaných paliv se však pomalu převažují.

V loňském roce se na našem kontinentu prodalo celkem 15,6 milionů nových automobilů. Vychází to z výsledků průzkumu globálního automobilového trhu Jato. Je to téměř stejné číslo, jako předloni. Roky 2017 a 2018 dělí jen 346 aut. Meziročně zaznamenaly podíly paliv velký rozdíl, což se dalo čekat.

Největší propad čekal vznětové motory, a to ve 20 ze 27 evropských zemích. O dominanci trhu přišly již předloni a nyní jim patří pouze 35 % trhu, což je nejmenší výsledek od roku 2001. Viníkem je i vzestup ostatních druhů paliv.

Také Evropané se od VW dočkají odškodnění, říká eurokomisařka Jourová

Také Evropané se od VW dočkají odškodnění, říká eurokomisařka Jourová

Například automobilů s benzinovým motorem se prodalo o milion více než v roce 2017. Patří jim tak 57% podíl na trhu. Nové generace benzinových motorů se totiž těší stále větší oblibě a oproti těm vznětovým je v minulosti netrápily žádné velké kauzy.

Co se dalo čekat, je vzestup alternativních paliv. Ty si s číslem 944.800, což je o více jak dvě stě tisíc více než předloni, přisvojily 6,8 % trhu. Největším skokanem v této kategorii jsou pak samozřejmě elektromobily. Těch se prodalo celkem 195.300, oproti 132.800 kusům v roce 2017.

Kam se poděl Hyundai i30 HB? V Česku jej nekoupíte, český importér mlčí

Kam se poděl Hyundai i30 HB? V Česku jej nekoupíte, český importér mlčí

Největším trhem zůstává Německo. Jen zde se registrovalo 3.435.789 nových aut. Z Německa pochází i nejprodávanější automobilka, kterou je Volkswagen, jehož vozy doma zaparkovalo 1.746.411 majitelů. Druhý je Renault (1.099.289) a třetí Ford (1.014.289). Renaultu ale zase patří nejprodávanější model, kompaktního hatchbacku Clio se prodalo 336.268, čímž porazili německé Polo (299.920).

A jak je na tom Česká republika? U nás se registrovalo celkem 261.437 vozidel. Bestsellerem je Škoda Octavia s 25.834 kusy. V příštím roce se v Evropě očekává další nárůst prodejů vozidel s alternativními palivy. Své místo si však určitě obhájí i spalovací motory.

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 68 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků